Våra senaste
toppartiklar

- TechWorld:

Jörgen Städje

"Håll fingrarna borta
från lösenordstjänster"


- Computer Sweden:

Svenska kraftnät

Storbråk efter
it-flopp hos
Svenska kraftnät


Foto: Mr Bullitt (CC) - IDG.se:

Foto: Xiziz (CC)

Korvetten Visby:
Att se utan att synas


- TechWorld:

hack

Hundratals
svenska sajter
hackade


- CIO Sweden:

Satsa socialt

Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
”Ditt företag borde satsa mer på sociala medier”. När du har fått höra det har säkert din stressnivå höjts. Det är fullt förståeligt – idag är det i princip ett måste att representeras i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, även om det råder delade meningar om effekten. Men det finns en annan dimension av sociala medier som är betydligt mer intressant för företag med framtidsambitioner: social collaboration.

Marknaden för företagsorienterad social media, Enterprise Social Software, växer så det knakar. Om bara fyra år räknar analysföretaget Forrester med att företag och organisationer världen över kommer att köpa företagsorienterad social media för mer än 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 4,3 miljarder som branschen omsatte under 2010.

Communities kan bli en guldgruva

Nätverkande i sociala medier kretsar i stor utsträckning kring individen och det har de flesta organisationer liten nytta av. Men social collaboration, det vill säga interaktionen mellan individer och skapandet av grupper och ­communities, kan vara en outnyttjad guldgruva för många ­företag och skapa konkurrensfördelar. Social collaboration handlar om att skapa ett forum där medarbetare kan mötas, även utanför sina normala arbetsgrupper. Där kan de dela med sig av sina kompetenser och gemensamt lösa problem eller utveckla nya metoder och processer.

Effektivare problemlösning

Det internationella läkemedelsbolaget TEVA Pharmaceuticals är ett bra exempel. TEVA:s ledning såg bekymrat på hur allt mer resurser lades på att manuellt lösa problem som hamnade utanför företagets normala affärsprocesser. Med insikten om att det sällan är personen som ställs inför ett problem som är bäst lämpad att lösa det, uppmuntrade TEVA sina medarbetare att via en plattform för social collaboration gemensamt söka lösningar på specifika problem. Resultatet var en succé – med sänkta ledtider både internt och gentemot leverantörer.

TEVA valde en plattform från Moxie, men det finns många alternativ: SharePoint, Cisco Quad, Oracle Social Network, SalesForce Chatter och Huddle är bara några exempel. När vi på CSC byggde vårt eget verktyg för social collaboration, C3, valde vi en plattform från Jive Software. Det gäller att ge medarbetarna ett verktyg som är intuitivt, lätt att använda och kanske viktigast av allt: ett verktyg som medarbetarna själva kan välja om, när och hur det utnyttjas.

En ny typ av ledarskap

För att bli framgångsrika behöver företagen skaffa sig bättre kunskap om medarbetarna och deras arbetsflöden. Dessutom måste ledarskapet enligt analysföretaget Gartner bli mer vägledande än styrande och mer sponsrande än kontrollerande. Social collaboration kräver ledare som snarare uppmuntrar än beordrar deltagande, som sätter och utvärderar mål utan att detaljstyra, och som tar till vara på resultaten genom att föra in dem i strukturer och affärsprocesser.

Det skapar en smartare och en mer social organisation, som fullt ut kan dra nytta av medarbetarnas kompetenser och vilja att samverka. Då blir sociala medier strategiskt.

Ulrika Andersson
Nordisk Marknadschef
CSC




Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

CRM i molnet betalar sig
10 tips för "five nines"
Mobilitet - var - när - HR?

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- TechWorld:

Penetrationstest

Här är riskerna med
penetrationstest


- Internetworld:

Swipnet

Nedläggningen av Swipnet skjuts upp


Foto: Socialdemokraterna.se

"Folkpartiets dataintrång lärde oss en läxa"

Att skydda sig mot cyberattacker är en viktig uppgift under valrörelsen, berättar Mattias Gökinan, it-samordnare på Socialdemokraternas kansli.


- Computer Sweden:

tangentbord

Lätt att få it-jobb
i Stockholm

- TechWorld:

Jörgen Städje

"Håll fingrarna borta
från lösenordstjänster"


Retsam smygtitt från Samsung

Mobilt Samsung har visat upp en sprillans ny enhet. Eller ja, konturen av den i alla fall.


- PC för Alla Extreme:

Iphone 6

En "fungerande" Iphone 6 byggd av läckta delar


- Computer Sweden:

Anders Perlinger

Lagringsuppstickaren som utmanar jättarna

- M3:

Zbee

Ful men cool elmoppe


- M3:

Nintendo 3DS

Här är Nintendos nya 3DS


- Computer Sweden:

Ufo

Video: Se Apples ufo filmat med drönare


- PC för Alla:

Facebook inlägg

Facebook gör det enklare att hitta gamla inlägg


- Computer Sweden:

Svenska kraftnät

Storbråk efter
it-flopp hos
Svenska kraftnät


- PC för Alla:

Skype

Ring gratis - här är 5 alternativ till Skype

- Computer Sweden:

Lenovo

Nu storsatsar Lenovo på lurar i Europa


- TechWorld:

ransomware

Ransomware tvingar dig att betala lösensumma i bitcoin


- MacWorld:

App Store

Därför nobbar Apple appar


- Computer Sweden:

surfplatta

Plattfrossan har kommit av sig


- Computer Sweden:

Intel

Intel satsar på kraft med ny värstingmodell


- Internetworld:

Andreas Koschnike

“Mobilsajten var klart värd investeringen”

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group