Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Plånbok

Momschock hotar
apputvecklare


- Computer Sweden:

trojansk häst, utgången upphovsrätt

Spionerande
supertrojan avslöjad


- IDG.se:

Mobiltelefon

Läcker ditt
mobilnummer
när du surfar


Tåg vid fält

IDG.SE | Foto: Stefan Nilsson

Andra delen: Så fungerar
järnvägens signalsystem

Jörgen Städje undersöker tekniken som låter tåg dundra fram utan att krocka. Följ med på en resa genom 150 år av automationsutveckling.


- IT24:

Fatshark reste sig ur ruinerna av Grin

Hösten 2009 såg livet inte bra ut för det unga spelföretaget Fatshark. De satt i samma lokaler som snabbväxande Grin, bolaget på allas läppar som skulle bli större och bättre än Digital Illusions. Men Grin misslyckades och försattes i konkurs. Kvar i något som måste varit Sveriges sorgligaste kontorsmiljö just då satt Fatshark – dessutom med en hel hög fakturor på betydande belopp som Grin inte hade kunnat betala.

Där kunde storyn tagit slut. Istället fortsatte Martin Wahlund, Rikard Blomberg, Joakim Wahlström och Johan Jonker – som grundat bolaget – på samma sätt som de tänkt sig verksamheten vid starten ett år tidigare: De fortsatte agera underleverantörer till andra större svenska spelutvecklare och skapade sitt första helt egna spel, Lead & Gold.

Idag sitter Fatshark i Globenområdet i södra Stockholm. Företaget har 33 anställda, omsatte närmare 19 miljoner förra året och har just släppt spelet Bionic Commando Rearmed 2, ett uppdrag man gjort åt Capcom. Ironiskt nog var det just Grin som gjorde Bionic Commando Rearmed hösten 2008.

– Ja, det är lite märkligt att det blev så. Att vi fick uppdraget har väl viss koppling till Grin, vi har ju jobbat tidigare med spelmotorn som används i spelet. Dessutom har vi ett par utvecklare hos oss som jobbade med första spelet också, säger Martin Wahlund.

Fatsharks affärsidé är att göra nedladdningsbara spel, alltså spel som man inte köper i spelbutiker utan laddar ner direkt till datorn eller spelkonsolen. För ett år sedan var planen att i snabb följd släppa fyra eller fem sådana spel. Men det har bara blivit två än så länge, först då vilda västerspelet Lead & Gold och så Bionic Commando i början av februari.

– Vi underskattade hur kostsam processen är för att få spel godkända för nedladdning till Playstation 3 och Xbox 360. Kostnaden är densamma oavsett hur stort spelet är. Därför blev det ingen bra ekonomi i att göra mindre, enkla spel som man säljer väldigt billigt till konsumenterna.

– Så vi ändrade strategi och gör nu lite större produktioner som vi kan ta lite mer betalt för. Det blir färre spel, men bättre ekonomi för oss. Det passar egentligen oss bättre, vi vill göra spel med hög kvalitet.

Senast under april släpper Fatshark sitt tredje spel, äventyrs- och pusselspelet Hamilton’s Great Adventure. Det är ett av spelen som skulle kommit förra året och varit just ett ganska enkelt spel med kort speltid. Nu har det istället blommat ut till en mycket snyggt sak med runt 30 timmars speltid. Det kommer att säljas för ungefär 100 kr på Playstation Network, PSN, och Steam, världens största nedladdningsportal för pc-spel. Spelet är redan klart och godkänt av Steam, men ligger fortfarande i testbänken hos Sony för PSN.

Med Hamilton tar Fatshark ett nytt steg. Dels riktar sig spelet till en helt ny målgrupp för bolaget, som tidigare gjort actionspel med åldersgräns på minst 16 år. Hamilton får treårsgräns och är ett familjespel. Men dessutom agerar Fatshark egen förläggare och har både betalt alla utvecklingskostnader ur egen ficka och sköter marknadsföringen själva.

– Vi försöker ha en bredd i vår produktion för att få en så stor trygghet i verksamheten som möjligt. Vi kommer även fortsatt främst göra actionspel, men vi behöver andra typer av spel också. Dessutom fortsätter vi att göra konsultuppdrag åt andra bolag, det fyller ut tiden mellan egna projekt, drar in pengar och stärker vår egen kompetens.

Fatshark försöker också hålla sina gamla spel vid liv. Lead & Gold säljer till exempel fortfarande bra och får nytt liv så snart priset sänks eller det kommer nytt spelinnehåll, vilket Fatshark utvecklar med jämna mellanrum.

Planen är att även i fortsättningen jobba både som eget förlag och tillsammans med andra förläggare. Att hitta intressenter är inget problem.

– Dels har vi ju en fin portfölj av spel att visa upp idag, dels är svensk spelutveckling väldigt het just nu. Svenska framgångar med allt från Battlefield till indiespelsutvecklarna som uppmärksammas och även Minecrafts enorma succé gör att blickarna är riktade mot oss. Att vara ett svenskt bolag är definitivt ett stort plus just nu.

Stadig tillväxt är planerad, men ingen explosiv utveckling av antalet anställda. I år räknar Wahlund med att anställa fyra-fem personer till.

– Vi räknar med bra ekonomisk tillväxt i år också, men det är svårt att säga exakt vart vi hamnar. Det beror så klart på hur bra våra spel kommer att sälja.




Whitepaper


Så rekryterar du jämställt

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Foto: Erik Textorius
Snart dags för årets CIO-händelse

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Mobil IT-säkerhet utan kompromisser
App app app... 20 API tips
Sju krav på mejl i molnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Drönare

Lagtolkning kan
stoppa kameradrönare


- Computer Sweden:

Plånbok

Momschock hotar
apputvecklare


- IDG.se:

Minecraft

Minecraftklipp når otroliga nivåer


- IDG.se:

whatsapp-logga

Här är den okända inkörsporten till tung trafik

- TechWorld:

3d

Skärmar med fler
dimensioner - utan 3d


- Computer Sweden:

trojansk häst, utgången upphovsrätt

Spionerande
supertrojan avslöjad


- IDG.se:

Styr mobilen från köksbordet


- IDG.se:

kamera

Kamerahackare söker nytt jobb

- M3:

Tandläkare med Google Glass

Experten svarar: Är vi redo för Google Glass?


- IDG.se:

Samsung Galaxy S5

Galaxy S5 – en flopp


- IDG.se:

Google

EU-parlamentet vill stycka Google


- IDG.se:

emojis

Äntligen snyggare snuskprat i mobilen


- IDG.se:

Raket

Elon Musk visar rymdleksaker


Vilken sida väljer du i it-kriget?

Så här ser det ut när läsarna tar ställning i några av de stora konflikterna som rasat mellan olika it-leverantörer.

- IDG.se:

Mobiltelefon

Läcker ditt
mobilnummer
när du surfar


- IDG.se:

Yikyak

Är Yik Yak nästa Whatsapp?


- TechWorld:

update

Microsofts mystiska Windowsuppdatering


- M3:

Plex

Här är nya Plex Home


- PC för Alla:

Martin Appel

"Du tjänar på sajter som skippar mellanhänderna"


- Computer Sweden:

Tele2

Tele 2:s vd: "Jämställdhet gör oss mer lönsamma"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group