Våra senaste
toppartiklar

- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner


- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
41% 59%

- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

It nyckeln till vår tillväxt

Visst kan man fnysa åt tanken på att lite datorer och it kan lindra krisens verkningar.

Kunder kan uppleva det som provocerande att få ett investeringsförslag i ansiktet när problemen hopar sig, osålda produkter staplas i lagret och man tvingas varsla personal.

Det här är verkligheten för många företag. Många försöker bara överleva dagen och hantera de omedelbara problemen.

Mitt råd är att ta itu med de akuta problemen, men att undvika paniklösningar.

Hur vill du att ditt företag ska fungera? Hur stark, snabb och effektiv behöver du vara för att växa när det vänder?

Men det behövs en förändrad attityd hos oss inom it-branschen och hos dem som köper it till sin verksamhet.

Vi gjorde en undersökning tillsammans med Synovate i höstas för att ta reda på vad vd:ar i små och medelstora företag har för attityd och kunskap om it.

Resultatet är glädjande och skrämmande. Glädjande, då en stor majoritet upplever att företaget kan bli effektivare med it och att it är en verksamhetskritisk fråga. Skrämmande, då en mycket liten andel känner att de har kunskap inom området, och en ännu mindre andel engagerar sig.

Konkret anger 6 av 10 företagsledare att de har för dålig kunskap om möjligheterna med it och 19 000 företag med mellan 10 och 500 anställda tar upp it -strategiska frågor i ledningsgruppen max en gång per halvår. 11 000 av dem diskuterar it-strategiska frågor i ledningsgruppen ”en gång per år” eller ”aldrig”.

Våra kunder vet att it kan hjälpa dem att bli effektivare, men har inte kunskap att diskutera frågan effektivt. Vi som bransch har misslyckats med att utbilda företagsledare i nyttan av moderna it-system.

I dag, när vi står mitt i en av de djupaste svackorna i modern tid, måste vi snabbt reparera det här. Kunderna väntar på att vi ska visa för dem hur de kan bli effektivare, hur de kan sänka sina kostnader och hur de kan bli mer flexibla.

Det handlar om att hjälpa våra kunder att hitta bättre kommunikations- och samarbetslösningar, serverdrift med virtualisering och hantering av persondatorparken.

Förutom effektivitetsvinster skapar teknikerna miljömässiga fördelar med färre resor, lägre energiförbrukning och därmed lägre utsläpp.

Vi som arbetar med it har ett ansvar att tala med kunder om kostnadsbesparingar och effektivitetshöjningar.

Vårt uppdrag är att komma med förslag på investeringar som kan effektivisera. Kundernas uppdrag är att lära sig mer om it, att ta råd och hjälp, att engagera sig.

Då kan vi, tillsammans, skapa moderna företag med potential för att rida ut stormen och växa snabbt när det vänder.


Peter Kopelman
vd, Microsoft Sverige


Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Victorgrigas (CC) / Montage - TechWorld:

Windows Server

Här är de 14 bästa
gratisverktygen för
Windows Server


- Computer Sweden:

Svartholm-Warg

Powerpoint-bråk avbröt Svartholm Warg-rättegång


- Internetworld:

DHL

Snart kan du hämta paketet i automat


- Computer Sweden:

Radiotjänst

Så många har dumpat Radiotjänst

- PC för Alla:

Windows 9

"Microsoft avslöjade namnet på nya Windows av misstag"


- MacWorld:

Apple-id

Så skyddar du dina nakenbilder på Icloud


- Computer Sweden:

SAP big data

En lastbil kommer lastad - med big data


- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner

- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


Så optimerar M sitt it-stöd under valår

Moderaternas it-avdelning använder mellanvalsåren till att förbereda och modernisera driftmiljö och infrastruktur. Det säger it-chefen Anders Gerby.


- TechWorld:

gyroskop

Varning: Mobilens gyroskop kan avlyssna dig


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Därför är parallell programmering hett just nu


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Ska du köpa en twittrare, gör åtminstone rätt"


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
41% 59%

- Computer Sweden:

dab-radio

Nu ska dab-beslutet granskas


- PC för Alla:

Martin Apple

"Befria oss från dubbla mobiltelefoner"


- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

bankomater

Nfc i 8 500 bankomater


- Internetworld:

Uber Pop

Uber Pop: Hitta någon att samåka med i realtid


- PC för Alla:

Onedrive

"Snart kan du skicka större filer på Onedrive"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group