Att köra Audi är för oss på M3 lite som att komma hem, i den meningen att i form av förarhjälpmedel och tekniska innovationer blir vi sällan besvikna. Ett fullmatad A6 hamnar i och för sig på runt miljonen men då får du också ett tekniskt mästerstycke.
Komforten är riktigt hög i nya A6:an och numera finns den kritstrecksrandiga dekoren att köpa till, den som tidigare fanns ibland annat i S7:an. Riktigt läckert!
Nya A6 är bestyckad med nya Matrix LED som består av flera styrda lysdioder. Enkelt förklarat ”maskerar” detta helljus mötande trafik men fortsätter att lysa med full kraft runt omkring, vilket resulterar i oslagbar sikt vid kvälls- och nattkörning.
Givetvis sköts Matrix LED helt automatiskt och till en början känns det lite märkligt att kunna köra med fullt blås på helljuset även när vi möter trafik. Matrix LED-tekniken aktiveras i hastigheter över 30 km/h utanför bebyggda områden, och från 60 km/h i stan.
Logiskt. Användarvänligt och innovativt. I stort sätt samtliga funktioner styrs av det tryckkänsliga vredet nedanför växelväljaren. Givetvis går mycket att sköta även från knappar och reglage på ratten.
Den adaptiva farthållaren med Stop & Go-funktion är ett annat tekniskt mästerverk som får oss lyfta på hatten. Med hjälp av radarsensorer registreras framförvarande fordon och systemet bromsar och accelererar bilen för att hålla samma avstånd till framförvarande fordon i farter från stillastående upp till 250 km/h. Helt underbart vid bilköer och säkerhetsmässigt väldigt effektivt.
Audio Sound är standard men vill du ha extra tryck i ljudet kan du välja till antingen system från Bose (12 100 kronor) eller Bang & Olufsen (73 000 kronor). Vi har givetvis testat båda och med tanke på prisskillnaden är Bose det givna valet, skillnaden i ljudkvalitet mellan de båda premiumalternativen är marginell.
Motor: 3.0 TDI quattro. V6, dieseldriven dubbelturbomotor
320 hk vid 3900-4600 varv/min, 650 Nm vid 1400-2800 varv/min.
Prestanda: 0-100 km/h, 5,2 sek. Toppfart 250 km/h
Förbrukning (enlig tillverkaren.): 6,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 164 CO2(g/km vid blandad körning)
Utsläppsklass: EU6.
Pris från: 553 000 kronor
Testbilens pris: 989 400 kronor
Matrix LED
Massor av funktioner
Körupplevelsen
Priset
Komfort i världsklass
Inne i kupén, gällande i stort sett varje modell från tillverkaren, är formspråket och detaljarbetet imponerande.
Komforten är riktigt hög i nya A6:an och numera finns den kritstrecksrandiga dekoren att köpa till, den som tidigare fanns ibland annat i S7:an. Riktigt läckert!
I övrigt är det i stort sig likt från föregångaren rent visibelt. Utrymmena är generösa och bilen är som klippt och skuren för tvåbarnsfamiljen med tanke på benutrymme bak och lastutrymmet på 565 liter (1 680 med nedfällt baksäte).
Sanslöst effektiv belysning
Vi fick tidigare i våras chansen att som ett av väldigt få medier besöka Audis huvudkontor i Ingolstadt och kika på tillverkarens helt nya ljustunnel där framtidens nya lösningar utvecklas. Vi pratar då om blanda annat laserljus fram och olika oled-lösningar för bakljusen.
Nya A6 är bestyckad med nya Matrix LED som består av flera styrda lysdioder. Enkelt förklarat ”maskerar” detta helljus mötande trafik men fortsätter att lysa med full kraft runt omkring, vilket resulterar i oslagbar sikt vid kvälls- och nattkörning.
Missa inte: BMW i8 – sportig laddhybrid med massor av nytänk
Detta sker endast om ljusknappen står på ”automatic” och om helljuset är på. En kamera inne i bilen säkerställer att andra fordon på vägen detekteras, och det är riktigt coolt att se hur lysdioderna arbetar blixtsnabbt.
Förarhjälpmedel som imponerar
Något som tidigare utmärkt Audi är tillverkarens effektiva förarhjälpmedel och nya Audi A6 är inget undantag. Samtliga system är mycket genomarbetade för att leverera en så säker körning som möjligt.
Logiskt. Användarvänligt och innovativt. I stort sätt samtliga funktioner styrs av det tryckkänsliga vredet nedanför växelväljaren. Givetvis går mycket att sköta även från knappar och reglage på ratten.
Döda vinkeln-varnaren är ett lysande exempel som är radarbaserat i stället för den som med hjälp av kameror och sensorer skannar av närområdet kring bilen. De billigare lösningarna flertalet konkurrenter använder verkar bra på papperet, men vi lovar – dessa ligger rejält i lä jämfört mot Audis nya variant.
Den adaptiva farthållaren med Stop & Go-funktion är ett annat tekniskt mästerverk som får oss lyfta på hatten. Med hjälp av radarsensorer registreras framförvarande fordon och systemet bromsar och accelererar bilen för att hålla samma avstånd till framförvarande fordon i farter från stillastående upp till 250 km/h. Helt underbart vid bilköer och säkerhetsmässigt väldigt effektivt.
Utökad bromshjälp varnar dig om systemet registrerar att det finns risk for en kollision och bilen påbörjar en partiell inbromsning eller förstärker förarens bromsingrepp om det skulle uppstå en riktigt svettig situation.
Den aktiva filassistansen, kamerabaserad visning av hastighetsbegränsningar samt Night Vision är ytterligare funktioner vi skulle kunna hylla i oändlighet. Men vi tror att du vid det här laget har förstått – det här är bra grejer!
Nytt MMI
Audi A6 har även uppdaterats med nytt infotainmentsystem även om det till ytan ser ut som det tidigare. Audis MMI Navigation plus och MMI touch baseras på en ny plattform som med en grafikprocessor från Nvidia nu är ännu snabbare och den nya 8-tumsskärmen är en fröjd att arbeta med.Med skrivplattan är det bekvämt och enkelt att scrolla och zooma i listor och kartor och med Audi Connect kopplas bilen mot internet via 4G. Google Maps i realtid är inte fy skam. Dessutom har du tillgång till en rad online-tjänster såsom Twitter, Facebook och informationstjänster för flygtider och bensinpriser för att nämna några.
Audio Sound är standard men vill du ha extra tryck i ljudet kan du välja till antingen system från Bose (12 100 kronor) eller Bang & Olufsen (73 000 kronor). Vi har givetvis testat båda och med tanke på prisskillnaden är Bose det givna valet, skillnaden i ljudkvalitet mellan de båda premiumalternativen är marginell.
Omdöme
Testbilen var utrustad med den nykonstruerade treliters TDI-motorn som med dubbelturbon levererar hela 320 hästar, och som tillsammans med den åttaväxlade tiptronic-lådan ger en makalös körupplevelse.
Att det är en diesel varken hörs eller märks förutom när det gäller det brutala vridet på hela 650 Nm vid 1 400-2 800 varv/min. Hårresande prestanda alltså, i en familjekombi som dessutom ståtar med tekniska förarhjälpmedel i framkant, framtidens belysningssystem och en uppkopplad infotainmentlösning som får oss att tappa hakan.
Nu var det bara det där med att få ihop en mille…
Fakta: Audi A6 3.0 TDI Quattro
Typ: Lyxig sportkombi.Motor: 3.0 TDI quattro. V6, dieseldriven dubbelturbomotor
320 hk vid 3900-4600 varv/min, 650 Nm vid 1400-2800 varv/min.
Prestanda: 0-100 km/h, 5,2 sek. Toppfart 250 km/h
Förbrukning (enlig tillverkaren.): 6,2 l/100 km
CO2-utsläpp: 164 CO2(g/km vid blandad körning)
Utsläppsklass: EU6.
Pris från: 553 000 kronor
Testbilens pris: 989 400 kronor
Matrix LED
Massor av funktioner
Körupplevelsen
Priset