Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Här är länderna som skickar mest spam


- Internetworld:

Så lyckas företaget på Linkedin

Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia.
Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia.
Linkedin-experten, Marie Tham, it-rekryteringskonsult på ­Poolia, har stor erfarenhet av Linkedin och använder verktyget i sitt dagliga arbete.

Hur utnyttjar jag som företagare Linkedin på bästa sätt?
– Kombinera ditt personliga nätverk med en proffsig företagssida. Det ska vara tydligt vad du har att erbjuda och hur du kan erbjuda det. Det är också viktigt att du själv är aktiv, det duger inte att lägga ut information och vänta på att bli uppsökt.

Vilka är de smartaste verktygen?
– Att skapa forum och grupper för diskussioner. Där kan du sprida ditt varumärke, hitta nya kompetenser och knyta kontakter. Företag kan profilera sig och hålla koll på var man befinner sig i förhållande till sina konkurrenter.

Vad ska jag tänka på när jag ska rekrytera?
– För att få optimal nytta av Linkedin när du ska rekrytera behöver du vara aktiv och ha ett stort nätverk. Ett sätt att vidga sitt nätverk inom rätt område är att använda forumen. Är du aktiv där öppnas de övriga forumdeltagarnas profiler upp. Bjuder du in helt nya personer till ditt nätverk på Linked­in är det bra att skriva ett par rader om varför du bjuder in dem. Se också till att du hittar rätt nyckelord i dina annonser. Då blir det träffsäkert och du når rätt på en gång.

Vad ska jag tänka på när jag ska marknadsföra mitt företag?
– Vill du vara ett specialistföretag inom ett område är mitt råd att skapa ett diskussions­forum. Där kan du dela med dig av information och diskutera med andra specialister inom området. Det bidrar till att framställa ditt företag som ett företag i framkant.

Vad får jag inte göra på Linkedin?
– Skriv inte en för tung företagssida. Sidan ska inte vara en ersättning för en hemsida, presentationen på Linkedin ska vara kort och koncis. Skapar du intresse på Linkedin kommer besökarna att söka upp din hemsida där du kan vara mer utförlig. Du ska också tänka på hur du uttrycker dig. Var trevlig och professionell.


Fakta

  1. Ni ökar er synlighet på nätet.
  2. Ni kan positionera ert företag.
  3. Ni når ut med marknadsföring till era samarbetspartners, potentiella kunder och nyrekryteringar.
  4. Ni kan hålla koll på era konkurrenter.
  5. Ni kan enkelt hålla koll på hur folk rör sig på arbetsmarknaden och hitta rätt kompetens.

För bästa exponering, koppla din egen och företagets Linkedin-sida till era övriga sociala medier. Genom att addera flöden från exempelvis Twitter får ni en levande och uppdaterad sida.

Men glöm inte att använda företagssidans egna statusuppdateringar. De syns både hos dina kontakter och på företagets egen sida.

Vill du synliggöra dem på fler ställen kan du skapa en Linkedin-plugin för företaget och lägga upp den på företagets webbplats och andra passande ställen.

  1. Outlook Social Connector. Bygger snabbt och enkelt upp ditt nätverk med hjälp av Outlook. Hjälper dig att utöka ditt nätverk med kontakter som förekommer ofta i Outlook. Gör så att du kan hantera dina kontakter på Linkedin i Outlook.
  2. Verktygsfält för webbläsaren. Gör att du kan söka på och använd Linkedin snabbt när som helst. Ger dig direktåtkomst till Linkedin och visning av interna kontakter inom rekryterande företag.
  3. Sökwidget för Mac. Gör att du kan söka på Linkedin när som helst från din Mac.
  4. Assistent för Googles verktygsfält. Ger dig en sökknapp för Linkedin direkt i verktygsfältet.
  5. E-postsignatur. Anpassade signaturer för din e-post.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Internetworld:

Uber får konkurrens i Stockholm


- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm


Apple köper upp hyllad Podcast-app

iPHONE-APP Elektronikjätten betalar motsvarande 205 miljoner kronor för rättigheterna till appen Swell.


- Computer Sweden:

Sarkasmer krånglar till textanalys

- Computer Sweden:

Spelstudion reste sig ur Grin-askan


- TechWorld:

Erbjuder 750 000 för att knäcka Tor


- PC för Alla:

Pirate Bay satsar mobilt


- Computer Sweden:

Så ser succéprognosen ut för mobilspelmarknaden

- Internetworld:

Soundcloud-veteran vill förändra musikskapandet


- PC för Alla:

Hitta hotellet med snabbast internet


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


amazon

Amazons praktfiasko

Nyheter Företaget gör storförlust efter hektiskt kvartal med siffror klart under förväntan. Nu pekar man bland annat på Sverigelanseringen som möjlig anledning.



- Internetworld:

Så (o)jämställda är internetbolagen

- Computer Sweden:

Sociala medier livsviktigt för semestersvenskar



- Internetworld:

Expressen lanserar Upworthy-kopia


- Internetworld:

Så många använder Facebook


- MacWorld:

Apple stäms av anställda i Kalifornien


- PC för Alla:

Microsoft skrotar
Surface Mini

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: