Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

5 klassiska
it-krig


- TechWorld:

It-krig

It-krig gör oss
dumma i huvudet


- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


- IDG.se:

Inga planer på slopad Copyswede-avgift

Vill du behålla privatkopieringsavgiften?

- IT24:

Så ska HTC utmana mobiljättarna

För inte länge sedan var HTC mest känt för tekniktunga Windows Mobile-telefoner, populära hos affärsanvändare och teknikeliten men knappast något för den breda publiken.

Googles mobiloperativsystem Android förändrade allt. Nu har HTC breddat sig och har siktet inställt på Nokia, Sony Ericsson och andra namnkunniga leverantörer. Androidtelefonen HTC Hero tävlar också med Apples Iphone om titeln marknadens mest omtalade telefon.

Mitt i det kliver branschveteranen Patrik Andersson in på bolaget som nyrekryterad Sverigechef. Hans uppdrag: Gör HTC till en av de stora spelarna på den svenska mobilmarknaden.

– Vi är lite av en underdog. Jag vill gärna tro att vi är snabbare, att beslutsvägarna är korta. Jag upplever större möjligheter att fatta egna beslut. Vi väljer själva på nordisk nivå vilka produkter vi vill ta in och vilka kanaler vi ska finnas i, säger han.

Det är första gången HTC bygger upp en egen organisation i Sverige. Sedan han tillträdde har Patrik Andersson rekryterat tio personer till bolaget, alla inom sälj- och marknadsföring.

Högst på agendan står varumärkesbyggande, därefter att bygga relationer med återförsäljare, operatörer och distributörer. Målet är att göra HTC lika starkt på konsumentmarknaden som på företagssidan – en strategi där Androidtelefonerna Hero och Magic går i bräschen.

Än är konkurrenternas försprång stort. I oktober låg HTC:s marknadsandel i Sverige räknat på försäljningsvärde kring 7 procent, enligt analysföretaget GFK. Trean på marknaden, Samsung, är dubbelt så stor.

En lång rad produkter ska minska det avståndet. I snitt en ny Androidtelefon i månaden kommer att leta sig ut på Sverigemarknaden under nästa år. Hälften ska vara byggda på Android, den andra hälften på nästa version av Windows Mobile, som släpps under 2010. Uppföljaren till Flaggskeppet Hero premiärvisas på mobilmässan i Barcelona den 15 februari och dyker upp i svenska butiker kort därefter.

– De stora aktörerna på marknaden idag är ganska likriktade. Jag brukar se det som fem personer som står i ett rum och försöker skrika högst om processorer och megapixlar. Ger vi oss in och börjar skrika om samma sak så har vi ingen chans, då blir vi överkörda, säger Patrik Andersson.

– Vi försöker att prata på ett annat sätt. Vi pratar aldrig om teknik, specifikationer och megapixlar. Vi försöker att lyfta fram användarupplevelsen snarare än produkten i sig.

Retoriken påminner om den som omgärdar Iphone. Likt Apple försöker HTC konkurrera med användarupplevelsen snarare än produktspecifikationer och avancerad hårdvara.

– Apple har varit väldigt viktiga för hela marknaden. De har fått de svenska kunderna att förstå att upplevelsen kan se väldigt annorlunda ut jämfört med vad Nokia och Sony Ericsson erbjuder. Vår produkt ligger närmare Iphone än de nordiska leverantörerna gör, så det tror jag är någonting som gynnar oss, säger Patrik Andersson.

– Därmed inte sagt att Apple är så dominerande på den svenska marknaden som man kan tro. Vi har absolut inga planer på att försöka mota Iphone. Det är viktigare att komma åt de 70 – 80 procent av marknaden som de nordiska leverantörerna står för, fortsätter han.

Patrik Andersson kommer närmast från rollen som kanalansvarig på LG, med en tidigare karriär på bland andra Fujitsu Services i bagaget. Kontrasten gentemot hans tidigare arbetsgivare är tydlig. Han betonar att tiden på LG var”fantastisk”. Men lättnaden av att gå från en hierarkisk och traditionstyngd jätte till ett mindre, snabbare bolag är påtaglig.

– Korea har en tendens att satsa väldigt hårt på vissa marknader. Då finns risken att andra läggs åt sidan. På HTC bygger vi från början med en annan strategi. Vi har inga personer från moderbolaget i Taiwan här, till exempel, säger han.

I och med lanseringen av HTC Magic och Hero i somras blev HTC först i Sverige med telefoner byggda kring Android. En viktig ingrediens i framgången var onekligen den enorma hajp Google lyckats bygga upp kring sitt nya operativsystem - och det faktum att inga andra leverantörer hann ut på marknaden i tid.

– Det är klart att det var viktigt att vara först. Men samtidigt ser vi ju att andra Androidtelefoner inte gått lika bra. Jag vill gärna tro att det är kombinationen av Android, vårt skal [HTC Sense] ovanpå det och en väldigt snygg produkt som ligger bakom, säger Patrik Andersson.

Fakta

Det är ett hårt pressat HTC som nu tar sikte på konsumentmarknaden.

För det tredje kvartalet i år redovisade företaget ett vinstfall om 18 procent och en försäljning 10 procent lägre än i fjol.

Vinsten för perioden landade på 5,76 miljarder taiwanesiska dollar, motsvarande ungefär 180 miljoner amerikanska dollar.

Omsättningen för perioden blev 34 miljarder taiwanesiska dollar, drygt 1 miljard amerikanska dollar.

En förklaring till fallet är lågkonjunkturen, som företaget hävdar får människor att välja billigare smarta mobiler. En annan är tuff konkurrens på smartphoneområdet, där nästan alla världens stora mobiltillverkare satsar på att stärka sin position.



Whitepaper


Så håller du koll på viktigaste nyheterna

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så håller du koll på nyheterna

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Tåg vid fält

IDG.SE | Foto: Stefan Nilsson

Andra delen: Så fungerar
järnvägens signalsystem

Jörgen Städje undersöker tekniken som låter tåg dundra fram utan att krocka. Följ med på en resa genom 150 år av automationsutveckling.


- Computer Sweden:

Sveriges internetmuseum

Så blir Sveriges nya internetmuseum


- TechWorld:

5 klassiska
it-krig


- Internetworld:

?Därför minskar din Facebooktrafik

- M3:

Andreas Thors

"Bota dina minnesluckor - med trådlöst internet"


- TechWorld:

It-krig

It-krig gör oss
dumma i huvudet


- Computer Sweden:

Foto: Charlie Bennet, Tele2

Attack slog ut Tele2:s nät


IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

IDG.SE l Foto:Anna Rut Fridholm

Inga planer på slopad
Copyswede-avgift

I Finland är avgiften för lagringsmedier på väg att tas bort. Istället ska upphovsmännen kompenseras ur statskassan. Men det är inte aktuellt i Sverige.

Computer Sweden

Computer Sweden

Därför väljer Apple Lund

Nyheter Det är för att inte tappa nyckelpersoner som företaget väljer Lund som etableringsort för sitt nya utvecklingscenter.


- IDG.se:

Nokias N1

7 viktiga saker som hände i veckan


FRA-logga

FRA: Sluta
outsourca it!

Outsourcing dränerar myndigheterna på kompetens och hotar it-säkerheten. Det anser FRA som istället vill se ett gemensamt myndighetsmoln.


- IDG.se:

Google contributor

Skulle du betala för att slippa reklam?

Skulle du kunna tänka dig att betala för att slippa se annonser?

- M3:

Batteri

Här är 10 tips för längre batteritid i mobilen


- IDG.se:

Hossein Derakhshan

Iransk bloggare frigiven efter sex år


- Computer Sweden:

Dustin

Stort systembyte ska få Dustin att växa fortare


- IDG.se:

Telia varnar för bluff-sms


- TechWorld:

skadliga annonser

Skadliga annonser finns överallt


- CIO Sweden:

Företagen slåss om datavetarna


- Computer Sweden:

Mobile Heights Center

Här är Apples
nya skånska hem

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group