Våra senaste
toppartiklar

"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.


- IDG.se:

Per Mosseby

Ny örfil mot
kritiserad
e-legitimation


- Computer Sweden:

brevlåda

Myndighet spammar
– direktören bakom


- TechWorld:

Simian Army

Armé av apor
testar Netflix


- IT24:

Svenska Microsoft: "Pinsamt"

En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Pia Gruvö

"Få känner till
vår verksamhet"


- IDG.se:

Cryptophone

Så fungerar Cryptophone


- IDG.se:

Nasa vill till Venus – med luftskepp


- IDG.se:

14 bevis på att teknik inte alltid är så jäkla enkelt

- IDG.se:

Facebook: Dina bilder är helt enkelt usla


"Copyswede var
säkert jättebra
- på 1900-talet"

EU behöver modernisera reglerna för privatkopieringsavgifter. Det säger EU-parlamentarikern Cecilia Wikström.


- M3:

Sony-glasögon

Se upp Google - nu kommer Sonys smarta brillor


- Computer Sweden:

Polisens vapensköld

Bängen snålar
– nobbar nallar

- IT24:

Peter Hellgren och Thommy Wilén

Uppköpstips belönades med 100 000 kronor


- IDG.se:

Per Mosseby

Ny örfil mot
kritiserad
e-legitimation


- IDG.se:

Spanska flaggan

Spansk trafik rasar efter Google-skatten


- TechWorld:

Jesper Larsen

Sdn – datacenter med automatväxellåda och autopilot


- Computer Sweden:

Modulärt Java kraschar verktyg


- IDG.se:

u-båt

Botten nådd för Bransons ubåtsprojekt

- Computer Sweden:

brevlåda

Myndighet spammar
– direktören bakom


- M3:

Apple-butik

Apple stänger ned sin internetbutik i Ryssland


- TechWorld:

Microsoft Sway

Microsoft Sway öppnas för alla


- TechWorld:

Simian Army

Armé av apor
testar Netflix


- IDG.se:

ipod

Apple slipper miljardböter


- PC för Alla:

Sony-logga

Sonyhackarna hotar med terrordåd

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group