Någonstans mellan Pacman och World of Warcraft var Tetris det mest spelade, spridda och plagierade spelet i världen. Det var också det pc-spel som fick spridning på arbetsplatser i en omfattning som inget annat spel kommit i närheten av – man kunde köra en omgång på några minuter och faktiskt verka mer alert efter att ha koncentrerat sig på att pussla ihop de fallande modulerna till kompletta rader.

Tidvis var åtskillga kontor onåbara och det gängse skämtet var att Moskva till slut hade hittat ett vapen mot kapitalismens tillväxt. Jag minns personer i min närhet som drabbades av Tetrissyndromet så pass att de kunde sitta på lunchrestaurangen och se hur ett fallande T passade mellan personerna mitt över bordet. Eller få panik inför anblicken av en vanlig tegelvägg.

Tetris på PC anno 1986. De sju fyrabitarsfigurerna
kallade vi L, J, I, O, S och Z.

Bakgrunden är välkänd. Tetris skapades i Moskva av Aleksej Pazjitnov och hans medhjälpare Dmitrij Pavlovskij och Vadim Gerasimov. Det ryska ursprunget var påfrestande tydligt i form av bakgrundsmusiken som kunde driva omgivningen till vansinne.

Eftersom Sovjetunionen sket i internationella avtal om upphovsrätt så kopierades spelet raskt i den fria världen. Den version som spreds mest kom från Spectrum Holobyte i USA, som faktiskt hade ett avtal med upphovmännen.

Det hindrade inte andra från att göra egna varianter och Tetris lär ha rekord som det mest klonade spelet någonsin. Det dök upp på andra plattformar som Amiga och Atari och fick sin största spridning på Nintendo. Fortfarande, 25 år senare, kan du hitta en version för din telefon eller Ipad.

Jag behöver inte ge några länkar. Googla på Tetris så får du hur många varianter som helst. "Tetris 1989" är nostalgi med originalmusik. Men prova själv en ganska modern version här, gjord av Paul Neave.
Reglerna är enkla. Använd piltangenterna. Vrid med pil upp, flytta med höger och vänster, sänk om du vill med pil ner. Fyll en hel rad så försvinner den, undvik hålrum, ha is i magen och vänta ut en rak pinne för att fylla en tom spalt:


Tetriseffekten
Om några fick temporära Tetrissyndrom, så visade det sig att spelet också hade helt motsatta, positiva effekter på hjärnan. Inte bara för att stimulera förmågan till att kombinera, reagera och planera men också för att dämpa minnet av traumatiska upplevelser.

Kanske är det därför Tetris och alla dess varianter (tom i 3D) fortfarande är så populärt. Ett spel som skärper dina sinnen utan att du måste ta död på allt som rör sig på skärmen kan inte vara fel.