Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

E-bok

Små steg framåt
för svenska e-böcker


- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord

I fokus just nu
DAB
Tor

- Computer Sweden:

7 myter som sänker dig

1. Offshoring ger snabbare och billigare utveckling

I dag är det självklart att ha en strategi för offshoring i många stora utvecklingsprojekt. Anledningen är naturligtvis att dra nytta av de lägre lönerna för programmerare i länder som Indien, vilket gör det möjligt att ha fler programmerare aktiva i ett projekt.

Men vi vet att det inte hjälper att engagera fler programmerare i ett projekt, det går inte snabbare och blir inte billigare. Problemen med att hantera flera programmerare blir bara värre om de finns i ett annat land.

Det kanske främsta problemet gäller kommunikation mellan de inblandade i ett projekt. Olika språk, kulturer och tidszoner krånglar till det och lägg till det att personalomsättningen är hög på många offshoringföretag. Det innebär att kommunikationen inte förbättras över tiden.

2. Bra programmerare jobbar mycket


Stereotypen är att programmerare sitter uppe hela natten och jobbar, vid skrivbord som är överfulla av pizzakartonger och burkar med energidryck. Visst finns det en del sanning i den bilden, men det finns gott om bevis för att långa arbetsdagar inte ökar produktiviteten.

Ett problem är att många projekt är dåligt planerade, vilket leder till krislägen och programmerare som jobbar mycket utan att ha en chans att uppfylla målen. Det är viktigare att planera bra än att premiera hjälteinsatser i krislägen.

3. Bra programmerare är tio gånger mer produktiva

Den här myten bygger på ett missförstånd. I en studie som gjordes 1966 kom man fram till att de bästa programmerarna var tio gånger mer produktiva än de sämsta. Med tiden har tolkningen kommit att bli att de bästa programmerarna är tio gånger mer produktiva än de genomsnittliga.

De allra flesta programmerare ligger kring medelvärdet vad gäller produktivitet. Om du ser en tiofaldig ökningen av produktiviteten på ditt företag så beror det antagligen på dålig rekrytering tidigare.

Det är smartare att skapa produktiva arbetsgrupper än att hoppas på att näste programmerare som anställs är superproduktiv.

4. Avancerade verktyg ger bättre resultat

Visst är valen av språk och verktyg viktiga, men inte viktigare än att programmerare är flexibla, smarta och välutbildade. Utvecklingsexperten Fred Brooks beskrev det här i rapporten ”No Silver Bullet” 1986: ”Det finns inte en enda nyhet, vare sig det gäller teknik eller ledarskap, som ger ens fördubblad produktivitet, tillförlitlighet eller enkelhet.”

5. Ju fler som tittar på koden, desto färre fel

Utvecklare i öppna projekt hävdar ofta att ju fler som tittar på koden, desto färre fel finns det i den. Men det är önsketänkande. En anledning är att upptäckten av fel inte är en garanti för att felen åtgärdas.

En undersökning från 2009 visar till exempel att källkodsfiler som har uppdaterats av många utvecklare innehåller fler fel än filer som har hanterats av små arbetsgrupper. Fred Brooks har beskrivit det så här: ”Att rätta ett fel innebär en risk på 20–50 procent att ett nytt fel uppstår.”

6. Bra programmerare skriver den snabbaste koden

Att optimera kod för hand är nu för tiden sällan den bästa lösningen för att förbättra prestanda. Ett problem är att programmerares antaganden om hur deras kod fungerar ofta är felaktiga. Det beror bland annat på att moderna språk döljer vad som händer på hårdvarunivå.

I många fall är det bättre att lita på att de verktyg man använder producerar effektiv kod, än att försöka optimera koden själv.

7. Bra kod är enkel och elegant

Liksom de flesta tekniker gillar programmerare att prata om enkla och eleganta lösningar på problem. Problemet är att det är en dålig värdemätare för programkod.

Faran är att strävan efter enkelhet och elegans leder till den farligaste lösningen för programmerare: Den smarta lösningen.

Det blir ofta så smarta lösningar att de andra medlemmarna i projektgruppen får svårt att förstå hur de fungerar. De vågar inte ändra sådana lösningar, av rädsla för att de ska haverera.

Det viktiga för en programmerare är att lösa problem, inte att hitta de mest eleganta lösningarna.

IDG News


Fakta

1974 skrev Brian Kernighan och PJ Plauger så här i boken The Elements of Programming Style: ”Alla vet att det är dubbelt så svårt att åtgärda fel i program som att skriva programmen till att börja med. Så om du är så smart som möjligt när du skriver programmen, hur ska du då kunna åtgärda felen i dem?”



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så lyckas du med löneförhandlingen

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

5 enkla strategier för säkra API:er
Kontexten bygger kundupplevelsen
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Polisväst, pressbild

Årets julklapp
avslöjar bovar


- Computer Sweden:

E-bok

Små steg framåt
för svenska e-böcker


- PC för Alla:

metadata fil

Så döljer du filens fingeravtryck


- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen

- IDG.se:

The Pirate Bay öppnas för alla


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- IDG.se:

Kolla in Notchs lyxvilla - i Minecraft


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"

- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar

- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group