Våra senaste
toppartiklar

- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner


- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
42% 58%

- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- IT24:

Högtryck på Mojang

Ansvaret har gått över till Jens Bergensten ? Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.
Ansvaret har gått över till Jens Bergensten – Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.
Den 27 maj räknar Mojang med att passera det magiska sträcket med sex miljoner spelare som betalat för Minecraft. Till det kan läggas ytterligare runt 25 miljoner som bara skapat en profil för att spela gratisversionen av spelet. Det verkar inte finnas några gränser för den svenska exportsuccén.

Spelet blev officiellt klart i november och även om Minecraft fortfarande främst associeras med skaparen Markus Persson, är det inte han som utvecklar det längre. Ansvaret har gått över till Jens Bergensten – Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.

Och de är många. Han må vara okänd för oss vanliga dödliga, men i Minecraftvärlden är han stor med bland annat över 275 000 personer som följer hans twittrande. Som kuriosa kan nämnas att Minecraft har ungefär 3,5 miljoner som gillar på Facebook och att Markus Persson har så många följare på Twitter att han inte längre kan länka direkt till en sajt utan att den sajten riskerar att krascha.

– Vi släpper hela tiden nya features i spelet, spelarna gillar så klart när det kommer nya saker. Dessutom är det belönande för en själv, det går ganska snabbt från idé till färdigt resultat och man får massa respons på det man gör, säger Jens Bergensten.

Men det är inte där fokus ligger.

– Nej, det finns många saker i spelet som inte är färdiga och som vi vill fixa. Vi håller också på att ta fram ett gränssnitt som gör det enklare för spelarna att göra eget innehåll. Som det är nu kraschar alla moddar varje gång vi kommer med en uppdatering, det ska vi ändra på.

Men viktigast av allt är ändå kanske att Mojang för första gången håller på att snickra ihop en egen serverlösning för dem som vill spela tillsammans online, vilket många vill. Idag får man antingen själv vara lite tekniskt händig för att sätta upp en egen server, eller betala för en hostinglösning hos en tredjepart.

Det ska Mojang ändra på nu. Fyra personer har anställts för att göra detta, fyra som under ett års tid jobbat med en egen populär modifiering, alltså en så kallad modd, av spelet. De sitter inte i Stockholm utan runt om i världen.

– Det kommer att ta lite tid att lösa, men det kommer att göra livet mycket lättare för spelarna. Det ska i princip finnas en knapp man trycker på för att kopplas upp mot en server bara.

Men det här är handlar om mer än att förse spelarna med en bättre spelupplevelse. I botten ligger också möjligheten till nya affärer på sikt.

– Vi tror ju inte Minecraftvågen på något sätt är över, men någon gång kommer marknaden att bli mättad. Eftersom Minecraft är ett spel man betalar för en gång och sedan alltid har tillgång till oavsett hur mycket uppdateringar och förändringar som kommer, måste vi titta på nya sätt att tjäna pengar på sikt, säger vd Carl Manneh.

Just nu letar Mojang partners för att lansera den egna hostinglösning som Jens Bergensten pratar om.
– Det blir både ett sätt att göra livet enklare för spelarna och själva kunna garantera att hostinglösningen håller bra kvalitet, och att på sikt generera pengar genom ett slags prenumerationsförfarande. Tjänsten kommer inte att vara gratis, och det är inte omöjligt att det blir en viktig inkomstkälla på sikt, säger Manneh.

Med sina snart sex miljoner betalande spelare har Mojang gått från fenomen till maktfaktor i spelbranschen. Fortfarande har företaget en air och anda av indieutvecklare, men affärsstrukturer börjar komma på plats och antalet spelare är så stort att organisation krävs. Bara en sådan sak som support blir snabbt en mardröm. Bolaget har en ständigt växande grupp som sköter det, i princip alla arbetar på distans. Supportergruppens ledare sitter exempelvis i Seattle. I princip alla värvas från den stora gruppen Minecraftspelare. Det handlar om enorma mängder ärenden.
– Jag sköter ju ingen support alls länge, ändå hade jag över 100 000 supportfrågor i min mailkorg som jag tömde nyss. Det går inte att hantera när jag samtidigt ska utveckla spelet vidare, konstaterar Jens Bergensten.

Att Minecraft är extremt rika och framgångsrika gör att man kan gå sina egna vägar. Man behöver inte längre gå till marknaden för att jaga partners eller kunder. Inte heller behöver man åka till årets stora spelmässa, E3 i Los Angeles i juni. Men orsaken är inte hybris, utan ligger djupt förankrad i bolagets indierötter.

– De som arrangerar mässan har ställt sig bakom Sopa-förslaget i USA. Vi är emot det och har ingen lust att ge vårt stöd till dem som stöder Sopa, så enkelt är det. Därför åker vi inte, säger Carl Manneh.

Och kanske för att det är skönt att slippa allt ståhej med en mässa när man inte behöver för att sälja?
– Ha, ha, ja, det också.


Mer från IDG-nätverket

Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Victorgrigas (CC) / Montage - TechWorld:

Windows Server

Här är de 14 bästa
gratisverktygen för
Windows Server


- Computer Sweden:

Svartholm-Warg

Powerpoint-bråk avbröt Svartholm Warg-rättegång


- Internetworld:

DHL

Snart kan du hämta paketet i automat


- Computer Sweden:

Radiotjänst

Så många har dumpat Radiotjänst

- PC för Alla:

Windows 9

"Microsoft avslöjade namnet på nya Windows av misstag"


- MacWorld:

Apple-id

Så skyddar du dina nakenbilder på Icloud


- Computer Sweden:

SAP big data

En lastbil kommer lastad - med big data


- IT24:

pengar

De får dela på
800 miljoner

- Computer Sweden:

mobil

Boxer kör
tv i mobilen


Så optimerar M sitt it-stöd under valår

Moderaternas it-avdelning använder mellanvalsåren till att förbereda och modernisera driftmiljö och infrastruktur. Det säger it-chefen Anders Gerby.


- TechWorld:

gyroskop

Varning: Mobilens gyroskop kan avlyssna dig


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Därför är parallell programmering hett just nu


- Internetworld:

Ada Fredelius

"Ska du köpa en twittrare, gör åtminstone rätt"


- PC för Alla:

Samsung Galaxy Gear

Här är höjdpunkterna på
årets IFA-mässa

Är du sugen på de nya smarta klockorna?
Just nu
42% 58%

- Computer Sweden:

dab-radio

Nu ska dab-beslutet granskas


- PC för Alla:

Martin Apple

"Befria oss från dubbla mobiltelefoner"


- Computer Sweden:

visakort

Skärpta kortregler
slår mot e-handlare


- Computer Sweden:

bankomater

Nfc i 8 500 bankomater


- Internetworld:

Uber Pop

Uber Pop: Hitta någon att samåka med i realtid


- PC för Alla:

Onedrive

"Snart kan du skicka större filer på Onedrive"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group