Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


- IDG.se:

Inga planer på slopad Copyswede-avgift

Vill du behålla privatkopieringsavgiften?

Computer Sweden

Computer Sweden

Därför väljer Apple Lund

Nyheter Det är för att inte tappa nyckelpersoner som företaget väljer Lund som etableringsort för sitt nya utvecklingscenter.


FRA-logga

FRA: Sluta
outsourca it!

Outsourcing dränerar myndigheterna på kompetens och hotar it-säkerheten. Det anser FRA som istället vill se ett gemensamt myndighetsmoln.


- Computer Sweden:

"Gröna landningar" gör världspremiär på Arlanda

Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
Gröna sidan ner? Ett nytt it-system ger mindre bränsleförbrukning, färre avgaser och mindre buller.
"Gröna landningar" ser ut att bli det bli det nya modeordet på allas läppar i flygbranschen. Med hjälp av eu-pengar har Luftfartsverket, SAS och en rad andra tunga flygaktörer utvecklat ett nytt it-system som gör att flygplanen kan flyga bränslesnålare och hålla sina tidtabeller lite bättre.

I går gjordes den första flygningen med det nya inflygningssystemet med ett SAS-plan från Luleå till Arlanda.

Finessen med systemet är att det redan direkt efter start kan räkna ut exakt på sekunden när flygplanet kommer att ta mark på Arlanda. SAS-planet från Luleå avvek bara två sekunder från den landningstid som systemet räknat ut. Det nya inflygningssystemet baserar sin beräkning på mängder av information som under flygningen hämtas via datalänk från datorsystem ombord på flygplanet.

Men inflygningssystemet räknar inte bara ut hur piloten ska hålla den exakta ankomsttiden med hänsyn exempelvis skiftande väder och vind. Det skickar också upp en så kallad sjunkprofil till flygplanet. Den visar exakt hur piloten ska minska höjden ner mot Arlanda för att kunna göra en "grön landning" på exakt rätt klockslag och samtidigt göra av med så lite bränsle som möjligt.

Ansvariga på SAS räknar med spara mellan 100 och 300 liter bränsle på en vanlig inrikesflygning genom de gröna landningarna. Dessutom blir det mindre avgaser, enligt SAS. Och eftersom inflygningssystemet gör att planen kan minska sin höjd i mycket jämnare takt än i dag så kommer bullret att från motorerna att minska.

Tanken är att inflygningssystemet ska ge bättre framförhållning i piloternas och flygledarnas trafikplanering. I dag gör piloten upp en färdplan med beräknade flygtider innan start. Men väl uppe i luften kan planet dirigeras bort från sin planerade inflygning av flygledarna på marken för att det inte komma för nära andra flygplan.

Men med det nya systemet ser trafikledarna och piloterna via inflygningssystemet i förväg planens hela flygrutt fram till de dunsar på landningsbanan. Det gör att de långt tidigare exempelvis kan dra ner på farten lite för att undvika att hamna i en trafikstockning vid inflygningen.

I dagsläget har SAS utrustat 19 av sina flygplan med utrustning för att kunna använda inflygningssystemet. Försöken med systemet beräknas fortsätta ungefär till mitten av nästa år.


Läs mer om Arlandas nya inflygningssystem på www.nup.nu/nup2plus



Whitepaper


Så håller du koll på viktigaste nyheterna

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så håller du koll på nyheterna

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

It-krig

It-krig gör oss
dumma i huvudet


- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

Inga planer på slopad
Copyswede-avgift

I Finland är avgiften för lagringsmedier på väg att tas bort. Istället ska upphovsmännen kompenseras ur statskassan. Men det är inte aktuellt i Sverige.


Computer Sweden

Computer Sweden

Därför väljer Apple Lund

Nyheter Det är för att inte tappa nyckelpersoner som företaget väljer Lund som etableringsort för sitt nya utvecklingscenter.

- IDG.se:

Nokias N1

7 viktiga saker som hände i veckan


FRA-logga

FRA: Sluta
outsourca it!

Outsourcing dränerar myndigheterna på kompetens och hotar it-säkerheten. Det anser FRA som istället vill se ett gemensamt myndighetsmoln.


- IDG.se:

Google contributor

Skulle du betala för att slippa reklam?

Skulle du kunna tänka dig att betala för att slippa se annonser?

- M3:

Batteri

Här är 10 tips för längre batteritid i mobilen

- IDG.se:

Hossein Derakhshan

Iransk bloggare frigiven efter sex år



- Computer Sweden:

Dustin

Stort systembyte ska få Dustin att växa fortare


- IDG.se:

Telia varnar för bluff-sms


- TechWorld:

skadliga annonser

Skadliga annonser finns överallt


- CIO Sweden:

Företagen slåss om datavetarna

- Computer Sweden:

Mobile Heights Center

Här är Apples
nya skånska hem


- TechWorld:

lagring

Behöver du verkligen lokal lagring?


- Computer Sweden:

Fiber

Fet fiber störst för fast bredband


- IDG.se:

övervakningskamera

Verktyget som visar om du är övervakad


- Internetworld:

internetworldpodden

Uber i blåsväder efter journalisthot


- IDG.se:

IDG-redaktörer

"Är det kört för Spotify?"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group