Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

It-bolagen tar
fajten med
reklambyråerna


- TechWorld:

Testduellen:
Bästa Linux
för skrivbordet


- M3:

Häftig Audi
med teknik i
toppklass


- Computer Sweden:

Sökmotor för
antikviteter
gör oväntad succé


- CIO Sweden:

Satsa socialt

Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
Ulrika Andersson, nordisk marknadschef, CSC
”Ditt företag borde satsa mer på sociala medier”. När du har fått höra det har säkert din stressnivå höjts. Det är fullt förståeligt – idag är det i princip ett måste att representeras i sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn, även om det råder delade meningar om effekten. Men det finns en annan dimension av sociala medier som är betydligt mer intressant för företag med framtidsambitioner: social collaboration.

Marknaden för företagsorienterad social media, Enterprise Social Software, växer så det knakar. Om bara fyra år räknar analysföretaget Forrester med att företag och organisationer världen över kommer att köpa företagsorienterad social media för mer än 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med de 4,3 miljarder som branschen omsatte under 2010.

Communities kan bli en guldgruva

Nätverkande i sociala medier kretsar i stor utsträckning kring individen och det har de flesta organisationer liten nytta av. Men social collaboration, det vill säga interaktionen mellan individer och skapandet av grupper och ­communities, kan vara en outnyttjad guldgruva för många ­företag och skapa konkurrensfördelar. Social collaboration handlar om att skapa ett forum där medarbetare kan mötas, även utanför sina normala arbetsgrupper. Där kan de dela med sig av sina kompetenser och gemensamt lösa problem eller utveckla nya metoder och processer.

Effektivare problemlösning

Det internationella läkemedelsbolaget TEVA Pharmaceuticals är ett bra exempel. TEVA:s ledning såg bekymrat på hur allt mer resurser lades på att manuellt lösa problem som hamnade utanför företagets normala affärsprocesser. Med insikten om att det sällan är personen som ställs inför ett problem som är bäst lämpad att lösa det, uppmuntrade TEVA sina medarbetare att via en plattform för social collaboration gemensamt söka lösningar på specifika problem. Resultatet var en succé – med sänkta ledtider både internt och gentemot leverantörer.

TEVA valde en plattform från Moxie, men det finns många alternativ: SharePoint, Cisco Quad, Oracle Social Network, SalesForce Chatter och Huddle är bara några exempel. När vi på CSC byggde vårt eget verktyg för social collaboration, C3, valde vi en plattform från Jive Software. Det gäller att ge medarbetarna ett verktyg som är intuitivt, lätt att använda och kanske viktigast av allt: ett verktyg som medarbetarna själva kan välja om, när och hur det utnyttjas.

En ny typ av ledarskap

För att bli framgångsrika behöver företagen skaffa sig bättre kunskap om medarbetarna och deras arbetsflöden. Dessutom måste ledarskapet enligt analysföretaget Gartner bli mer vägledande än styrande och mer sponsrande än kontrollerande. Social collaboration kräver ledare som snarare uppmuntrar än beordrar deltagande, som sätter och utvärderar mål utan att detaljstyra, och som tar till vara på resultaten genom att föra in dem i strukturer och affärsprocesser.

Det skapar en smartare och en mer social organisation, som fullt ut kan dra nytta av medarbetarnas kompetenser och vilja att samverka. Då blir sociala medier strategiskt.

Ulrika Andersson
Nordisk Marknadschef
CSC




Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Polisen klarar
inte it-brotten


- Computer Sweden:

Nadella vill in på
sakernas internet


- MacWorld:

Här är Googles roligaste påskägg


- Computer Sweden:

Klarnas okända
mångmiljonärer

- CIO Sweden:

Tjänsten som hjälper dig få ersättning för flygförseningen


- MacWorld:

Apples budget-Iphone nu även i Sverige


- Internetworld:

"Viktigt att en person har ansvaret för söktrafiken"


- TechWorld:

Android hotas fortfarande av Heartbleed

- TechWorld:

Operativsystemet som hjälpte Snowden


- Internetworld:

Mäklarkriget: Kartor ska rädda Hemnet


- Computer Sweden:

It-bolagen tar
fajten med
reklambyråerna


- Computer Sweden:

Google visar upp sin modultelefon


- Computer Sweden:

Därför kraschade Antagning.se


- Internetworld:

"De anonyma apparnas tid"

- Internetworld:

Google Glass sålde slut - utlovar en andra chans


- Internetworld:

Mt Gox ansöker om likvidation


- TechWorld:

Nu växlar usb 3.0 upp till ljusets hastighet


- PC för Alla:

Så enkelt hackas fingersensorn i Galaxy S5


- PC för Alla Extreme:

"Tv-apparater kan vara borta om 10-20 år"


- Computer Sweden:

It-chefen - ett tecken på framgång

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: