Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Lars Danielsson

"Molnet räddningsplankan för Microsoft"


- TechWorld:

Daniel Åhlin

"Windows 10 - steg bakåt för att ta steg framåt"


- Computer Sweden:

Windows 10

"Microsoft har fått krypa till korset"


- PC för Alla:

Här är Windows 10


- IT24:

Svenska Microsoft: "Pinsamt"

En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
En absurd reklamfilm för Windows 7 har blivit veckans snackis i pc-världen. Svenska Microsoft dömer ut kampanjen fullständigt.
Hur ska du fira lanseringen av Windows 7? Förmodligen inte i linje med de förslag som Microsoft lägger fram i sin senaste reklamkampanj.

I reklamfilmen, som just nu sprids som en löpeld över nätet, syns en samling skojfriska amerikaner i full färd med att förbereda ett ”Windows 7 house party”. Upplägget är filmat i bästa tv-shop-stil och med klämkäcka råd som ”Visa gästerna dina favoritfunktioner i Windows 7” och ”Se det som en helt vanlig fest, där Windows 7 är hedersgästen!”

Den absurda filmen, som producerats på uppdrag av amerikanska Microsoft, har blivit veckans stora snackis i Windowsvärlden. Få är säkra på att den är allvarligt menat. ”Nej, nej, nej. Det här kan inte vara sant,” skriver Washington Posts teknikredaktör Rob Pegoraro. ”Har ingen på Microsofts marknadsavdelning någonsin pratat med en riktig människa?” undrar Ian Douglas på brittiska The Telegraph.

Även på svenska Microsoft ställer man sig frågande till kampanjen. Stephanie Smitt Lindberg, affärsområdeschef för Windowsförsäljningen mot konsument, suckar uppgivet när It24 når henne för en kommentar:

– Man kan säga såhär: vi är ett stort, internationellt bolag. Jag är van vid att det ibland blir kulturkrockar med amerikanskt material, men det här är bara löjligt. Till och med i USA har man reagerat och tycker att det här går över gränsen, säger hon.

Hon uppmärksammade själv kampanjen i ett inlägg på Microsofts svenska Windows 7-blogg i fredags: ”Jag funderar över hur man ens kunnat godkänna en sån här film. Det är ledsamt att behöva stämma in i kritiken men jag är stolt över Windows 7 och vill kunna vara stolt över marknadsföringen vi gör”, skriver hon där.

Idén är inte helt dum, menar Stephanie Smitt Lindberg. Att bygga en gemenskap kring det nya operativsystemet och uppmärksamma lanseringen med något slags festligheter står högt på Microsofts agenda.

– Idag handlar väldigt mycket om communities. Vi har fått en massa önskemål från våra kunder om vi kommer uppmärksamma lanseringen på något vis. Och då är det synd att den här filmen drar hela den idén i smutsen.

Är filmen verkligen på allvar?

– Jag önskar att jag kunde säga att den inte var det. Men den information jag fått är att det är en riktig reklamfilm, säger Stephanie Smitt Lindberg.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Flasha med närminnet
DDoS - det mörka hotet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Independencekey

Kryptoenheten som
säkrar allt möjligt


Windows 10

"Molnet - Microsofts
räddningsplanka"

Kommentar "Problemet för Microsoft är att man har målat in sig i ett hörn med Windows 8", skriver Lars Danielsson.


- IDG.se:

windows 10 eva melin joel åsblom kjell eriksson martin appel

Webb-tv: Så gick eftersnacket till Microsofts Windows 10-event


- IT24:

Ipeer

Teliasonera slukar Ipeer

- IDG.se:

Iphone 6

Så rapporterade medierna om "Bendgate"


- Computer Sweden:

nätverk

PTS uppmaning till Com Hem: Lagra trafikdata!


- Computer Sweden:

Iphone

Tele2:s stora Iphonefiasko


- PC för Alla:

Mozilla Matchstick

Så ska Mozilla utmana Chromecast


- MacWorld:

Apple Health

Funktionen som Apple glömde i Health


- CIO Sweden:

Arbetsplats

Så vill vi att chefen ska vara



- Computer Sweden:

superdator

30 gånger snabbare superdator


- IT24:

Jonas Mårtensson

Mojang-boss spelar nytt i Norge

- Internetworld:

Ork

Nu lägger Google ned sitt sociala nätverk


- IT24:

Tieto

Tieto skär ner mer efter tungt kundtapp


- M3:

Netflix

Här är Netflix första långfilm


- Computer Sweden:

sakernas internet

Nytt botnät attackerar sakernas internet


- Internetworld:

Twitter

Här är tre verktyg för social kundtjänst


- CIO Sweden:

Årets CIO

De kan bli Årets CIO 2014

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group