Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- Computer Sweden:

Projektet som aldrig tar slut

– Många företag gör stora nedskärningar, men har samtidigt ett behov av att skaffa sig bättre information för att kunna fatta rätt beslut. Ofta sker stora investeringar i beslutsstöd utan att företagen får ut tillräckligt värde av sin investering, säger Erik Verner på Handelshögskolan i Göteborg.



Tillsammans med Anna Fernlund har han i magisteruppsatsen Intelligent Business Intelligence undersökt vilka framgångsfaktorer som finns vid införande av ett beslutsstöd, och vad företagen och konsulterna bör fokusera på för att lyckas bättre.

Uppsatsen har sin grund i finanskrisen och dess återverkningar på företagens prioriteringar. Den bygger på intervjuer med konsulter och användarföretag om hur de arbetar för att få ut så mycket som möjligt av sina investeringar i beslutsstöd.

– I dagsläget finns väldigt lite forskning kring hur beslutsstödet används praktiskt i företagen för att få till stånd ett bättre resursutnyttjande. En av de frågor vi tittat på är om det går att använda sig av tidigare kunskaper om införande av affärssystem, säger Anna Fernlund.

Två av företagen i studien är banken SEB och medieföretaget Stampen. SEB konsoliderar sina verktyg för att få en bättre styrning och mer enhetlig rapportering. Det sker i ett långsiktigt projekt där 15 informationslager och ett tiotal rapport- och BI-system ska slås ihop till en fungerande enhet.

Stampen har på några år köpt upp andra bolag och arbetar med ett beslutsstödssystem för att få bättre analyser, både för finansiell och icke-finansiell information, liksom för koncernkonsolidering, budgetering, planering och affärsanalyser. Bolaget arbetar för att ha en gemensam plattform som innefattar förvärvade företag.

Ett vanligt problem enligt uppsatsförfattarna är att leverantörerna av beslutsstödet är för fokuserade på strategier och teknik, medan användarna är mer konkret inriktade på hur systemet ska fungera i verksamheten och hos användarna.

– Beslutsstödssystemen är i sig ganska teknikbaserade men det är ändå relativt enkelt att koppla tekniken till verksamheten, exempelvis genom att använda balanserade styrkort, och att se till att verktygen är i linje med vad användarna vill ha och behöver, säger Erik Verner.

Svårigheten ligger i att få användarna att utnyttja systemen på ett sätt som stämmer med strategin:

– Ett affärssystem används nästan alltid per automatik medan användarna betraktar det som ett hjälpmedel och bara använder det om de upplever att det tillför någon nytta, säger Erik Verner.

– Användarna måste därför i högre grad förstå vad de ska använda systemet till, till skillnad från affärssystem som blir en naturlig del av den dagliga verksamheten.

Finns det någon skillnad mellan konsulternas och kundernas synsätt?

– Konsulterna pratar hellre om övergripande strategi och teknik medan användare har ett mer verksamhetsnära fokus. Företagen ser det som lättare att anamma ett system som ger mer konkret värde för verksamheten, säger Erik Verner.

Skiljer sig framgångsfaktorerna mellan affärssystem och beslutsstöd?

– Framgångsfaktorer i beslutsstöd är att engagera rätt medarbetare, att förankra genom ledningen, satsa på utbildning och att ha ett iterativt arbetssätt – att projektet kontinuerligt förbättras efterhand, i stället för som i affärssystem där införandet är mer statiskt och sker i ett projekt, säger Erik Verner.

– En annan sak är att tänka långsiktigt, men att ändå börja smått och att arbeta i många steg, säger Anna Fernlund.

Är det något som ni blev förvånade över?

– Ja, att det fanns så mycket kvar att göra inom företagens systemanvändande, trots att de lägger ned mycket tid och resurser. De fokuserar inte tillräckligt på användandet, utnyttjandet och framför allt affärsnyttan, samtidigt som de i andra investeringar är så måna om att snabbt få pengarna tillbaka, säger Erik Verner.

– Beslutsstödet får bara ett värde om systemet i sig leder till bättre beslut. Därför är det förvånande att det läggs så lite kraft från företagens sida på att se till att de får ut den affärsnytta de förväntar sig, säger Anna Fernlund.

Fakta

1. Se till att rätt medarbetare är involverade, både it- och verksamhetsfolk.

2. Se till att systemet stämmer med företagets strategi och har stöd från toppcheferna.

3. Informera, engagera och utbilda. Användarnas acceptans är viktigare än för något annat system.

4. Samla i ett kompetenscenter. På så sätt säkerställs både enhetlighet och att kompetensen finns under ett tak.

5. Arbeta med datakvalitetsfrågor. Det innefattar även gemensamma definitioner.

Läs hela uppsatsen här.


Läs mer på fokussajten om affärssystem & beslutsstöd


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Så vändes it-krisen
på Försäkringskassan


- TechWorld:

Så fick språken sina namn


- M3:

10 luriga påskägg på internet


- M3:

Petter bygger
egna robotar

Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna


- M3:

10 prylar för att uthärda påsken

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: