Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

"Mjukvarujättarna
gräver sina
egna gravar"


- Computer Sweden:

De hårda testerna som
ska säkra Take Care


- IDG.se:

Experternas dom:
Sömnappar funkar inte


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Mehmet Kaplan

"Digitala agendan
behöver ett omtag"


- Computer Sweden:

Har tekniken blivit otestbar?

Jonas Hansson är cio på Axis.
Jonas Hansson är cio på Axis.
I Milano på semester påminns jag om ett talesätt vi brukade ha på Axis:

– Vad skiljer Apple från konkurrenterna?

– De testar sina produkter före lanseringen.

I den norditalienska stadens förmodligen dyraste varuhus kostar en genomsnittlig toppluva 800 kronor. När samma affär nu ska lansera Windows RT/8 är säljtrycket på topp. Hela fasaden har tapetserats med enorma blå reklamskyltar. På gatan utanför och inne i varuhuset cirkulerar massor av personal och prackar på besökarna vykortsstora reklampapper för alla nya surfplattor och operativsystem.

Det passar mig bra. Jag klämmer gärna på en ny surfplatta och drar mig snabbt mot målet. Rulltrappan ner leder rakt in i en teknikavdelning som delats in i två halvor: Apple och resten.

I avdelningen för resten finns en – säger en – surfplatta med Windows RT. Målet för all uppmärksamhet. Slutet på resan. Dit reklamskyltarna, inkastarna och vykorten ska locka alla. Till min glädje är avdelningen nästan tom. Mer pill för mig.

På håll ser jag att den inte visar de normala färgglada rektanglarna. I stället är skärmen oroväckande blå med tanke på Windows historia.

Jag stegar fram och börjar pilla. Touch visar sig inte alls funka. Är det verkligen en tryckplatta? Japp, det är det otvivelaktigt. I teorin. Och enligt databladen.

Som tur är finns en musplatta. Med den börjar jag klicka runt. Tror jag. Allt jag kan komma till är ett läge där varje klick gör att datorn startar om bara för att direkt hamna i samma blåskärm igen. Efter fem omstarter via olika menyval som alla ger samma effekt ger jag upp och accepterar motvilligt att datorn är korrupt.

Ingen i varuhuset har insett det. Tvärtom fortsätter de att kasta in besökare efter besökare via reklamskyltar och vykortspersonal. Någon annan klåfingrig besökare har lyckats sänka datorn på riktigt. Det är illavarslande för Microsoft. Och för datortillverkaren. Kanske också för varuhuset, men eftersom de också säljer garanterat kraschfri parfym och obombade mössor kan de leva på andra intäktskällor. Men att en slösurfande parfymkund kan sänka en dator så totalt bortom omstartens välgörande räddning bådar inte gott.

Varför blir det så? Har teknik blivit så komplex att den är otestbar? Apples karthaveri är ett annat exempel på nutida testfloppar. Eller har vi i teknikbranschen fått så bråttom att vi inte längre hinner lansera färdiga produkter? Kortsiktighet upphöjd till religion?

Jag är säkert gammalmodig men jag gillar att hålla det jag lovar. Teknik som översäljs och underlevererar bygger bara upp besvikelse och ur det föds inga långa relationer.




Whitepaper


Håll koll på säkerhetshoten

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så rekryterar du jämställt

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

IT-säkerhetstrenderna 2014
Virtualisering-to-go
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Fredrik Nyström

Dreamhack fyller 20
med 25 000 på plats


- Computer Sweden:

"Mjukvarujättarna
gräver sina
egna gravar"


- IDG.se:

Steve Jobs tar patent från graven


- IDG.se:

kundvagnar

Black Friday-hajpen upp tusentals procent

- IDG.se:

Star Wars

Star Wars-trailern är släppt - här kan du hitta den


- IDG.se:

Ryska amatörer avlyssnade soldatmejl


- IDG.se:

"Behöver vi vara oroliga för spiontrojanen?"


- TechWorld:

säkerhet

Större öppenhet - bättre säkerhet

- M3:

platt parabol

Här är den platta antennen som utmanar parabolen


- IDG.se:

Angelina Jolie i Cannes, foto: Georges Biard, CC-BY-SA

Kändisar uthängda efter Sony-hacket


- Computer Sweden:

De hårda testerna som
ska säkra Take Care


- IDG.se:

övervakning

Hellre övervakning än vårdhem


Här är de bästa Black Friday-klippen

Uppdaterad Många återförsäljare erbjuder stora rabatter inför julförsäljningen. Här är några av de bästa klippen.


- IDG.se:

shopping-window, Foto: Christoph Michels, CC-BY

Tipsa om dina bästa Black Friday-fynd

- Internetworld:

Johan Larsson

"Om Facebook försvinner - vad gör du?"


- PC för Alla:

Windows 10

"Nya funktioner i Windows 10 visas upp i januari"


- Computer Sweden:

E-hälsomyndighet hänger i limbo - "Saknas nationell samordning"


- Computer Sweden:

Drönare

Drönare allt oftare i flygincidenter


- IDG.se:

Experternas dom:
Sömnappar funkar inte


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Mehmet Kaplan

"Digitala agendan
behöver ett omtag"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group