Våra senaste
toppartiklar

- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner


- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
40% 60%

- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

Nikes digitala frälsare

På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Fredag

17.30 Tidig familjemiddag på Café Mingo med god pasta och Barbaresco.

20.00 Hemmabiokväll vid öppna spisen.

Lördag

7.00-8.00 Lucas väcker alla.

9.30 Alex har gitarrlektion.

11.00 Melina har ridlektion. Alltid nåt att fixa på vårt underbara hus byggt 1936. Löptur runt Fairmount loop.

19.00 Middag på stan med Cattis.

Söndag

09.30 Tennislektion för hela familjen.

11.30 Brunch på Hotel Heathman. Sen bubbelpoolen och marshmallowgrillning hemma om vädret vill.

Namn: Stefan Olander.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vice president digital sport, Nike Inc.
Bor: Portland, Oregon.
Familj: Gift med Cathrine, Alex 12 år (född i Sverige), Melina 9 (född i Holland), Lucas 5 (född i USA).
Utbildning: 4-årig teknisk, Media-strategi och Masskommunikation på Berghs.
Favoritidrottare: Ingemar Stenmark.
Senast lästa bok: Steve Jobs av Walte

Sida 1 / 3

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Seqr - Computer Sweden:

Nfc

Genombrott
nära för nfc


Foto: Victorgrigas (CC) / Montage - TechWorld:

Windows Server

Här är de 14 bästa
gratisverktygen för
Windows Server


- Computer Sweden:

Svartholm-Warg

Powerpoint-bråk avbröt Svartholm Warg-rättegång


- Internetworld:

DHL

Snart kan du hämta paketet i automat

- Computer Sweden:

Radiotjänst

Så många har dumpat Radiotjänst


- PC för Alla:

Windows 9

"Microsoft avslöjade namnet på nya Windows av misstag"


- MacWorld:

Apple-id

Så skyddar du dina nakenbilder på Icloud


- Computer Sweden:

SAP big data

En lastbil kommer lastad - med big data

- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner


- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


Så optimerar M sitt it-stöd under valår

Moderaternas it-avdelning använder mellanvalsåren till att förbereda och modernisera driftmiljö och infrastruktur. Det säger it-chefen Anders Gerby.


- TechWorld:

gyroskop

Varning: Mobilens gyroskop kan avlyssna dig


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Därför är parallell programmering hett just nu


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Ska du köpa en twittrare, gör åtminstone rätt"

- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
40% 60%

- Computer Sweden:

dab-radio

Nu ska dab-beslutet granskas


- PC för Alla:

Martin Apple

"Befria oss från dubbla mobiltelefoner"


- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

bankomater

Nfc i 8 500 bankomater


- Internetworld:

Uber Pop

Uber Pop: Hitta någon att samåka med i realtid

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group