Tidigare i vår lämnade Dennis Olsson, 28, in sin Iphone 5s på Telia-butiken i Sollentuna när den inte längre ville ladda efter en uppdatering. Nästan en månad senare meddelade Telia att man vägrade laga telefonen – på grund av att den var kantstött. Istället skulle Dennis Olsson behöva betala 2 500 kronor för att få den utbytt.
Här är skadan som gjorde att Telia vägrade laga telefonen.
Dennis Olsson arbetar som tekniker, och hade inga större problem med att laga telefonen på egen hand.
Här är skadan som gjorde att Telia vägrade laga telefonen.
– Jag jobbar ju som tekniker och har tillgång till verktyg för att byta ut batterier till Iphone. Jag började med att öppna skalet med hjälp av en klocka från en Musse Pigg-leksak och ett rakblad. Det tog ungefär tio minuter för mig att ta ett batteri till en annan Iphone 5s och sätta i det i den här. Sedan dess har telefonen fungerat utmärkt, säger Dennis Olsson.
När MacWorld pratar med honom är han märkbart irriterad över hur Telia har hanterat ärendet. När han först begav sig till butiken och lämnade in telefonen tog det tio arbetsdagar innan han fick tillbaka den med meddelandet att teknikerna saknade pin-koden och därför inte kunde göra något. Därefter lämnade han in den igen, denna gång utan pin-kod, och fick alltså tillbaka den tillsammans med ett kostnadsförslag.
Dennis Olsson arbetar som tekniker, och hade inga större problem med att laga telefonen på egen hand.
– Jag har inte fått någon respons över huvud taget från Telia. När jag har kontaktat deras kundtjänst har jag i princip blivit dumförklarad. De tycker det är självklart att man inte lagar telefoner som blivit kantstötta.
– Det är inte ens en särskilt stor skada. Jag har tappat den en gång i golvet, det är väldigt lätt hänt.
Hanteringen från Telias sida grundar sig i att företaget arbetar efter en policy från serviceverkstaden Telecare. Det betyder kort och gott att telefoner med yttre skador inte repareras alls.
Marcus Haglund, presstalesperson på Telia, förklarar:
– Om en kund kommer in med en trasig telefon i våra butiker gör personalen en första koll om den har några yttre skador. Är det inte något synligt fel skickar vi vidare den till våra tekniker. Men är det en yttre skada så är det inte något garantiärende. I det här fallet är det ju svårt att säga om batteriet har påverkats av den yttre skadan.
Men det kan ni väl inte veta utan att först öppna telefonen?
– Jag förstår problematiken men vi kan inte utesluta att batteriet har tagit skada av att telefonen har tappats. Därför lagar vi inte något om telefonen har yttre skador, oavsett var felet ligger.
I just detta fallet fick ju Dennis tillbaka telefonen efter tio dagar med meddelandet att teknikerna inte hade gjort något för att de inte hade pin-koden. Borde man inte ha sett att den var kantstött redan från början i sådana fall?
– Jag kan inte svara på exakt hur det har gått till här men vi brukar rekommendera våra kunder att ta bort pin-koden innan de lämnar in telefonen.
Dennis Olsson igen:
– Jag tycker det är jäkla dåligt av Telia. Visst att man har regler för hur detta ska skötas men Telia är ändå en av de största telekomjättarna på marknaden och de borde ha lite känsla i sådana här lägen. Jag förstår att det säkert är många som försöker luras, men att inte ens tittar på telefonen när jag lämnar in den är riktigt dåligt.
– Det var en otroligt skön känsla att gå tillbaka till Telia-butiken och visa var felet låg. Jag förstår ju deras resonemang men när det är så här uppenbart tycker jag att de kan ge bättre respons. Jag googlade bara runt en kort stund innan jag förstod vad jag behövde göra.