Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Så säkrar de
chokladfabriken
mot magnetbomber


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

"Därför är gratis uppkoppling
bra för Sverige"


Foto: Sveriges riksdag / Montage - Computer Sweden:

Foto: Sveriges Riksdag / Montage

De har flest it-namn
på riksdagslistorna


- Internetworld:

Tele2 vill rädda Swipnet trots allt


- Computer Sweden:

Nikes digitala frälsare

På behörigt avstånd ifrån allt svenskt, på den amerikanska västkusten, i den medelstora småstaden Portland bor det en svensk som uträttar viktiga saker. Från Portland kommer ACE Hotel, Stumptown Coffee och en av världens bästa reklambyråer, Wieden + Kennedy. Staden är känd för sin sunda livsstil, sina cykelfantaster, sitt friluftsliv och sin kreativa förmåga.

Men det finns en sak till som har sin hemvist i Portland, Oregon. Här föddes Nike, världens största sportvarumärke.

I denna amerikanska idyll bor det en svensk vid namn Stefan Olander. Han har gjort en fantastisk resa i bolaget. I dag är Stefan "vice president for digital sports". Det betyder att han är väldigt högt upp i en väldigt stor organisation. Inte nog med det, han leder också den viktigaste dimensionen av dagens varumärken och företagande. Det digitala.

Stefan Olander började på Nike 1996, på Nike Nordic. Först som reklamchef och sedan som marknadschef. Efter ett par år fick han en förfrågan om att ge sig in i den digitala världen.

– Jag hade jobbat med webben och fick frågan om jag ville starta ett europeiskt digitalt team och ha rollen som digital varumärkeschef för Europa och Mellanöstern. I och med det flyttade jag och min familj till Europakontoret i Holland, år 2000.

Stefan Olanders första projekt blev att bygga Nikefootball.com, som också vann Grand Prix i Cannes. Därefter fick han även ansvaret för traditionell reklam och blev varumärkes- och kommunikationschef för Europa. Efter det flyttade han och familjen till USA och Portland, då han tog en ny roll som regional marknadschef för Latinamerika och Kanada. Efter ett drygt år fick han ett nytt, spännande erbjudande.

– Jag fick frågan om att leda ett hemligt projekt tillsammans med Apple. I min roll som global digital brand director tog vi fram Nikeplus.com (Nike+). Det är den tjänsten som ligger till grund för mycket av det vi gör i dag.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Fredag

17.30 Tidig familjemiddag på Café Mingo med god pasta och Barbaresco.

20.00 Hemmabiokväll vid öppna spisen.

Lördag

7.00-8.00 Lucas väcker alla.

9.30 Alex har gitarrlektion.

11.00 Melina har ridlektion. Alltid nåt att fixa på vårt underbara hus byggt 1936. Löptur runt Fairmount loop.

19.00 Middag på stan med Cattis.

Söndag

09.30 Tennislektion för hela familjen.

11.30 Brunch på Hotel Heathman. Sen bubbelpoolen och marshmallowgrillning hemma om vädret vill.

Namn: Stefan Olander.
Ålder: 45 år.
Yrke: Vice president digital sport, Nike Inc.
Bor: Portland, Oregon.
Familj: Gift med Cathrine, Alex 12 år (född i Sverige), Melina 9 (född i Holland), Lucas 5 (född i USA).
Utbildning: 4-årig teknisk, Media-strategi och Masskommunikation på Berghs.
Favoritidrottare: Ingemar Stenmark.
Senast lästa bok: Steve Jobs av Walte

Sida 1 / 3

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda whitepaper

10 orsaker till varför SMB väljer SAP
Ge dem en DDoS av egen medicin
[ebook] Big Data och andra megatrender

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Tipset

Högt nätspel av
statens spelbolag


- Internetworld:

"Därför har vi ingen mobilsajt"


- TechWorld:

Windows Store

1 500 appar raderades från Windows Store


- PC för Alla:

Blåskärm

Äntligen - Microsoft lagar buggig uppdatering

- IT24:

Truck-kupp mot Elgiganten


- Computer Sweden:

Apples krav på att stoppa Samsung avslås


Sql skola

Så lär du dig sql:
Skapa och visa data

GUIDE Techworld lär dig skapa tabeller, fylla dem med data och sedan visa dessa data.


- IDG.se:

Ipad Surface

Bästa plattan för jobbet

- Internetworld:

Ada Fredelius

"På nätet har
kunden inte
alltid rätt"


4k

Här är 7 schyssta 4k-kameror

Special: Skaffa en 4k-kamera som motsvarar dina behov. M3 guidar till prisvärda lösningar.


- Computer Sweden:

Så säkrar de
chokladfabriken
mot magnetbomber


- M3:

Huawei Mediapad X1

Huawei Mediapad X1 - en bitterljuv upplevelse


- PC för Alla:

"Tack och lov för gnällinlägg på Facebook"


Swipnet

Även Punkt Se vill bevara Swipnet

Stiftelsen för Internetinfrastruktur, Punkt Se, sällar sig till de krafter som vill rädda tidiga svenska hemsidor på Swipnet.

- PC för Alla Extreme:

Världens minsta 3g-modem ska koppla upp dina prylar


Surface Pro 3

Buggig start för
Surface Pro 3

Teknik Microsofts säljstart av Surface Pro 3 i Sverige ser ut att bli en buggig historia.


- M3:

Volvo Carplay

Så känns första bilen med Apples Carplay


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

"Därför är gratis uppkoppling
bra för Sverige"


- IT24:

Evry

Nu kan Evry säljas


- PC för Alla:

64-bitars Chrome

Här är 64-bitars Chrome för Windows

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: