Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


Mikromarknadsföring - Internetworld:

Nu twittrar företagen

Under det amerikanska valet fick nuvarande president Barack Obama stor uppmärksamhet för sin digitala närvaro och transparens i sociala medier. Hans flitiga mikrobloggande på Twitter, en tjänst som också utnyttjades av till exempel John MCain, blev en snackis både i den analoga och digitala världen.

Nu, en tid efter valet, kan vi konstatera att den statusrapporterande trenden nått Sverige. Bara under den senaste månaden verkar antalet svenska Twitteranvändare  accelererat stort.

Flera av dessa användare utnyttjar sina konton i professionellt syfte, det vill säga som strategiskt utvald kommunikationskanal. Exempel är Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, SR Ekot, Värnpliktsrådet och en rad politiska partier, vilket Internetworld tidigare uppmärksammat här.

Bloggen som marknadsföringskanal fått relativt brett fäste och nu tar flera företag och organisationer alltså nästa steg med mikrobloggen. Men skillnaden mellan den traditionella bloggen och mikrobloggen är dock större än namnet antyder. Medan bloggen ger utrymme för välplanerade inlägg och längre utsvävningar, lämnar mikrobloggen skribenten med storleken av ett sms och förutsättningar därefter. 140 tecken får plats i en mikrobloggsruta.

Entreprenören Jonas Lejon är en av dem som tror på mikrobloggen som kommunikationskanal. Han har utvecklat den svenska mikrobloggstjänsten Bloggy.se, ett socialt forum i mikrobloggformat.


Jonas Lejon, entreprenör som har skapat mikrobloggstjänsten Bloggy.se.

Hur ser du på den här trenden att fler och fler börjar mikroblogga i försök att marknadsföra sig själva?
– Jag tror att mikrobloggen kan föra företag, politiker och privatpersoner närmare sina kunder och väljare. Det kan ge dem en känsla att vara mer delaktiga och betydelsefulla, vilket jag tror är viktigt. Viktigt är också att utnyttja denna kanal på rätt sätt och vara aktiv, delta i diskussioner och svara på frågor.

Är mikrobloggar är ett bra format för att marknadsföra sig själv?
– Ja, men det gäller att komma ihåg att mikrobloggar är en del. Jag använder mikrobloggar flitigt för att dels marknadsföra mig själv och dels mina tjänster. Alla webbsajter jag skapar i dagsläget har även ett flöde som jag sedan skickar vidare till mikroblogg-tjänster där den som gillar tjänsten kan hålla sig uppdaterad.

Hur går det med betatjänsten Bloggy, vilka är dina ambitioner just nu?

– Bloggy är en plattform för flera tjänster som komma skall. Snart kommer den officiella versionen då Bloggy blir öpet för alla, liksom jag snart är klar med en internationell versionen.

Och hur konkurrerar du med andra större mikrobloggtjänster?
– Eftersom både Twitter och Jaiku är internationella tjänster så kommer Bloggy främst att konkurrera på den svenska marknaden. Min vision är att få ut mikrobloggandet till folkhememt. Det vill säga till människor som kanske inte har testat att mikroblogga men har en vanliga blogg i dagsläget. Bloggy har även  funktioner som varken Jaiku eller Twitter har såsom filuppladdningar.


Fakta


  • Öppenhet. Att tala om vad du gör, tycker och tänker i ögonblicket du gör det tyder på transparens och en vilja att dela med sig.
  • Närvaro. Mikrobloggen ökar möjligheten att skapa närmare relationer med dina kunder. Är du aktiv och svarar när någon kommenterar dina uppdateringar kan du skapa ovärderliga konversationer. Du lär dig vad dina konsumenter tycker, vilka de är och kanske viktigast av allt – dina kunder vinner samma sak.
  • Synlighet. Mikrobloggströmmar syns i sökmotorerna! Ditt företagsnamn blir helt enkelt mer sökbart (förutsatt att du väljer ett relevant alias).
  • Effektivitet. En ursäkt till att inte blogga är ofta tidsaspekten. Längre blogginlägg kräver sin arbetsinsats i både möda och tid, särskilt om man inte är en van skribent. Mikrobloggen ställer inte samma språkstilistiska krav, och tar framförallt en bråkdel av tiden att författa.

Bonus: Mikrobloggen kan med fördel användas som en intern kommunikationskanal för att snabbt ge medarbetare kortare information.


Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Kondensatormikrofon

Ljudknåp i de
högre sfärerna


Foto: Anna Gerdén - Computer Sweden:

Digital Revolution

Revolution på
Tekniska museet


Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- TechWorld:

Jörgen Städje

"Under över alla Uber"

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone


- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen


- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut

Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm


- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"


- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort


- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord


- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms


- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group