Våra senaste
toppartiklar

Så rootar du
din Android

Appar Vill du roota din Nexus 7 men tycker att kommandotolken verkar läskig? Så här gör du.


- M3:

Sonys flaggskepp
spelar i en egen liga


- Computer Sweden:

Efter Heartbleed
- Openssl får
konkurrens


- Computer Sweden:

Experten: Därför slutar
outsourcingen
i missnöje


- IT24:

Svenska Microsoft: "Pinsamt"

En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Säker API-strategi
Agil utveckling 2.0
Backup på en kvart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java


Så rootar du
din Android

Appar Vill du roota din Nexus 7 men tycker att kommandotolken verkar läskig? Så här gör du.


- IDG.se:

Klockor i tortyrkammaren


- Computer Sweden:

Ingen använder Samsungs egna appar

- IT24:

Elgiganten svidar om - här är nya logotypen


- M3:

Sonys flaggskepp
spelar i en egen liga


- M3:

"Mobilsurf - en helt surrealistisk upplevelse"


- Computer Sweden:

Efter Heartbleed
- Openssl får
konkurrens

- IDG.se:

Spelet som var så dåligt att det kraschade hela tv-spelsindustrin


- PC för Alla:

Varning: Skadlig kod infekterar IOS-enheter


Foto: BTC Keychain

Foto: BTC Keychain

Attackerna mot bitcoin ökar

NYHET Dramatisk ökning av attacker riktade mot den digitalan valutan bitcoin.


- Internetworld:

"SVT Flow förvirrar"


- M3:

Nu släpps den kinesiska supermobilen


- Computer Sweden:

Experten: Därför slutar
outsourcingen
i missnöje

- IT24:

Telia tvärvänder - väljer Arenastaden


- Computer Sweden:

"När programmerade du med din dotter senast?"



- MacWorld:

Så får du supernätverk via thunderbolt


- TechWorld:

Därför satsar Cern på Red Hat


- Internetworld:

Finska superentreprenörer startar nordisk startupfond

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: