Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- IT24:

Branschprofil manar till skärpning

Anders Hermansson, marknadschef på Affecto, återvände förra året till beslutstödsbranschen efter ett par år "i exil" som informationschef på IBM. Och det var med förvåning han såg vad som hänt - eller snarare inte hänt i branschen.

Anders Hermansson har en bakgrund på beslutsstödsleverantören Cognos, som köptes upp av IBM. Sedan förra året är han på konsultbolaget Affecto. Han menar att hela branschen måste skärpa sig. Företagen får helt enkelt inte det stöd de behöver för att fatta beslut.

– Det har inte hänt någonting på 20 år. Lösningarna har inte tagit något större steg framåt när det gäller att hjälpa användarna med att fatta beslut och genomföra dem, säger Anders Hermansson. Leverantörerna producerar fortfarande ett pajdiagram, men ger inget stöd.

– Problemet är att leverantörerna är mer fokuserade på sin egen tekniska nisch än på de affärsprocesser de ska stödja.

Anders Hermansson visar upp resultat från en färsk undersökning som Affecto låtit göra bland 100 ekonomer i Sverige. Där har man bland annat frågat användarna: "Kan du mäta allt du behöver"? 77 procent svarar att de inte kan det.

– Mitt budskap till branschen är att det är dags att börja hjälpa användarna. Det är inte mer information användarna behöver utan stöd att genomföra beslut.

Anders Hermansson tror att problemen för beslutstödsbranschen bottnar i alla de förvärv som gjorts. IBM har köpt Cognos. SAP har köpt Business Objects. Oracle förvärvade Hyperion.

– De stora leverantörerna har köpt tekniker för många miljarder, så dom har lösningarna – men det dom visar för kunderna är fortfarande bara det vanliga pajdiagrammet.

Hermansson fortsätter:

– Jag tror leverantörerna har haft fullt upp med att integrera teknikerna. De anställda som följde med i förvärven har varit förvirrade ett tag. Nu tror jag dock de har blivit varma i kläderna och har integrerats.

Däremot är problemet ganska generellt, enligt Anders Hermansson. Det är svårt att peka på att någon leverantör är bättre eller sämre än någon annan.

Lite paradoxalt är kundnöjdheten också hyfsad inom branschen.

– Kunderna är relativt nöjda, man har vant sig vid den här nivån, men det borde inte hindra leverantörerna från att ha större ambitioner än så.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg

- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: