Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Android 5

Så blir nästa
Android


- IDG.se:

Gasfabrik

Monstermaskinerna
som utvinner gaser


Foto: Yisris (CC) - Computer Sweden:

SJ

Skickade felaktigt
fakturor - nu fälls SJ


- Computer Sweden:

Ellisons halva avgång
- bäddar för trubbel

- IDG.se:

Ett ständigt sökande efter uppmärksamhet

Anton Johansson
Anton Johansson bloggar på Superanton.se.
I dag handlar sökmotoroptimering om 10% små tekniska missar och till 90% av länkbygge. Google älskar nämligen när en sida har många länkar med rätt länktext till sig. Jag menar verkligen älskar.

Problemet har länge varit att ingen webbyrå har fattat värdet i att lära sig bygga bort de där småmissarna från början. Som att ha sökmotorvänliga URL:er, använda titlar och framförallt ge upp frames-lösningarna. Detta är något webbyråerna och publiceringssystemen garanterat kommer lära sig med tiden. Ingen tjänar på usla lösningar, speciellt inte eftersom de sätt som är rätt också är de enklaste.

Sökbarhetsdelarna, eller de som brukar kallas onpage, är alltså inte något problem i framtiden. Hur är det då med resterande 90%, dvs länkarna? Det är nu det börjar bli intressant. För jag tror man måste börja tänka om helt när det gäller länkar. Inte ens Wikipedia har en bra förklaring på vad en länk på internet innebär. Google älskar länkar, alltså måste vi förstå värdet i varför de gör det. Och jag tror det är så här vi måste tänka:

Länkar handlar om uppmärksamhet. Varje länk på internet betyder en röst i uppmärksamhet. Även om det bara är en källhänvisning betyder länken att ”ursprungskällan hade något vi tyckte var av värde att uppmärksamma, alltså ger vi lite uppmärksamhet”. Man kan alltså generalisera och säga att det vi tillsammans gör, är att skapa världens största Digg.com fast för alla sökord.

Utifrån en webbplats perspektiv, som redan är väldigt sökbar och som nu tycker sig är värd massor av besök från Google, innebär det här förstås nya utmaningar. Från att betala ett SEO-företag tusenlappar för länkpaket från länkkataloger och andra spamliknande sajter, till att helt plötsligt stå utan möjlighet att styra vem som uppmärksammar vem. Eller?

Vad SEO-företagen räds mest idag, är PR- och reklambyråerna. När de förstår att deras kunskap är ovärderlig även på internet, kommer SEO-företagen inte längre kunna tjäna pengar på att manipulera Google. Det är nämligen kommunikatörerna som kan se till att reklam, PR och annan kommunikation förutom ”vanlig” uppmärksamhet även genererar uppmärksamhet á la länkar.

När Google tidigare i år skickade ut en informationsfolder till svenska företag stod det tydligt att det inte går att köpa sig en plats i det organiska sökresultatet. Problemet är att det inte är sant. Vet man vart man får tag på länkar, kan man manipulera och köpa sig vilken plats man vill i Googles sökresultat.

Sedan i somras är det dock förbjudet att köpa länkar och fler och fler åker dit, även de riktigt stora SEO-företagen.
Försök därför vara smarta nästa gång ni funderar över hur ni vill synas i sökmotorerna. Vill ni köpa er en plats genom spam, eller genom smarta marknadsföringsinsatser som genererar naturliga inlänkar på ett snyggt sätt?

Google gillar när ni får uppmärksamhet. Se därför till att förtjäna det, och sedan kommunicera ut att ni förtjänar det. Det är så det går till på framtidens sökmotoroptimeringsfabrik. Hej då tekniker, välkommen kommunikatörer.


Anton Johansson bloggarSuperanton.se. Han har valt att skicka vidare ämnet "Varför gratis alltid är gott på internet" till Joakim Jardenberg.

Motivering:
Joakim är en av de mest färgsprakande internetpersonligheterna som alltid vågar säga vad han tycker. Med en fot i mediebranschen och en fot som "internetrebell" styr han företaget tillika bloggen Mindpark med transparens och klarhet. Joakim vet hur man snackar webb.

Joakim Jardenberg bloggarMindpark tillsammans med kollegorna Erik Forsberg och Daniel Nüüd. 


Fakta

Bloggstafetten är ett nedslag i den svenska bloggosfären. Varje bloggare har fått ett specifikt ämne att skriva ett blogginlägg om, och sedan får de skicka vidare stafettpinnen till nästa bloggare. Fredrik Wass var först ut med ämnet Sociala webben 2007. Vi får se var vi slutar.

Tidigare inlägg
Fredrik Wass: Äntligen bygemenskap
Isabelle Ståhl: Könsrollerna får spelrum på nätet
Per Gudmundson: Bloggare är de nya punkarna
Erik Starck: Outsourcingsäkra jobb - finns de?
Peter Sandberg och Christian Rudolf: Följ dina drömmar och starta ett it-företag
Dan Nilsson: Så blir du en mästare på e-handel


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Linux

Historien om
Linux genombrott


- TechWorld:

Venus

Så kan vi landa på Venus


mobilspel

Här är de 55 roligaste spelen till din mobil

Här är ett gäng verkliga guldkorn att roa dig med.


- Computer Sweden:

Android 5

Så blir nästa
Android

- IDG.se:

Gasfabrik

Monstermaskinerna
som utvinner gaser


- PC för Alla:

Asus Zenbook

Asus Zenbook: Ultrabook med extra växel


- Computer Sweden:

Nätfiske

Svenska vd:ar sämst på att genomskåda nätfiske


- IDG.se:

It-veckan

It-veckan: "Nu är det upp till bevis, Apple!"

- IT24:

Samsung

Ny slakt på Samsung


- MacWorld:

IOS

Här är skillnaderna mellan IOS 7 och IOS 8


- TechWorld:

telepati

Telepati ett steg närmare verklighet


Foto: Yisris (CC) - Computer Sweden:

SJ

Skickade felaktigt
fakturor - nu fälls SJ


- PC för Alla Extreme:

Sony-mobiler

Hela IFA-mässan 2014 - på bara 15 minuter


- Computer Sweden:

RSA

Så ska RSA skydda sig mot angrepp

- TechWorld:

Moxie Marlinspike

Säkerhetslegenden: "Full kryptering för alla är lösningen"


- Internetworld:

Facebook

Han fick sin profilbild raderad av Facebook


- IT24:

Alibaba

Så rustar Alibaba för e-handelskrig


"Ellisons halva
avgång bäddar
för trubbel"

Kommentar Oracles Larry Ellison avgår, men ändå inte. Frågan är hur det kommer att fungera, undrar Lars Danielsson.


- Computer Sweden:

Nokia

Fortsatt kräftgång - då satsar Microsoft på lågprislurar


- TechWorld:

Office 16

Här är nyheterna i Office 16

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group