Våra senaste
toppartiklar

- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"



- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java

- IDG.se:

Så flyger du trafikflygplan - Avsnitt 2: Färdplanering

Författaren vill här skildra procedurer och metoder under flygning med ett större trafikflygplan, ett Boeing 737-800, dels för att det är ett intressant teknikområde som mycket av vårt samhälle är baserat på, dels för att det både är roligt att flyga, men även för att skandalhungriga kvällstidningsskribenter ska kunna förstå hur oerhört noga den ansvarsfulle piloten tar på flygsäkerheten och att olyckor för det mesta bara sker när någon tummat på reglerna.


Bild: Wikimedia Commons

Avsnitt 1 var bara korvstoppning, instrument och regler in absurdum. Jag är ledsen att behöva sticka hål på den glamourösa pilotbubblan med vardagens vassa svärd. Piloter måste vara högutbildade och i stort sett kunna varenda skruv i cockpit. De måste kunna annat också, som hur de ska handla i ett nödfall, om en motor börjar brinna, om viktiga instrument går sönder eller det blir läck i en bränsletank eller om bränslepumpar strejkar. Andra situationer som måste hanteras är kapningar eller våldsamma passagerare i största allmänhet. Kaptens ord är lag ombord. Bestämmer han till exempel att en passagerare ska fängslas så gör kabinpersonalen det. Kaptenen har också rätt att viga. Men kaptenen har skyldigheter också, nämligen att göra färdplan och det är den vi ska titta på nu.


Innehåll

Färdplanering
Rutten
Vikt och balansplanering med TOPCAT
Ruttplanering med vRoute
Kartor under flygningen
Kommande artikel: Avsnitt 3: Flygning
Pushback
Motorstart
Taxi
Start
Planflykt
Landning
Diskussion efter landning
Om Swesim
Avslutning
Läs mer
Grunddata om flygplanet
Om flygspråket
Ordlista


Färdplanering

Innan en flygning påbörjas måste piloten lämna in en färdplan till Luftfartsverket där det anges vilken typ av flygplan man har, vilken väg man planerar att flyga och alternativ flygplats om man inte kan landa på sin tänkta destination. Den här informationen skickas till Eurocontrol i Bryssel (Eurocontrol är en multinationell organisation för flygsäkerhet i luftrummet där närmare 40 europeiska stater är medlemmar) som vidarebefordrar den till inblandade flygplatser och kontrollcentraler utmed rutten. Eftersom vi flyger simulator, söker vi upp flygledarnätverket VATSIM på Internet för att få  flygledning.

Gäller det en flygning nedåt i Europa ska man dessutom begära en slottid för flygledarna längs vägen och för den mottagande flygplatsen. Centraleuropeiska flygplatser är så upptagna att man får begära en ankomsttid (ETA) i förväg och sedan hålla den eller tvingas vänta länge i luften på en ny landningstid. Eftersom flygtiden är känd kan man räkna baklänges och se när man bör starta för att vara framme i tid.

Efter flygningen är det viktigt att anmäla till LFV att färdplanen avslutats. Annars påbörjas automatiskt en spanings- och räddningsinsats.

All information en pilot behöver för sin flygning, står i AIP, som står för Aeronautical Information Publication, en faktasamling med information för luftfarten. Nästan alla länder ger ut en nationell AIP med information om sina förutsättningar för att kunna flyga till, från eller över landets luftrum och flygplatser. I Sverige ges AIP ut som tryckt produkt i 3 delar med information av allmän art (Del GEN), information avseende flygplatser i Sverige (Del AD, AD står för Aerodrome), samt information för undervägstrafik, det vill säga framförande av luftfartyg annat än vid start och landning (Del ENR, där ENR betyder en-route). AIP:n kan uppdateras i intervall av 28 dagar.

NOTAM, Notices for Airmen, är en tjänst som innebär att man löpande ger ut aeronautisk information som antingen ändrats innan AIP har uppdaterats, eller när det gäller information med tillfällig varaktighet (till exempel tillfälligt stängd taxibana på en flygplats).


Sida 1 / 5

Innehållsförteckning

Sida 1 / 5
Mer från IDG-nätverket

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Hackarnas strategiska mål
Testa agilt
Virtualisera smart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"


- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

Heartbleed får jättarna att öppna plånboken


- M3:

Roota Androiden: Pac Rom ger det bästa av två världar

- TechWorld:

Vad händer efter molnet?


- Computer Sweden:

Säpo vill använda trojaner


- Computer Sweden:

Podcast: "Operatörernas största miss"


"Därför måste Microsoft leva som de lär"

Ledare "Det finns gott om smidigare alternativ för virtualisering och det saknas som bekant inte utmanare till Office", skriver Jörgen Lindqvist.

- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"


- Computer Sweden:

Robot norpade lägenheter i bostadskö


- TechWorld:

"Teknikskräcken måste bekämpas"


- PC för Alla:

Nu kan du resa tillbaka i tiden med Street View


Cdon minskar förlusten

RESULTAT Cdon redovisar fortsatt förlust, men vd Paul Fischbein gläds åt bolagets tillväxt.


- Computer Sweden:

IBM hårdsatsar
på servrar för
att klå Intel

- M3:

Första livstecknet från Nvidias nästa spelkonsol



- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- Internetworld:

E-boksdrömmen som gick i kras


Efter rekordkvartalet - Apple delar upp aktien

Efter en strålande kvartalsrapport meddelar Apple att företaget kommer göra en aktiesplit.


- CS Jobb:

Det här vill Google se i ditt cv

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: