Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Windows 10

"Microsoft har fått krypa till korset"


- PC för Alla:

Här är Windows 10


- TechWorld:

Stadsnät

Så byggs ett
stadsnät för
framtiden


- Internetworld:

Ellos

5 saker du behöver
veta om Facebooks
utmanare Ello


- Computer Sweden:

Projektet som aldrig tar slut

– Många företag gör stora nedskärningar, men har samtidigt ett behov av att skaffa sig bättre information för att kunna fatta rätt beslut. Ofta sker stora investeringar i beslutsstöd utan att företagen får ut tillräckligt värde av sin investering, säger Erik Verner på Handelshögskolan i Göteborg.



Tillsammans med Anna Fernlund har han i magisteruppsatsen Intelligent Business Intelligence undersökt vilka framgångsfaktorer som finns vid införande av ett beslutsstöd, och vad företagen och konsulterna bör fokusera på för att lyckas bättre.

Uppsatsen har sin grund i finanskrisen och dess återverkningar på företagens prioriteringar. Den bygger på intervjuer med konsulter och användarföretag om hur de arbetar för att få ut så mycket som möjligt av sina investeringar i beslutsstöd.

– I dagsläget finns väldigt lite forskning kring hur beslutsstödet används praktiskt i företagen för att få till stånd ett bättre resursutnyttjande. En av de frågor vi tittat på är om det går att använda sig av tidigare kunskaper om införande av affärssystem, säger Anna Fernlund.

Två av företagen i studien är banken SEB och medieföretaget Stampen. SEB konsoliderar sina verktyg för att få en bättre styrning och mer enhetlig rapportering. Det sker i ett långsiktigt projekt där 15 informationslager och ett tiotal rapport- och BI-system ska slås ihop till en fungerande enhet.

Stampen har på några år köpt upp andra bolag och arbetar med ett beslutsstödssystem för att få bättre analyser, både för finansiell och icke-finansiell information, liksom för koncernkonsolidering, budgetering, planering och affärsanalyser. Bolaget arbetar för att ha en gemensam plattform som innefattar förvärvade företag.

Ett vanligt problem enligt uppsatsförfattarna är att leverantörerna av beslutsstödet är för fokuserade på strategier och teknik, medan användarna är mer konkret inriktade på hur systemet ska fungera i verksamheten och hos användarna.

– Beslutsstödssystemen är i sig ganska teknikbaserade men det är ändå relativt enkelt att koppla tekniken till verksamheten, exempelvis genom att använda balanserade styrkort, och att se till att verktygen är i linje med vad användarna vill ha och behöver, säger Erik Verner.

Svårigheten ligger i att få användarna att utnyttja systemen på ett sätt som stämmer med strategin:

– Ett affärssystem används nästan alltid per automatik medan användarna betraktar det som ett hjälpmedel och bara använder det om de upplever att det tillför någon nytta, säger Erik Verner.

– Användarna måste därför i högre grad förstå vad de ska använda systemet till, till skillnad från affärssystem som blir en naturlig del av den dagliga verksamheten.

Finns det någon skillnad mellan konsulternas och kundernas synsätt?

– Konsulterna pratar hellre om övergripande strategi och teknik medan användare har ett mer verksamhetsnära fokus. Företagen ser det som lättare att anamma ett system som ger mer konkret värde för verksamheten, säger Erik Verner.

Skiljer sig framgångsfaktorerna mellan affärssystem och beslutsstöd?

– Framgångsfaktorer i beslutsstöd är att engagera rätt medarbetare, att förankra genom ledningen, satsa på utbildning och att ha ett iterativt arbetssätt – att projektet kontinuerligt förbättras efterhand, i stället för som i affärssystem där införandet är mer statiskt och sker i ett projekt, säger Erik Verner.

– En annan sak är att tänka långsiktigt, men att ändå börja smått och att arbeta i många steg, säger Anna Fernlund.

Är det något som ni blev förvånade över?

– Ja, att det fanns så mycket kvar att göra inom företagens systemanvändande, trots att de lägger ned mycket tid och resurser. De fokuserar inte tillräckligt på användandet, utnyttjandet och framför allt affärsnyttan, samtidigt som de i andra investeringar är så måna om att snabbt få pengarna tillbaka, säger Erik Verner.

– Beslutsstödet får bara ett värde om systemet i sig leder till bättre beslut. Därför är det förvånande att det läggs så lite kraft från företagens sida på att se till att de får ut den affärsnytta de förväntar sig, säger Anna Fernlund.

Fakta

1. Se till att rätt medarbetare är involverade, både it- och verksamhetsfolk.

2. Se till att systemet stämmer med företagets strategi och har stöd från toppcheferna.

3. Informera, engagera och utbilda. Användarnas acceptans är viktigare än för något annat system.

4. Samla i ett kompetenscenter. På så sätt säkerställs både enhetlighet och att kompetensen finns under ett tak.

5. Arbeta med datakvalitetsfrågor. Det innefattar även gemensamma definitioner.

Läs hela uppsatsen här.


Läs mer på fokussajten om affärssystem & beslutsstöd


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter


- Computer Sweden:

Iphone

Tele2:s stora Iphonefiasko



- IT24:

Tieto

Tieto skär ner mer efter tungt kundtapp

- M3:

Netflix

Här är Netflix första långfilm


- Computer Sweden:

sakernas internet

Nytt botnät attackerar sakernas internet


- Internetworld:

Twitter

Här är tre verktyg för social kundtjänst


- CIO Sweden:

Årets CIO

De kan bli Årets CIO 2014

- TechWorld:

Stadsnät

Så byggs ett
stadsnät för
framtiden


- Computer Sweden:

Guru

Guruns hårda dom: Ni kodar för dåligt


Linus Larsson

"Ello är en
gammal idé som
misslyckats förr"

Sitter du och fantiserar om en invite till Ello.co? Lägg ner. Genast. Det skriver Linus Larsson.


- CS Jobb:

Klocka

Datorstrul stjäl en halvtimme om dagen


- Computer Sweden:

Wifi

Beviset: Vi gör vad som helst för gratis wi-fi


- PC för Alla Extreme:

Google Ara

Google Aras moduler kan bytas utan omstart


- MacWorld:

OS X

Apple täpper ”shellshock"-buggen i OS X


- IT24:

Ebay

Så ska Ebay styckas upp


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Den stora säkerhetsbomben Bash


- Computer Sweden:

EU

Apple riskerar
miljardböter


Foto: Jonas Ryberg - Computer Sweden:

Mark Hurd

Nye Oracle-bossen
fjäskar för it-chefen

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group