Våra senaste
toppartiklar

- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"



- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java


- TechWorld:

Microsoft Intune ger dig kontroll via molnet

Många mindre företag önskar sig att få bättre kontroll över sin klientpark, men orkar inte med den ökade administration eller de kostnader som det medför att skaffa en ny produkt för  et ändamålet. En av de första praktiska molnbaserade tillämpningarna från Microsoft som riktas till mindre företag är Intune.

Intune består av en webbaserad konsol som du som administratör loggar in på och skapar dina policys för hur du vill att dina klienter ska interagera med Intune. Du laddar sedan hem en agent i form av ett MSI-paket som ska installeras på alla de klienter som ska hanteras av Intune. Det här kan ske manuellt eller med hjälp av exempelvis gpo i AD. Agenten laddar sedan i sin tur ner de klientdelar av Intune som behövs för att klienten ska kunna hanteras via produkten, exempelvis Microsofts egen virusskyddsprodukt som här kallas Intune Malware Protection.


Klienten avlägger rapport


När allt det här är klart dyker klienten upp i webbkonsolen och kan tilldelas uppdateringar via policy. Den rapporterar också sin status avseende pålagda uppdateringar och om några virus eller annan skadlig kod har påträffats på klienten. Klienten rapporterar även in vilken hårdvara den består av och vilka registrerade mjukvaror som är installerade. Vi kan i webbkonsolen se hur många installationer vi har av olika produkter, till exempel Office 2010.


Intune sköts via en webbkonsol. Här skapar du policys, hanterar uppdateringar och fjärrhjälp samt läser av inventeringslistor.


Hjälpen tar över datorn


Klienten kan via Intune begära fjärrhjälp från en administratör. Klienten får då ett e-postmeddelande med en länk att klicka på som gör det möjligt att via funktionen Livemeeting ta över klienten och hjälpa användaren med hans problem.

Vid vårt test tog det lång tid för förbindelsen att skapas och det var en tämligen långsam upplevelse, men det fungerade och kan duga för kortare hjälpsessioner.


På klientsidan ser Intune ut så här. Användaren kan själv till exempel be om fjärrhjälp av en administratör eller söka efter virus i sin dator.

Intune består på klientsidan i dag av tre delar: hantering av uppdateringar, virusskydd samt fjärrstöd. Mer kan man kanske inte begära utan att Intune har någon djupare tillgång till vårt interna nätverk, även om det känns lite tunt när man vet vad som kan göras med till exempel System Center Configuration Manager, såsom hantering av flera olika enhetstyper.


TechWorlds slutsats


Intune är en produkt som visar att molnet börjar bli ett seriöst alternativ för de mindre företagen. Att kunna inventera och ha viss kontroll på klienterna var de och du än befinner sig, och det utan att behöva installera några nya interna produkter som ska underhållas, är en tilltalande tanke för många. En licens av Intune ger dig också rätt att uppgradera en klient till Windows 7 Enterprise.

"Intune är hyggligt rikt på
funktioner, och det vi sett är
bara första versionen"


Vi tycker redan nu att Intune är hyggligt rikt på funktioner, och det vi sett är bara första versionen av produkten, och dessutom en beta. Den lär enligt Microsoft att utrustas med allt fler funktioner under det kommande året. Långsamheten i fjärrhjälpen drar ner betyget något, men det räcker ändå till ett ”Lovande”. Det är i dag inte fastslaget när Intune släpps skarpt, men troligen mot slutet av 2010.

Fakta

Produkt: Intune
Tillverkare: Microsoft
Kategori: Molnbaserad klienthantering
Cirkapris: 80 kr/klient (ger rätt att uppgradera till Windows 7
Enterprise)
Kontakt: www.microsoft.com/online/windows-intune.aspx

+ Lätt att komma igång, cirka tio minuters konfiguration. Hantera dina klienter var du och de än är. Molnbaserat – ingen mjuk- eller hårdvara behövs
-
Långsamt fjärrstöd. Saknar nyttiga funktioner som finns i System Center

LOVANDE
I våra kortare tester ger vi omdömena Lovande, Tveksam eller Dålig.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Hackarnas strategiska mål
Testa agilt
Virtualisera smart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

HP skyller på
skit bakom
spakarna


- MacWorld:

Hård kritik mot Apples säkerhetstänk


- Internetworld:

"Resan som är lajket värt"


- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"

- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

Heartbleed får jättarna att öppna plånboken


- IDG.se:

Världens mäktigaste röntgenlaser


- M3:

Roota Androiden: Pac Rom ger det bästa av två världar

- TechWorld:

Vad händer efter molnet?


- Computer Sweden:

Säpo vill använda trojaner


- Computer Sweden:

Podcast: "Operatörernas största miss"


"Därför måste Microsoft leva som de lär"

Ledare "Det finns gott om smidigare alternativ för virtualisering och det saknas som bekant inte utmanare till Office", skriver Jörgen Lindqvist.


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"


- Computer Sweden:

Robot norpade lägenheter i bostadskö

- TechWorld:

"Teknikskräcken måste bekämpas"


- PC för Alla:

Nu kan du resa tillbaka i tiden med Street View


Cdon minskar förlusten

RESULTAT Cdon redovisar fortsatt förlust, men vd Paul Fischbein gläds åt bolagets tillväxt.


- Computer Sweden:

IBM hårdsatsar
på servrar för
att klå Intel


- M3:

Första livstecknet från Nvidias nästa spelkonsol


Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: