Våra senaste
toppartiklar

Inbox

Första titten: Så bra
är Googles nya mejl

En revolution för e-posten eller överdriven hajp? Här är första intrycket av Google Inbox.


- Computer Sweden:

Regeringen

Budgeten är klar
- men var är
it-satsningarna?


- Internetworld:

E-bok

Därför kom
e-boken av sig
i Sverige


- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym


- Upphandling24:

"Får upphandlarna gå på mitt event?"

Magnus Josephson svarar på läsarfråga.
Magnus Josephson svarar på läsarfråga.
Vårt företag har bjudit in flera kommuner i ett län till ett besök på vår produktionsanläggning. Syftet är att visa hur vårt sätt att producera kan spara pengar för dem. Vår förhoppning är förstås att de ska få mer kunskap om dessa frågor inför nästa upphandling. Vi vet att de kommer att göra en gemensam upphandling inför nästa avtalsperiod. Vi är idag inte leverantör till någon av dem utan det är en konkurrent. Vi har dock fått till svar att de troligen inte kan komma då de är i ett ”känsligt läge” inför nästa upphandling.
 
Vad gäller egentligen juridiskt här och hur kan vi få dem att tacka ja?


SVAR:
Tack för din fråga! Jag tycker att det är ett mycket bra initiativ ni tagit. Men visst kan det vara svårt att få representanter för upphandlingsgruppen att komma om de precis står inför en upphandling.

Jag tycker att du ska vara tydligare med vilken typ av information de kommer att få på mötet så att de bättre ser värdet med att komma. Allra helst bör det vara något som med stor säkerhet hjälper dem att göra en ännu bättre affär. Fokusera på vilka problem er produktionsmetod/tjänst kan lösa istället för ert varumärke eller era tekniska lösningar.

Juridiskt gäller enligt LOU att man som vanligt ska vara neutral i sin förfrågan och inte ge otillbörliga konkurrensfördelar till vissa företag, det vill säga icke-diskrimineringsprincipen. Den regeln gäller egentligen själva upphandlingsprocessen men givetvis måste de tänka sig för även perioden strax före en upphandling.

Min uppfattning är att de rent formellt kan komma på ert event, särskilt om ni tar betalt för det med en skälig summa. Samtidigt kan det vara olämpligt att göra det om verksamheten kommer att göra en upphandling inom de närmsta tre till fyra månaderna. Det får inte finnas några misstankar om att de gått in i upphandlingen med era argument fortfarande ringande i öronen.

Det kanske är så att det inte är eventet i sig som de värjer sig emot utan att ni helt enkelt är lite för sent ute med er inbjudan. Försök få dem att bekräfta det åtminstone.

I värsta fall så tycker de att ni lagt upp det hela på ett olämpligt sätt eller är inte intresserade av innehållet och då får ni ju slipa på erbjudandet istället.

Så ge inte upp om ni får nej denna gång, fortsätt att bygga relation, till exempel med hjälp av att visa era anläggningar. Det kommer att ge resultat på sikt.

Lycka till med affärerna!
Magnus Josephson



Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


Nokia Lumia

Nokias oväntade kursraket

BÖRSEN Nokia redovisar ett bättre resultat än väntat, där framför allt nätverksdelen sticker ut.


- IDG.se:

It-veckan

"Därför byter Cdon namn"


- Computer Sweden:

podcast

Podd: "Apparna som hjälper till i ubåtsjakten"

Inbox

Första titten: Så bra
är Googles nya mejl

En revolution för e-posten eller överdriven hajp? Här är första intrycket av Google Inbox.


- TechWorld:

Ubuntu 14.10

Här är de bästa nyheterna i nya Ubuntu


- Internetworld:

Mark Zuckerberg

Här visar Mark Zuckerberg upp sina språkkunskaper


- Computer Sweden:

Regeringen

Budgeten är klar
- men var är
it-satsningarna?

- Computer Sweden:

Svensk säkerhetstelefon sprids i världen


- Internetworld:

E-bok

Därför kom
e-boken av sig
i Sverige


- PC för Alla:

Android

Så vill Google locka dig bort från Iphone


De svenska it-bolagen säljs

Nyheter När Videoplaza säljs till Telstra är det den sjätte stora bolagsförsäljningen inom loppet av ett par månader.


- M3:

Android 5.0 Lollipop

Android 5.0 Lollipop släpps om två veckor


- PC för Alla:

windows 10

Windows 10 får tvåstegsverifiering

Dagens HIT-bolag: Hemsida24

HIT-bolagen Dagens nominerade bolag till Computer Swedens HIT-lista är Halmstadsbaserade Hemsida24.


- CS Jobb:

kvinna

Lönesamtal ger lönelyft för kvinnor


- TechWorld:

Arm skruvar upp till 1,8 terabit i molnet


Tieto-tåget får upp farten

RESULTAT Tieto presenterar idag ett starkt resultat för tredje kvartalet, med en marginal på knappt 12 procent.


- TechWorld:

anonym

Här är tjänsterna
som gör dig anonym


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Det är okej att inte kunna koda, även i framtiden"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group