Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

Pia Gruvö

"Få känner till
vår verksamhet"


"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.


- IDG.se:

Per Mosseby

Ny örfil mot
kritiserad
e-legitimation


- Computer Sweden:

brevlåda

Myndighet spammar
– direktören bakom


- Computer Sweden:

It nyckeln till vår tillväxt

Visst kan man fnysa åt tanken på att lite datorer och it kan lindra krisens verkningar.

Kunder kan uppleva det som provocerande att få ett investeringsförslag i ansiktet när problemen hopar sig, osålda produkter staplas i lagret och man tvingas varsla personal.

Det här är verkligheten för många företag. Många försöker bara överleva dagen och hantera de omedelbara problemen.

Mitt råd är att ta itu med de akuta problemen, men att undvika paniklösningar.

Hur vill du att ditt företag ska fungera? Hur stark, snabb och effektiv behöver du vara för att växa när det vänder?

Men det behövs en förändrad attityd hos oss inom it-branschen och hos dem som köper it till sin verksamhet.

Vi gjorde en undersökning tillsammans med Synovate i höstas för att ta reda på vad vd:ar i små och medelstora företag har för attityd och kunskap om it.

Resultatet är glädjande och skrämmande. Glädjande, då en stor majoritet upplever att företaget kan bli effektivare med it och att it är en verksamhetskritisk fråga. Skrämmande, då en mycket liten andel känner att de har kunskap inom området, och en ännu mindre andel engagerar sig.

Konkret anger 6 av 10 företagsledare att de har för dålig kunskap om möjligheterna med it och 19 000 företag med mellan 10 och 500 anställda tar upp it -strategiska frågor i ledningsgruppen max en gång per halvår. 11 000 av dem diskuterar it-strategiska frågor i ledningsgruppen ”en gång per år” eller ”aldrig”.

Våra kunder vet att it kan hjälpa dem att bli effektivare, men har inte kunskap att diskutera frågan effektivt. Vi som bransch har misslyckats med att utbilda företagsledare i nyttan av moderna it-system.

I dag, när vi står mitt i en av de djupaste svackorna i modern tid, måste vi snabbt reparera det här. Kunderna väntar på att vi ska visa för dem hur de kan bli effektivare, hur de kan sänka sina kostnader och hur de kan bli mer flexibla.

Det handlar om att hjälpa våra kunder att hitta bättre kommunikations- och samarbetslösningar, serverdrift med virtualisering och hantering av persondatorparken.

Förutom effektivitetsvinster skapar teknikerna miljömässiga fördelar med färre resor, lägre energiförbrukning och därmed lägre utsläpp.

Vi som arbetar med it har ett ansvar att tala med kunder om kostnadsbesparingar och effektivitetshöjningar.

Vårt uppdrag är att komma med förslag på investeringar som kan effektivisera. Kundernas uppdrag är att lära sig mer om it, att ta råd och hjälp, att engagera sig.

Då kan vi, tillsammans, skapa moderna företag med potential för att rida ut stormen och växa snabbt när det vänder.


Peter Kopelman
vd, Microsoft Sverige



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

plånbok med id

Svenska id-handlingar
guldgruva för bedragare


- TechWorld:

Pia Gruvö

"Få känner till
vår verksamhet"


- IDG.se:

Cryptophone

Så fungerar Cryptophone


- IDG.se:

Nasa vill till Venus – med luftskepp

- IDG.se:

14 bevis på att teknik inte alltid är så jäkla enkelt


- IDG.se:

Facebook: Dina bilder är helt enkelt usla


"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.


- M3:

Sony-glasögon

Se upp Google - nu kommer Sonys smarta brillor

- Computer Sweden:

Polisens vapensköld

Bängen snålar
– nobbar nallar


- IT24:

Peter Hellgren och Thommy Wilén

Uppköpstips belönades med 100 000 kronor


- IDG.se:

Per Mosseby

Ny örfil mot
kritiserad
e-legitimation


- IDG.se:

Spanska flaggan

Spansk trafik rasar efter Google-skatten


- TechWorld:

Jesper Larsen

Sdn – datacenter med automatväxellåda och autopilot


- Computer Sweden:

Modulärt Java kraschar verktyg

- IDG.se:

u-båt

Botten nådd för Bransons ubåtsprojekt


- Computer Sweden:

brevlåda

Myndighet spammar
– direktören bakom


- M3:

Apple-butik

Apple stänger ned sin internetbutik i Ryssland


- TechWorld:

Microsoft Sway

Microsoft Sway öppnas för alla


- TechWorld:

Simian Army

Armé av apor
testar Netflix


- IDG.se:

ipod

Apple slipper miljardböter

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group