Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

- TechWorld:

Det trojanska äpplet

För några veckor sedan rapporterade Apple att försäljningen av Ipad och Iphone mer än fördubblats jämfört med föregående år. Försäljningen av Mac-datorer ökade med 26 procent. Apple sålde fler Ipad än någon annan tillverkare sålde datorer totalt sett.
Försäljningen blomstrar tack vare att privatpersoner väljer en Ipad i stället för en laptop, men det är en tydlig trend att även fler företag väljer Apple.

Nyligen köpte flygbolaget United-Continental Airlines in 11 000 Ipad till sina piloter. Fälttekniker på Siemens Energy använder Ipad när de servar vindturbiner. General Electric, en av världens största arbetsgivare med över 300 000 anställda, som tidigare enbart kört pc, har nu i ett första steg köpt in 1 000 Mac-datorer och låter de anställda välja fritt om de vill köra Mac eller pc.
Så hur har då Apple lyckats slå sig in på företagsmarknaden? Vilken är den hemliga formeln?

Sanningen är att de knappt försökt. Konsumentmarknaden har, inte minst de senaste tio åren, varit huvudfokus. Man har, med få undantag, inte gjort skillnad på konsument- och företagsmarknaden när man lanserat sina datorer.Så vad är det som har gjort att Apple gått från att ha varit något som ”killen som gör grafiken till hemsidan” använder till att bli så många företags förstahandsval?

Om inte Apple jobbat extremt aktivt och hårt för att pressa in sig hos företagen måste något annat ha skett. Jag skulle vilja säga att det är allt annat, och inte Apple, som har förändrats. Och det på lite knappt fem år.

Den femåriga succésagan Iphone har knappast undgått någon. Iphone fick många privatpersoner att testa Mac även som dator, vilket i sin tur ledde till att programutvecklare allt mer såg till att fylla eventuella hål i utbudet för Mac.

När väl den bollen satts i rullning och användare märkte att Apple-produkten faktiskt fungerade till det mesta växte önskan att använda den även i jobbet. Företagen var fortfarande restriktiva; de flesta hade en sluten pc-miljö och stängde ute Mac.
Nyckeln, eller den trojanska hästen om ni så vill, blev därför att användandet av smartphones fullkomligen exploderade i slutet av 00-talet. När man väl släppt in det helt nya systemet, alltså Ios, lossade många också på spärrarna mot andra operativsystem även på datorsidan.

Det finns givetvis fler anledningar. Jag skulle kunna orera om att Apple bygger bra och stabila datorer med ett säkert operativsystem, men allt där har tjatats till fördärvelse.

"Hur har Apple lyckats slå sig in på företagsmarknaden? Vilken är den hemliga formeln? "

Vi kikar på några andra
anledningar. Jag sa ju att allt annat hade förändrats. Det är inte helt sant. Väldigt många företag har tuggat på med Windows XP i över tio år, kanske av bekvämlighet eller kanske för att Microsoft inte varit sådär jättevassa på att släppa nytt.

Strunt samma, den ”digitala generationen”, vana vid att det händer nya häftiga saker varje halvtimme, har inte direkt tagit glädjeskutt när de kommit till en arbetsplats och tvingats arbeta med något som de inte sett sedan de bodde hemma och satt vid sina föräldrars skattesubventionerade hem-pc. Om de själva använder något annat hemma är chansen överhängande att de också väljer att utföra arbetssysslor på den maskinen. Om det innebär att arbetet dessutom går snabbare och att de kan använda de senaste versionerna av programmen de behöver, då är saken nära på biff.
It-avdelningar tvingas alltså hantera att många vill ta med sina egna datorer, vilket innebär merarbete och potentiellt också säkerhetsrisker. Bättre då att lossa tyglarna och samtidigt göra användarna glada och nöjda.


Ett av förra årets mest hajpade ord, consumerization, kommer fortsätta påverka it-infrastrukturen. Slå samman det med att många it-avdelningar brottas med ett annat hajpat uttryck, byod (bring your own device), så lär Apple hälsas välkomna av allt fler företag.

Inte illa för ett företag som inte ens säljer företagsprodukter...


Fakta

  • Fråga: Ska myndigheter förbjudas att outsourca hanteringen av känslig information?
  • Bortgång: Jack Tramiel, som sa ”We need to build computers for the masses, not the classes”.
  • Läsning: Christopher Hadnagys ”Social engineering: The art of human hacking”



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

The Pirate Bay öppnas för alla


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- IDG.se:

Kolla in Notchs lyxvilla - i Minecraft

- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar

- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?

Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group