Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Metropolis

Maskinerna är
våra vänner
– eller?


- IDG.se:

TV: TLDR - 5 saker
du egentligen inte
behöver veta


- IDG.se:

Gamergate

Insatsstyrka
slår tillbaka
mot näthatet


- IDG.se:

E-fotboll

Sökes: Svensk
mästare i FIFA

I fokus just nu
CES

- MacWorld:

Första testet av nya iPad



iPad har varit en fantastisk framgångssaga. Apple sålde 15 miljoner exemplar av den första modellen på nio månader, vilket vida översteg ens de mest optimistiska prognoserna. Efter förra årets lansering av iPad 2 fortsatte accelerationen och på knappt två år har Apple sålt i runda slängar 60 miljoner iPad, vilket gör att företaget helt dominerar denna nya marknad som iPad har skapat.

Nu är det den nya, tredje generationens iPad, som ska ta över stafettpinnen och hålla Apples avstånd till konkurrenterna. Och det är en uppgift som den inte tar lättviktigt på. Precis som föregångaren är nya iPad inte en nyskapande produkt, utan istället har Apple lagt fokus på några utvalda delar som förbättrats kraftigt medan helheten har lämnats intakt. Detta kanske gör vissa besvikna som hade hoppats på en ”ny” produkt, men Apple har helt bemästrat denna teknik och resultatet är därefter.

För ovanlighetens skull följer inte nya iPad den oskrivna regel som säger att den senaste generationen av någon av Apples produkter är den tunnaste och lättaste hittills. Men istället för att försöka göra den mindre har Apple lagt allt krut på att göra den nya modellen bättre, och på nästan alla områden har det lyckats.

Nya Retina-skärmen jämförd med den i iPad 2.

I mitten av 2010 lanserade Apple iPhone 4 och gav oss ett nytt uttryck: Retina-skärm. Idén är att ha en skärm som har så hög pixeldensitet att våra ögon inte klarar att urskilja enskilda pixlar. iPhone 4 och 4S har 326 pixlar per tum, vilket räcker för att åstadkomma detta på det typiska avstånd vi använder en mobiltelefon.

Den i särsklass största nyheten i nya iPad är att även denna har fått superhög pixeltäthet: Närmare bestämt 264 pixlar per tum (2048x1536 pixlar på 9,7 tums diameter). Eftersom vi tenderar att använda iPad på lite längre avstånd än iPhone gör denna något lägre täthet ingen märkbar skillnad – text ser fortfarande ut som om den vore tryckt på papper och inte uppbyggd av små fyrkanter.


Ikoner i nya och gamla upplösningen.

Resultatet är precis som det var för iPhone 4 – en enorm förbättring av bildkvaliteten. Text, video och foton tjänar alla på den högre upplösningen. Oavsett var du läser texten är den knivskarp och de små ojämnheter vi tar för givet och nästan glömmer bort på vanliga, lågupplösta skärmar försvinner. Kvar är istället text som håller lika hög kvalitet som i en tryckt bok.

För foton och video är effekten ännu mer dramatisk. Små detaljer som du inte hade kunnat se på gamla iPad dyker upp. Högupplöst video kommer till sin fulla rätt och det säger en hel del om hur hög upplösningen är att nya iPad måste förstora en 1080-film för att den ska täcka hela bredden på skärmen. Du måste dock fortfarande ha ett par bra högtalare för att kunna njuta av film, eftersom den pjuttiga lilla högtalaren verkar vara oförändrad.

Den nya skärmen är verkligen underbar, men faktum är att iPad 2:s skärm också var det. Kanske är skillnaden inte lika stor som mellan iPhone 3GS och iPhone 4, eller så har nyhetens behag bara lagt sig en aning, men det ger inte lika stor wow-känsla som förra gången.

Färgerna i nya iPad är, i vårt testexemplar i varje fall, något varmare än i iPad 2. Det märks inte om du bara använder den ena, men lägg dem sida vid sida så syns det tydligt att den nya har en mer gulaktig ton.

Apputvecklare måste precis som när iPhone 4 släpptes bygga in stöd för den nya skärmen i sina appar. Många visste säkert att den här dagen skulle komma, men det är ändå mycket jobb att faktiskt göra det och det lär dröja ett tag innan alla appar har uppdaterats. Ouppdaterade appar ser mer eller mindre ut som förut, men de större pixlarna sticker ut mer jämfört med de appar som har uppdaterats.

Appar som använder Apples standardfunktioner för till exempel text drar automatiskt nytta av den högre upplösningen, så även ouppdaterade appar kan se något bättre ut än tidigare, men det finns också exempel på appar som har problem med den nya skärmen. Vissa kommer med glada överraskningar: Comixologys Comics-app har till exempel redan högre upplösning på sina bilder än vad gamla iPad klarade av.

De appar som enbart stöder iPhone visar nu sina Retina-anpassade versioner, så du slipper se en pytteliten lågupplöst version och får istället samma storlek på den ”virtuella” iPhonen i mitten av skärmen som du hade på gamla iPad.

Sida 1 / 5


Whitepaper


Internet of things - på allas läppar

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Då kan CSR vara en dålig idé

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Fyrkantiga moln säkrast?
Upprop: Är du cyberrobust?
Var #@%! är filen?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Spel för Commodore 64

Följ med till Sveriges
första spelfabriker


- Computer Sweden:

Håkan Ogelid

Molnleverantörernas bästa strategi – att lugna kunderna


- IDG.se:

Metropolis

Maskinerna är
våra vänner
– eller?


- Computer Sweden:

surfplatta

Slitstark surfplatta som skakar om

- Computer Sweden:

mardröm - drake

7 mardrömskunder som sänker utvecklaren


- IDG.se:

TV: TLDR - 5 saker
du egentligen inte
behöver veta


- IDG.se:

Gamergate

Insatsstyrka
slår tillbaka
mot näthatet


- IDG.se:

Appar

Appen som avslöjar vännerna du inte gillar

- IDG.se:

danmark

Dansk cyberkrigssatsning risk för företagen


- M3:

Internet Explorer

Hej då, Internet Explorer - så här kommer vi att minnas dig (tyvärr)


Foto: Francisco Gonzalez - IDG.se:

Foto: William Grootonk (CC)

Ny boom för falska
kortläsare - så skyddar
du dina pengar


- IDG.se:

E-fotboll

Sökes: Svensk
mästare i FIFA


- M3:

"Apple dödade smart-tv:n"


- PC för Alla:

Microsoft lanserar Office 2016

Microsoft lanserar Office 2016

- PC för Alla:

Windows 10 finesser

Så får du de bästa funktionerna från Windows 10 - redan i dag


- Computer Sweden:

Chrome

Google säkrar upp Chrome


Hololens

Första titten: Så
känns Microsofts
hologrambrillor

En av Microsofts mest spännande nyheter var Windows Holographic och Hololens - som vi nu har testat.


- Internetworld:

Internetworld-podden logga

"Google vill ju bara ta över ALLT"


Microsoft om mattedebaclet - "Fungerar som tänkt"

Miniräknaren i Windows 7 och 8 ger "fel" svar när addition blandas med multiplikation. En kvarleva från förr, enligt Microsoft.


- IDG.se:

Bitcoin

Bröderna Winklevoss satsar på ny Bitcoinbörs

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se