Våra senaste
toppartiklar

Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


Inbox

Första titten: Så bra
är Googles nya mejl

En revolution för e-posten eller överdriven hajp? Här är första intrycket av Google Inbox.

Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic* tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

*Inlägg som inte direkt avhandlar artikelns ämne

 

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Nu går startskottet för videokriget

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 06:33

Rimlighet i kostnaden, samt vad man får för pengarna - OCH att man kan komma åt materialet på sin vanliga TV och inte bara på datorn.
Det är väl därför som många dissat Headweb och Voddler tidigare, och varför ViaPlay blivit mer poppis.

För oss som inte ser det som någon absolut nödvändighet att ha svensk text eller svenska program så tror jag nog Netflix och HBO kommer kunna snappa upp en hel del användare.

De stora förlorarna kommer dock bli Viasat, Canal Digital och ComHem. Alla som fokuserar på att erbjuda många kanaler utan kontroll för tittarna. Tror att de kommer tappa nästa generation helt.

The Sweede

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 07:59

Stämmer in med ovan.

Svensk text är för många ointressant. Visst för större andelen är det viktigt men man borde kunna välja.

Innehållet, samt att man kan få tag på det snabbt(om det behövs utan svensk text) och i någorlunda bra kvalite så kommer man vinna många kunder snabbt.

Fejknick

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 08:07

Åtminstone hellre ingen text än textning som ser ut att ha blivit översatt av en fyraåring utan någon insikt i meningsbyggnad eller utan att kunna språket man översätter från.

När man i the Expendables, som gick på tv häromkvällen, översätter "I'm out" (i en situation där man tydligt ser att karaktären har slut på ammunition) med "Grönt!" så tappar jag förtroendet för mänskligheten. Vill minnas att några av de stora tv-bolagen hade som argument mot piratkopiering att de svenska texterna på nätet var undermåliga och att man delvis missade meningen i filmen. Yeah, right. Rensa på egen gård först, muppar.

För egen del ser jag hellre en helhetstjänst med det mesta jag vill se (typ Spotify) än nichade tjänster där man måste vara kund hos 3-4st för att få tillgång till det material man är ute efter.

Shudnawz

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 08:17

Spotify för film, absolut.
Har velat ha en sån tjänst senaste 10 åren.

'Filmify':
* Fast månadskostnad, titta hur mycket man vill.
* (nästan) alla seriers säsonger nånsin sända i arkivet
* Nya serieavsnitt in samma dag dom sänds i ursprungslandet
* Stooort filmarkiv
* Nya filmer in samtidigt som dvd/bluray i ursprungsland
* Väldigt öppet "api" så man själv kan välja var/när/hur man ser på grejorna
* 720p+

Det där är ungefär vad som redan finns idag, om man tittar på olagligheterna.
Ska en laglig tjänst ha en chans så måste den möta dom flesta av dom kraven, annars kommer ju folk fortsätta konsumera på det sätt dom redan gör idag.

De tjänster som finns idag, är mångt och mycket ett skämt, tror inte jag hittat en enda tjänst som ens uppfyller TVÅ (2) av ovan nämnda krav.

"Problemet" med "min" tjänst ovan är att den skulle krossa allt vad dvd/bluray-försäljning och uthyrning, samt tablåbelagd tv, heter...
Tror det är största problemet faktiskt, hur ska man kunna sälja en serie till all världens tvkanaler när avsnitten redan finns och är tittade på "Filmify"...

Branschen måste inse att tablåbelagd tv är nått som är utdöende.

John Doe

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 09:24

Väntar på någonting liknande!

Undrar hur mycket/länge "branchen" ska jobba på att etablera piratkopiering innan vi får se en sådan produkt!

spda242

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 09:50

Tja, jag kör ju Netflix (US) redan och den har
* Fast månadskostnad (50-60 SEK)
* Alla seriers säsonger om de är avslutade, annars ligger de en säsong bakåt på pågående
* fail på nya avsnitt
* Har ett stooort filmarkiv, och inte bara B-filmer utan både blockbusters och gamla klassiker
* Har filmer samtidigt som dvd/blueray släpp på storfilmer
* Inget öppet API, men däremot appar till höger och vänster till både boxee, xbox, android, iphone. Dock krävs silverlight på datorn, så linux är uteslutet.
* 720p - beroende på bandbredd.

