Våra senaste
toppartiklar

Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


Inbox

Första titten: Så bra
är Googles nya mejl

En revolution för e-posten eller överdriven hajp? Här är första intrycket av Google Inbox.


- IT24:

Högtryck på Mojang

Ansvaret har gått över till Jens Bergensten ? Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.
Ansvaret har gått över till Jens Bergensten – Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.
Den 27 maj räknar Mojang med att passera det magiska sträcket med sex miljoner spelare som betalat för Minecraft. Till det kan läggas ytterligare runt 25 miljoner som bara skapat en profil för att spela gratisversionen av spelet. Det verkar inte finnas några gränser för den svenska exportsuccén.

Spelet blev officiellt klart i november och även om Minecraft fortfarande främst associeras med skaparen Markus Persson, är det inte han som utvecklar det längre. Ansvaret har gått över till Jens Bergensten – Jeb som han kallar sig själv och är känd som av fansen.

Och de är många. Han må vara okänd för oss vanliga dödliga, men i Minecraftvärlden är han stor med bland annat över 275 000 personer som följer hans twittrande. Som kuriosa kan nämnas att Minecraft har ungefär 3,5 miljoner som gillar på Facebook och att Markus Persson har så många följare på Twitter att han inte längre kan länka direkt till en sajt utan att den sajten riskerar att krascha.

– Vi släpper hela tiden nya features i spelet, spelarna gillar så klart när det kommer nya saker. Dessutom är det belönande för en själv, det går ganska snabbt från idé till färdigt resultat och man får massa respons på det man gör, säger Jens Bergensten.

Men det är inte där fokus ligger.

– Nej, det finns många saker i spelet som inte är färdiga och som vi vill fixa. Vi håller också på att ta fram ett gränssnitt som gör det enklare för spelarna att göra eget innehåll. Som det är nu kraschar alla moddar varje gång vi kommer med en uppdatering, det ska vi ändra på.

Men viktigast av allt är ändå kanske att Mojang för första gången håller på att snickra ihop en egen serverlösning för dem som vill spela tillsammans online, vilket många vill. Idag får man antingen själv vara lite tekniskt händig för att sätta upp en egen server, eller betala för en hostinglösning hos en tredjepart.

Det ska Mojang ändra på nu. Fyra personer har anställts för att göra detta, fyra som under ett års tid jobbat med en egen populär modifiering, alltså en så kallad modd, av spelet. De sitter inte i Stockholm utan runt om i världen.

– Det kommer att ta lite tid att lösa, men det kommer att göra livet mycket lättare för spelarna. Det ska i princip finnas en knapp man trycker på för att kopplas upp mot en server bara.

Men det här är handlar om mer än att förse spelarna med en bättre spelupplevelse. I botten ligger också möjligheten till nya affärer på sikt.

– Vi tror ju inte Minecraftvågen på något sätt är över, men någon gång kommer marknaden att bli mättad. Eftersom Minecraft är ett spel man betalar för en gång och sedan alltid har tillgång till oavsett hur mycket uppdateringar och förändringar som kommer, måste vi titta på nya sätt att tjäna pengar på sikt, säger vd Carl Manneh.

Just nu letar Mojang partners för att lansera den egna hostinglösning som Jens Bergensten pratar om.
– Det blir både ett sätt att göra livet enklare för spelarna och själva kunna garantera att hostinglösningen håller bra kvalitet, och att på sikt generera pengar genom ett slags prenumerationsförfarande. Tjänsten kommer inte att vara gratis, och det är inte omöjligt att det blir en viktig inkomstkälla på sikt, säger Manneh.

Med sina snart sex miljoner betalande spelare har Mojang gått från fenomen till maktfaktor i spelbranschen. Fortfarande har företaget en air och anda av indieutvecklare, men affärsstrukturer börjar komma på plats och antalet spelare är så stort att organisation krävs. Bara en sådan sak som support blir snabbt en mardröm. Bolaget har en ständigt växande grupp som sköter det, i princip alla arbetar på distans. Supportergruppens ledare sitter exempelvis i Seattle. I princip alla värvas från den stora gruppen Minecraftspelare. Det handlar om enorma mängder ärenden.
– Jag sköter ju ingen support alls länge, ändå hade jag över 100 000 supportfrågor i min mailkorg som jag tömde nyss. Det går inte att hantera när jag samtidigt ska utveckla spelet vidare, konstaterar Jens Bergensten.

Att Minecraft är extremt rika och framgångsrika gör att man kan gå sina egna vägar. Man behöver inte längre gå till marknaden för att jaga partners eller kunder. Inte heller behöver man åka till årets stora spelmässa, E3 i Los Angeles i juni. Men orsaken är inte hybris, utan ligger djupt förankrad i bolagets indierötter.

– De som arrangerar mässan har ställt sig bakom Sopa-förslaget i USA. Vi är emot det och har ingen lust att ge vårt stöd till dem som stöder Sopa, så enkelt är det. Därför åker vi inte, säger Carl Manneh.

Och kanske för att det är skönt att slippa allt ståhej med en mässa när man inte behöver för att sälja?
– Ha, ha, ja, det också.


Mer från IDG-nätverket

Whitepaper



Slumpgen 2

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu


Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Cloud-as-a-Strategy
Flasha med närminnet
De 10 BYOD-orden

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone


- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen

- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm


- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"

- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort



- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord


- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms

- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Internetworld:

Internetworldpodden

Podd: "Google Inbox är grymt, men ..."


Nokia Lumia

Nokias oväntade kursraket

BÖRSEN Nokia redovisar ett bättre resultat än väntat, där framför allt nätverksdelen sticker ut.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group