Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

kretskort

Övervakning
till reapris


- Computer Sweden:

plånbok med id

Svenska id-handlingar
guldgruva för bedragare


- TechWorld:

Pia Gruvö

"Få känner till
vår verksamhet"


"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.

I fokus just nu
DAB
Tor

- Computer Sweden:

"Gröna landningar" gör världspremiär på Arlanda

Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
"Gröna landningar" ser ut att bli det bli det nya modeordet på allas läppar i flygbranschen. Med hjälp av eu-pengar har Luftfartsverket, SAS och en rad andra tunga flygaktörer utvecklat ett nytt it-system som gör att flygplanen kan flyga bränslesnålare och hålla sina tidtabeller lite bättre.

I går gjordes den första flygningen med det nya inflygningssystemet med ett SAS-plan från Luleå till Arlanda.

Finessen med systemet är att det redan direkt efter start kan räkna ut exakt på sekunden när flygplanet kommer att ta mark på Arlanda. SAS-planet från Luleå avvek bara två sekunder från den landningstid som systemet räknat ut. Det nya inflygningssystemet baserar sin beräkning på mängder av information som under flygningen hämtas via datalänk från datorsystem ombord på flygplanet.

Men inflygningssystemet räknar inte bara ut hur piloten ska hålla den exakta ankomsttiden med hänsyn exempelvis skiftande väder och vind. Det skickar också upp en så kallad sjunkprofil till flygplanet. Den visar exakt hur piloten ska minska höjden ner mot Arlanda för att kunna göra en "grön landning" på exakt rätt klockslag och samtidigt göra av med så lite bränsle som möjligt.

Ansvariga på SAS räknar med spara mellan 100 och 300 liter bränsle på en vanlig inrikesflygning genom de gröna landningarna. Dessutom blir det mindre avgaser, enligt SAS. Och eftersom inflygningssystemet gör att planen kan minska sin höjd i mycket jämnare takt än i dag så kommer bullret att från motorerna att minska.

Tanken är att inflygningssystemet ska ge bättre framförhållning i piloternas och flygledarnas trafikplanering. I dag gör piloten upp en färdplan med beräknade flygtider innan start. Men väl uppe i luften kan planet dirigeras bort från sin planerade inflygning av flygledarna på marken för att det inte komma för nära andra flygplan.

Men med det nya systemet ser trafikledarna och piloterna via inflygningssystemet i förväg planens hela flygrutt fram till de dunsar på landningsbanan. Det gör att de långt tidigare exempelvis kan dra ner på farten lite för att undvika att hamna i en trafikstockning vid inflygningen.

I dagsläget har SAS utrustat 19 av sina flygplan med utrustning för att kunna använda inflygningssystemet. Försöken med systemet beräknas fortsätta ungefär till mitten av nästa år.


Läs mer om Arlandas nya inflygningssystem på www.nup.nu/nup2plus



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället


- M3:

coola prylar

Vinnarna korade: Det här
är årets 10 coolaste prylar


- IDG.se:

"Sony borde fatta att mejl kan läcka"


- IDG.se:

kretskort

Övervakning
till reapris

- IDG.se:

smartphone med e-post

Snart blir det busenkelt att kryptera mejl


- Computer Sweden:

plånbok med id

Svenska id-handlingar
guldgruva för bedragare


- Computer Sweden:

Efter ödleattacken: "Telia gömde sig bakom tomma fraser"


- TechWorld:

Dont worry-skylt

5 saker du inte behöver oroa dig över 2015

- IDG.se:

Smiley

Så använder
världen emojis


- M3:

Android

"Android 5.1 släpps i februari"


- IDG.se:

Cryptophone

Så fungerar Cryptophone


- Internetworld:

Julia Skott

Om du twittrar i skogen och ingen hör


- IDG.se:

Här är scenen Nordkorea inte vill att du ska se


- TechWorld:

verktyg

Bing-baserat verktyg hjälper utvecklare

- TechWorld:

Pia Gruvö

"Få känner till
vår verksamhet"


- MacWorld:

iphone med eu-flagga

Apple inför nya momsregler på App store


- IDG.se:

Nasa vill till Venus – med luftskepp


- IDG.se:

14 bevis på att teknik inte alltid är så jäkla enkelt


- IDG.se:

Facebook: Dina bilder är helt enkelt usla


"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group