- Internetworld:

Fem saker du (kanske) inte visste att du kunde göra med Google Analytics

Hålla koll i realtid



Det har rullats ut lite i taget, men nu är Realtime för Events och Conversions, som du hittar under Standard Reports, på väg ut ur beta och tillgängligt för de flesta användare. Här kan du i realtid se hur folk faktiskt beter sig på sajten utifrån de mål och mått du själv sätter upp – om de till exempel delar något i sociala medier eller betalar för någonting, eller hittar en nyinlagd funktion. Du kan då justera små detaljer och omedelbart se om det gör någon skillnad.

Du kan också över lag ha koll på aktiva besökare, vilket för många är ett mer intressant mått än bara unika sådana.

Optimera och prioritera sociala medier

Du kan ganska enkelt se vad din närvaro i olika sociala medier ger för faktiskt resultat, både i rena klick och de olika nätverkens förhållande till varandra. Då blir det enkelt att avgöra var man antingen borde lägga mer krut för att få upp spridningen, eller kanske sluta anstränga sig eftersom det verkar vara bortslösad energi.  Under Acquisition finns Social, där du enkelt kan jämföra i Overview.

Kolla laddtider



Många kanske tänker att alla har snabbt internet och bra datorer, så att laddtider inte spelar roll längre – men mer och mer trafik kommer från mobiler, med varierande bra mobilnät. Under Behaviour kan du under Site Speed se vilka sidor som har längre laddtid – så kan du sen se efter om det är just där folk lämnar sajten. Du kan också kolla om det är stor skillnad på samma sida i olika webbläsare, och se om det går att förbättra.

Det kan även vara bra att veta att laddtid faktiskt spelar in i Googles PageRank-system, det vill säga hur högt din sida hamnar i sökresultaten.

Anteckna smarta grejer



Att kunna se hur ni står er mot era uppsatta mål är en bra funktion – men du kan också göra annoteringar till graferna, så att du eller någon annan enkelt kan se och komma ihåg vad det var för förändring som gjorde att resultatet blev bättre (eller sämre). Om du klickar på den lilla pilen under graferna kan du välja Create New Annotation. En liten detalj som kan spara mycket rafsande i anteckningar för någon med mycket att hålla i huvudet – eller många sidor att hålla koll på.

Jämföra delar av sajten

Det kan vara bra att hålla koll på vilka delar av sajten som ger bäst utdelning, inte bara sökorden som lett dit. Vilken sida som folk kommer till ger bäst genomklickning, bäst läsning och bäst konverteringsresultat – och går det att dra några slutsatser av det som kan användas på andra sidor? Här får du jobba med dina mål, som Destination och Duration, för att se vilka mönster du hittar. På In-Page Analytics kan du se vad folk faktiskt klickar på inom sajten.


Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor