Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Plånbok

Momschock hotar
apputvecklare


- Computer Sweden:

trojansk häst, utgången upphovsrätt

Spionerande
supertrojan avslöjad


- IDG.se:

Mobiltelefon

Läcker ditt
mobilnummer
när du surfar


Tåg vid fält

IDG.SE | Foto: Stefan Nilsson

Andra delen: Så fungerar
järnvägens signalsystem

Jörgen Städje undersöker tekniken som låter tåg dundra fram utan att krocka. Följ med på en resa genom 150 år av automationsutveckling.

- IDG.se:

Ett ständigt sökande efter uppmärksamhet

Anton Johansson
Anton Johansson bloggar på Superanton.se.
I dag handlar sökmotoroptimering om 10% små tekniska missar och till 90% av länkbygge. Google älskar nämligen när en sida har många länkar med rätt länktext till sig. Jag menar verkligen älskar.

Problemet har länge varit att ingen webbyrå har fattat värdet i att lära sig bygga bort de där småmissarna från början. Som att ha sökmotorvänliga URL:er, använda titlar och framförallt ge upp frames-lösningarna. Detta är något webbyråerna och publiceringssystemen garanterat kommer lära sig med tiden. Ingen tjänar på usla lösningar, speciellt inte eftersom de sätt som är rätt också är de enklaste.

Sökbarhetsdelarna, eller de som brukar kallas onpage, är alltså inte något problem i framtiden. Hur är det då med resterande 90%, dvs länkarna? Det är nu det börjar bli intressant. För jag tror man måste börja tänka om helt när det gäller länkar. Inte ens Wikipedia har en bra förklaring på vad en länk på internet innebär. Google älskar länkar, alltså måste vi förstå värdet i varför de gör det. Och jag tror det är så här vi måste tänka:

Länkar handlar om uppmärksamhet. Varje länk på internet betyder en röst i uppmärksamhet. Även om det bara är en källhänvisning betyder länken att ”ursprungskällan hade något vi tyckte var av värde att uppmärksamma, alltså ger vi lite uppmärksamhet”. Man kan alltså generalisera och säga att det vi tillsammans gör, är att skapa världens största Digg.com fast för alla sökord.

Utifrån en webbplats perspektiv, som redan är väldigt sökbar och som nu tycker sig är värd massor av besök från Google, innebär det här förstås nya utmaningar. Från att betala ett SEO-företag tusenlappar för länkpaket från länkkataloger och andra spamliknande sajter, till att helt plötsligt stå utan möjlighet att styra vem som uppmärksammar vem. Eller?

Vad SEO-företagen räds mest idag, är PR- och reklambyråerna. När de förstår att deras kunskap är ovärderlig även på internet, kommer SEO-företagen inte längre kunna tjäna pengar på att manipulera Google. Det är nämligen kommunikatörerna som kan se till att reklam, PR och annan kommunikation förutom ”vanlig” uppmärksamhet även genererar uppmärksamhet á la länkar.

När Google tidigare i år skickade ut en informationsfolder till svenska företag stod det tydligt att det inte går att köpa sig en plats i det organiska sökresultatet. Problemet är att det inte är sant. Vet man vart man får tag på länkar, kan man manipulera och köpa sig vilken plats man vill i Googles sökresultat.

Sedan i somras är det dock förbjudet att köpa länkar och fler och fler åker dit, även de riktigt stora SEO-företagen.
Försök därför vara smarta nästa gång ni funderar över hur ni vill synas i sökmotorerna. Vill ni köpa er en plats genom spam, eller genom smarta marknadsföringsinsatser som genererar naturliga inlänkar på ett snyggt sätt?

Google gillar när ni får uppmärksamhet. Se därför till att förtjäna det, och sedan kommunicera ut att ni förtjänar det. Det är så det går till på framtidens sökmotoroptimeringsfabrik. Hej då tekniker, välkommen kommunikatörer.


Anton Johansson bloggarSuperanton.se. Han har valt att skicka vidare ämnet "Varför gratis alltid är gott på internet" till Joakim Jardenberg.

Motivering:
Joakim är en av de mest färgsprakande internetpersonligheterna som alltid vågar säga vad han tycker. Med en fot i mediebranschen och en fot som "internetrebell" styr han företaget tillika bloggen Mindpark med transparens och klarhet. Joakim vet hur man snackar webb.

Joakim Jardenberg bloggarMindpark tillsammans med kollegorna Erik Forsberg och Daniel Nüüd. 


Fakta

Bloggstafetten är ett nedslag i den svenska bloggosfären. Varje bloggare har fått ett specifikt ämne att skriva ett blogginlägg om, och sedan får de skicka vidare stafettpinnen till nästa bloggare. Fredrik Wass var först ut med ämnet Sociala webben 2007. Vi får se var vi slutar.

Tidigare inlägg
Fredrik Wass: Äntligen bygemenskap
Isabelle Ståhl: Könsrollerna får spelrum på nätet
Per Gudmundson: Bloggare är de nya punkarna
Erik Starck: Outsourcingsäkra jobb - finns de?
Peter Sandberg och Christian Rudolf: Följ dina drömmar och starta ett it-företag
Dan Nilsson: Så blir du en mästare på e-handel



Whitepaper


Så rekryterar du jämställt

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Foto: Erik Textorius
Snart dags för årets CIO-händelse

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Drönare

Lagtolkning kan
stoppa kameradrönare


- Computer Sweden:

Plånbok

Momschock hotar
apputvecklare


- IDG.se:

Minecraft

Minecraftklipp når otroliga nivåer


- IDG.se:

whatsapp-logga

Här är den okända inkörsporten till tung trafik

- TechWorld:

3d

Skärmar med fler
dimensioner - utan 3d


- Computer Sweden:

trojansk häst, utgången upphovsrätt

Spionerande
supertrojan avslöjad


- IDG.se:

Styr mobilen från köksbordet


- IDG.se:

kamera

Kamerahackare söker nytt jobb

- M3:

Tandläkare med Google Glass

Experten svarar: Är vi redo för Google Glass?


- IDG.se:

Samsung Galaxy S5

Galaxy S5 – en flopp


- IDG.se:

Google

EU-parlamentet vill stycka Google


- IDG.se:

emojis

Äntligen snyggare snuskprat i mobilen


- IDG.se:

Raket

Elon Musk visar rymdleksaker


Vilken sida väljer du i it-kriget?

Så här ser det ut när läsarna tar ställning i några av de stora konflikterna som rasat mellan olika it-leverantörer.

- IDG.se:

Mobiltelefon

Läcker ditt
mobilnummer
när du surfar


- IDG.se:

Yikyak

Är Yik Yak nästa Whatsapp?


- TechWorld:

update

Microsofts mystiska Windowsuppdatering


- M3:

Plex

Här är nya Plex Home


- PC för Alla:

Martin Appel

"Du tjänar på sajter som skippar mellanhänderna"


- Computer Sweden:

Tele2

Tele 2:s vd: "Jämställdhet gör oss mer lönsamma"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group