Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

München

München backar
- vill lämna Linux
för Microsoft


- Internetworld:

Google https

Google och https
- fem saker du
måste känna till


Foto: Wilerson S Andrade (CC) - Computer Sweden:

Resan bort
från stordatorn


Foto: Margot Trudell (CC) - Computer Sweden:

hack

Jättehack: Miljontals
patientuppgifter stulna


- IT24:

Svenska Microsoft: "Pinsamt"

En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Från klick till snack till affär
En hackares verktygslåda
Säljavslut med molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Statens e-arkiv
en våt dröm för
leverantörerna


Val 2014

15:00: Valdebatt om it i samhället

Live Satsar politikerna på framtiden inom it? Hur tillvaratas it i samhället? Följ debatten här.


- Internetworld:

Rymd

Googleprofilen vill starta rymdturism


- M3:

router

Värstingrouter från Asus lovar 2334 Mbit/s


- PC för Alla:

Onedrive

Så blir du bättre på Onedrive


- IT24:

Consid

Notan för Consids konsultjakt: 720 000


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Hur SVT Play blev SVT Play"

- PC för Alla:

Chrome

Så många tillägg för Chrome är skadliga


- CIO Sweden:

Maria Starck

Så gjorde Fi succé i digitala kanaler


- TechWorld:

München

München backar
- vill lämna Linux
för Microsoft


- Internetworld:

Google https

Google och https
- fem saker du
måste känna till


- Computer Sweden:

3d-skrivare

"Hajpen av 3d-skrivare är överdriven"


- Internetworld:

Snapchat

Så ska Snapchat tjäna pengar

- Computer Sweden:

Coca-cola

Nu flyttar Coca-Cola affärerna till molnet


Foto: Wilerson S Andrade (CC) - Computer Sweden:

Resan bort
från stordatorn


Foto: Beraldo Leal (CC) - TechWorld:

Foto: Beraldo Leal (CC)

Så blir säkerheten i
det mjuka datacentret


Foto: Margot Trudell (CC) - Computer Sweden:

hack

Jättehack: Miljontals
patientuppgifter stulna


- IT24:

Intel skrotar McAfee-kontor i Sverige


Foto: Anna Rut Fridholm - Computer Sweden:

Svenskar lovar
spionsäker fildelning

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: