Våra senaste
toppartiklar

- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"


- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"



- IT24:

Branschprofil manar till skärpning

Anders Hermansson, marknadschef på Affecto, återvände förra året till beslutstödsbranschen efter ett par år "i exil" som informationschef på IBM. Och det var med förvåning han såg vad som hänt - eller snarare inte hänt i branschen.

Anders Hermansson har en bakgrund på beslutsstödsleverantören Cognos, som köptes upp av IBM. Sedan förra året är han på konsultbolaget Affecto. Han menar att hela branschen måste skärpa sig. Företagen får helt enkelt inte det stöd de behöver för att fatta beslut.

– Det har inte hänt någonting på 20 år. Lösningarna har inte tagit något större steg framåt när det gäller att hjälpa användarna med att fatta beslut och genomföra dem, säger Anders Hermansson. Leverantörerna producerar fortfarande ett pajdiagram, men ger inget stöd.

– Problemet är att leverantörerna är mer fokuserade på sin egen tekniska nisch än på de affärsprocesser de ska stödja.

Anders Hermansson visar upp resultat från en färsk undersökning som Affecto låtit göra bland 100 ekonomer i Sverige. Där har man bland annat frågat användarna: "Kan du mäta allt du behöver"? 77 procent svarar att de inte kan det.

– Mitt budskap till branschen är att det är dags att börja hjälpa användarna. Det är inte mer information användarna behöver utan stöd att genomföra beslut.

Anders Hermansson tror att problemen för beslutstödsbranschen bottnar i alla de förvärv som gjorts. IBM har köpt Cognos. SAP har köpt Business Objects. Oracle förvärvade Hyperion.

– De stora leverantörerna har köpt tekniker för många miljarder, så dom har lösningarna – men det dom visar för kunderna är fortfarande bara det vanliga pajdiagrammet.

Hermansson fortsätter:

– Jag tror leverantörerna har haft fullt upp med att integrera teknikerna. De anställda som följde med i förvärven har varit förvirrade ett tag. Nu tror jag dock de har blivit varma i kläderna och har integrerats.

Däremot är problemet ganska generellt, enligt Anders Hermansson. Det är svårt att peka på att någon leverantör är bättre eller sämre än någon annan.

Lite paradoxalt är kundnöjdheten också hyfsad inom branschen.

– Kunderna är relativt nöjda, man har vant sig vid den här nivån, men det borde inte hindra leverantörerna från att ha större ambitioner än så.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Hackarnas strategiska mål
Testa agilt
Virtualisera smart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

HP skyller på
skit bakom
spakarna


- MacWorld:

Hur många enheter kan en Mac Pro hantera?


- M3:

Lampa tjuvlyssnar och lägger upp samtalen på nätet


Så ställer frakten till det för Amazon

E-handel Höga fraktkostnader är ett växande problem för nätjätten Amazon, som nu satsar på Sverige.

Microsoft gick bättre än väntat

Nyheter Microsoft rapporterar lägre vinst än samma kvartal förra året, men resultatet slår ändå förväntningarna.


- CS Jobb:

Så mycket tjänar projektledarna


- MacWorld:

Hård kritik mot Apples säkerhetstänk


- PC för Alla:

Här är Facebooks nya presstjänst

- Internetworld:

"Resan som är lajket värt"


- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"


- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

Heartbleed får jättarna att öppna plånboken


- IDG.se:

Världens mäktigaste röntgenlaser


- M3:

Roota Androiden: Pac Rom ger det bästa av två världar

- TechWorld:

Vad händer efter molnet?


- Computer Sweden:

Säpo vill använda trojaner


- Computer Sweden:

Podcast: "Operatörernas största miss"


"Därför måste Microsoft leva som de lär"

Ledare "Det finns gott om smidigare alternativ för virtualisering och det saknas som bekant inte utmanare till Office", skriver Jörgen Lindqvist.


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"


- Computer Sweden:

Robot norpade lägenheter i bostadskö

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: