Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

Jörgen Städje

"Håll fingrarna borta
från lösenordstjänster"


- Computer Sweden:

Svenska kraftnät

Storbråk efter
it-flopp hos
Svenska kraftnät


Foto: Mr Bullitt (CC) - IDG.se:

Foto: Xiziz (CC)

Korvetten Visby:
Att se utan att synas


- TechWorld:

hack

Hundratals
svenska sajter
hackade


- IT24:

Branschprofil manar till skärpning

Anders Hermansson, marknadschef på Affecto, återvände förra året till beslutstödsbranschen efter ett par år "i exil" som informationschef på IBM. Och det var med förvåning han såg vad som hänt - eller snarare inte hänt i branschen.

Anders Hermansson har en bakgrund på beslutsstödsleverantören Cognos, som köptes upp av IBM. Sedan förra året är han på konsultbolaget Affecto. Han menar att hela branschen måste skärpa sig. Företagen får helt enkelt inte det stöd de behöver för att fatta beslut.

– Det har inte hänt någonting på 20 år. Lösningarna har inte tagit något större steg framåt när det gäller att hjälpa användarna med att fatta beslut och genomföra dem, säger Anders Hermansson. Leverantörerna producerar fortfarande ett pajdiagram, men ger inget stöd.

– Problemet är att leverantörerna är mer fokuserade på sin egen tekniska nisch än på de affärsprocesser de ska stödja.

Anders Hermansson visar upp resultat från en färsk undersökning som Affecto låtit göra bland 100 ekonomer i Sverige. Där har man bland annat frågat användarna: "Kan du mäta allt du behöver"? 77 procent svarar att de inte kan det.

– Mitt budskap till branschen är att det är dags att börja hjälpa användarna. Det är inte mer information användarna behöver utan stöd att genomföra beslut.

Anders Hermansson tror att problemen för beslutstödsbranschen bottnar i alla de förvärv som gjorts. IBM har köpt Cognos. SAP har köpt Business Objects. Oracle förvärvade Hyperion.

– De stora leverantörerna har köpt tekniker för många miljarder, så dom har lösningarna – men det dom visar för kunderna är fortfarande bara det vanliga pajdiagrammet.

Hermansson fortsätter:

– Jag tror leverantörerna har haft fullt upp med att integrera teknikerna. De anställda som följde med i förvärven har varit förvirrade ett tag. Nu tror jag dock de har blivit varma i kläderna och har integrerats.

Däremot är problemet ganska generellt, enligt Anders Hermansson. Det är svårt att peka på att någon leverantör är bättre eller sämre än någon annan.

Lite paradoxalt är kundnöjdheten också hyfsad inom branschen.

– Kunderna är relativt nöjda, man har vant sig vid den här nivån, men det borde inte hindra leverantörerna från att ha större ambitioner än så.



Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

visakort

Så slår skärpta
kortregler mot
e-handlare


- Computer Sweden:

cyberbrott

Här är Europols plan för att bekämpa cyberbrott


- CIO Sweden:

Sakernas internet blir viktigare för affären


- TechWorld:

Penetrationstest

Här är riskerna med
penetrationstest

- IDG.se:

Signals by Hubspot

Så vet du om någon har läst ditt mejl


- Computer Sweden:

Systembrist skickade oskyldiga till Kronofogden


- Computer Sweden:

Foto: Brian Ronald (CC)

Därför är lösenord så passé


- Internetworld:

Swipnet

Nedläggningen av Swipnet skjuts upp

- Computer Sweden:

Firefox

Så ska Firefox få bättre prestanda


- Internetworld:

Iphone

"Apple släpper betaltjänst"


Foto: Socialdemokraterna.se

"Folkpartiets dataintrång lärde oss en läxa"

Att skydda sig mot cyberattacker är en viktig uppgift under valrörelsen, berättar Mattias Gökinan, it-samordnare på Socialdemokraternas kansli.


- TechWorld:

Jörgen Städje

"Håll fingrarna borta
från lösenordstjänster"


- Computer Sweden:

tangentbord

Lätt att få it-jobb
i Stockholm


Retsam smygtitt från Samsung

Mobilt Samsung har visat upp en sprillans ny enhet. Eller ja, konturen av den i alla fall.

- PC för Alla Extreme:

Iphone 6

En "fungerande" Iphone 6 byggd av läckta delar


- Computer Sweden:

Anders Perlinger

Lagringsuppstickaren som utmanar jättarna


- M3:

Zbee

Ful men cool elmoppe


- M3:

Nintendo 3DS

Här är Nintendos nya 3DS


- Computer Sweden:

Ufo

Video: Se Apples ufo filmat med drönare


- PC för Alla:

Facebook inlägg

Facebook gör det enklare att hitta gamla inlägg

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group