Kommunikationspionjären Steven Overman.

Internetkonferensen Sime fortsätter med Steven Overman, som driver The Realtime Project. Han ägnar 15 minuter på scen åt att sätta in det vi pratar om idag i ett sammanhang och en trend som förändrar värdekedjan - realtid.

Idag:

  • Efterfrågan - det är konstant.
  • Personligt - vi förväntar oss att saker ska vara personligt anpassade till och med min bil.
  • Fysisk-digital konvergens - vi är vid en gräns och "augmented reality" är på väg in - fysiska platser kan ha digital information i sig.
  • Live - Madonna kom tidigt på att live var till hennes fördel
  • Sensorer - de flesta av våra digitala prylar har sensorer i sig
  • Kontext - lokaliseringstjänster
  • Matchmaking - att föra samman människor och produkter/tjänster.
  • Äkta - presidenten verkar äkta, vi betalar mer för organiska produkter för att de verkar äkta.

- Vi köper fair-trade bananer för att vi gillar sättet de är processade.
Vi kan tänka oss att betala för andras livskvalité, säger Steven Overman.

Utifrån det definierar Steven Overman realtid enligt följande:

Allt vi gör genererar data och Steven Overman visar en siffra på att realtidsmarknaden är värd 6 miljarder dollar.

Men det kommer också konsekvenser av realtid:

  • nedtid
  • backlash - "jag vill inte vara online"
  • privacy - "vill jag verkligen bli följd var jag än går"

Han menar att realtid innebär att "detaljhandeln blir media" och visar upp en modevisning som sänds via nätet, "service blir innehåll" och visar en online tjänst där man kan sätta upp en politisk kampanj och "innehåll blir service" med exempel från en vädersajt.

- Realtid är hållbar utveckling, tror Steven Overman.