Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

- Internetworld:

Så gör du produkten till en upplevelse

Gustav Von Sydow, Burt
 – Idealiskt är att låta design och användarupplevelse ta stor plats redan från dag ett i produktutvecklingen, snarare än att lägga till det på slutet för att snygga till saker, menar Gustav Von Sydow.
Gustav von Sydow är en veteran inom digital marknadsföring och grundare av företaget Burt som utvecklar medieanalysverktyget med samma namn. Nyligen talade han till andra entreprenörer under Startup Day i Stockholm om vikten av att göra sin produkt till en upplevelse.

Berätta, hur menade du?
– Det är egentligen ingen nyhet att en fantastisk produktupplevelse är en kritisk framgångsfaktor bakom många populära webtjänster. Men än så länge handlar det oftast om konsumenttjänster, men de verktyg vi använder på arbetet ser ofta likadana ut och fungerar som de gjorde för 25 år sedan. Det är hög tid att vi arbetar med att förändra det.

På vilket sätt blir medieanalysverktyget Burt till en upplevelse för kunden?
– Våra annonsörer, byråer och medier använder ofta Burts analysverktyg flera gånger varje dag. Vi ser tydligt att det finns en stark koppling mellan hur pass enkel och elegant våra kunder uppfattar verktygslådan, och hur beroendeframkallande och värdeskapande våra produkter blir.

Hur gör man sin produkt till en upplevelse?
– Idealiskt är att låta design och användarupplevelse ta stor plats redan från dag ett i produktutvecklingen, snarare än att lägga till det på slutet för att snygga till saker. På Burt har vi arbetat sedan starten för att göra dessa discipliner till en viktig del av bolagets DNA, genom att tidigt tillsätta renodlade roller med ansvar över design och användarupplevele, och ge dem stort ansvar över bolagets plan och prioriteringar.

Du gav några tips till deltagarna i lördags - berätta om "simple, human, addictive, experience"?
– Framgångsrika och älskade konsumenttjänster delar en rad karaktärsdrag. Enkelhet, så att man kan börja använda dem direkt, utan instruktionsbok eller utbildning. Mänskligt så att tjänsten upplevs som trevlig och som att den har en egen personlighet. Beroendeframkallande, vilket leder till att fler personer använder tjänsten, av olika anledningar. Och sist, upplevelseorienterat, så att form, funktion och kommunikation är tajt integrerade vilket levererar en lösning som inte bara adresserar ett visst problem, den gör det på ett elegant och ofta underhållande sätt

– På företagssidan så är det sällan någon meningsfull tjänst som levererar på en enda av de här karaktärsdragen. Tvärtom är många komplicerade, tekniska, och på det stora hela en plågsam upplevelse. Men jag är övertygad om att företagstjänster kommer att bli betydligt mer kraftfulla om de applicerar läxor från konsumentsidan. Dessutom känns det som att företagssidan kommer utvecklas kraftigt de kommande åren.


Fakta

 1. Definiera målgruppen på individnivå - vad står det på visitkortet hos den som skall köpa och använda er produkt?

2. Se till att lösa det viktigaste problemet som personerna i målgruppen har gemensamt - vad är användarnas största utmaning eller plåga som dom skulle vilja bli av med?

3. Sälj så tidigt som möjligt, helst långt innan ni byggt klart - inte för intäkternas skull utan för snabbt lära dig vad marknaden vill ha och vad de vill betala.

Vår erfarenhet är att om man löser ett av de största problemen hos en tydligt definierad målgrupp så blir punkt 3 enkel. De flesta kunder kommer vara mer än villiga att både lyssna på och skriva kontrakt med de bolag som potentiellt kan hjälpa dem att bli av med deras största problem. Man behöver absolut inte en färdig produkt för att ta sig dit, även om det såklart hjälper.



Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

Guiden till outsourcad IT-säkerhet
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar
Kontexten bygger kundupplevelsen

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"

- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!

- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden

- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket


- IDG.se:

Oklart vem som ligger bakom övervakningen

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group