Martin Källström, vd för Twingly är på medieturné. Måndag, tisdag har han blivit intervjuad av amerikanska teknikmedier som Techcrunch och Venturebeat. Imorgon ska han åka taxi mellan medierna i London.

– Det är en overklig känsla, att ett litet Linköpingsföretag som startades av fyra personer kan få så här mycket uppmärksamhet, säger Martin Källström.

Channels är en tjänst för att följa flöden av information på webben. Den som vill kan skapa en egen kanal för något hon eller han är intresserad av. Flödet i kanalen baseras på ett antal sökord man själv anger och i vilka källor man vill söka efter orden. Och det finns ingen begränsning i antal ord eller källor man kan lägga in i en kanal.

– Det kommer säkert att vara en inlärningströskel för att använda Channels, säger Martin Källström.

Tjänsten är också ihopkopplad med Twinglys egna mikroblogg- och bloggsök.

Än så länge är bara Channels i sin linda. Imorgon lanseras den stängda betaversionen och under första dagen kommer Twingly att släppa på mellan 2 000 och 3 000 användare som har anmält intresse för att skapa kanaler. Twingly delar också ut 200 betainbjudningar på konferensen Future of web apps, FOWA i London samt till bloggare och andra de vill testar Channels.

Martin Källström tror att det kommer att ta 3-6 månader innan Channels släpps till allmänheten. Han tycker att det finns både fördelar och nackdelar med att öppna upp snabbare, jämfört med att släppa på användare kontinuerligt och låta användarna bjuda in andra.

Ett orosmoment kan vara tekniken. Twingly är inte säkra på hur det kommer att gå när många användare använder tjänsten samtidigt och teamet jobbar successivt med att skala upp plattformen. Det använder sig av en teknik som heter Comet och är nära besläktad med Ajax.


Twingly-teamet.

– Vi har tittat på att ta in en ny runda riskkapital under hösten för då skulle vi kunna köpa in mer hårdvara och vara trygga i att tekniken funkar.
Twingly planerar även att dubbla antalet anställda, från dagens elva, det närmaste året.

Twingly är dock inte ensamma om att skapa en realtidstjänst utifrån det som händer på webben. Andra exempel är Friendfeed, Lazyfeed, Almost.at och Scoppler.
– Men det finns ganska få alternativ som använder användarna för filtreringen inuti tjänsten. Det finns ingen social tjänst som har det som huvudsyfte, hävdar Martin Källström.

I Channels utgår rankningen av posterna i flödet från att användarna har klickat på att de gillar innehållet eller kommenterat innehållet direkt i kanalen. Hur många som har kommenterat en artikel, hur många som har twittrat om en artikel eller ett sökord och hur många som har bloggat om det har också betydelse för rankingen, men interaktionen inne i Channels väger tyngst.

Twingly kommer att paketera Channels för sina befintliga medie- och e-handelskunder och därigenom ta betalt. Men hoppas också kunna nå en bredare grupp av företag där tjänsten till exempel kan användas för en kampanjsida där ett företag kan visa allt som sägs om en produkt. I förlängningen ska medieföretag också kunna lägga upp Channels på den egna sajten och där kan det finnas modeller för intäktsdelning mellan Twingly och medieföretaget för annonsering i kanalerna. Men än så länge går Channels bara att använda på Twinglys sajt och först senare i höst kan det bli aktuellt att funktionen också ska kunna användas externt.

Twingly planerar även att kunna ta betalt för stängda kanaler, något som inte finns ännu, men som lanseras inom kort. Då kan företag bevaka vad som sägs om dem och om deras bransch på webben och använda tjänsten socialt bland de anställda. Det kan till exempel också vara ett sätt att samarbeta mellan en byrå och ett företag. Twingly skissar på att privata kanaler för företag skulle kosta runt 50 kronor per användare.

Det finns ett varumärkesföreträde till Channels för att företag ska kunna få använda sina egna varumärken i kanalernas URL:er. Och Twingly har en godkänningsfunktion för alla nya kanaler.

– Det är inte för att vi vill kontrollera utbudet utan för att vi inte vill att man bara ska testa Channels. Målet är att alla kanaler ska ha ett utbud. Vi vill inte ha lika många kanaler som användare, säger Martin Källström.

Tanken bakom Channels kommer från flera idéer inom Twingly. Bland annat från att Martin Källström aldrig har upplevt att RSS-läsare har funkat för honom. Med Channels vill han komma ifrån känslan av paniken när man har 1 000 olästa artiklar som ligger och väntar på en i sin RSS. Channels utgår ifrån intresseområden istället för hela flödet ifrån en källa. Tjänsten ger också en möjlighet för vem som helst att hitta ett socialt sammanhang med människor som har samma intressen. Istället för att själv behöva söka upp kontakt för kontakt.

– Vi har pratat mycket om hur man skulle göra RSS social och hur man kan råda bot på informationsstressen. I våras slog realtidswebben igenom på allvar och då insåg vi att vi måste göra det här som vi har ritat på så länge. Så har det alltid varit med Twingly, vi har alltid blivit pushade till att trycka ut. Vi hade det här på gång i byrålådan och nu behöver vi verkligen pusha ut det.


(Klicka på bilden för större version.)
Exempel på en kanal i Twingly Channels.