Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

F-kassan

Det hektiska arbetet
bakom F-kassans
stora it-haveri


- MacWorld:

Icloud Drive

Icloud Drive: Så
använder du Apples
Dropboxdödare


- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige


Foto: Niklas Hildén - Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att
Apple Pay får
det svårt


- IT24:

Dice knoppar av gratisspelen

Oskar Burman &auml;r chef f&ouml;r Easy. Innan han b&ouml;rjade p&aring; Dice var han studiochef p&aring; Avalanche, och bland annat inblandad i Just Cause 2 och gratisspelet The Hunter.<br />

Oskar Burman är chef för Easy. Innan han började på Dice var han studiochef på Avalanche, och bland annat inblandad i Just Cause 2 och gratisspelet The Hunter.

Patrick S&ouml;derlund, med titeln Executive Vice President EA Games, drog ig&aring;ng den f&ouml;rs&ouml;ksverksamhet som nu blivit Easy efter ett bes&ouml;k i Sydkorea. <br />

Patrick Söderlund, med titeln Executive Vice President EA Games, drog igång den försöksverksamhet som nu blivit Easy efter ett besök i Sydkorea.

Allt började 2007 när dåvarande vd:n för Dice, Patrick Söderlund, var i Sydkorea. De stora problemen med piratkopiering hade tvingat spelutvecklarna där att skapa en ny affärsmodell för att kunna tjäna pengar på sina skapelser: Man lät användarna komma åt spelet gratis på nätet, men tog betalt för visst innehåll.

En modell som idag känns igen från bland annat Facebookspelen, men som då inte användes i någon större utsträckning av västerländska spelutvecklare.

– Jag insåg att det fanns något där som vi borde lära oss av, både för att tjäna pengar i Asien och för att det var en affärsmodell som antagligen skulle fungera i resten av världen också, säger Söderlund.

Resultatet blev att Dice på eget initiativ och med tveksam välsignelse från ägarna Electronic Arts startade utvecklingen av Battlefields Heroes, som slutligen lanserades i full skala 2009.

– Det var väl inte direkt så att alla jublade på huvudkontoret när vi presenterade våra tankar. Det var många som inte förstod hur vi tänkte. Allt var knepigt och svårt för oss, det var faktiskt så namnet på verksamheten föddes. Vi tänkte att så här jäkla svårt ska det väl inte behöva vara, det här borde ju vara easy.

Så föddes alltså det som idag heter Easy och som i förra veckan flyttade ut ur Dices kontor i glashuset vid Slussen till egna lokaler vid Medborgarplatsen. Där sitter nu 60 personer, 50 som jobbar för Easy och ytterligare 10 som arbetar på den nystartad förlagsverksamhet. Det är moderbolaget Electronic Arts som väljer att placera sin globala förlagsverksamhet för gratisspel på nätet i Stockholm.

– Det känns som att flytta hemifrån, både väldigt roligt och ovant. Jag har varit chef för verksamheten sedan länge, men det är först nu jag riktigt inser det. Det är spännande, säger Oskar Burman, som alltså basar för den nya enheten.

Särskilt långt har ju trots allt Easy inte flyttat, det är bara tio minuters promenad mellan kontoren och på Easy finns det nästan lika stora glasfönster som hos Dice, även om utsikten kanske inte är lika hänförande.

På Easy har man i dagsläget två produkter: Battlefield Heroes och Battlefield Play4Free. Den förra är en starkt förenklad version av Battlefield i samma stil som en tecknad serie. Den senare är en modifierad version av Battlefield 2, alltså ett lite mer seriöst skjutaspel.

Tveksamheterna från ägarna EA är som alla förstår bortblåsta. Heroes har idag nio miljoner registrerade användare, hur många som spelar Battlefield Free4Play vill Burman inte berätta. Men verksamheten går med vinst och den affärsmodell man utvecklat på Dice har visat sig fungera.

– Det är ju därför EA väljer att lägga förlagsverksamheten här också. Det är helt enkelt här i Stockholm kunskaperna finns, konstaterar Burman.

