Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- Internetworld:

Så lyckas företaget på Linkedin

Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia.
Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia.
Linkedin-experten, Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia, har stor erfarenhet av Linkedin och använder verktyget i sitt dagliga arbete.

Hur utnyttjar jag som företagare Linkedin på bästa sätt?
– Kombinera ditt personliga nätverk med en proffsig företagssida. Det ska vara tydligt vad du har att erbjuda och hur du kan erbjuda det. Det är också viktigt att du själv är aktiv, det duger inte att lägga ut information och vänta på att bli uppsökt.

Vilka är de smartaste verktygen?
– Att skapa forum och grupper för diskussioner. Där kan du sprida ditt varumärke, hitta nya kompetenser och knyta kontakter. Företag kan profilera sig och hålla koll på var man befinner sig i förhållande till sina konkurrenter.

Vad ska jag tänka på när jag ska rekrytera?
– För att få optimal nytta av Linkedin när du ska rekrytera behöver du vara aktiv och ha ett stort nätverk. Ett sätt att vidga sitt nätverk inom rätt område är att använda forumen. Är du aktiv där öppnas de övriga forumdeltagarnas profiler upp. Bjuder du in helt nya personer till ditt nätverk på Linked­in är det bra att skriva ett par rader om varför du bjuder in dem. Se också till att du hittar rätt nyckelord i dina annonser. Då blir det träffsäkert och du når rätt på en gång.

Vad ska jag tänka på när jag ska marknadsföra mitt företag?
– Vill du vara ett specialistföretag inom ett område är mitt råd att skapa ett diskussions­forum. Där kan du dela med dig av information och diskutera med andra specialister inom området. Det bidrar till att framställa ditt företag som ett företag i framkant.

Vad får jag inte göra på Linkedin?
– Skriv inte en för tung företagssida. Sidan ska inte vara en ersättning för en hemsida, presentationen på Linkedin ska vara kort och koncis. Skapar du intresse på Linkedin kommer besökarna att söka upp din hemsida där du kan vara mer utförlig. Du ska också tänka på hur du uttrycker dig. Var trevlig och professionell.


Fakta

  1. Ni ökar er synlighet på nätet.
  2. Ni kan positionera ert företag.
  3. Ni når ut med marknadsföring till era samarbetspartners, potentiella kunder och nyrekryteringar.
  4. Ni kan hålla koll på era konkurrenter.
  5. Ni kan enkelt hålla koll på hur folk rör sig på arbetsmarknaden och hitta rätt kompetens.

För bästa exponering, koppla din egen och företagets Linkedin-sida till era övriga sociala medier. Genom att addera flöden från exempelvis Twitter får ni en levande och uppdaterad sida.

Men glöm inte att använda företagssidans egna statusuppdateringar. De syns både hos dina kontakter och på företagets egen sida.

Vill du synliggöra dem på fler ställen kan du skapa en Linkedin-plugin för företaget och lägga upp den på företagets webbplats och andra passande ställen.

  1. Outlook Social Connector. Bygger snabbt och enkelt upp ditt nätverk med hjälp av Outlook. Hjälper dig att utöka ditt nätverk med kontakter som förekommer ofta i Outlook. Gör så att du kan hantera dina kontakter på Linkedin i Outlook.
  2. Verktygsfält för webbläsaren. Gör att du kan söka på och använd Linkedin snabbt när som helst. Ger dig direktåtkomst till Linkedin och visning av interna kontakter inom rekryterande företag.
  3. Sökwidget för Mac. Gör att du kan söka på Linkedin när som helst från din Mac.
  4. Assistent för Googles verktygsfält. Ger dig en sökknapp för Linkedin direkt i verktygsfältet.
  5. E-postsignatur. Anpassade signaturer för din e-post.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"

- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad

- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg

- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"


- Internetworld:

"Skattepengar för att utreda trams och konspirationer"


- TechWorld:

Dubbelt så snabb MySQL

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: