Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?

I fokus just nu
DAB
Tor

- CIO Sweden:

Satsa socialt

Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
”Ditt företag borde satsa mer på sociala medier”. När du har fått höra det har säkert din stressnivå höjts. Det är fullt förståeligt – idag är det i princip ett måste att representeras i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, även om det råder delade meningar om effekten. Men det finns en annan dimension av sociala medier som är betydligt mer intressant för företag med framtidsambitioner: social collaboration.

Marknaden för företagsorienterad social media, Enterprise Social Software, växer så det knakar. Om bara fyra år räknar analysföretaget Forrester med att företag och organisationer världen över kommer att köpa företagsorienterad social media för mer än 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 4,3 miljarder som branschen omsatte under 2010.

Communities kan bli en guldgruva

Nätverkande i sociala medier kretsar i stor utsträckning kring individen och det har de flesta organisationer liten nytta av. Men social collaboration, det vill säga interaktionen mellan individer och skapandet av grupper och ­communities, kan vara en outnyttjad guldgruva för många ­företag och skapa konkurrensfördelar. Social collaboration handlar om att skapa ett forum där medarbetare kan mötas, även utanför sina normala arbetsgrupper. Där kan de dela med sig av sina kompetenser och gemensamt lösa problem eller utveckla nya metoder och processer.

Effektivare problemlösning

Det internationella läkemedelsbolaget TEVA Pharmaceuticals är ett bra exempel. TEVA:s ledning såg bekymrat på hur allt mer resurser lades på att manuellt lösa problem som hamnade utanför företagets normala affärsprocesser. Med insikten om att det sällan är personen som ställs inför ett problem som är bäst lämpad att lösa det, uppmuntrade TEVA sina medarbetare att via en plattform för social collaboration gemensamt söka lösningar på specifika problem. Resultatet var en succé – med sänkta ledtider både internt och gentemot leverantörer.

TEVA valde en plattform från Moxie, men det finns många alternativ: SharePoint, Cisco Quad, Oracle Social Network, SalesForce Chatter och Huddle är bara några exempel. När vi på CSC byggde vårt eget verktyg för social collaboration, C3, valde vi en plattform från Jive Software. Det gäller att ge medarbetarna ett verktyg som är intuitivt, lätt att använda och kanske viktigast av allt: ett verktyg som medarbetarna själva kan välja om, när och hur det utnyttjas.

En ny typ av ledarskap

För att bli framgångsrika behöver företagen skaffa sig bättre kunskap om medarbetarna och deras arbetsflöden. Dessutom måste ledarskapet enligt analysföretaget Gartner bli mer vägledande än styrande och mer sponsrande än kontrollerande. Social collaboration kräver ledare som snarare uppmuntrar än beordrar deltagande, som sätter och utvärderar mål utan att detaljstyra, och som tar till vara på resultaten genom att föra in dem i strukturer och affärsprocesser.

Det skapar en smartare och en mer social organisation, som fullt ut kan dra nytta av medarbetarnas kompetenser och vilja att samverka. Då blir sociala medier strategiskt.

Ulrika Andersson
Nordisk Marknadschef
CSC





Whitepaper


Molnet: Allt du behöver veta

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Så blir ni bättre på krishantering

Aktuella jobb

Utvalda whitepaper

5 enkla strategier för säkra API:er
Kontexten bygger kundupplevelsen
Gör företagets hela kunskapsbank sökbar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

E-bok

Små steg framåt
för svenska e-böcker


- PC för Alla:

metadata fil

Så döljer du filens fingeravtryck


- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- IDG.se:

The Pirate Bay öppnas för alla

- Computer Sweden:

beskow

Möt superdatorn Beskow


- IDG.se:

Kolla in Notchs lyxvilla - i Minecraft


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler

- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken


- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord

- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015


- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group