På Easy arbetar man med nya, självklart hemliga spelidéer, men arbetet med de gamla blir heller aldrig klart. Med miljoner spelare och en affärsidé som bygger på att sälja massa små saker till spelarna går det inte att sitta stilla och titta som utvecklare.

– Vi säljer egentligen inte spel i klassisk mening utan en tjänst. Det är mer relevant att jämföra Heroes med Stardoll än med ett spel man köper i kartong i butik. Jag brukar faktiskt tänka på Heroes som just ett Stardoll för killar, de har dockor man klär ut och leker med, vi har soldater. Det är därför vi är ett eget bolag och har bytt lokaler, för även om vi använder teknik och utveckling från Dice, sysslar vi i grunden med något annat.

Och nu väntar av allt att döma snabb tillväxt. Kontoret vid Medborgarplatsen är väl tilltaget.

– Jag håller inte för otroligt att Easy växer om Dice i antal anställda inom fyra år. 400 personer är inte orimligt. Vad omsättningen blir är svårt att säga, vissa år kan man nog vara större än Dice, men de år Dice släpper spel som Battlefield 3 har Easy så klart ingen chans, säger Söderlund, som idag är ansvarig för alla studios inom EA som jobbar med vad bolaget kallar games, vilket innefattar det mesta utom sportspel, sociala spel och Sims.

EA har ytterligare tre studios som arbetar med gratisspel, några mindre i Tyskland och USA, en lite större i Kanada. Det kommer säkert att bli fler, men störst verkar man alltså bli i Stockholm.
Dicekoncernen står inför en stark utveckling de närmaste åren. På Dice ska man också växa, om än måttligt. Där pratar vi en ökning med ett tvåsiffrigt antal anställda, medan Easy alltså ska växa med hundratals. Någon konkurrens om personal är det dock inte fråga om.

– Nej, även om vi har en del liknande kompetenser så jobbar vi ju på ett helt annat sätt och med en annan typ av utveckling, säger Burman.

– Våra spel är webbaserade och den tekniska utvecklingen går mot att hitta sätt som gör det ännu enklare för spelarna att komma igång. Idag måste man ladda hem en klient på datorn innan man börjar spela, i framtiden vill vi att man ska kunna börja spela direkt i webbläsaren.

Oskar Burman avslutar:

– Så vi behöver folk som kan webbdesign och webbprogrammering till exempel. På förlagssidan handlar det mycket om analys och storemanagement.



Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- PC för Alla:

Windows 10

Tio saker användarna
vill se i Windows 10


- Computer Sweden:

Chetan Dube

Amelia vill bli din
digitala assistent
och livskamrat


- Computer Sweden:

F-kassan

Det hektiska arbetet
bakom F-kassans
stora it-haveri


- Computer Sweden:

IBM

Här är Apples och IBM:s första kärleksbarn


- PC för Alla Extreme:

Sony Xperia

Så blir Sony Xperia Z-serien med nya Android


- MacWorld:

Iphone 6

Iphone-succé ställer till det för Apple


- Computer Sweden:

ryska hackare

Ryska hackare kartlagda

- MacWorld:

IOS 8.1

Nu är IOS 8.1 ute - här är nyheterna


- Studio:

Elin Ruth

Så fick Elin Ruth analogt vintage-sound på åtta kanaler


- Internetworld:

brevlåda

Ny aktör till den digitala postlådan


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Att bygga in kunskap i system


- TechWorld:

Microsoft kliver ut ur molnskuggan


- CIO Sweden:

Pär Eriksson

Experten: "En bra chef är en chef som är äkta"

- Computer Sweden:

ibm

IBM:s katastrofkvartal


- Internetworld:

Linkedin

Så lyckas företaget bäst på Linkedin


- Internetworld:

Videoplaza

Videoplaza köps upp


- IT24:

Dirac

Kinesisk succé för svenska ljudnördar


- MacWorld:

Icloud Drive

Icloud Drive: Så
använder du Apples
Dropboxdödare


- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group