Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Nikes digitala frälsare

På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Fredag

17.30 Tidig familjemiddag på Café Mingo med god pasta och Barbaresco.

20.00 Hemmabiokväll vid öppna spisen.

Lördag

7.00-8.00 Lucas väcker alla.

9.30 Alex har gitarrlektion.

11.00 Melina har ridlektion. Alltid nåt att fixa på vårt underbara hus byggt 1936. Löptur runt Fairmount loop.

19.00 Middag på stan med Cattis.

Söndag

09.30 Tennislektion för hela familjen.

11.30 Brunch på Hotel Heathman. Sen bubbelpoolen och marshmallowgrillning hemma om vädret vill.

Namn: Stefan Olander.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vice president digital sport, Nike Inc.
Bor: Portland, Oregon.
Familj: Gift med Cathrine, Alex 12 år (född i Sverige), Melina 9 (född i Holland), Lucas 5 (född i USA).
Utbildning: 4-årig teknisk, Media-strategi och Masskommunikation på Berghs.
Favoritidrottare: Ingemar Stenmark.
Senast lästa bok: Steve Jobs av Walte

Sida 1 / 3


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Så mycket växer molnet


- Internetworld:

Han är rikare än Googles grundare


- Computer Sweden:

Datasjöar är nästa stora grej


- Internetworld:

Luft under vingarna för Twitter

- Computer Sweden:

Franskt ramaskri mot HP


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent


Nya modeller av Macbook Pro släppta

EXTRA Erbjuder något snabbare processorer och mer arbetsminne som standard.


- Computer Sweden:

Office 365 är en miljardaffär

- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Internetworld:

E-handlare blåste hundratals svenskar


- Computer Sweden:

Samarbete ska förenkla Hadoop


- Internetworld:

Uber får konkurrens i Stockholm


Kodsnack avsnitt 61 - TechWorld:

Kodsnack: Sommar och spelterräng


- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm

Apple köper upp hyllad Podcast-app

iPHONE-APP Elektronikjätten betalar motsvarande 205 miljoner kronor för rättigheterna till appen Swell.


- Computer Sweden:

Sarkasmer krånglar till textanalys


- Computer Sweden:

Spelstudion reste sig ur Grin-askan


- TechWorld:

Erbjuder 750 000 för att knäcka Tor


- PC för Alla:

Pirate Bay satsar mobilt


- Computer Sweden:

Så ser succéprognosen ut för mobilspelmarknaden

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: