Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Computer Sweden:

Nikes digitala frälsare

På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Fredag

17.30 Tidig familjemiddag på Café Mingo med god pasta och Barbaresco.

20.00 Hemmabiokväll vid öppna spisen.

Lördag

7.00-8.00 Lucas väcker alla.

9.30 Alex har gitarrlektion.

11.00 Melina har ridlektion. Alltid nåt att fixa på vårt underbara hus byggt 1936. Löptur runt Fairmount loop.

19.00 Middag på stan med Cattis.

Söndag

09.30 Tennislektion för hela familjen.

11.30 Brunch på Hotel Heathman. Sen bubbelpoolen och marshmallowgrillning hemma om vädret vill.

Namn: Stefan Olander.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vice president digital sport, Nike Inc.
Bor: Portland, Oregon.
Familj: Gift med Cathrine, Alex 12 år (född i Sverige), Melina 9 (född i Holland), Lucas 5 (född i USA).
Utbildning: 4-årig teknisk, Media-strategi och Masskommunikation på Berghs.
Favoritidrottare: Ingemar Stenmark.
Senast lästa bok: Steve Jobs av Walte

Sida 1 / 3

Whitepaper



Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Mediehuset IDG söker ny Wordpress-stjärna


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- TechWorld:

Jörgen Städje

"Under över alla Uber"


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone

- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen


- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm

- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"


- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort



- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord

- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms


- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Internetworld:

Internetworldpodden

Podd: "Google Inbox är grymt, men ..."

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group