Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

e-learning

Därför pallar du
inte e-kursen


- Computer Sweden:

Windows 10

Första intrycket av Windows 10


- PC för Alla:

Här laddar du ned Windows 10


- TechWorld:

Independencekey

Kryptoenheten som
säkrar allt möjligt


- Computer Sweden:

"Gröna landningar" gör världspremiär på Arlanda

Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
"Gröna landningar" ser ut att bli det bli det nya modeordet på allas läppar i flygbranschen. Med hjälp av eu-pengar har Luftfartsverket, SAS och en rad andra tunga flygaktörer utvecklat ett nytt it-system som gör att flygplanen kan flyga bränslesnålare och hålla sina tidtabeller lite bättre.

I går gjordes den första flygningen med det nya inflygningssystemet med ett SAS-plan från Luleå till Arlanda.

Finessen med systemet är att det redan direkt efter start kan räkna ut exakt på sekunden när flygplanet kommer att ta mark på Arlanda. SAS-planet från Luleå avvek bara två sekunder från den landningstid som systemet räknat ut. Det nya inflygningssystemet baserar sin beräkning på mängder av information som under flygningen hämtas via datalänk från datorsystem ombord på flygplanet.

Men inflygningssystemet räknar inte bara ut hur piloten ska hålla den exakta ankomsttiden med hänsyn exempelvis skiftande väder och vind. Det skickar också upp en så kallad sjunkprofil till flygplanet. Den visar exakt hur piloten ska minska höjden ner mot Arlanda för att kunna göra en "grön landning" på exakt rätt klockslag och samtidigt göra av med så lite bränsle som möjligt.

Ansvariga på SAS räknar med spara mellan 100 och 300 liter bränsle på en vanlig inrikesflygning genom de gröna landningarna. Dessutom blir det mindre avgaser, enligt SAS. Och eftersom inflygningssystemet gör att planen kan minska sin höjd i mycket jämnare takt än i dag så kommer bullret att från motorerna att minska.

Tanken är att inflygningssystemet ska ge bättre framförhållning i piloternas och flygledarnas trafikplanering. I dag gör piloten upp en färdplan med beräknade flygtider innan start. Men väl uppe i luften kan planet dirigeras bort från sin planerade inflygning av flygledarna på marken för att det inte komma för nära andra flygplan.

Men med det nya systemet ser trafikledarna och piloterna via inflygningssystemet i förväg planens hela flygrutt fram till de dunsar på landningsbanan. Det gör att de långt tidigare exempelvis kan dra ner på farten lite för att undvika att hamna i en trafikstockning vid inflygningen.

I dagsläget har SAS utrustat 19 av sina flygplan med utrustning för att kunna använda inflygningssystemet. Försöken med systemet beräknas fortsätta ungefär till mitten av nästa år.


Läs mer om Arlandas nya inflygningssystem på www.nup.nu/nup2plus


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Tele2

Tele2 om fiaskot:
"Det kan dröja
flera dagar"


- Internetworld:

Podcast

"Folk skiter i integritetsfrågan"


- Computer Sweden:

Fredrik Reinfeldt

Reinfeldts regering lämnar - med brinnande datorbål


- PC för Alla:

Facebook

Därför backar Facebook kring riktiga namn


- IDG.se:

it-veckan

"Kan Microsoft inte räkna?"


- TechWorld:

e-learning

Därför pallar du
inte e-kursen


Amazon

Amazon efter kaoset: "Vi fick inte berätta"

Nyheter Amazon hindrade anställda från att informera om en uppgradering av företagets molnplattform.

- IT24:

Angry Birds

Storslakt på Rovio


- Internetworld:

Google House

"Snart pratar vi med mobilen - och blir förstådda"


- CS Jobb:

folkmassa

Färsk titel skapar förvirring


- CIO Sweden:

Ebola

Så vill de bota Ebola med nanoteknik


- PC för Alla:

Drönare

Sköt ner grannens drönare med hagelgevär


- MacWorld:

Iphone-lås

Så kollar du om en begagnad Iphone är stulen

- Internetworld:

haveri

Haverierna: Här är tre mardrömmar på sociala medier


- Computer Sweden:

Iphone

Så säker är Apples fingeravtrycksläsare


- Internetworld:

bokhandel

Affären på hörnet tar revansch på nätet


- Computer Sweden:

Arm

Arm ger sig in på operativsystem


- PC för Alla Extreme:

Google Play

Så mycket kan "gratisspelen" kosta dig


- TechWorld:

Monika Orski

"Vad är en rimlig förinställd säkerhetsnivå?"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group