Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället


- IDG.se:

kretskort

Övervakning
till reapris

I fokus just nu
DAB
Tor

- IT24:

Så ska HTC utmana mobiljättarna

För inte länge sedan var HTC mest känt för tekniktunga Windows Mobile-telefoner, populära hos affärsanvändare och teknikeliten men knappast något för den breda publiken.

Googles mobiloperativsystem Android förändrade allt. Nu har HTC breddat sig och har siktet inställt på Nokia, Sony Ericsson och andra namnkunniga leverantörer. Androidtelefonen HTC Hero tävlar också med Apples Iphone om titeln marknadens mest omtalade telefon.

Mitt i det kliver branschveteranen Patrik Andersson in på bolaget som nyrekryterad Sverigechef. Hans uppdrag: Gör HTC till en av de stora spelarna på den svenska mobilmarknaden.

– Vi är lite av en underdog. Jag vill gärna tro att vi är snabbare, att beslutsvägarna är korta. Jag upplever större möjligheter att fatta egna beslut. Vi väljer själva på nordisk nivå vilka produkter vi vill ta in och vilka kanaler vi ska finnas i, säger han.

Det är första gången HTC bygger upp en egen organisation i Sverige. Sedan han tillträdde har Patrik Andersson rekryterat tio personer till bolaget, alla inom sälj- och marknadsföring.

Högst på agendan står varumärkesbyggande, därefter att bygga relationer med återförsäljare, operatörer och distributörer. Målet är att göra HTC lika starkt på konsumentmarknaden som på företagssidan – en strategi där Androidtelefonerna Hero och Magic går i bräschen.

Än är konkurrenternas försprång stort. I oktober låg HTC:s marknadsandel i Sverige räknat på försäljningsvärde kring 7 procent, enligt analysföretaget GFK. Trean på marknaden, Samsung, är dubbelt så stor.

En lång rad produkter ska minska det avståndet. I snitt en ny Androidtelefon i månaden kommer att leta sig ut på Sverigemarknaden under nästa år. Hälften ska vara byggda på Android, den andra hälften på nästa version av Windows Mobile, som släpps under 2010. Uppföljaren till Flaggskeppet Hero premiärvisas på mobilmässan i Barcelona den 15 februari och dyker upp i svenska butiker kort därefter.

– De stora aktörerna på marknaden idag är ganska likriktade. Jag brukar se det som fem personer som står i ett rum och försöker skrika högst om processorer och megapixlar. Ger vi oss in och börjar skrika om samma sak så har vi ingen chans, då blir vi överkörda, säger Patrik Andersson.

– Vi försöker att prata på ett annat sätt. Vi pratar aldrig om teknik, specifikationer och megapixlar. Vi försöker att lyfta fram användarupplevelsen snarare än produkten i sig.

Retoriken påminner om den som omgärdar Iphone. Likt Apple försöker HTC konkurrera med användarupplevelsen snarare än produktspecifikationer och avancerad hårdvara.

– Apple har varit väldigt viktiga för hela marknaden. De har fått de svenska kunderna att förstå att upplevelsen kan se väldigt annorlunda ut jämfört med vad Nokia och Sony Ericsson erbjuder. Vår produkt ligger närmare Iphone än de nordiska leverantörerna gör, så det tror jag är någonting som gynnar oss, säger Patrik Andersson.

– Därmed inte sagt att Apple är så dominerande på den svenska marknaden som man kan tro. Vi har absolut inga planer på att försöka mota Iphone. Det är viktigare att komma åt de 70 – 80 procent av marknaden som de nordiska leverantörerna står för, fortsätter han.

Patrik Andersson kommer närmast från rollen som kanalansvarig på LG, med en tidigare karriär på bland andra Fujitsu Services i bagaget. Kontrasten gentemot hans tidigare arbetsgivare är tydlig. Han betonar att tiden på LG var”fantastisk”. Men lättnaden av att gå från en hierarkisk och traditionstyngd jätte till ett mindre, snabbare bolag är påtaglig.

– Korea har en tendens att satsa väldigt hårt på vissa marknader. Då finns risken att andra läggs åt sidan. På HTC bygger vi från början med en annan strategi. Vi har inga personer från moderbolaget i Taiwan här, till exempel, säger han.

I och med lanseringen av HTC Magic och Hero i somras blev HTC först i Sverige med telefoner byggda kring Android. En viktig ingrediens i framgången var onekligen den enorma hajp Google lyckats bygga upp kring sitt nya operativsystem - och det faktum att inga andra leverantörer hann ut på marknaden i tid.

– Det är klart att det var viktigt att vara först. Men samtidigt ser vi ju att andra Androidtelefoner inte gått lika bra. Jag vill gärna tro att det är kombinationen av Android, vårt skal [HTC Sense] ovanpå det och en väldigt snygg produkt som ligger bakom, säger Patrik Andersson.

Fakta

Det är ett hårt pressat HTC som nu tar sikte på konsumentmarknaden.

För det tredje kvartalet i år redovisade företaget ett vinstfall om 18 procent och en försäljning 10 procent lägre än i fjol.

Vinsten för perioden landade på 5,76 miljarder taiwanesiska dollar, motsvarande ungefär 180 miljoner amerikanska dollar.

Omsättningen för perioden blev 34 miljarder taiwanesiska dollar, drygt 1 miljard amerikanska dollar.

En förklaring till fallet är lågkonjunkturen, som företaget hävdar får människor att välja billigare smarta mobiler. En annan är tuff konkurrens på smartphoneområdet, där nästan alla världens stora mobiltillverkare satsar på att stärka sin position.



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"


- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar

- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord

- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber

- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket


- IDG.se:

Oklart vem som ligger bakom övervakningen


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället


- M3:

coola prylar

Vinnarna korade: Det här
är årets 10 coolaste prylar

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group