Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- Computer Sweden:

It nyckeln till vår tillväxt

Visst kan man fnysa åt tanken på att lite datorer och it kan lindra krisens verkningar.

Kunder kan uppleva det som provocerande att få ett investeringsförslag i ansiktet när problemen hopar sig, osålda produkter staplas i lagret och man tvingas varsla personal.

Det här är verkligheten för många företag. Många försöker bara överleva dagen och hantera de omedelbara problemen.

Mitt råd är att ta itu med de akuta problemen, men att undvika paniklösningar.

Hur vill du att ditt företag ska fungera? Hur stark, snabb och effektiv behöver du vara för att växa när det vänder?

Men det behövs en förändrad attityd hos oss inom it-branschen och hos dem som köper it till sin verksamhet.

Vi gjorde en undersökning tillsammans med Synovate i höstas för att ta reda på vad vd:ar i små och medelstora företag har för attityd och kunskap om it.

Resultatet är glädjande och skrämmande. Glädjande, då en stor majoritet upplever att företaget kan bli effektivare med it och att it är en verksamhetskritisk fråga. Skrämmande, då en mycket liten andel känner att de har kunskap inom området, och en ännu mindre andel engagerar sig.

Konkret anger 6 av 10 företagsledare att de har för dålig kunskap om möjligheterna med it och 19 000 företag med mellan 10 och 500 anställda tar upp it -strategiska frågor i ledningsgruppen max en gång per halvår. 11 000 av dem diskuterar it-strategiska frågor i ledningsgruppen ”en gång per år” eller ”aldrig”.

Våra kunder vet att it kan hjälpa dem att bli effektivare, men har inte kunskap att diskutera frågan effektivt. Vi som bransch har misslyckats med att utbilda företagsledare i nyttan av moderna it-system.

I dag, när vi står mitt i en av de djupaste svackorna i modern tid, måste vi snabbt reparera det här. Kunderna väntar på att vi ska visa för dem hur de kan bli effektivare, hur de kan sänka sina kostnader och hur de kan bli mer flexibla.

Det handlar om att hjälpa våra kunder att hitta bättre kommunikations- och samarbetslösningar, serverdrift med virtualisering och hantering av persondatorparken.

Förutom effektivitetsvinster skapar teknikerna miljömässiga fördelar med färre resor, lägre energiförbrukning och därmed lägre utsläpp.

Vi som arbetar med it har ett ansvar att tala med kunder om kostnadsbesparingar och effektivitetshöjningar.

Vårt uppdrag är att komma med förslag på investeringar som kan effektivisera. Kundernas uppdrag är att lära sig mer om it, att ta råd och hjälp, att engagera sig.

Då kan vi, tillsammans, skapa moderna företag med potential för att rida ut stormen och växa snabbt när det vänder.


Peter Kopelman
vd, Microsoft Sverige


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote

- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL


- TechWorld:

Prisras på anpassad Windows XP-support

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: