Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Lars Danielsson

"Molnet räddningsplankan för Microsoft"


- TechWorld:

Daniel Åhlin

"Windows 10 - steg bakåt för att ta steg framåt"


- Computer Sweden:

Windows 10

"Microsoft har fått krypa till korset"


- PC för Alla:

Här är Windows 10


- Computer Sweden:

Journalsystemen får svidande kritik

Att fokus inte ska ligga på teknik utan på användarna tycks i praktiken bara bli tomma ord. När Users Award, en konsumentrörelse för användare på arbetsplatsen som ägs av LO och stöds av TCO och Vinnova, undersöker hur nöjda anställda inom vård och omsorg är med sina journalsystem blir det inga lovord.

- Användarna är glada för att det inte är papper längre, men de ger inte så mycket för gränssnittet, säger Torbjörn Lind, som står bakom Users Awards rapport.

För personalen på sjukhus hänger mycket på journalsystemen. Läkare kan inte behandla patienterna innan de får upp resultat av provtester och röntgen. Det kräver integration mellan olika system, men integrationen är något av det som får sämst betyg av användarna.

- Användarna klagar på att de måste logga in och ut ur olika system hela tiden. Det märks väldigt tydligt i vården där det finns många verksamhetsnära system, säger Torbjörn Lind.

Ingen uppföljning görs
Även uppföljning och support brister.

- Uppföljningen är en katastrof. Man vet inte om folk är nöjda eller om systemen är effektiva. I dag mäter ingen någonting.

En förklaring kan vara att beställarna köper in dyra system, som de sedan märker inte lever upp till förväntningarna. Då finns en motvilja mot att göra utvärderingar och uppföljningar.

- Jag tror att det kan vara så att man är rädd för resultatet, säger Torbjörn Lind.

Användarna är inte heller nöjda med användbarheten och flexibiliteten i journalsystemen. Något som bland annat hänger ihop med att rätt metoder inte används vid införandet, menar Torbjörn Lind.

- Införandet är en väldigt kritisk faktor, men användarna är inte med när systemen ska anpassas. Det är något man nästan systematiskt bryter mot. Även uppgraderingar kräver diskussioner, säger han.

Torbjörn Lind tror att om man inte förstår hur systemen ska införas så kan det bidra till att man till och med skapar skador hos användarna. Krångliga system som inte är anpassade efter de anställdas arbetsuppgifter skapar stress.

Men för användare som inte är vana beställare är det inte lätt att göra en kravspecifikation.

- Det finns obegränsade möjligheter att hamna fel och därför måste systemen provas ut, men man är inte tillräckligt noggrann när man gör tester, säger Torbjörn Lind.

En annan brist är att systemen inte anpassas ordentligt efter olika yrkesgrupper och olika ändamål. Man tar inte reda på vilket stöd de olika användargrupperna behöver.

Felet är både leverantörernas och organisationernas, enligt Torbjörn Lind.

- Det gäller både leverantörer och beställare. Leverantörerna har ett ansvar och de borde veta vilka framgångsfaktorerna är, säger Torbjörn Lind.

Men han tillägger att det också är beställarens ledningsgrupps ansvar att det finns kvalitetsledningssystem som säkrar effektivitet och användarvänlighet.

Två sticker ut
Undersökningen visar också att det finns system som är bättre än andra. Enligt Torbjörn Lind utmärker sig Take Care och Journal III från Profdoc genom att faktiskt ha nöjda användare, medan Melior från Siemens inte tycks ha särskilt många anhängare.

Någonstans mitt emellan finns system som BMS, som ägs av Systeam, VAS, som tagits fram av bland annat landstinget i Norrbotten, och Swedestar.

Users Award har gjort en djupare studie där BMS och Take Care testats och jämförts på Huddinge universitetssjukhus och Karolinska sjukhuset. Den visar att Take Care klarar sig bättre än BMS, som på de flesta punkter inte uppfyller de krav på användarvänlighet som Users Award ställer upp.

- BMS är inte ett jättedåligt system. Det är inte det sämsta, men när det gäller nytta i arbetet och patientnytta är det på vippen att BMS klarar sig. De flesta journalsystemen får faktiskt inte godkänt av sina användare i vår undersökning, säger Torbjörn Lind.





Fakta

Users Award är en europeisk konsumentorganisation för bättre IT-stöd i arbetslivet som regelbundet gör användarundersökningar i olika branscher.
Bakom Users Award i Sverige står LO med stöd från TCO och Vinnova.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Independencekey

Kryptoenheten som
säkrar allt möjligt


Windows 10

"Molnet - Microsofts
räddningsplanka"

Kommentar "Problemet för Microsoft är att man har målat in sig i ett hörn med Windows 8", skriver Lars Danielsson.


- IDG.se:

windows 10 eva melin joel åsblom kjell eriksson martin appel

Webb-tv: Så gick eftersnacket till Microsofts Windows 10-event


- IT24:

Ipeer

Teliasonera slukar Ipeer

- IDG.se:

Iphone 6

Så rapporterade medierna om "Bendgate"


- Computer Sweden:

nätverk

PTS uppmaning till Com Hem: Lagra trafikdata!


- Computer Sweden:

Iphone

Tele2:s stora Iphonefiasko


- PC för Alla:

Mozilla Matchstick

Så ska Mozilla utmana Chromecast


- MacWorld:

Apple Health

Funktionen som Apple glömde i Health


- CIO Sweden:

Arbetsplats

Så vill vi att chefen ska vara



- Computer Sweden:

superdator

30 gånger snabbare superdator


- IT24:

Jonas Mårtensson

Mojang-boss spelar nytt i Norge

- Internetworld:

Ork

Nu lägger Google ned sitt sociala nätverk


- IT24:

Tieto

Tieto skär ner mer efter tungt kundtapp


- M3:

Netflix

Här är Netflix första långfilm


- Computer Sweden:

sakernas internet

Nytt botnät attackerar sakernas internet


- Internetworld:

Twitter

Här är tre verktyg för social kundtjänst


- CIO Sweden:

Årets CIO

De kan bli Årets CIO 2014

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group