Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- IT24:

Svenska Massive skrotar konsolprojekt

Martin Walfisz är vd på Massive.
Martin Walfisz är vd på Massive.
Det var tänkt att World in conflict skulle haft premiär på Xbox360 under våren. Spelet utvecklades av brittiska Swordfish på uppdrag av svenska Massive, men spelet är nu lagt på is och kommer antagligen aldrig att komma ut. 

– Vi har tagit det här beslutet i dialog med våra ägare Ubisoft. Orsaken är att spel från Massive alltid ska vara väldigt bra, och konsolversionen av World in conflict höll helt enkelt inte för de högra krav vi har, säger Massives grundare och vd Martin Walfisz. 

Var det ett svårt beslut? Det måste ju få ekonomiska konsekvenser eftersom ni arbetat rätt länge på spelet? 
– Det är klart att det inte är bra ekonomiskt på kort sikt, men varken vi eller Ubisoft arbetar kortsiktigt. På lång sikt hade det skadat Massives rykte och varumärket World in conflict. Vår målgrupp är gamers. De vill ha hög kvalitet och vi tänker aldrig släppa ett spel som inte är riktigt roligt att spela. 

I mars släpps istället projektet som en expansion till pc-spelet av World in conflict, nu under namnet Soviet assault. Den som redan har World in conflict kommer att kunna köpa expansionen på nätet och ladda ner, alla andra kan köpa en komplett utgåva med både grundspel och expansion. 

– Soviet assault är egentligen det nya innehåll vi utvecklade för konsolspelarna, vi ville ju tillföra lite nytt för dem. Eftersom vi ändå hade det här roliga innehållet så valde vi att släppa det som en expansion till pc-spelet. Det handlar om sex kartor som utspelas från den sovjetiska sidan, det var något vi märkte att spelarna ville ha. Det är en ganska liten expansion, men vi tycker att den är riktigt kul och tror att fansen kommer att gilla det. 

Hur mycket spelet ska kosta att ladda ner vill inte Walfisz kommentera och Ubisoft har inte sagt något heller. 

Med konsolversionen på is och nya expansionen snart ute, vad gör ni nu?
– Det kan jag inte säga något om. 

Är konsolspel är ett avslutat kapitel för er nu?
– Nej, vi är i högsta grad intresserade av att göra spel till konsol och även om det är svårt att göra strategispel till konsol tror jag att World in conflict skulle passa för det. Men om och när vi ger oss på det igen måste vi verkligen tänka till så att spelupplevelsen verkligen blir så bra som vi vill.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

Petter bygger
egna robotar


Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna

- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"

- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: