Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- IT24:

EA startar en ny spelstudio i Stockholm

Föra året lanserade Digital illusions, Dice, sitt gratisspel Battlefield Heroes på nätet. Ett spel som drar in pengar genom så kallade mikrotransaktioner. Spelet är gratis men man betalar små summor för saker i spelet, ungefär på samma sätt som Facebookspelen fungerar men med den skillnaden att spelet är mer avancerat, riktar sig till vana spelare och att sakerna man köper är dyrare.

Battlefield Heroes började som ett Dice-experiment, inspirerat av hur onlinespel fungerar i Sydkorea. Samtidigt letade Electronic arts, Dice ägare, efter en uppköpskandidat i Europa som redan gjorde vad Dice ville. De fann ingen utan beslutade sig istället för att låta Diceprojektet växa till en egen studio.

– Det här är framtiden inom spelvärlden, säger Ben Cousins som är vd för Easy, som den nya studion heter.

– Vårt uppdrag är att vara en slags forsknings- och utvecklingsavdelning för hela EA-koncernen när det gäller gratis onlinespel för vana spelare. Vår målgrupp är alltså inte samma som spelare Facebookspel, utan framför allt män mellan 15 och 35 som spelar mycket spel. Vi ska både göra spel för dem och samtidigt lära oss hur marknaden fungerar, för att sedan sprida de kunskaperna vidare inom hela EA. En slags självfinansierad utvecklingsavdelning kan vi kalla det.


"Det här är framtiden inom spelvärlden", säger Ben Cousins.

Easy har idag ett 50-tal anställda i Stockholm och delar lokaler med Dice i det så kallade glashuset vid Slussen. Det finns ytterligare ett 20-tal medarbetare i Frankfurt, där bland annat spelet Battleforge görs. Stor tillväxt är planerad och redan nästa vecka offentliggörs studions nästa stora spel.

– Vi ska växa med ungefär 50 procent nästa år och sedan fortsätter tillväxten i snabb takt. Det är svårt att säga exakt hur stora vi kan bli, men vi är nog lika stora som Dice om tre år, säger Cousins.

Det innebär ungefär 300 personer. Tillväxten ska visserligen ske både i Tyskland och Sverige, men det är Stockholm som får lejonparten av de nya jobben.

– För att vara så pass små och nya som vi är och för att jobba med den typ av spel vi gör, så har vi en väldigt hög andel seniora medarbetare. Men för EA:s del är det är här en investering i framtiden, för spelvärlden går från dagens system där de flesta spel distribueras i fysisk form på skiva i plastfodral till att distribueras och spelas på nätet. Därför måste man sätta några av de bästa personerna på det här affärsområdet, även om vi i dagsläget genererar mindre pengar än Dice.

Det är Ben Cousins själv ett exempel på. Innan Easy drog igång var han ansvarig för Battlefieldspelen på Dice och hade 150 medarbetare under sig.

Under de senaste 18 månaderna har Easy omsatt tio miljoner dollar. Vad vinsten blev säger inte Cousins, han konstaterar bara att verksamheten "gått jämt upp eller med lite vinst".

– Vårt uppdrag är testa saker och bryta regler. I EA:s högsta ledning uppmuntrar man oss att göra det, vi ska hellre be om förlåtelse för saker vi gjort än be om tillstånd att göra dem. Det är bara så man kan lära sig nya marknader och affärsmodeller i ett stort bolag som EA.

Easy består nämligen inte bara av spelutvecklare, utan liknar på många sätt mer ett bolag som har en community på nätet. Lika viktigt som att göra bra spel är att sköta dialogen med spelarna, tolka statistiken som berättar vad spelarna gör i spelet och att marknadsföra spelet långsiktigt och viralt. Easy är på det sättet ett udda bolag inom EA eftersom man har sin egen marknadsavdelning, är sitt eget förlag, äger och tar betalt av kunderna själva och till och med sköter servrarna själva.
Uppdraget att vara utvecklingsavdelning är dock inte evigt. Om ett par år räknar Cousins och EA med kunskapen om hur man bygger, hanterar och tjänar pengar på mikrotransaktioner i gratisspel på nätet ska vara allmän kunskap i hela koncernen.

Då är det dags för nästa fas i utvecklingen.

– Då blir vi helt enkelt en kassako istället, säger Cousins.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg

- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: