Våra senaste
toppartiklar

- Internetworld:

Ellos

5 saker du behöver
veta om Facebooks
utmanare Ello


- Computer Sweden:

Java

Så ska Java rädda
sakernas internet


- TechWorld:

Storsimple

Storsimple - så bra
är Microsofts lagring


- Computer Sweden:

Amazon

Systemkrasch -
kunderna i panik


- PC för Alla:

Proffstips: 8 saker att tänka på när du säljer foton på nätet

Yuri Arcurs är den person som tjänar mest i världen på att sälja bilder på så kallade "microstock-sajter", där vem som helst (med talang och tur) kan ladda upp och få sina bilder sålda.
Här delar han med sig av sina bästa tips.

1. LÄS PÅ! 
Skaffa så mycket kunskap du kan innan du börjar. Glöm allt du vet om fotografering och läs, läs, läs! Det absolut bästa starttipset är min hemsida (www.arcurs.com) där jag i detalj beskriver var man ska registrera sig, vad man ska ta bilder på och så vidare.

2. BRA UTRUSTNING ÄR INTE ALLT
De flesta nya kameror är bra nog, men jag har också tagit flera bilder med mobilen som säljer väldigt bra. Med kunskap i redigering kan du till exempel förminska ett original, som är lite oskarpt i fullformat, till 50 procent och få ganska god skärpa.

3. EFTERSTRÄVA TEKNISK PERFEKTION 
Du behöver inte vara proffsfotograf men du måste vara väldigt kvalitetsmedveten som amatör, känna till en lång rad tekniska begrepp som fringing, moiré, kompression och hur du använder Photoshop. Det krävs att dina bilder är tekniskt perfekta och det krävs hårt arbete för att leva upp till sajternas ganska strikta kriterier.

4. ARRANGERA BILDER 
Om du bara tänker dig att ta bilder där du ser dem så kommer du att få jobba väldigt hårt, det är inte den typ av fotojournalistik som lämpar sig bäst för microstocksajterna. Bäst är att arrangera specifika situationer där du har kontroll och kan säkerställa att motivet såväl som tekniska aspekter som ljus är tillräckligt bra.

5. HITTA EN STIL, BLI EN PROFIL 
Branding, en personlig profil, är viktigt men problemet är att du måste komma in på sajternas topp 10-ranking för att dra nytta av detta, annars betyder det ingenting. För att stärka ditt personliga varumärke gäller det verkligen att du blir en av de här ikonpersonerna som placerar sig högst upp.

6. TÄNK KOMMERSIELLT
Kändisar, nyhetshändelser och annan typ av redaktionell fotografi är inte särskilt bra försäljningsmässigt. Tänk i stället på vilka typer av stora industrier som finns: datorer, telefoner och webben, oljeindustrin, bankväsendet, finansvärlden… alla dessa har bruk för bilder och om du tänker så och tar bilder som kan användas av dem kommer du att sälja väldigt bra.

7. SPRID RISKERNA
Är din ambitionsnivå ett heltidsarbete gäller det att sprida ut bilderna så mycket som det är över huvud taget är möjligt, från de största till de minsta agenturerna. Problemet med det är all administration som krävs och löneutgifter till medarbetare för att klara av att hantera och ladda upp alla dessa bilder.

8. LÅT DIG INTE KNÄCKAS
Ha alltid i bakhuvudet att detta är en väldigt tuff, konkurrensutsatt bransch. Dina bilder kommer att refuseras och avvisningarna kan vara hårda. Ta det med ro, luta dig tillbaka och fundera allvarligt på vilka tekniska, och inte bara konstnärliga aspekter, som du kan förbättra. 



Här kan du sälja dina bilder 

Shutterstock
www.shutterstock.com

Antal bilder: 4,8 miljoner
Minimistorlek: 2,5 megapixel
Betalning: 0,25 dollar per nedladdning (cirka 1 krona och 80 öre).

Här prenumererar köpare på ett maxantal nedladdningar på månads- eller årsbasis och den utbetalda avkastningen till fotograferna är hög relativt till prenumerationsavgiften. Har även illustrationer och vektorgrafik. Beskrivs som grundstenen till en inkomst i microstockbranschen. 



Istockphoto
www.istockphoto.com

Antal bilder: 3,6 miljoner.
Minimistorlek: 2 megapixel.
Betalning: 20-40 procent av försäljningen.

Den kanske mest välkända av mikrobildbyråerna, som sedermera köpts upp av Getty Images. Har också anammat prenumerationsmodellen, men låter köpare betala för enskilda bilder, prissättningen beror på storlek. Låg del av vinsten, som dock ökar till 40 procent om du väljer att ge dem ensamrätt till dina bilder. 




Dreamstime
www.dreamstime.com

Antal bilder: 3,9 miljoner.
Minimistorlek: 3 megapixel.
Betalning: 50-80% av försäljningen.

Rumänsk-amerikansk sajt med högre marginal för fotografen som baseras på hur mycket din bild hittills sålt. Däremot sker inga utbetalningar förrän du kommit upp i 100 dollar. Har även en helt gratis sektion. 



Stockxpert
www.stockxpert.com

Antal bilder: 2 miljoner.
Minimistorlek: 0,5 megapixel.
Betalning: 50 procent av försäljningen.

Ställer lägre krav på bildstorlek men däremot högre på kvalitet. Du måste skicka in dina fem bästa bilder, redovisa din utrustning och erfarenhet för att godkännas. 



Crestock
www.crestock.com

Antal bilder: Ingen uppgift.
Minimistorlek: 3,8 megapixel.
Betalning: 20-30 procent av försäljningen.

Norsk sajt som liksom de andra erbjuder antingen fast pris eller prenumeration, och satsar på enklare och snabbare uppladdningsgränssnitt. Här krävs ingen ansökan för att bli medlem men de bilder du laddar upp kommer att utvärderas och eventuellt refuseras.



De tjänar mest

Yuri Arcurs, Danmark – drog in 64 000 dollar (cirka 460 000 kronor) i januari i år, spritt över olika sajter, ej inkluderat traditionella bildbyråer. Han säger själv att han numera tjänar runt 1,4 miljoner kronor i månaden.
Läs mer om Yuri här.

Lise Gagné, Kanada – 100 000 dollar per år, exklusivt via Istockphoto.

Kelly Cline, USA – 70 000 dollar per år (cirka 720 000 kronor), utgör 60 procent av hennes inkomst.

Stephen Coburn, USA – 70 000 dollar per år, spritt över fler sajter.

Andres Rodriguez, Colombia – ingen exakt uppgift, 30 000 sålda bilder per månad.

Läs mer på Microstock Diaries.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter


- TechWorld:

Stadsnät

Så byggs ett
stadsnät för
framtiden


- Computer Sweden:

Guru

Guruns hårda dom: Ni kodar för dåligt


Linus Larsson

"Ello är en
gammal idé som
misslyckats förr"

Sitter du och fantiserar om en invite till Ello.co? Lägg ner. Genast. Det skriver Linus Larsson.

- CS Jobb:

Klocka

Datorstrul stjäl en halvtimme om dagen


- Computer Sweden:

Wifi

Beviset: Vi gör vad som helst för gratis wi-fi


- PC för Alla Extreme:

Google Ara

Google Aras moduler kan bytas utan omstart


- MacWorld:

OS X

Apple täpper ”shellshock"-buggen i OS X


- IT24:

Ebay

Så ska Ebay styckas upp


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Den stora säkerhetsbomben Bash


- Computer Sweden:

EU

Apple riskerar
miljardböter


Foto: Jonas Ryberg - Computer Sweden:

Mark Hurd

Nye Oracle-bossen
fjäskar för it-chefen


- Computer Sweden:

Java

Så ska Java rädda
sakernas internet

- Computer Sweden:

säkerhet

Svenskar gör internationell säkerhetssuccé


- Computer Sweden:

3d-skrivare

Här är 3d-skrivaren som skriver ut hud och hår


- M3:

Photoshop

Nu får Chromebook Photoshop i molnet


- Computer Sweden:

Säkerhet

Så upptäcktes Heartbleed


- Computer Sweden:

Cisco

Cisco investerar nya
miljarder i molnet


- TechWorld:

Storsimple

Storsimple - så bra
är Microsofts lagring

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group