Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige


Foto: Niklas Hildén - Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att
Apple Pay får
det svårt


Foto: Samsung Tomorrow (CC) - Computer Sweden:

Samsung Knox

Så ska Samsung
locka företagen
med säkerhet


- PC för Alla:

Nyckel

FBI: ”Mobiltelefoner
bör ha bakdörrar”


- IT24:

Minecrafts okända löfte

Varje år listar brittiska tidningen Develop, som riktar sig till spelutvecklare, de 30 mest lovande personerna i spelbranschen som ännu inte fyllt 30. På listan över 2011 års 30 under 30 finns två svenskar, Shams Jorjani från Paradox och Daniel Kaplan från Minecraftbolaget Mojang.

– Det känns både väldigt överraskande och spännande. Det är kul att folk får upp ögonen för att man finns. Det är svårt att veta om man verkligen är duktig nog att finnas med på listan, mycket beror så klart att jag jobbar med Minecraft, säger Daniel Kaplan.

Minecraft blev officiellt klart i november, med en prishöjning till 20 euro och nya spellägen.
Hur går det med försäljningen sedan dess?


– Den fortsätter att peka uppåt, inte dramatiskt men vi säljer ungefär 10 000 spel om dagen. Hittills har vi sålt över 4,6 miljoner spel. Antalet spelare som registrerar sig ökar däremot allt snabbare, det är över 20 miljoner nu. Det är så klart väldigt kul.

Men är verkligen Minecraft klart nu?
– Nej, inte egentligen. Vi släpper hela tiden nya uppdateringar, vi siktar på en till två uppdateringar i månaden. Fokus den närmaste tiden kommer att ligga på de nya utforskarlägena mer än byggläget. Vi kommer också att göra det enklare för användarna att översätta spelet och göra egna Youtube-filmer.

Youtube verkar vara en viktig del av Minecrafts framgångar?
– Ja, vi är ett av de största ämnena på Youtube. Senast jag kollade fanns det 2,7 miljoner filmer med Minecraftrelaterat innehåll. Det är ju sjukt mycket, särskilt med tanke på att det inte finns något stöd i spelet för att spela in och redigera filmer. Det är rätt knepigt att göra själv.

Vad händer mer med Minecraft?
– Vi har ju redan en första version av mobilspelet ute, men det är inte klart utan uppdateras hela tiden. Vi håller också på med en version för Xbox som vi tror blir klar under våren. Minecraft är och förblir vår största inkomstkälla, så vi tänker vårda och utveckla det spelet. Det är nog tveksamt om vi någonsin kommer att skapa en lika stor succé som det igen.

Håller ni på med fler spel?
– Ja, vi har vårt eget onlinespel Scrolls. Vi har inte sagt något om när det blir klart, men under året ska i vart fall en alfaversion och kanske en betaversion finnas ute. Sedan jobbar vi med en mindre utvecklare, Oxeye, som gör spelet Cobalt, ett plattformsactionspel. Det finns redan ute i en första version som säljs på samma sätt som Minecraft gjorde, med stegrande pris från nuvarande alfaversionen till det färdiga spelet.

Vad gör Markus Persson nu?
– Han har lämnat över huvudansvaret för Minecraft till andra. Just nu sitter han hemma och laborerar med ett nytt spelkoncept, han är på kontoret ibland och är dessutom ordförande i bolaget. Han kommer med en del råd och åsikter om Minecraft också, det är ju hans barn så han lämnar det nog aldrig.

Mojang verkar växa så det knakar?
– Ja, vi är 17 personer nu och söker mer folk, problemet är bara att kontoret inte rymmer fler människor. Vi sitter i en lägenhet på söder i Stockholm nu, men ska flytta till nya kontor i maj som det verkar. Vi kommer ha 40 arbetsplatser för 40 personer, sedan få vi se om det kommer att sitta folk vid alla. Vi kommer inte bli några 300 i alla fall. Tanken är att vi både ska göra egna spel och jobba med tredjepartsprodukter, ta in externa utvecklare som kan sitta tillsammans med oss.

Blir det främst Markus Perssons spel ni ska jobba med?
– Ha, ha, det vet vi inte. Markus själv känner att han måste jobba fram bra koncept och sedan pitcha dem för alla på kontoret. Det är ju lite roligt. Fast han äger ju å andra sidan inte Mojang själv. Markus har rättigheterna till Minecraft i ett eget bolag, som Mojang har ett licensavtal med. Alla andra spel görs i Mojang som Markus äger tillsammans med Jakob Porser och Carl Manneh som båda jobbar här, Porser som ansvarig för Scrolls och Carl som vd.




Mer från IDG-nätverket

Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- MacWorld:

Icloud Drive

Icloud Drive: Så
använder du Apples
Dropboxdödare


- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige


- Computer Sweden:

Grafik

Gratis 3d-verktyg till alla skolor


- TechWorld:

grön data

Grön it - snällt
eller bara snålt?

Foto: Niklas Hildén - Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att
Apple Pay får
det svårt


Foto: Samsung Tomorrow (CC) - Computer Sweden:

Samsung Knox

Så ska Samsung
locka företagen
med säkerhet



- PC för Alla:

Nyckel

FBI: ”Mobiltelefoner
bör ha bakdörrar”

- PC för Alla:

Anna Troberg

"Den tekniska överklassen ser ner på kvinnor"


Dagens HIT-bolag: Fatshark Studios

HIT-bolagen Här listar vi de nominerade bolagen till Computer Swedens lista över snabbväxarna i It-Sverige. Dagens företag är spelföretaget Fatshark Studios.


- Computer Sweden:

Google Apps

Därför dissar staten Google Apps


- CS Jobb:

utvecklare

Systemutvecklare toppar lönestatistiken


- CIO Sweden:

ebola

Så kan robotar användas i kampen mot Ebola


- TechWorld:

Dropbox

Förvirring kring påstått Dropboxhack

- Computer Sweden:

IBM slutar tillverka processorer


- M3:

Samsung processor

Här är namnet på Samsungs nya 64-bitarsprocessor


- M3:

smartklockor

”Microsoft tänker släppa en smart klocka”


- M3:

Sense Mother

Smart mamma med koll


- PC för Alla:

Snapchat

Så ska Snapchat visa annonser


- Internetworld:

julklappar

E-jultomten får gott om tid att leverera

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group