Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

KTH

Här är KTH:s
nya superdator


Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- IT24:

Svenska Microsoft: "Pinsamt"

En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Windows XP

Windows XP -
död eller levande?



- Computer Sweden:

Hack

Försökte hacka valsystemet


- MacWorld:

IOS

Så förbereder du dig för IOS 8

- Internetworld:

Ada Fredelius

6 tips för startups - så når du ut i media


- Computer Sweden:

KTH

Här är KTH:s
nya superdator


- IT24:

Docker

Miljonregn över "utvecklarnas älskling"


- PC för Alla:

Xperia Z3 och Xperia Z3

Första intrycket: Så känns Sonys nya lurar


Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


- M3:

Flygande högtalare

Flygande högtalare - "en sån vill vi ha"


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- IT24:

Digital Inn vd

Digital Inns vd hoppar av


- M3:

Segway

Nervös tur på Segway-klon

- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Hur påverkar smarta klockor utvecklare?


- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- Computer Sweden:

Säkerhet

Säkerhetsproffs stekheta - men löneläget iskallt


- M3:

Intel Core M

Här är Asus nya datorer med Intel Core M


- TechWorld:

Linuxfest

Därför suger Linux

Vad är Linux största problem?

- PC för Alla:

Windows

Nu bjuder Microsoft in till event kring Windows

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group