Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Computer Sweden:

"Gröna landningar" gör världspremiär på Arlanda

Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
"Gröna landningar" ser ut att bli det bli det nya modeordet på allas läppar i flygbranschen. Med hjälp av eu-pengar har Luftfartsverket, SAS och en rad andra tunga flygaktörer utvecklat ett nytt it-system som gör att flygplanen kan flyga bränslesnålare och hålla sina tidtabeller lite bättre.

I går gjordes den första flygningen med det nya inflygningssystemet med ett SAS-plan från Luleå till Arlanda.

Finessen med systemet är att det redan direkt efter start kan räkna ut exakt på sekunden när flygplanet kommer att ta mark på Arlanda. SAS-planet från Luleå avvek bara två sekunder från den landningstid som systemet räknat ut. Det nya inflygningssystemet baserar sin beräkning på mängder av information som under flygningen hämtas via datalänk från datorsystem ombord på flygplanet.

Men inflygningssystemet räknar inte bara ut hur piloten ska hålla den exakta ankomsttiden med hänsyn exempelvis skiftande väder och vind. Det skickar också upp en så kallad sjunkprofil till flygplanet. Den visar exakt hur piloten ska minska höjden ner mot Arlanda för att kunna göra en "grön landning" på exakt rätt klockslag och samtidigt göra av med så lite bränsle som möjligt.

Ansvariga på SAS räknar med spara mellan 100 och 300 liter bränsle på en vanlig inrikesflygning genom de gröna landningarna. Dessutom blir det mindre avgaser, enligt SAS. Och eftersom inflygningssystemet gör att planen kan minska sin höjd i mycket jämnare takt än i dag så kommer bullret att från motorerna att minska.

Tanken är att inflygningssystemet ska ge bättre framförhållning i piloternas och flygledarnas trafikplanering. I dag gör piloten upp en färdplan med beräknade flygtider innan start. Men väl uppe i luften kan planet dirigeras bort från sin planerade inflygning av flygledarna på marken för att det inte komma för nära andra flygplan.

Men med det nya systemet ser trafikledarna och piloterna via inflygningssystemet i förväg planens hela flygrutt fram till de dunsar på landningsbanan. Det gör att de långt tidigare exempelvis kan dra ner på farten lite för att undvika att hamna i en trafikstockning vid inflygningen.

I dagsläget har SAS utrustat 19 av sina flygplan med utrustning för att kunna använda inflygningssystemet. Försöken med systemet beräknas fortsätta ungefär till mitten av nästa år.


Läs mer om Arlandas nya inflygningssystem på www.nup.nu/nup2plus


Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Mediehuset IDG söker ny Wordpress-stjärna


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Kondensatormikrofon

Ljudknåp i de
högre sfärerna


- Computer Sweden:

Charlotta

"Dissa börsen - se på företagsjälen"


Foto: Anna Gerdén - Computer Sweden:

Digital Revolution

Revolution på
Tekniska museet


Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck

- TechWorld:

Jörgen Städje

"Under över alla Uber"


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone


- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen

- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm


- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"


- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal

- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort



- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord


- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms


- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group