Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- TechWorld:

Microsoft Intune ger dig kontroll via molnet

Många mindre företag önskar sig att få bättre kontroll över sin klientpark, men orkar inte med den ökade administration eller de kostnader som det medför att skaffa en ny produkt för  et ändamålet. En av de första praktiska molnbaserade tillämpningarna från Microsoft som riktas till mindre företag är Intune.

Intune består av en webbaserad konsol som du som administratör loggar in på och skapar dina policys för hur du vill att dina klienter ska interagera med Intune. Du laddar sedan hem en agent i form av ett MSI-paket som ska installeras på alla de klienter som ska hanteras av Intune. Det här kan ske manuellt eller med hjälp av exempelvis gpo i AD. Agenten laddar sedan i sin tur ner de klientdelar av Intune som behövs för att klienten ska kunna hanteras via produkten, exempelvis Microsofts egen virusskyddsprodukt som här kallas Intune Malware Protection.


Klienten avlägger rapport


När allt det här är klart dyker klienten upp i webbkonsolen och kan tilldelas uppdateringar via policy. Den rapporterar också sin status avseende pålagda uppdateringar och om några virus eller annan skadlig kod har påträffats på klienten. Klienten rapporterar även in vilken hårdvara den består av och vilka registrerade mjukvaror som är installerade. Vi kan i webbkonsolen se hur många installationer vi har av olika produkter, till exempel Office 2010.


Intune sköts via en webbkonsol. Här skapar du policys, hanterar uppdateringar och fjärrhjälp samt läser av inventeringslistor.


Hjälpen tar över datorn


Klienten kan via Intune begära fjärrhjälp från en administratör. Klienten får då ett e-postmeddelande med en länk att klicka på som gör det möjligt att via funktionen Livemeeting ta över klienten och hjälpa användaren med hans problem.

Vid vårt test tog det lång tid för förbindelsen att skapas och det var en tämligen långsam upplevelse, men det fungerade och kan duga för kortare hjälpsessioner.


På klientsidan ser Intune ut så här. Användaren kan själv till exempel be om fjärrhjälp av en administratör eller söka efter virus i sin dator.

Intune består på klientsidan i dag av tre delar: hantering av uppdateringar, virusskydd samt fjärrstöd. Mer kan man kanske inte begära utan att Intune har någon djupare tillgång till vårt interna nätverk, även om det känns lite tunt när man vet vad som kan göras med till exempel System Center Configuration Manager, såsom hantering av flera olika enhetstyper.


TechWorlds slutsats


Intune är en produkt som visar att molnet börjar bli ett seriöst alternativ för de mindre företagen. Att kunna inventera och ha viss kontroll på klienterna var de och du än befinner sig, och det utan att behöva installera några nya interna produkter som ska underhållas, är en tilltalande tanke för många. En licens av Intune ger dig också rätt att uppgradera en klient till Windows 7 Enterprise.

"Intune är hyggligt rikt på
funktioner, och det vi sett är
bara första versionen"


Vi tycker redan nu att Intune är hyggligt rikt på funktioner, och det vi sett är bara första versionen av produkten, och dessutom en beta. Den lär enligt Microsoft att utrustas med allt fler funktioner under det kommande året. Långsamheten i fjärrhjälpen drar ner betyget något, men det räcker ändå till ett ”Lovande”. Det är i dag inte fastslaget när Intune släpps skarpt, men troligen mot slutet av 2010.

Fakta

Produkt: Intune
Tillverkare: Microsoft
Kategori: Molnbaserad klienthantering
Cirkapris: 80 kr/klient (ger rätt att uppgradera till Windows 7
Enterprise)
Kontakt: www.microsoft.com/online/windows-intune.aspx

+ Lätt att komma igång, cirka tio minuters konfiguration. Hantera dina klienter var du och de än är. Molnbaserat – ingen mjuk- eller hårdvara behövs
-
Långsamt fjärrstöd. Saknar nyttiga funktioner som finns i System Center

LOVANDE
I våra kortare tester ger vi omdömena Lovande, Tveksam eller Dålig.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg

- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: