Våra senaste
toppartiklar

- Säkerhet24:

Sveriges värsta
spammare


- TechWorld:

Fedora 18 -
en skakig
upplevelse


Computer Sweden | Foto: Kristina Sahlén

Computer Sweden | Foto: Kristina Sahlén

FRAs expert: Här
är bristerna i
sjukvårdens it

Nyheter En av Sveriges mest erfarna analytiker på informationssäkerhet, Dan Larsson, är bekymrad över it-säkerhetsläget på svenska sjukhus.

(6 kommentarer)


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Hatt rundar
Björklund
om skol-it

Artikelkommentarer


Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Skol-pc en ny
miljardmarknad

Korkat

2010-09-16 08:50

Skumt att de säger att de har siktet inställt på skolan. När vi skulle köpa in laptops för ~45miljoner (~6000 laptops) så ville inte DELL ge inköpsansvarige 2-3 laptops som han kunde "testa, klämma och känna på" innan han bestämde sig vilken som skulle köpas in. Försäljaren från DELL sa att om han ville testa dem innan inköpet, så fick han köpa de aktuella modellerna. Hur korkat är inte det? Naturligtvis köpte vi från en annan leverantör som kunde ge oss några laptops att testa innan vi bestämde oss.

MightyMag

Korkat

2010-09-16 08:57

Han visste väl att om man testade en Dell så väljer man något annat :-)

Dundermuppen

Korkat

2010-09-16 11:32

Dell har fuskat med kvaliteten på sina datorer/laptop'ar där de använder bristande kompontent eller konstruktions bara för att spara någon krona eller så.

Så kanske var det tur att de valde en annan leverantör!

Det är oftast lätt att undersöka leverantören genom att googla på leverantörens namn och några nyckel ord på svenska eller engelska såsom "problem" "fel".

T.ex: http://www.google.com/search?hl=sv&q=dell+ac+adapter+cannot+be+determined&aq=1&aqi=g7&aql=&oq=dell+ac+ad&gs_rfai=

Ovan är ett konstruktionsfel som skapar problem för användare.

http://www.google.com/search?hl=sv&q=dell+bristande+komponenter&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

ottan

Virus/trojaner

2010-09-16 09:03

Är det inte en väldigt stor risk att ga alla elever en egen dator som de kan göra vad de vill med? En datorsal har man kontroll över vad som installeras och är mycket lättare att utföra underhåll på. Kostnaden för underhåll på massa bärbara måste bli vansinnigt mycket högre. Dessutom håller laptops mycket sämre.

Little Mac

Virus/trojaner

2010-09-16 10:02

Datorsalar är oftast dyrare i underhåll. Det förstörs mycket mer där - sin egen personliga dator vill ingen förstöra! Eleverna själva sköter uppdateringar och är själva administratörer. Avtalsbrott, som porrnedladdningar e.likn. leder till att man blir av med datorn.
En dator till elev är nog det bästa hittills!

LenaCarlsson

Virus/trojaner

2010-09-16 10:43

"Avtalsbrott, som porrnedladdningar e.likn. leder till att man blir av med datorn."

Eh? Varför skulle inte eleven få porrsurfa på sin egen dator på fritiden (hemma)? Varför skulle skolan ha rätt att lägga sig i det och hur menar skolan att man kontrollerar det, övervakar man all aktivitet på datorn genom något spionprogram eller?

lokpest

Virus/trojaner

2010-09-16 10:51

Virus och hårdvara som går sönder är dom två största problemen för oss, sen kommer skador som eleverna själva lyckas med. Det finns ett filter som skyddar censurerar mot porrsurfning, spel, torrentsidor mm.

Vad eleven gör med datorn hemma är inte något som skolan lägger sig i, det ska dom inte heller inte göra. Nu går det ju ganska lätt att gå förbi filtret, gjorde misstaget att skriva in tv6.se istället för kanal6.se på jobbet. Blev lite pinsamt =).

King3

Virus/trojaner

2010-09-16 11:29

Man kan inte räkna kostnader på samma sätt på elevdatorer som man gör på kontorsfolk. En kontorsanställd kostar kanske 400 kr/h i arbetstid och då är det rationellt att ha programvarudistribution, effektiv support etc.

Skolelever är i skolan för att lära sig, och att administrera den egna datorn är en del av den inlärningen. Sen gör det inget om det tar lite tid.

Recept på bra skol-it, enligt min erfarenhet:

* En dator till varje elev. En modell per årskurs. Eleven får behålla datorn efter att man slutat skolan.

* Garantiavtal med datorleverantören, som gör att datorn håller i tre år. Går den helt sönder så får eleven en ny dator av samma modell, så att man inte ska lockas att ha sönder den.

* Inget system för programvarudistribution, men möjlighet att ominstallera med ghost eller CD. Skolans IT-avd kan underhålla images för varje datormodell. Program som inte finns i imagen installeras manuellt från intranätet.

* Skolan tillhandahåller infrastruktur (wlan, lan, hemkatalogfunktion eller egen intranät-site och mailaddress. Brandväggen på skolan kan förses med ett porr- & virusfilter om man så önskar.

pelpet

Virus/trojaner

2010-09-16 13:31

Jag har insyn i ett friskolegymnasium här i stan som följer ditt recept mer eller mindre, förutom en punkt som skiljer sig markant:

Eleverna får inte behålla datorn efter avslutad skolgång.


Denna skola har f.ö. bäst studieresultat i kommunen, men det tror jag inte att deras IT-policy påverkat i någon större grad. :-)

moff

Virus/trojaner

2010-09-17 02:05

En image låter inte särskilt ekonomiskt om man vill snåla, då krävs det ju volymlicens utöver OEM-licensen. Enda man slipper mot en central miljö är AD och server-CAL då. Inte för jag vet exakt hur skolorna med skiten gör på licenssidan. Lär ju vara och är ju olika. Och jag har inte riktigt insyn i vad svenska skolor betalar för licenserna. Volymlicenser för skolor kostar iofs inte så mycket. Men ska de ansvara för massor program måste det ju finnas någon form av programvarudistribution typ SCCM osv, annars kan det nog inte bli så mycket mer än office installerat. För företag kostar ju iaf image-rättigheter en 3000:- per burk. Skolor lär ju inte spendera mer än 6000:- på maskinerna. Men nu har de ju turen med billigare licenser men ändå. Hårdvara är gratis i andra sammanhang jämfört mot licenser.

Penti

Virus/trojaner

2010-09-16 15:55

Det är samma sak som med skolböcker, många är rädda om dem, men det finns alltid de som kommer att vara vårdslösa med dem.


Har sett på när håll hur datorer på IT-gymnasium missbrukas av sina brukare. Även om eleven själv får betala vissa typer av reparationer, så har det nästan ingen avskräckande effekt på de som är vårdlösa med sina datorer.

Capital

ta lärdom, välj rätt plattform

2010-09-16 10:42

http://www.dn.se/sthlm/80000-elever-drabbas-av-it-problem-1.1170832

switch

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 11:10

Då hoppas jag innerligt att de låter eleverna själva få välja vad de vill köra för OS. Så slipper de en hel del bråk samt onödigt lidande för eleverna!

En Macanvändare vill nog fortsätta köra Mac, en Linuxanvändare vill fortsätta köra Linux så låt folket som vill köra bloatware få göra det...

Popov

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 11:32

"så låt folket som vill köra bloatware få göra det..." Ja, du sa ju att de som ville köra Mac skulle få fortsätta med det.

Rotten_Apple

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 12:54

Här gick jag och trodde att bloatware var en term som beskrev mjukvara, inte hårdvara.

moff

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 12:57

du är så kul att jag ramlar av stolen, not!

Prontor

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 13:05

*Asgarvar så jag ramlar av stolen*

Jag gissar aldrig. Jag lovar.

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 14:35

Absolut inte! Windows och Mac kostar massor i licens kostnader. Det är skattepengar som betalar detta och då vill jag se det lagt på något vettigare som flera lärare eller bättre skolmat. Det är galet att kasta pengarna i sjön när man kan använda ett öppet och gratis operativsystem som Ubuntu i skolan.

Därför röstar jag på piratpartiet.

frozendragon

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 14:51

TCO = Total Cost of Ownership
Därför tycker jag att skolorna skall ha valmöjligheten till att installera vad de vill och inte bli på tvingade Ubuntu i någon slags kollektiv bestraffning.

Neptune

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 14:57

Säger bara... München!!!

Neptune

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 16:30

Okej?!
Så vad är det för kollektiv bestraffning med att få Ubuntu som är ett helt öppet OS mot för ett totalt igenstängt OS som Windows?!

Det är snarare så att SKL är lata och kör i samma bana år ut och år in och fortsätter med Windows istället för att helt kunna sänka sina kostnader när det kommer till licenser och kanske avsätta dessa (miljoner) till tex. fler lärare? Bättre skolmat? Men nejdå, låt skolorna slänga bort flera miljoner på något som inte fungerar istället för att man ska kunna använda pengarna till något vettigare istället!!

Popov

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 17:37

Valfrihet...

Att kräva att alla skall köra Ubuntu är inte valfrihet.

Neptune

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 15:39

Att kräva att alla skall köra Windows 7 är inte valfrihet.

Mellin

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 16:40

Nej, men jag skrev inget om krav på Windows 7. Läs om.

Neptune

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 02:20

En Linux-kompatibel laptop utan support från leverantören kostar minst lika mycket som en Macbook, så varför köpa in det? Vill de fulhacka så får de väl göra bäst fan de vill på egen hand utan skolans inblandning. Sluta trolla. Det blir billigare om de köper en billig Windows-laptop. Meningen med 1-1 är att eleven ska sköta det själv utan central administration och massor licenskostnader som hör till detta. I realiteten är valet Windows eller OS X, Linux kan företag köra i vissa avdelningar och med egenbyggda distributioner, dit ska vi nog inte ta skolorna. Låt eleverna köra det dom vill lära sig i virtuella maskiner eller vafan som helst istället.

Penti

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 17:08

Ge mig ett exempel på vilka stora licenskostnader man får på en Mac. Har inte märkt någon sådan än.

Schuckert

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 18:36

Licenskostnader Mac datorer är inslaget i priset för hårdvaran vilket gör att datorn kostar mycket mer. En apple macbook pro kostar runt 12000kr, en dator utan OS förinstallerat med lika bra delar Kostar runt runt 7000kr. Det är 3000kr skillnad. Det är 90000kr i en klass på 30 elever och 1080000kr om det är en skola med 2 klass per år och från 1-6. Då har jag inte ens räknat lärare och alla andra som jobbar på skolan.

Nej mac är lika dyrt som Windows om inte dyrare.

frozendragon

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-16 18:52

Jo, jag förstår vad du menar. Nu är ju verkligen en annan. Rektorerna skiter högaktningsfullt i inköpspriset. TCO är kung.

Schuckert

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 02:21

OS X får man ju också administrera centralt utan några jävla licenskostnader eller volymlicenser. Så det beror helt på vad för miljö man kör. Har man ingen central miljö kan man säkert få en windowsburk att kosta mindre. En Linux-maskin kostar däremot minst lika mycket som en Macbook för utlovad kompatibilitet från HP/Novell, utan support från HP på mjukvaran för det sköter ju Novell... Lägg på lite andra mjukvaror och det kostar minst lika mycket som Windowslicenserna. Finns inga pengar att spara där, och allt är inte gratis i världen, patentbrott ska vi nog inte begå i statens tjänst.

Penti

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 08:41

Eftersom att amerikanska mjukvarupatent inte gäller i varken Sverige eller EU så är den sistnämnda invändningen ett ickeproblem.

moff

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-17 18:56

Nej men svenska gäller!

Penti

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-18 03:10

Svenska mjukvarupatent? Utveckla gärna.

moff

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-19 01:11

Nej och USA har egentligen inte mjukvarupatent i sin fulla bemärkelse heller.

Vi har dock svenska patent på mjukvara! Att förslå något annat är bara okunnigt, och sådana går det inte att diskutera med ändå. Affärsmetoder kan du inte patentera i Sverige, men tekniska innovationer eller uppfinningar av teknisk karaktär är fullt tillåtet. T ex video och ljud-codecs de är patenterade här både till svenska och utländska firmor. Datorrelaterade uppfinningar som ABS-system är också patenterade här. Även andra algoritmer i ett teknisk samband då. Matematik får du dock inte patentera. Lösningen, om den är av teknisk karaktär är möjlig att patentera. Så nog är vi lika begränsade som alla andra länder. Hela världen ser likadan ut, förutom Iran där patenterna inte gäller eftersom de inte samarbetar och har ratificerat protokoll för det. Idéer som får uttryck i tekniska lösningar är också patenterbara här. Det är den tekniska lösningen som patenteras då och inte idén.

Det är med andra ord mycket som behövs licensieras via patentlicenser i Sverige, dessutom gör de flesta handel med andra länder och måste även följa deras lagar, annars blir det importförbud för produkten! Video och ljud-avkodare och kodare är patenterade här och kräver licenser, användning av varumärken kan kräva tillstånd/licenser, tom filsystem som FAT kräver licenser. Typsnitt som Microsofts Arial kräver tom licenser. Mobiltelefoner kräver licenser, och alltså mjukvaran som Android, osv. Tom Kineserna stoppar DVD-spelare som inte betalat licenser. Så hur ska du producera en. Kompatibilitet förlorar du ju om du ska gå över till fria format. Saker som Microsofts DOC-format och annan Microsoftteknik kräver inte licensiering i icke kommersiella opensource-program för själva specifikationer enligt EU-dom, men patenterna är dock inte licensierade i det sambandet, fast Microsoft har lovat att inte stämma icke-kommersiella opensource-projekt direkt, men det kräver licenser för kommersiellt bruk och kräver patentlicenser. Andra saker får man inte ens använda i icke-kommersiellt bruk. Men sen äger ju inte ens Microsoft sin egen teknik riktigt så det är ju lite mer komplicerat än så i verkligheten. Du får alltså inte sälja en produkt med VLC ens i Sverige. Du får dock vara återförsäljare till redan licensierade saker som licenser för Fluendo eller packet video codecs. Dvs gratis kan vi glömma. Så vida vi inte vill betala $5 miljoner USD för att distribuera en binärversion av H.264/AVC-codecen dvs. Sen finns det patenter man får använda royaltyfritt, men det är inte riktigt relevant om man ändå stoppas av något annat. Mesta av patenten på mjukvara uppstår från Europa. Sambaprojektet har t ex fått tillstånd (mot mindre betalning) att använda Microsoft-patent. Världen är inte fri. Och allt är inte fritt här i världen, och det finns mer än upphovsrättsbaserade användarlicenser här i världen. Gratis är inte alltid gratis att använda. Ofria saker kan bli billigare, det är bara att acceptera, någon annan verklighet lever vi inte i. Vi lever inte i ett USA-sanktionera land som inte ratificerat internationella avtal och lagar på området. Hade vi gjort det hade vi tom varit utestängda i vetenskapsområden.

Penti

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-19 04:34

Ursäkta mig, men nu blev det väldigt mycket på en gång. Kan du vara snäll och ge oss en länk till ett svenskt patent som är relevant i detta sammanhang, tack. Alternativt ge oss en länk till något som visar att man är garanterad att inte bli stämd om man väljer mjukvara från Microsoft.

moff

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-19 07:42

Visst kan jag, http://www.idg.se/2.1085/1.282745/katrineholms-skolor-valjer-apple?articleRenderMode=listpostings&f=1#a19.780671

Hos patentverket: http://www.prv.se/Patent/Att-tanka-pa-innan-ansokan/Vad-kan-inte-patenteras/Mjukvara-och-affarsmetoder/

Men kan du inte förstå det är det ingen idé att diskutera som sagt.

Penti

Låt eleverna göra val av OS!

2010-09-19 18:46

Haha. Jag är benägen att hålla med dig.
Jag förstår verkligen inte vad du försöker säga och det verkar inte vara någon ide att försöka diskutera det heller. ;-)

moff

Eleverna

2010-09-16 13:12

Eleverna vill ha Mac. Pc är sånt som farfar har.

.:.

Eleverna

2010-09-16 13:37

Inte mina elever, de vill kunna spela på sina datorer också.

MightyMag

Eleverna

2010-09-16 13:45

Måste vara en speciell skola där spelande ingår i utbildningen. Om spelande inte ingår i utbildningen så måste det ändå vara en speciell skola som tar hänsyn till faktorer som inte har med utbildningen att göra, vid val av dator.

moff

Eleverna

2010-09-16 16:24

Nu var det ju inte det frågan handlade om; utan den handlade om vad eleverna vill ha och de vill ha PC för att de vill kunna spela på dem under raster och på fritiden.

Jag möter ibland elever som går på en annan skola där de har Mac och det är ett himla suckande och stönande från dem om att Mac "suger".

Personligen så skulle jag verkligen inte ha nåt emot att få en Mac.

MightyMag

Eleverna

2010-09-16 16:28

Lär dem att man kan installera Windows på Mac då ;) och även spela via Steam i OS X.

moff

Eleverna

2010-09-16 17:10

Kidsen övergav PC:n för Mac och PS3 för många år sedan. Det är bara deras pappor som tror på motsatsen fortfarande. Jag träffar hundratals elever varje dag i Göteborg och ingen (ingen!) vill byta bort sin Mac.

Schuckert

Eleverna

2010-09-16 21:22

OS är ointresant, funktion och kompatibilitet är viktigt, samt att följa företags marknaden vad de kräver..

Jag vill kunna läsa och skriva word, powerpoint, excel dokument, kunna öppna och förändra access filer,

samt skriva program i C# .net som mitt företag kräver..

Jobba mot MS SQL 2008,

sedan privat vill jag kunna spela, Word of Warcraft, Star craft 1 & 2, Sim City 2000, Civ 2, 3, 4, Unreal Tornament, Colin macre rally...

PS min dotter har samma krav då hon ska jobba på samma företag som jag jobbar på nu,,, och även hon gillar dessa spel + nåt sims spel..

kan jag göra detta så är valaett av os helt ointresant i mina ögon,

dnox

Eleverna

2010-09-16 22:02

Nu har ju dock inget av det du nämnde något med skolan att göra. Skolan ska lära ut grundläggande färdigheter, exempelvis grammatik.

moff

Eleverna

2010-09-16 17:12

Vad är hindret att spela Mac-spel förutom försigkomna lärare?

Schuckert

Eleverna

2010-09-16 20:07

OS är ointresant, funktion och kompatibilitet är viktigt,

Jag vill kunna läsa och skriva word, powerpoint, excel dokument, kunna öppna och förändra access filer,

samt skriva program i C# .net som mitt företag kräver..

Jobba mot MS SQL 2008,

sedan privat vill jag kunna spela, Word of Warcraft, Star craft 1 & 2, Sim City 2000, Civ 2, 3, 4, Unreal Tornament, Colin macre rally...

PS min dotter har samma krav då hon ska jobba på samma företag som jag jobbar på,,, och även hon gillar dessa spel + nåt sims spel..

kan jag göra detta så är valaett av os helt ointresant i mina ögon,

dnox

Eleverna

2010-09-16 22:03

Nu har ju dock inget av det du nämnde något med skolan att göra. Skolan ska lära ut grundläggande färdigheter, exempelvis grammatik.

moff

Eleverna

2010-09-16 22:03

Kraftig förenkling av skolans arbete.

MightyMag

Eleverna

2010-09-16 22:55

Jag utgår från vad jag fick lära mig under min tid i skolan och jag tvivlar starkt på att detta förändrats speciellt mycket. Däremot har läromedlen och verktygen förändrats en del, t.ex. detta med skol-PC. Men ingen ska komma och påstå att dagens skola har något med Warcraft eller Civilization att göra. Då blir jag faktiskt lite rädd. ;-)

moff

Eleverna

2010-09-17 02:56

Tja i gymnasieskolan är kärnämnen som Svenska, Matte, Engelska, Samhällskunskap, Religionskunskap och Naturkunskap bara 30% av utbildningen. Sen har du teknikämnen, media, datorämnen, din inriktning osv. På naturvetenskapsprogrammet är det mest just naturvetenskap, matematik osv dock. Datorer behövs knappast ständigt som det ser ut idag, men egna datorer skadar inte. Det mesta är fortfarande att läsa i böcker, delta i föreläsningar, lärarledda lektioner, laborationer och göra uppgifter och studera för prov. Grupparbeten med mera. Att ha egen dator förändrar inte det särskilt mycket, en inlämningsuppgift ska ju vara datorskriven vilket som. Papper och penna får man se till att ha iaf. Grammatik är i princip bara relevant i 200 poäng av 2500. Eller drygt 200 timmar. För mig skulle det hjälpt i både elämnen och it-ämnen att ha en egen dator istället för 5 år gamla stationära.

En mac förhindrar ingen att spela. Läromedel är fortfarande böcker, däremot kan läromedlen vara om datorprogram och olika områden där man använder datorer och där datorn som egen maskin underlättar. Men en mac underlättar knappast om eleverna behöver ha windowslicenser och köra windows på den.

Penti

Eleverna

2010-09-17 08:45

De ämnen du räknade upp, även de naturvetenskapliga som fysik och kemi, anser jag vara grundläggande färdigheter. :-) De lägger grunden för fortsatt utbildning. Beträffande just grammatik som exempel så var det mest en pik till dnox.

"Men en mac underlättar knappast om eleverna behöver ha windowslicenser och köra windows på den."
Det är sant, men jag antar och hoppas att det inte finns något gymnasieämne som förutsätter att eleverna kör Windows.

moff

Eleverna

2010-09-17 19:07

Cad-teknik, lokala nätverk, it-samordning, programmering (C# finns som val där), datorkommunikation, mikroprocessorteknik, styrteknik, digitalteknik, reglerteknik, fordonselektronik, andra industriämnen osv kräver det i princip. På medieprogrammet kanske det går ok utan. Men kräver fortfarande OS X åtminstone.

Penti

Eleverna

2010-09-18 13:40

Mata inte trollet.

MightyMag

Eleverna

2010-09-18 15:49

Var tyst när de vuxna pratar, tack.

moff

Eleverna

2010-09-18 15:56

Du har naturligtvis helt rätt i att ämnen som är direkt yrkesförberedande måste använda samma miljö som företagen använder.

Edit: förresten, av ren nyfikenhet undrar jag varför exempelvis kurserna lokala nätverk eller IT-samordning förutsätter Windows? Rätta mig om jag har fel nu, men det är väl beslut man har fattat på respektiva skolor, och inte en förutsättning för att utbilda i ämnet. Går man enbart på kursernas namn så låter de synnerligen platformsoberoende i mina öron.Att de som undervisar i kurserna väljer att använda Windows i undervisningen är en annan sak.

moff

Eleverna

2010-09-17 09:08

Det är fortfarande ingen som påstår att spela spel ingår i skolan. Och då har vi t.o.m. spelprogrammering på schemat här. Jag har inte ens antytt att det skulle vara så så sluta komma med några lama pikar om det. Det enda jag har sagt är att eleverna (i alla fall mina elever) VILL HA pc för att kunna gejma på raster och fritiden. Sen är det naturligtvis så att det går att köra windows på en MAC, men jag tvivlar på att någon elev vill lägga ut pengar på det; vilket i sin tur lär leda till problemet kring piratkopierat.

MightyMag

Eleverna

2010-09-17 09:20

Så ni har alltså köpt PC till era elever för att deras spelbehov och gnäll prioriteras framför andra faktorer? Beundransvärt må jag säga. Önskar nästan att jag fick vara elev där. :-)

När andra skolor väljer PC brukar det vara för att prislappen styr, och då blir det knappast tal om några datorer som klarar av moderna spel.

Nu finns ju som sagt WoW, SC2, och många andra nya spel till Mac. Dessutom finns en allt större del av Steam-katalogen tillgänglig: http://store.steampowered.com/browse/mac

Beträffande att piratkopiera Windows så trodde jag att MSDNAA även gällde gymnasieskolor nu för tiden, men du säger alltså att så inte är fallet?

moff

Eleverna

2010-09-17 17:15

Antingen så är du utvecklingsstörd eller så har du grav dyslexi. Eller så lever du i en egen fantasivärld där en massa röster säger saker i ditt huvud som du sen tror på.

Det enda jag har sagt är att eleverna vill ha pc. Inget annat. Du sitter och hittar på en massa andra saker.

Gällande MSDNAA så har jag inte ens nämnt det. Men du har ju naturligtvis fantiserat ihop nåt om att jag påstått att "alltså att så inte är fallet". MSDNAA gäller för de kurser där man lär ut mjukavaran. Jag har t.ex. det till kursen Lokala Nätverk A där jag kör Windows 2008 server. Men efter kursen ska eleverna enl. kontraktet avinstallera det. Man får alltså inte ge ut licenser till t.ex. Windows 7 hur som helst. Om man fick det så skulle ju det aldrig vara lönt att köpa en enda Microsoftprodukt utan alla skulle bara köra med MSDNAA-licenser. Tänk nu till en extra gång och läs igenom det jag har skrivit en extra gång innan du svarar på det här inlägget. Troll.

MightyMag

Eleverna

2010-09-18 03:09

Jag synar din bluff. Ingen lärare skulle uttrycka sig på det sätt som du gör.

moff

Eleverna

2010-09-18 13:32

"ok"... troll

MightyMag

Comments powered by Disqus

Nyheter

Advokaten:
"Oklart om vi
överklagar"

Nyheter Ännu är det inte bestämt om domen mot Gottrid Svartholm Varg överklagas. Inte heller åklagaren har bestämt sig - men är i stort sett nöjd med domen.


- M3:

Ikväll: Live från Samsungs prylfest


- MacWorld:

Så använder du Siri på bästa sätt


- PC för Alla:

Varning: Hackare spionerar via webbkameran

Brukar du använda webbkamera?

- Säkerhet24:

Här är de 10 största problemen inom säkerhet


- Säkerhet24:

Sveriges värsta
spammare


- MacWorld:

Podd: "Det här är bäst i Mavericks"


- IT24:

Succé för smalt spel om svensk folktro

- PC för Alla:

Efter kritiken: Microsoft backar kring Xbox One


- Computer Sweden:

Nu har världens sista telegram skickats


- Computer Sweden:

Därför ratar svenskarna Indien


- TechWorld:

Hitta sårbarheten i Windows - få 650 00 kronor


- Computer Sweden:

"Nokia nobbade uppköp av Microsoft"


- TechWorld:

Fedora 18 -
en skakig
upplevelse

- PC för Alla:

Grym kvalitet - och grym prislapp


- IDG.se:

Vad ska Facebook avslöja?


- CIO Sweden:

Därför sätter Hitta.se mobilen först


- IDG.se:

Video: Tekniska framsteg i Burma


Computer Sweden | Foto: Kristina Sahlén

Computer Sweden | Foto: Kristina Sahlén

FRAs expert: Här
är bristerna i
sjukvårdens it

Nyheter En av Sveriges mest erfarna analytiker på informationssäkerhet, Dan Larsson, är bekymrad över it-säkerhetsläget på svenska sjukhus.

(6 kommentarer)


Första intrycket av Huaweis superlur

Den sägs vara en av världens tunnaste mobiler. Men har Ascend P6 något mer att komma med?

(2 kommentarer)

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se