Våra senaste
toppartiklar

Så rootar du
din Android

Appar Vill du roota din Nexus 7 men tycker att kommandotolken verkar läskig? Så här gör du.


- M3:

Sonys flaggskepp
spelar i en egen liga


- Computer Sweden:

Efter Heartbleed
- Openssl får
konkurrens


- Computer Sweden:

Experten: Därför slutar
outsourcingen
i missnöje


- Computer Sweden:

Trängselskatten ännu inte betald

Trängselskatten i Stockholm har varit en långdragen och kontroversiell historia, både politiskt och tekniskt. IBM byggde systemet för försöksperioden 2005-2006, till en totalkostnad på drygt 1,7 miljarder kronor.

När Stockholmarna efter en folkomröstning sagt sitt permanentades systemet från den 1 augusti 2007. IBM fick på nytt ansvar för driften, vilket företaget haft fram till nu. I maj lämnades systemet över till Transportstyrelsen.

– De har levererat det de ska och nu har datorerna flyttats från IBM i Danmark till Trafikregistret i Örebro, säger Birger Höök, direktör vid trafikregistret och tidigare chef för trängselskatteprojektet.

Systemet är alltså slutlevererat, men det dröjer innan det är betalt. Fortfarande äts en stor del av trängselavgifterna från bilisterna i Stockholm upp av driftkostnader och överskottet täcker hittills inte de gjorda investeringarna, visar CS genomgång av siffrorna. Först 2011 bär sig systemet på egen hand och överskottet, cirka 400-500 miljoner kronor, kan användas för nya trafiksatsningar.

CS genomgång visar att intäkterna har gått från 339 miljoner kronor det första halvåret 2007 till 771 miljoner kronor 2009. Samtidigt har kostnaderna varit höga, men har minskat. Drift- och utvecklingskostnaderna uppgick till 429 miljoner kronor 2007, 381 miljoner 2008 och 276 miljoner 2009. I år sjunker kostnaderna något, till 270 miljoner kronor, enligt Transportstyrelsen.

Det skulle innebära att när systemet nästa år börjar generera en reell avkastning har de totala kostnaderna uppgått till 3,1 miljarder kronor.

Från politiskt håll har det hävdats att den initiala projektkostnaden på 1,7 miljarder kronor inte ska räknas in i kostnaden för det permanenta systemet, en matematik som skulle innebära att trängselskatten gått på plus sedan 2008. Pengar som kommer in avsätts också redan till nya väginvesteringar.

Men, sett till spenderade skattemedel kontra inbetalda avgifter har systemet obestridligen ännu kostat mer än det dragit in.

Efter överlämnandet fortsätter IBM att ansvara för förvaltning av de delar av systemet som identifierar och prissätter passerande bilar. Systemet i stort har anpassats till Transportstyrelsens infrastruktur och numera hanteras trängelskatten och fordonsskatten i samma system.

För IBM har trängselskattesystemet i Stockholm varit en mycket god intäktskälla och även blivit ett viktigt referensobjekt vid upphandlingar av liknande system i andra delar av världen.

Fakta

2007: Intäkter 339 mkr, kostnader 429 mkr
2008: Intäkter 674 mkr, kostnader 381 mkr
2009: Intäkter 771 mkr, kostnader 276 mkr
2010: Intäkter 800 mkr, kostnader 270 mkr (prognos)

Under testperioden 2005-2006 uppgick kostnaderna till drygt 1,7 miljarder kronor och intäkterna till 398 miljoner kronor.

Källor: Årsredovisningar från Vägverket och Transportstyrelsen.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Säker API-strategi
Agil utveckling 2.0
Backup på en kvart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java


Så rootar du
din Android

Appar Vill du roota din Nexus 7 men tycker att kommandotolken verkar läskig? Så här gör du.


- Computer Sweden:

Ingen använder Samsungs egna appar


- IT24:

Elgiganten svidar om - här är nya logotypen

- M3:

Sonys flaggskepp
spelar i en egen liga


- M3:

"Mobilsurf - en helt surrealistisk upplevelse"


- Computer Sweden:

Efter Heartbleed
- Openssl får
konkurrens


- IDG.se:

Spelet som var så dåligt att det kraschade hela tv-spelsindustrin

- PC för Alla:

Varning: Skadlig kod infekterar IOS-enheter


Foto: BTC Keychain

Foto: BTC Keychain

Attackerna mot bitcoin ökar

NYHET Dramatisk ökning av attacker riktade mot den digitalan valutan bitcoin.


- Internetworld:

"SVT Flow förvirrar"


- M3:

Nu släpps den kinesiska supermobilen


- Computer Sweden:

Experten: Därför slutar
outsourcingen
i missnöje


- IT24:

Telia tvärvänder - väljer Arenastaden

- Computer Sweden:

"När programmerade du med din dotter senast?"



- MacWorld:

Så får du supernätverk via thunderbolt


- TechWorld:

Därför satsar Cern på Red Hat


- Internetworld:

Finska superentreprenörer startar nordisk startupfond


- PC för Alla:

Så stort är Whatsapp

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: