Våra senaste
toppartiklar

Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven


- IT24:

Cdon

Cdon byter namn
- storsatsar på
betaltjänst


- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


Foto: Fortune Brainstorm TECH (CC) / Montage - Computer Sweden:

Linux

Microsofts oväntade
kärleksattack - på Linux


- PC för Alla:

Vanlig mobilsajt viktigare än hypercool app!

”När stänger gymmet?” Tiden hade gått snabbare än planerat, och halvvägs framme insåg jag att jag inte hade koll på öppettiderna. För att kontrollera plockade jag fram min smartphone och surfade till gymmets hemsida.

Efter några sekunder såg jag en stor logga och en vältränad arm. Ingenting annat. Att hitta öppettiderna bland alla muskelbilder och interaktiva träningstester tog så lång tid att jag hann fram till entrén innan jag insåg att det var för sent att börja träna.

Sats, som är mitt gym, har en utmärkt webbsida för datoranvändare, men i min lilla mobilskärm är den närmast oläslig.

Sedan jag skaffade smartphone har samma sak hänt gång efter gång. Jag har försökt kolla mitt plusgiro-saldo hos Nordea, leta efter sista minuten-brevlådor hos Posten, kolla biotider hos SF och ta reda på när polisens passexpedition stänger, men i samtliga fall har jag hamnat på sirapssega sidor som varit ohanterliga på mobilen.

Stora bilder, rörlig video och färgglada bakgrundsplattor passar utmärkt i en dator med bredbandsuppkoppling, men skapar kaos i mobilen. Och texten blir ofta mikroskopiskt liten.

Många företag hänvisar i stället till sina Android- och Iphone-appar, men det här tror jag är ett feltänk. Appar är utmärkta – för de mest entusiastiska. Sats-appen passar den som ofta bokar träningspass och SF-appen är bra för cineasten.

Apparna har däremot små möjligheter att nå andra än de redan frälsta. Att installera en app tar alltför lång tid och är alltför krångligt för att vi ska vilja göra det speciellt ofta. Telefonen blir dessutom ohanterlig om vi installerar för många appar.

Visst är det coolt med appar, och visst förstår jag att många företag låter sig lockas av de konsulter som vill sälja in en svindyr apputveckling. Men för att nå en bredare skara är den vanliga, trista mobilsajten viktigare än alla hypercoola appar.

Mobilsurfandet växer rekordsnabbt, och på bara ett år har det fördubblats. Redan nästa år tror analysföretaget Gartner att mobilen tar över som den viktigaste internetprylen. Att så många företag tror att det räcker med att ha en sida som fungerar för en vanlig dator är för mig en gåta.
Vi kunder, medborgare och väljare finns i mobilen. Då borde också företagen, myndigheterna och partierna finnas där.

Och ännu konstigare är det med företag som har tagit fram mobilsajter – men som gömmer dem. Både Posten och SF Bio har exempelvis utmärkta mobilsajter, men det krävs att jag som användare aktivt söker efter dem.

Så ska det förstås inte behöva vara. Det finns i dag tekniska lösningar som gör att sajten känner av om användaren surfar från en mobil eller dator – och automatiskt anpassar sig efter det. Använder du mobilen för att surfa till exempelvis facebook.se, google.se eller pcforalla.se möts du av en annan sida än om du använder datorn. Det här borde förstås vara en självklarhet.

Och när jag går in på gymmets hemsida med min mobil borde jag självklart hitta öppettiderna innan jag har kommit fram till entrén.

MARTIN APPEL

PS. Har du erfarenheter av sajter som funkar dåligt i mobilen? Eller har du stött på några riktigt bra exempel? Mejla mig och tipsa! martin.appel@idg.se

Fakta

Martin Appel är journalist och konsumentredaktör på PC för Alla. Han är en av dem som skriver på pcforalla.se/debatt


Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Mediehuset IDG söker ny Wordpress-stjärna


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Det är okej att inte kunna koda, även i framtiden"


Cdon

Efter namnbytet - här är Cdons räddning

E-handel Förlusterna kunde ha blivit betydande - men betallösningen Qliro ger självförtroende.


- MacWorld:

Apple Pay

Så fungerar Apple Pay i praktiken

Nordea

"Bara början på
Nordeas it-elände"

Kommentar "Det lär kosta extra att utveckla nya system", skriver Lars Danielsson.


- CS Jobb:

lönesamtal

Så lyckas du med löneförhandlingen


- Computer Sweden:

Kort

Okunskap bakom kortskräck


Foto: Karlis Dambrans (CC) - M3:

Nokia

Officiellt: Nu går
Nokia i graven

- Computer Sweden:

Kazam

Kazam laddar om - med "världens tunnaste mobil"


- CIO Sweden:

kalender

Här är 3 tips för bättre tidsplanering


- MacWorld:

app

Skilsmässa - då föddes idén till en ny app


- Internetworld:

China

Planen: Så tänker Apple stoppa Kina-attacker


- PC för Alla:

Windows

Windows 10 uppdateras - här är nyheterna


- Internetworld:

Foto: CDC/Cynthia Goldsmith

Ebola-skräck ger nätbedrägerier

- Computer Sweden:

SMHI

Väderjätten
släpper data fria


- IT24:

Pc-fest bakom Ateas lyft


- PC för Alla:

sårbarhet

Microsoft varnar för nolldagsattack


- Computer Sweden:

Yubikey

Svenskt lås på Googlemoln


- Internetworld:

mode

Modehandeln online blöder - "Det är ett rött hav"


- IDG.se:

robot

Roboten som serverar kaffe

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group