Det är rörigt nu! Pc-branschen förändras som bekant i ruskigt snabb takt. Ultratunna bärbara, netbooks, Chromebooks, två-i-ett och pc-plattor är några av de olika skepnader pc:n tagit de senaste åren. Allt för att försöka återuppfinna sig själv.
Samma strategi kör Symantec, som nyligen meddelade att de delar upp sig i två bolag: ett för de olika säkerhetsprogrammen och ett helt annat med sina lagringslösningar.
Kanske handlar båda dessa uppdelningar om att man enklare ska kunna sälja bort de renodlade bolagen var som sig, om krisen håller i sig?
Oavsett så är bakgrunden att pc-försäljningen förändrats så pass mycket de senaste åren att företagen helt enkelt måste förändras. Eller dö.
Fredrik Agrén
På hårdvarusidan är marginalerna närmare noll, och i vissa fall till och med negativa, i jakten på marknadsandelar och i en allt grymmare global konkurrens. Det handlar lite om ett klassiskt gungor och karuseller-upplägg, där hårdvaran i princip ”skänks bort” och där vi konsumenter istället ska knytas upp i abonnemang, molntjänster och allehanda andra repetitiva kostnader, som ska generera den långsiktiga vinsten. Apple har förstås lyckats bäst, med såväl Itunes och Icloud som stundande Apple Pay, där de vill plocka procent av varje krona du spenderar.
Samsung har vinstvarnat och börjar osa ekonomisk knipa. De gick nyligen ut med säljstopp av sina bärbara datorer i Europa. Och även om Samsung har en brutal omsättning totalt sett räcker det inte nödvändigtvis om marginalerna inte tillåter tillräcklig vinst på sista raden. Fallet kan bli desto hårdare. (Men det är alldeles för tidigt att räkna ut Samsung!)
Hewlett-Packard delar upp sitt bolag i två separata företag: ett för sina datorer och skrivare och ett annat för företagsrelaterad hårdvara och sina tjänster.
Samma strategi kör Symantec, som nyligen meddelade att de delar upp sig i två bolag: ett för de olika säkerhetsprogrammen och ett helt annat med sina lagringslösningar.
Oavsett så är bakgrunden att pc-försäljningen förändrats så pass mycket de senaste åren att företagen helt enkelt måste förändras. Eller dö.
Men tror du verkligen att pc:n som sådan kommer att dö? Knappast! Faktum är att försäljningen av pc och Mac i början av året påstås ha ökat, medan surfplattor har rasat. Åtminstone hos den amerikanska butiksjätten Best Buy, vars vd nyligen avslöjade sitt trendbrott.
Bakgrunderna lär vara många, men några av de tydligaste gissningarna handlar om att företag nu helt enkelt måste byta ut befintlig gammal maskinpark, då Windows XP slutat att stödjas. En annan förklaring är att surfplattemarknaden nu mättats vad gäller de primära behoven. Plattor används för att konsumera, läsa, surfa, spela och styra det digitala hemmet. Men för att producera texter, bilder, presentationer och så vidare är en pc fortfarande överlägsen!
I dagarna lanserade Microsoft en tidig testversion av sin nästa Windowsversion, en efterlängtad uppgradering. Minst sagt. Windows 8.x har som bekant haft sina utmaningar hos slutanvändarna. Inte minst de rent pedagogiska, då mycket av kritiken handlat om gränssnitt, menyer och att man inte känner igen sig över huvud taget.
Men den nya versionen bådar gott! Förutom den kanske mest omtalade – Startmenyns comeback – så finns möjligheten att köra virtuella skrivbord, med separata uppsättningar appar och program, beroende på om du exempelvis är ute efter nytta eller nöje, möjligheten att växla smart mellan tangentbordgränssnitt och pekdito, beroende på vad som är inkopplat till datorn – och så förstås nästa stora snackis bland oss entusiaster: möjligheten att använda snabbkommandon, som att klippa och klistra, i kommandoprompten!
Missa inte: Första testet – så bra är testversionen av Windows 10
Att Microsoft väljer att skippa versionsnummer 9 och hoppa rakt på 10 ger en signal om att man snabbspolar fram till någonting betydligt bättre än vad som kanske var väntat. Och även om man rent faktiskt valt att till viss del ta ett stort steg tillbaka mot det populära Windows 7, så handlar det om att Microsoft (äntligen) lyssnat på sina kunder – något som borgar för att vi slipper se fler ”otestade” överraskningar framöver.
Så – håller försäljningstrenden nu i sig, Microsofts lansering går enligt planerna och Windows 10 levererar vad testversionen utlovar, så tror jag nog att tillräckligt många pc-användare återfår förtroendet för såväl pc-plattformen som operativsystemet Windows.
Och av det lilla jag sett av Windows 10 är jag övertygad om att det här blir bra.
Och att pc:n skulle vara på väg att dö – glöm det!
Eller vad tror du?
Fredrik Agrén