Våra senaste
toppartiklar

- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"



- TechWorld:

Här är de bästa
tipsen för ett
säkrare Java


- Internetworld:

Så gör du produkten till en upplevelse

Gustav Von Sydow, Burt
 – Idealiskt är att låta design och användarupplevelse ta stor plats redan från dag ett i produktutvecklingen, snarare än att lägga till det på slutet för att snygga till saker, menar Gustav Von Sydow.
Gustav von Sydow är en veteran inom digital marknadsföring och grundare av företaget Burt som utvecklar medieanalysverktyget med samma namn. Nyligen talade han till andra entreprenörer under Startup Day i Stockholm om vikten av att göra sin produkt till en upplevelse.

Berätta, hur menade du?
– Det är egentligen ingen nyhet att en fantastisk produktupplevelse är en kritisk framgångsfaktor bakom många populära webtjänster. Men än så länge handlar det oftast om konsumenttjänster, men de verktyg vi använder på arbetet ser ofta likadana ut och fungerar som de gjorde för 25 år sedan. Det är hög tid att vi arbetar med att förändra det.

På vilket sätt blir medieanalysverktyget Burt till en upplevelse för kunden?
– Våra annonsörer, byråer och medier använder ofta Burts analysverktyg flera gånger varje dag. Vi ser tydligt att det finns en stark koppling mellan hur pass enkel och elegant våra kunder uppfattar verktygslådan, och hur beroendeframkallande och värdeskapande våra produkter blir.

Hur gör man sin produkt till en upplevelse?
– Idealiskt är att låta design och användarupplevelse ta stor plats redan från dag ett i produktutvecklingen, snarare än att lägga till det på slutet för att snygga till saker. På Burt har vi arbetat sedan starten för att göra dessa discipliner till en viktig del av bolagets DNA, genom att tidigt tillsätta renodlade roller med ansvar över design och användarupplevele, och ge dem stort ansvar över bolagets plan och prioriteringar.

Du gav några tips till deltagarna i lördags - berätta om "simple, human, addictive, experience"?
– Framgångsrika och älskade konsumenttjänster delar en rad karaktärsdrag. Enkelhet, så att man kan börja använda dem direkt, utan instruktionsbok eller utbildning. Mänskligt så att tjänsten upplevs som trevlig och som att den har en egen personlighet. Beroendeframkallande, vilket leder till att fler personer använder tjänsten, av olika anledningar. Och sist, upplevelseorienterat, så att form, funktion och kommunikation är tajt integrerade vilket levererar en lösning som inte bara adresserar ett visst problem, den gör det på ett elegant och ofta underhållande sätt

– På företagssidan så är det sällan någon meningsfull tjänst som levererar på en enda av de här karaktärsdragen. Tvärtom är många komplicerade, tekniska, och på det stora hela en plågsam upplevelse. Men jag är övertygad om att företagstjänster kommer att bli betydligt mer kraftfulla om de applicerar läxor från konsumentsidan. Dessutom känns det som att företagssidan kommer utvecklas kraftigt de kommande åren.


Fakta

 1. Definiera målgruppen på individnivå - vad står det på visitkortet hos den som skall köpa och använda er produkt?

2. Se till att lösa det viktigaste problemet som personerna i målgruppen har gemensamt - vad är användarnas största utmaning eller plåga som dom skulle vilja bli av med?

3. Sälj så tidigt som möjligt, helst långt innan ni byggt klart - inte för intäkternas skull utan för snabbt lära dig vad marknaden vill ha och vad de vill betala.

Vår erfarenhet är att om man löser ett av de största problemen hos en tydligt definierad målgrupp så blir punkt 3 enkel. De flesta kunder kommer vara mer än villiga att både lyssna på och skriva kontrakt med de bolag som potentiellt kan hjälpa dem att bli av med deras största problem. Man behöver absolut inte en färdig produkt för att ta sig dit, även om det såklart hjälper.


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Hackarnas strategiska mål
Testa agilt
Virtualisera smart

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

"Som att dra
naglarna över
en griffeltavla"


- CS Jobb:

Han är projektledare
för Star Wars


- Computer Sweden:

Heartbleed får jättarna att öppna plånboken


- IDG.se:

Världens mäktigaste röntgenlaser

- M3:

Roota Androiden: Pac Rom ger det bästa av två världar


- TechWorld:

Vad händer efter molnet?


- Computer Sweden:

Säpo vill använda trojaner


- Computer Sweden:

Podcast: "Operatörernas största miss"

"Därför måste Microsoft leva som de lär"

Ledare "Det finns gott om smidigare alternativ för virtualisering och det saknas som bekant inte utmanare till Office", skriver Jörgen Lindqvist.


- Computer Sweden:

"Apple-rapport visar
pyspunka på plattor"


- Computer Sweden:

Robot norpade lägenheter i bostadskö


- TechWorld:

"Teknikskräcken måste bekämpas"


- PC för Alla:

Nu kan du resa tillbaka i tiden med Street View


Cdon minskar förlusten

RESULTAT Cdon redovisar fortsatt förlust, men vd Paul Fischbein gläds åt bolagets tillväxt.

- Computer Sweden:

IBM hårdsatsar
på servrar för
att klå Intel


- M3:

Första livstecknet från Nvidias nästa spelkonsol



- CIO Sweden:

Duellen: Svenskbaserad it - eller sourcing i Ukraina?


- Internetworld:

E-boksdrömmen som gick i kras


Efter rekordkvartalet - Apple delar upp aktien

Efter en strålande kvartalsrapport meddelar Apple att företaget kommer göra en aktiesplit.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: