Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare

- IDG.se:

Ett ständigt sökande efter uppmärksamhet

Anton Johansson
Anton Johansson bloggar på Superanton.se.
I dag handlar sökmotoroptimering om 10% små tekniska missar och till 90% av länkbygge. Google älskar nämligen när en sida har många länkar med rätt länktext till sig. Jag menar verkligen älskar.

Problemet har länge varit att ingen webbyrå har fattat värdet i att lära sig bygga bort de där småmissarna från början. Som att ha sökmotorvänliga URL:er, använda titlar och framförallt ge upp frames-lösningarna. Detta är något webbyråerna och publiceringssystemen garanterat kommer lära sig med tiden. Ingen tjänar på usla lösningar, speciellt inte eftersom de sätt som är rätt också är de enklaste.

Sökbarhetsdelarna, eller de som brukar kallas onpage, är alltså inte något problem i framtiden. Hur är det då med resterande 90%, dvs länkarna? Det är nu det börjar bli intressant. För jag tror man måste börja tänka om helt när det gäller länkar. Inte ens Wikipedia har en bra förklaring på vad en länk på internet innebär. Google älskar länkar, alltså måste vi förstå värdet i varför de gör det. Och jag tror det är så här vi måste tänka:

Länkar handlar om uppmärksamhet. Varje länk på internet betyder en röst i uppmärksamhet. Även om det bara är en källhänvisning betyder länken att ”ursprungskällan hade något vi tyckte var av värde att uppmärksamma, alltså ger vi lite uppmärksamhet”. Man kan alltså generalisera och säga att det vi tillsammans gör, är att skapa världens största Digg.com fast för alla sökord.

Utifrån en webbplats perspektiv, som redan är väldigt sökbar och som nu tycker sig är värd massor av besök från Google, innebär det här förstås nya utmaningar. Från att betala ett SEO-företag tusenlappar för länkpaket från länkkataloger och andra spamliknande sajter, till att helt plötsligt stå utan möjlighet att styra vem som uppmärksammar vem. Eller?

Vad SEO-företagen räds mest idag, är PR- och reklambyråerna. När de förstår att deras kunskap är ovärderlig även på internet, kommer SEO-företagen inte längre kunna tjäna pengar på att manipulera Google. Det är nämligen kommunikatörerna som kan se till att reklam, PR och annan kommunikation förutom ”vanlig” uppmärksamhet även genererar uppmärksamhet á la länkar.

När Google tidigare i år skickade ut en informationsfolder till svenska företag stod det tydligt att det inte går att köpa sig en plats i det organiska sökresultatet. Problemet är att det inte är sant. Vet man vart man får tag på länkar, kan man manipulera och köpa sig vilken plats man vill i Googles sökresultat.

Sedan i somras är det dock förbjudet att köpa länkar och fler och fler åker dit, även de riktigt stora SEO-företagen.
Försök därför vara smarta nästa gång ni funderar över hur ni vill synas i sökmotorerna. Vill ni köpa er en plats genom spam, eller genom smarta marknadsföringsinsatser som genererar naturliga inlänkar på ett snyggt sätt?

Google gillar när ni får uppmärksamhet. Se därför till att förtjäna det, och sedan kommunicera ut att ni förtjänar det. Det är så det går till på framtidens sökmotoroptimeringsfabrik. Hej då tekniker, välkommen kommunikatörer.


Anton Johansson bloggarSuperanton.se. Han har valt att skicka vidare ämnet "Varför gratis alltid är gott på internet" till Joakim Jardenberg.

Motivering:
Joakim är en av de mest färgsprakande internetpersonligheterna som alltid vågar säga vad han tycker. Med en fot i mediebranschen och en fot som "internetrebell" styr han företaget tillika bloggen Mindpark med transparens och klarhet. Joakim vet hur man snackar webb.

Joakim Jardenberg bloggarMindpark tillsammans med kollegorna Erik Forsberg och Daniel Nüüd. 


Fakta

Bloggstafetten är ett nedslag i den svenska bloggosfären. Varje bloggare har fått ett specifikt ämne att skriva ett blogginlägg om, och sedan får de skicka vidare stafettpinnen till nästa bloggare. Fredrik Wass var först ut med ämnet Sociala webben 2007. Vi får se var vi slutar.

Tidigare inlägg
Fredrik Wass: Äntligen bygemenskap
Isabelle Ståhl: Könsrollerna får spelrum på nätet
Per Gudmundson: Bloggare är de nya punkarna
Erik Starck: Outsourcingsäkra jobb - finns de?
Peter Sandberg och Christian Rudolf: Följ dina drömmar och starta ett it-företag
Dan Nilsson: Så blir du en mästare på e-handel


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna


- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows

- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet

- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: