av Anirban Ghoshal

Generativ AI gav starka molnintäkter för Microsoft och Google

Nyhet
01 feb, 20244 min
CloudGenerativ AIBransch

Microsoft har nu 53 000 Azure AI-kunder.

Moln
Foto: Andreas Kind / Unsplash

Microsoft och Google, som sett en minskande tillväxttakt för sina molnintäkter under de senaste kvartalen, rapporterar nu en förnyad ökning av tillväxttakt på grund av spridningen av generativ AI.

Båda företagen rapporterade på tisdagen intäktssiffror för det sista kvartalet 2023.

– Google Cloud har lämnat flera år av kvartalsförluster bakom sig och står nu för 10 procent av Alphabets intäkter, eftersom företaget använder AI-utvecklingen för att återintroducera sig som partner till företags it-ledare, säger Lee Sustar, chefsanalytiker på Forrester.

– Den anmärkningsvärda ökningen av intäkterna från Microsoft Cloud, som inkluderar både Azure och SaaS-erbjudanden som Microsoft 365 och Dynamics 365, visar att AI-boomen ger en betydande boost till molnleverantörernas slutresultat, säger Sustar.

Google rapporterade molnintäkter på 9,19 miljarder dollar för kvartalet, en ökning med 28 procent från ett år tidigare. ( Alphabet redovisade intäkter på 86 miljarder dollar för samma period).

– Det var ett rekordkvartal, drivet av den fortsatta styrkan hos Microsoft Cloud, som passerade 33 miljarder dollar i intäkter, en ökning med 24 procent, sa Microsofts vd Satya Nadella under ett resultatsamtal.

– Genom att infoga AI i varje lager av vår tekniska stack vinner vi nya kunder och hjälper till att driva nya fördelar och produktivitetsvinster.

Företaget, sa Nadella, har nu 53 000 Azure AI-kunder – varav en tredjedel har tecknat abonnemang under de senaste 12 månaderna. Företaget har också sett spikar i användningen över sina intelligenta dataplattformar, inklusive Microsoft Fabric och databaser som Cosmos DB.

Microsoft, som såg sina intäktsökningar avta för ett år sedan, har stärkt sitt resultat genom ett stort utbud av generativa AI-tjänster, däribland flera varianter av Copilot i Microsoft 365, Dynamics 365, Github och Azure Open AI-tjänsten.

Jason Wong, analytiker på Gartner, säger att Microsofts Azure-verksamhet får draghjälp från sina egna kunder och från partner som Open AI, som körs på Azure.

“I takt med att Microsofts partner utökar sina AI-erbjudanden bör detta också bidra till Azure-tillväxten”, säger Wong.

Enligt Franco Chiam, analytiker på IDC, kan ökningen av molnintäkterna hos båda företagen också tillskrivas den roll som molnet spelar som en viktig möjliggörare för digital transformation.

– Moln och infrastruktur spelar en avgörande roll för att möjliggöra generativ AI, som den tekniska grund som stöder utveckling, driftsättning och grund för detta avancerade AI-system, säger Chiam.

Han konstaterar att en ökad användning av generativ AI kommer att innebära ännu mer molnanvändning eftersom företagen strävar efter skalbarhet och flexibilitet.

Utöver detta pågår ett bredare arbete med it-modernisering som sannolikt kommer att leda till ny programvara, nästa generations datacenter och datacentrerade förändringar, även om Chiam anser att företagen fortfarande går försiktigt fram och vill spara pengar när de investerar i andra projekt.

På Google skapar ”den starka efterfrågan vi ser för vår vertikalt integrerade AI-portfölj nya möjligheter för Google Cloud över alla produktområden”, sa Alphabets finansdirektör Ruth Porat under ett resultatsamtal.

Under föregående kvartal ökade molnintäkterna med 22 procent jämfört med föregående år, något lägre än den 28-procentiga ökning som företaget rapporterade för kvartalet som slutade i juni förra året. För hela året uppgick Google Clouds intäkter till 33 miljarder dollar, en ökning med nästan 27 procent jämfört med 2022.

Vd Sundar Pichai pekade på kostnadsoptimeringsstrategier hos företag som har navigerat under osäkra makroekonomiska förhållanden. Men ansträngningarna för att anamma generativ AI har gett nya kunder.

Under 2023 introducerade företaget flera uppdateringar av sin Vertex AI-plattform och nya stora språkmodeller tillsammans med Duet AI.

– Vertex AI har sett en stark användning med API-förfrågningar som ökade nästan sex gånger från H1 till H2 förra året, sa Pichai.

Förra året stod Microsoft i centrum med lanseringen av Open AI:s Chat GPT. (Microsoft äger en majoritetsandel i Open AI.) Det fick flera konkurrerande molntjänstleverantörer som Google och AWS att lansera sina egna varianter av generativa AI-plattformar.

– Google visade upp sina Gemini-funktioner i slutet av förra året och lyfte fram sin multimodala AI i jämförelse med Chat GPT, säger Chiam.

– Den första uppsättningen tekniska poäng är lovande, men vi kommer att behöva se aktualisering av användningsfall i verkliga scenarier.

Analytikerna väntar nu på att se vad Amazon rapporterar för att se om AWS har sett liknande vinster från AI.