Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige


Foto: Niklas Hildén - Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att
Apple Pay får
det svårt


Foto: Samsung Tomorrow (CC) - Computer Sweden:

Samsung Knox

Så ska Samsung
locka företagen
med säkerhet


- PC för Alla:

Nyckel

FBI: ”Mobiltelefoner
bör ha bakdörrar”


- Computer Sweden:

Nikes digitala frälsare

På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Fredag

17.30 Tidig familjemiddag på Café Mingo med god pasta och Barbaresco.

20.00 Hemmabiokväll vid öppna spisen.

Lördag

7.00-8.00 Lucas väcker alla.

9.30 Alex har gitarrlektion.

11.00 Melina har ridlektion. Alltid nåt att fixa på vårt underbara hus byggt 1936. Löptur runt Fairmount loop.

19.00 Middag på stan med Cattis.

Söndag

09.30 Tennislektion för hela familjen.

11.30 Brunch på Hotel Heathman. Sen bubbelpoolen och marshmallowgrillning hemma om vädret vill.

Namn: Stefan Olander.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vice president digital sport, Nike Inc.
Bor: Portland, Oregon.
Familj: Gift med Cathrine, Alex 12 år (född i Sverige), Melina 9 (född i Holland), Lucas 5 (född i USA).
Utbildning: 4-årig teknisk, Media-strategi och Masskommunikation på Berghs.
Favoritidrottare: Ingemar Stenmark.
Senast lästa bok: Steve Jobs av Walte

Sida 1 / 3

Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

De 10 BYOD-orden
Toppkapacitet i molnet med egen server
Flasha med närminnet

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- MacWorld:

Icloud Drive

Icloud Drive: Så
använder du Apples
Dropboxdödare


- Computer Sweden:

De söker lyckan
när Kickstarter
öppnar i Sverige


- Computer Sweden:

Grafik

Gratis 3d-verktyg till alla skolor


- TechWorld:

grön data

Grön it - snällt
eller bara snålt?

Foto: Niklas Hildén - Internetworld:

Linus Larsson

Tre skäl till att
Apple Pay får
det svårt


Foto: Samsung Tomorrow (CC) - Computer Sweden:

Samsung Knox

Så ska Samsung
locka företagen
med säkerhet



- PC för Alla:

Nyckel

FBI: ”Mobiltelefoner
bör ha bakdörrar”

- PC för Alla:

Anna Troberg

"Den tekniska överklassen ser ner på kvinnor"


Dagens HIT-bolag: Fatshark Studios

HIT-bolagen Här listar vi de nominerade bolagen till Computer Swedens lista över snabbväxarna i It-Sverige. Dagens företag är spelföretaget Fatshark Studios.


- Computer Sweden:

Google Apps

Därför dissar staten Google Apps


- CS Jobb:

utvecklare

Systemutvecklare toppar lönestatistiken


- CIO Sweden:

ebola

Så kan robotar användas i kampen mot Ebola


- TechWorld:

Dropbox

Förvirring kring påstått Dropboxhack

- Computer Sweden:

IBM slutar tillverka processorer


- M3:

Samsung processor

Här är namnet på Samsungs nya 64-bitarsprocessor


- M3:

smartklockor

”Microsoft tänker släppa en smart klocka”


- M3:

Sense Mother

Smart mamma med koll


- PC för Alla:

Snapchat

Så ska Snapchat visa annonser


- Internetworld:

julklappar

E-jultomten får gott om tid att leverera

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group