Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- PC för Alla:

Martin Appel

Efter valet: "Här är Löfvens 5 största it-utmaningar"


- Computer Sweden:

Svårt uppgradera till Android 2.0

I dagsläget bygger den stora majoriteten av Androidtelefoner på version 1.5 av Googles operativsystem medan enstaka leverantörer valt version 1.6. När Android nu kommer i version 2.0 vill många givetvis uppgradera telefonerna men det är lättare sagt än gjort.

Bara ett par veckor efter introduktionen av mobilplattformen Android 2.0 meddelade Motorola att de telefoner som ska säljas nu i november bygger på den nya versionen. Den första modellen heter Droid hos operatören Verizon i USA medan den kallas Milestone hos europeiska operatörer som O2 och Vodafone. 

Samtidigt med säljstarten av dessa kommer Samsung med Androidtelefon Galaxy Spica medan Sony Ericsson lanserar Xperia X10 som dock inte ska komma förrän efter årsskiftet. Ingen av dessa bygger på Android 2.0 och Samsungs pr-chef, Erik Johannesson säger att vare sig Spica eller företagets första Android-modell går att uppgradera till version 2.0.

Gustaf Brusewitz, pr-ansvarig på Sony Ericsson, vill inte vara lika kategorisk men säger lite svävande att Xperia X10 kommer att bli kompatibel med Android 2.0 i sinom tid. 

Till IDG News säger företrädare för Motorola att modell Cliq (Dext i Europa), som bygger på version 1.6 rent tekniskt kan uppgraderas via mobilnätet men att man inte gått ut med riktlinjer för hur och om detta ska genomföras. Lika vaga tongångar är det från Google.

– Android bygger på öppen källkod vilket innebär att alla operatörer och telefontillverkare kan uppdatera sina telefoner, säger Googles talesman Katie Watson. 

Inga av de operatörer som IDG News talat med vill kommentera om det finns några planer på att ge kunderna möjlighet att uppgradera telefonerna via mobilnäten. Men Carl Howe, analytiker på Yankee Group, anser att det kan finnas en del begränsningarna i telefonernas hårdvara som gör det svårt att uppgradera.

– Vi ser en tendens till att nyare operativsystem kräver mer av hårdvaran, särskilt minne. Så om telefonen uppdateras till ett mer minneskrävande system kan det innebära att den blir trögare, säger Carl Howe. 

HTC G1, den första Androidtelefonen hade 192 MB ram och 256 MB flash. Efterföljande modeller har oftast haft 512 MB flash. Ytterligare ett problem att ta ställning till är att flera operatörer och telefontillverkare bara använder Android som bas och sedan förser telefonerna med ett eget gränssnitt. En uppgradering till Android 2.0 kommer därför även att kräva uppdatering av de övriga program som telefonen använder.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


- Computer Sweden:

KTH

Här är KTH:s nya superdator


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Hur påverkar smarta klockor utvecklare?

- M3:

Segway

Nervös tur på Segway-klon


- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- Computer Sweden:

Säkerhet

Säkerhetsproffs stekheta - men löneläget iskallt


- M3:

Intel Core M

Här är Asus nya datorer med Intel Core M

- TechWorld:

Linuxfest

Därför suger Linux

Vad är Linux största problem?

- PC för Alla:

Windows

Nu bjuder Microsoft in till event kring Windows


- Internetworld:

Magnus Höij

"Fem digitala tips till regeringsförklaringen"


- CIO Sweden:

Röstsedlar

"Korkat med e-röstning"


- M3:

Apple Watch

Klocktillverkare skapar egen smartklocka - "Apple Watch är för feminin"


- IT24:

Canon

Så vill Canon utmana konsultjättarna

- TechWorld:

Fedora 20

Fedora 20 - nödvändigt men inget rafflande



- IT24:

Media Markt

Media Markt lägger ner i Södertälje


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- PC för Alla:

Martin Appel

Efter valet: "Här är Löfvens 5 största it-utmaningar"


- M3:

högtalare hund

Basen i baken - "Minst sagt speciella högtalare"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group