Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Här är länderna som skickar mest spam


- Computer Sweden:

Googles molntjänst förlorare i förvaltningsrätten


- IT24:

Branschprofil manar till skärpning

Anders Hermansson, marknadschef på Affecto, återvände förra året till beslutstödsbranschen efter ett par år "i exil" som informationschef på IBM. Och det var med förvåning han såg vad som hänt - eller snarare inte hänt i branschen.

Anders Hermansson har en bakgrund på beslutsstödsleverantören Cognos, som köptes upp av IBM. Sedan förra året är han på konsultbolaget Affecto. Han menar att hela branschen måste skärpa sig. Företagen får helt enkelt inte det stöd de behöver för att fatta beslut.

– Det har inte hänt någonting på 20 år. Lösningarna har inte tagit något större steg framåt när det gäller att hjälpa användarna med att fatta beslut och genomföra dem, säger Anders Hermansson. Leverantörerna producerar fortfarande ett pajdiagram, men ger inget stöd.

– Problemet är att leverantörerna är mer fokuserade på sin egen tekniska nisch än på de affärsprocesser de ska stödja.

Anders Hermansson visar upp resultat från en färsk undersökning som Affecto låtit göra bland 100 ekonomer i Sverige. Där har man bland annat frågat användarna: "Kan du mäta allt du behöver"? 77 procent svarar att de inte kan det.

– Mitt budskap till branschen är att det är dags att börja hjälpa användarna. Det är inte mer information användarna behöver utan stöd att genomföra beslut.

Anders Hermansson tror att problemen för beslutstödsbranschen bottnar i alla de förvärv som gjorts. IBM har köpt Cognos. SAP har köpt Business Objects. Oracle förvärvade Hyperion.

– De stora leverantörerna har köpt tekniker för många miljarder, så dom har lösningarna – men det dom visar för kunderna är fortfarande bara det vanliga pajdiagrammet.

Hermansson fortsätter:

– Jag tror leverantörerna har haft fullt upp med att integrera teknikerna. De anställda som följde med i förvärven har varit förvirrade ett tag. Nu tror jag dock de har blivit varma i kläderna och har integrerats.

Däremot är problemet ganska generellt, enligt Anders Hermansson. Det är svårt att peka på att någon leverantör är bättre eller sämre än någon annan.

Lite paradoxalt är kundnöjdheten också hyfsad inom branschen.

– Kunderna är relativt nöjda, man har vant sig vid den här nivån, men det borde inte hindra leverantörerna från att ha större ambitioner än så.




Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter


- Internetworld:

Så (o)jämställda är internetbolagen


- Computer Sweden:

Sociala medier livsviktigt för semestersvenskar


- Internetworld:

Expressen lanserar Upworthy-kopia


- Internetworld:

Så många använder Facebook


- MacWorld:

Apple stäms av anställda i Kalifornien


- PC för Alla:

Microsoft skrotar
Surface Mini

- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple



Microsofts plan: vill slå ihop alla Windows-system

Nyheter Företaget tänker satsa på ett och samma operativsystem framöver.


- PC för Alla:

google play

Här är nya Google Play


- Internetworld:

Så utkämpas kriget i Gaza på Twitter


Kodsnack avsnitt 60 - TechWorld:

Kodsnack: Att våga lägga ner projekt

- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Här är länderna som skickar mest spam


- Internetworld:

Finnair ljög om Ukraina, avslöjades på Twitter


- M3:

Google Glass nu tillgänglig i Sverige - kostar fortfarande en hel del


- Computer Sweden:

Googles molntjänst förlorare i förvaltningsrätten


- M3:

Rekordproduktion av nästa Iphone

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: