Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- CS Jobb:

Dags att bli social på jobbet

Det talas allt mer om social business – att företag använder interna sociala forum för att öka dynamiken i företaget och få fart på idéer och affärer. Ännu är det inte så många företag som aktivt arbetar med sociala plattformar internt men både Gartner och Forrester har pekat ut det som en viktig trend.

– Vi märker att företagen börjar fundera över hur det skulle kunna se ut hos dem, säger Matilda Jernevad, omvärldsanalytiker på Projectplace.

För företagen är det avgörande att engagera medarbetare konstaterar hon.

– I dag är runt 65 procent rätt oengagerade – bara 15 procent av de anställda brinner för att utveckla jobbet och företaget. Så om företagen lyckas få med sig medarbetarna har de väldigt mycket att vinna. Och då kan verktyg inspirerade av sociala medier vara ett bra sätt.

Självklart räcker det inte bara med att få en plattform på plats – det är användningen det hänger på.

– Det gäller att involvera hela företaget och få med alla. Då lyckas man mycket bättre, säger Matilda Jernevad.

– Om någon lägger upp en fråga kan det visa sig att svaret kommer från en helt annan avdelning som man inte alls väntat sig. Det är så det ska fungera.

För att nå dit gäller det att alla är beredda att delta – både att lägga ut frågor och idéer och att ta del av svaren.

– Det måste göras enkelt, vara en del i vår arbetsbeskrivning.

Samtidigt finns det mycket som kan hindra oss från att lägga upp frågor eller idéer för allmän beskådan. Vi kanske tycker idén är för banal eller att frågan avslöjar okunskap. Därför måste det finnas en ödmjukhet inför det som läggs ut bland alla på företaget, Matilda Jernevad.

– För att det ska fungera måste också ledningen ta på sig att vara med och sätta tonen. Om inte ledningen syns på det sociala nätet så kommer det aldrig att fungera.

Dessutom kan du som arbetskamrat hjälpa till att stötta dem som behöver komma i gång. Att uppmuntras att delta är det viktigaste och därför tycker hon inte att det ska sättas upp en massa regler för hur man ska bete sig.

– Det gäller att förmedla att det är något vi hanterar professionellt helt enkelt – då kan vi inte skriva på samma sätt som vi gör privat med våra kompisar på Facebook. Man måste se till att undvika ironi eftersom det lätt missförstås – inte minst om företaget har verksamhet i andra kulturer.

Ett företagsinternt socialt forum gör besluten mer transparenta – men i bästa fall innebär det att också känslor som exempelvis en förändring rör upp blir transparenta.

– I stället för att det går rykten i korridorerna kan det bli en plats där de anställda får komma till tals och ledningen tvingas argumentera för sina beslut.


Fakta

  • Var alltid ödmjuk.

  • Var positiv och öppen för dialog.

  • Fyll i din sociala profil med en korrekt beskrivning av dina kunskaper och erfarenheter. Välj en bild där du ler.

  • Undvik svårt språk och facktermer.

  • Undvik ironi, det kan lätt missuppfattas, speciellt om du arbetar med personer från andra kulturer.

  • Ställ konkreta frågor, gärna till specifika personer för att få i gång en dialog.

  • Ge positiv feedback. Ärlig och äkta uppskattning lyfter hela teamet.

  • När du ger positiv feedback, ge ett konkret bevis. ”Jag tycker det här är en bra ide därför att...”

  • När du ger negativ feedback, var tydlig med din ståndpunkt.

  • Om en kollega kommer med en idé så pusha kollegan att posta idén i det sociala forumet.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

Petter bygger
egna robotar


Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna

- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"

- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: