Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- IT24:

Så ska HTC utmana mobiljättarna

För inte länge sedan var HTC mest känt för tekniktunga Windows Mobile-telefoner, populära hos affärsanvändare och teknikeliten men knappast något för den breda publiken.

Googles mobiloperativsystem Android förändrade allt. Nu har HTC breddat sig och har siktet inställt på Nokia, Sony Ericsson och andra namnkunniga leverantörer. Androidtelefonen HTC Hero tävlar också med Apples Iphone om titeln marknadens mest omtalade telefon.

Mitt i det kliver branschveteranen Patrik Andersson in på bolaget som nyrekryterad Sverigechef. Hans uppdrag: Gör HTC till en av de stora spelarna på den svenska mobilmarknaden.

– Vi är lite av en underdog. Jag vill gärna tro att vi är snabbare, att beslutsvägarna är korta. Jag upplever större möjligheter att fatta egna beslut. Vi väljer själva på nordisk nivå vilka produkter vi vill ta in och vilka kanaler vi ska finnas i, säger han.

Det är första gången HTC bygger upp en egen organisation i Sverige. Sedan han tillträdde har Patrik Andersson rekryterat tio personer till bolaget, alla inom sälj- och marknadsföring.

Högst på agendan står varumärkesbyggande, därefter att bygga relationer med återförsäljare, operatörer och distributörer. Målet är att göra HTC lika starkt på konsumentmarknaden som på företagssidan – en strategi där Androidtelefonerna Hero och Magic går i bräschen.

Än är konkurrenternas försprång stort. I oktober låg HTC:s marknadsandel i Sverige räknat på försäljningsvärde kring 7 procent, enligt analysföretaget GFK. Trean på marknaden, Samsung, är dubbelt så stor.

En lång rad produkter ska minska det avståndet. I snitt en ny Androidtelefon i månaden kommer att leta sig ut på Sverigemarknaden under nästa år. Hälften ska vara byggda på Android, den andra hälften på nästa version av Windows Mobile, som släpps under 2010. Uppföljaren till Flaggskeppet Hero premiärvisas på mobilmässan i Barcelona den 15 februari och dyker upp i svenska butiker kort därefter.

– De stora aktörerna på marknaden idag är ganska likriktade. Jag brukar se det som fem personer som står i ett rum och försöker skrika högst om processorer och megapixlar. Ger vi oss in och börjar skrika om samma sak så har vi ingen chans, då blir vi överkörda, säger Patrik Andersson.

– Vi försöker att prata på ett annat sätt. Vi pratar aldrig om teknik, specifikationer och megapixlar. Vi försöker att lyfta fram användarupplevelsen snarare än produkten i sig.

Retoriken påminner om den som omgärdar Iphone. Likt Apple försöker HTC konkurrera med användarupplevelsen snarare än produktspecifikationer och avancerad hårdvara.

– Apple har varit väldigt viktiga för hela marknaden. De har fått de svenska kunderna att förstå att upplevelsen kan se väldigt annorlunda ut jämfört med vad Nokia och Sony Ericsson erbjuder. Vår produkt ligger närmare Iphone än de nordiska leverantörerna gör, så det tror jag är någonting som gynnar oss, säger Patrik Andersson.

– Därmed inte sagt att Apple är så dominerande på den svenska marknaden som man kan tro. Vi har absolut inga planer på att försöka mota Iphone. Det är viktigare att komma åt de 70 – 80 procent av marknaden som de nordiska leverantörerna står för, fortsätter han.

Patrik Andersson kommer närmast från rollen som kanalansvarig på LG, med en tidigare karriär på bland andra Fujitsu Services i bagaget. Kontrasten gentemot hans tidigare arbetsgivare är tydlig. Han betonar att tiden på LG var”fantastisk”. Men lättnaden av att gå från en hierarkisk och traditionstyngd jätte till ett mindre, snabbare bolag är påtaglig.

– Korea har en tendens att satsa väldigt hårt på vissa marknader. Då finns risken att andra läggs åt sidan. På HTC bygger vi från början med en annan strategi. Vi har inga personer från moderbolaget i Taiwan här, till exempel, säger han.

I och med lanseringen av HTC Magic och Hero i somras blev HTC först i Sverige med telefoner byggda kring Android. En viktig ingrediens i framgången var onekligen den enorma hajp Google lyckats bygga upp kring sitt nya operativsystem - och det faktum att inga andra leverantörer hann ut på marknaden i tid.

– Det är klart att det var viktigt att vara först. Men samtidigt ser vi ju att andra Androidtelefoner inte gått lika bra. Jag vill gärna tro att det är kombinationen av Android, vårt skal [HTC Sense] ovanpå det och en väldigt snygg produkt som ligger bakom, säger Patrik Andersson.

Fakta

Det är ett hårt pressat HTC som nu tar sikte på konsumentmarknaden.

För det tredje kvartalet i år redovisade företaget ett vinstfall om 18 procent och en försäljning 10 procent lägre än i fjol.

Vinsten för perioden landade på 5,76 miljarder taiwanesiska dollar, motsvarande ungefär 180 miljoner amerikanska dollar.

Omsättningen för perioden blev 34 miljarder taiwanesiska dollar, drygt 1 miljard amerikanska dollar.

En förklaring till fallet är lågkonjunkturen, som företaget hävdar får människor att välja billigare smarta mobiler. En annan är tuff konkurrens på smartphoneområdet, där nästan alla världens stora mobiltillverkare satsar på att stärka sin position.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet

- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"

- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL


- TechWorld:

Prisras på anpassad Windows XP-support


- Computer Sweden:

Lundastudenter betalar kaffet med handflatan


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- Computer Sweden:

Polisen anmäler Tele2 för slopad lagring

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: