Våra senaste
toppartiklar

- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"



- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java


- CS Jobb:

Dags att bli social på jobbet

Det talas allt mer om social business – att företag använder interna sociala forum för att öka dynamiken i företaget och få fart på idéer och affärer. Ännu är det inte så många företag som aktivt arbetar med sociala plattformar internt men både Gartner och Forrester har pekat ut det som en viktig trend.

– Vi märker att företagen börjar fundera över hur det skulle kunna se ut hos dem, säger Matilda Jernevad, omvärldsanalytiker på Projectplace.

För företagen är det avgörande att engagera medarbetare konstaterar hon.

– I dag är runt 65 procent rätt oengagerade – bara 15 procent av de anställda brinner för att utveckla jobbet och företaget. Så om företagen lyckas få med sig medarbetarna har de väldigt mycket att vinna. Och då kan verktyg inspirerade av sociala medier vara ett bra sätt.

Självklart räcker det inte bara med att få en plattform på plats – det är användningen det hänger på.

– Det gäller att involvera hela företaget och få med alla. Då lyckas man mycket bättre, säger Matilda Jernevad.

– Om någon lägger upp en fråga kan det visa sig att svaret kommer från en helt annan avdelning som man inte alls väntat sig. Det är så det ska fungera.

För att nå dit gäller det att alla är beredda att delta – både att lägga ut frågor och idéer och att ta del av svaren.

– Det måste göras enkelt, vara en del i vår arbetsbeskrivning.

Samtidigt finns det mycket som kan hindra oss från att lägga upp frågor eller idéer för allmän beskådan. Vi kanske tycker idén är för banal eller att frågan avslöjar okunskap. Därför måste det finnas en ödmjukhet inför det som läggs ut bland alla på företaget, Matilda Jernevad.

– För att det ska fungera måste också ledningen ta på sig att vara med och sätta tonen. Om inte ledningen syns på det sociala nätet så kommer det aldrig att fungera.

Dessutom kan du som arbetskamrat hjälpa till att stötta dem som behöver komma i gång. Att uppmuntras att delta är det viktigaste och därför tycker hon inte att det ska sättas upp en massa regler för hur man ska bete sig.

– Det gäller att förmedla att det är något vi hanterar professionellt helt enkelt – då kan vi inte skriva på samma sätt som vi gör privat med våra kompisar på Facebook. Man måste se till att undvika ironi eftersom det lätt missförstås – inte minst om företaget har verksamhet i andra kulturer.

Ett företagsinternt socialt forum gör besluten mer transparenta – men i bästa fall innebär det att också känslor som exempelvis en förändring rör upp blir transparenta.

– I stället för att det går rykten i korridorerna kan det bli en plats där de anställda får komma till tals och ledningen tvingas argumentera för sina beslut.


Fakta

  • Var alltid ödmjuk.

  • Var positiv och öppen för dialog.

  • Fyll i din sociala profil med en korrekt beskrivning av dina kunskaper och erfarenheter. Välj en bild där du ler.

  • Undvik svårt språk och facktermer.

  • Undvik ironi, det kan lätt missuppfattas, speciellt om du arbetar med personer från andra kulturer.

  • Ställ konkreta frågor, gärna till specifika personer för att få i gång en dialog.

  • Ge positiv feedback. Ärlig och äkta uppskattning lyfter hela teamet.

  • När du ger positiv feedback, ge ett konkret bevis. ”Jag tycker det här är en bra ide därför att...”

  • När du ger negativ feedback, var tydlig med din ståndpunkt.

  • Om en kollega kommer med en idé så pusha kollegan att posta idén i det sociala forumet.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Hackarnas strategiska mål
Testa agilt
Virtualisera smart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"


- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

Heartbleed får jättarna att öppna plånboken


- IDG.se:

Världens mäktigaste röntgenlaser

- M3:

Roota Androiden: Pac Rom ger det bästa av två världar


- TechWorld:

Vad händer efter molnet?


- Computer Sweden:

Säpo vill använda trojaner


- Computer Sweden:

Podcast: "Operatörernas största miss"

"Därför måste Microsoft leva som de lär"

Ledare "Det finns gott om smidigare alternativ för virtualisering och det saknas som bekant inte utmanare till Office", skriver Jörgen Lindqvist.


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"


- Computer Sweden:

Robot norpade lägenheter i bostadskö


- TechWorld:

"Teknikskräcken måste bekämpas"


- PC för Alla:

Nu kan du resa tillbaka i tiden med Street View


Cdon minskar förlusten

RESULTAT Cdon redovisar fortsatt förlust, men vd Paul Fischbein gläds åt bolagets tillväxt.

- Computer Sweden:

IBM hårdsatsar
på servrar för
att klå Intel


- M3:

Första livstecknet från Nvidias nästa spelkonsol



- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- Internetworld:

E-boksdrömmen som gick i kras


Efter rekordkvartalet - Apple delar upp aktien

Efter en strålande kvartalsrapport meddelar Apple att företaget kommer göra en aktiesplit.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: