Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

- IT24:

Spelvärldens nästa guldkalv?

Martin Walfisz
Martin Walfisz, grundaren av Massive Entertainment, har bytt storproduktioner i pc-världen mot Facebookspel: "Det handlar framför allt om mikrotransaktioner. Alltså att spelarna betalar små summor för olika uppgraderingar eller tillbehör i spelen."
Trodde du att världens största onlinespel var World of warcraft? Eller att onlinematcherna på Xbox live med Battlefield 1943 eller Call of Duty lockade stora skaror spelare?

Det beror på vad man jämför med. För på Facebook finns det mängder av spel som fullständigt krossar World of Warcraft i antal spelare. Det största av dem alla, Farmville, har just nu över 46 miljoner spelare. Mafia Wars över 24 miljoner. Vilket ska jämföras med World of warcrafts drygt 11 miljoner.

Det är dessa siffror som väckt entreprenören och spelutvecklaren Martin Walfiszs intresse.

Walfisz är en av Spelsveriges mest kända profiler. Han grundade Massive Entertainment i Malmö för tolv år sedan, men när företaget efter lite turer köptes av Ubisoft valde han i våras att avgå. På Massive ägnade han sig åt att utveckla realtidsstrategispel för pc. Nu driver han istället Planeto, ett företag med tio medarbetare som på några månader nästan gjort klart sitt första spel för Facebook.

Har Walfisz bytt elitserien mot lingonserien?

– Det beror på hur man ser det. Om man tycker att det är elitserien att göra ett spel som spelas av någon miljon spelare som tycker precis som du, eller om det är att göra ett spel som spelas av 20 miljoner kan man ju diskutera. Jag tycker i vart fall inte att jag byter ner mig, säger han till it24.

Spelet bär än så länge samma namn som bolaget, Planeto, och det ska släppas innan jul. Vad det handlar om vill Walfisz inte säga.

– Men målet är att bli störst av alla så klart. Just nu finns det enorma möjligheter i den här nischen, man kan växa oerhört snabbt. Det är som en guldrush.

Utvecklingskostnaderna för ett Facebookspel är mycket små, särskilt jämfört med ett stort tv- eller pc-spel av det slag Massive gör. Om ett sådant spel kostar mellan 100 och 200 miljoner att utveckla, snackar vi här snarare om fem-tio miljoner. Riskerna är alltså betydligt mindre, och även små intäkter blir snabbt vinst.

Men var i ligger då själva vinsten, vart ska Planeto tjäna pengar på ett spel som man spelar gratis på Facebook?


– Dels tror jag att affärsmodeller kommer att utvecklas, det säger sig självt att det går att tjäna pengar på spel som har tiotals miljoner spelare. Just nu handlar det dels om reklam i spelen, men framför allt om mikrotransaktioner. Alltså att spelarna betalar små summor för olika uppgraderingar eller tillbehör i spelen.

Nyligen publicerades en undersökning om vart spelare spenderar mest pengar online. Mest dollar per spelare lägger man i gratisspel där man kan köpa uppgraderingar och annat, till exempel Battlefield Heroes. Näst mest pengar spenderar de som spelar onlinespel som World of Warcraft.

Tredje mest betalar just de som spelar gratisspel på sociala sajter som Facebook.

Walfisz presenterar siffror som visar att de allra flesta Facebook-spelarna inte köper något alls i spelen, men snittinköpen ligger ändå på mellan 30 och 40 cent i månaden. Det låter inte mycket.

– Men tar du 30 cent gånger tio miljoner så blir det snabbt mycket pengar.

Den som vill följa Planetos utveckling kan göra det företagets hemsida, www.planeto.com. Än så länge finns inte mycket annan information där, men målsättningen står i alla fall klar: "World domination".

Kom ihåg vart du läste det först.



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"

- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!

- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden

- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket


- IDG.se:

Oklart vem som ligger bakom övervakningen

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group