5 av 7? Duger för mig. :)

The Sweede

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 10:15

silverlight gör att den hamnar i sopkorgen

Mellin

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 23:15

Skaffa en Boxee Box eller liknande då.

redep

Innehållet blir det som avgör

2012-08-31 15:13

Låter mera som 1/10 för mig.

Fuck the US n' A fock it !

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 10:44

'Filmify':
* Fast månadskostnad, titta hur mycket man vill.
- Check. Reklamfritt (man kunde tro att det skulle vara självklart...).

* (nästan) alla seriers säsonger nånsin sända i arkivet
- Check. Även obskyra saker, och gärna annat än amerikanskt mainstream.

* Nya serieavsnitt in samma dag dom sänds i ursprungslandet
- Den tror jag blir svår. På sätt och vis lite samma krav som att släppa film på DVD/Bluray samtidigt som den går upp på bio. Önskvärt, men jag tror inte på det.

* Stooort filmarkiv
- Fet check på det. Allt. Från överallt. Vill jag se den tecknade Gullivers Resor strax efter Transformers 3 så ska jag kunna det.

* Nya filmer in samtidigt som dvd/bluray i ursprungsland
- Jepp. Och dessutom ska ju tiden från bio -> DVD minskas rejält.

* Väldigt öppet "api" så man själv kan välja var/när/hur man ser på grejorna
- Check igen. Bygga egen strömmande filmbox av en gammal avdankad HTPC? Jatack!

* 720p+
- Ja, om källmaterialet stöder det så klart. Finns ingen poäng i att skala upp gamla filmer innan de strömmas, om man lika gärna kan göra det i TVn/boxen när man tittar. Spara bandbredd är guld om man sitter på WLAN eller 3G.

Shudnawz

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 11:18

Håller helt med. De behöver absolut inte konkurrera med fildelarsiterna om priset, för det är så klart omöjligt och för många ointressant eftersom många med mig själv inkluderat vill betala för mig och gör det för t.ex. spotify också.

Men de måste åtminstone kunna konkurrera om tillgänglighet på filmer och serier. Om en film inte kan streamas via filmtjänsterna samtidigt som de släpps på DVD och blu-ray så är den tjänsten ointressant för mig. På samma sätt är det ointressant med en tjänst för TV-serier där serien sändes i ursprungslandet för flera månader sedan.

Via fildelningstjänster så går det att få tag i TV-serier i HD-kvalitet några timmar efter sändning i USA. Om lagliga tjänster ska kunna konkurrera med det så måste de åtminstone kunna leverera serien under samma vecka, men helst dagen efter. Det som händer annars är att polarna som tankat ner serien från någon torrensite går och snackar om vad som hände i senaste avsnittet och förstör mitt tittande. Inte heller har jag lust att vänta i veckor/månader när jag vet att det senaste avsnittet bara är några få minuter bort genom nedladdning.

Bejje

Innehållet blir det som avgör

2012-08-31 15:14

Sanning.

Fuck the US n' A fock it !

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 08:17

"Svensk text är för många ointressant. Visst för större andelen är det viktigt men man borde kunna välja."

Så säger de flesta som inte har barn :D

Vi som har barn vill ha svenskt text och svenskt tal. Majoriteten av filmerna som ses hemma, ses med barnen och då är dessa ett måste.

Kan själv redan nu köpa film via ATV2, men eftersom det inte finns svensk text eller tal så går det bort.

Men innehållet är ju helt klart viktigast och jag ser gärna att filmerna kommer ut så snabbt som möjligt på tjänsterna, svensk text och tal kan komma senare.

Cheunce

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 09:23

Eller så låter man barnen titta på engelsk talande film med engelsk text + att man pratar mycket engelska med dem under deras uppväxtår så lär de sig både svenska och engelska från tidig ålder. Testa... det fungerar utmärkt.

:)

zmurf

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 10:40

Du har inte barn va? :D

Det är väll klart att det funkar att låta dem se det på engelska och de ser massor på engelska. De har tex sett alla Star Wars filmerna och Mamma Mia på engelska.

Dock är film är oftast till för att föräldrarna ska få en lugnt timme och det inkluderar inte att berätta vem som är ond, vad de sa nu, vad hände nu, vad betyder det osv

Även när man kör på svenska så hänger inte alltid yngre barn med och det blir inte lättare när man ser det på engelska.

Cheunce

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 11:41

Helt sant.. jag har inte barn. :)

Men min bror har gjort så med sina barn. Och vi har en på jobbet som är från Kanada som har gjort likadant (han pratar svenska och hans fru är från Sverige, så de hade inte behövt göra så). I båda fallen har det resulterat i att barnen har varit mer eller mindre jämbördiga i engelska och svenska från 4-5 års åldern.

De flesta barnfilmer går ju att få utan dubning. Så det borde inte var något problem att hitta lämpligt material.

Men visst.. jag ska egentligen inte säga något om det. Det kräver säkert mer jobb än att helt enkelt bara låta barnen titta på svensk film. Allt handlar ju i slutänden om prioriteringar. Barnen kommer ju i vilket fall som helst lära sig engelska i äldre ålder, så frågan är hur viktigt det är att tvinga på dem det redan från låg ålder bara för att de ska kunna titta på engelskspråkig film. :)

zmurf

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 09:23

Svenskt tal och text finns för flera barnfilmer nu på iTunes. Apple förstår nog att det inte funkar att bara ha engelskt tal för den målgruppen.

För vuxna finns det ju engelsk text för nästan alla filmer vilket borde räcka för de flesta vuxna svenskar.

chk

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 10:32

Hur ser man vilka som har svenskt tal och text?

Cheunce

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 13:59

Om det är svenskt tal tror jag det står i titeln tex "Wall-e (Svenskt tal)" Om det finns textning så står det under den utökade informationen om filmen. På ATV så trycker man uppåt med fjärren så kommer det mer info (Tror jag. Har ingen ATV framför mig nu)

chk

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 10:21

Själv föredrar jag svensk text så jag slipper sitta och dra upp volymen till 600dB när de mumlar fram någon konversation, samt dra ned till inomhusbokstäver när hela galaxens samlade orkesterkår brassar på för allt vad instrumenten klarar.

Sitter jag inte med hörlurar så orkar jag helt enkelt inte koncentrera mig en hel film för att höra vad de säger och hänga med.

ravon

Innehållet blir det som avgör

2012-08-29 16:25

Jag håller helt med.

Häromdagen gav vi upp "Kommisarien och havet" på TV4 efter en kvart. Fullständigt ohörbar dialog dränkt i stråkmusik. Dessutom verkade både tyska och svenska skådespelare vara dubbade utan synk.

Jag kan leva med engelsk text, men föredrar svensk även om den är något amatörmässig. I huvudsak lyssnar jag på engelskan, men om det är något jag inte uppfattar, så vill jag kunna snegla på textremsan.

lrskndblm

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 23:20

Det där är ett skit, vi vill ha barnprogrammen/filmerna på originalspråk (iaf när det är Engelska), har varit på Telia om att sända ut originalspråket för disnechannel och de andra barnkanalerna men nej går inte.

Så vad blir det, jo fultankning av original serierna/filmerna.

Ja vår son skall växa upp som tvåspråkig, och Svenska får han tillräckligt av ändå.

redep

Innehållet blir det som avgör

2012-08-28 09:02

"Netflix och HBO kommer kunna snappa upp en hel del användare"
Är troligt att Netflix SE inte får sända grejjer tidigare än andra svenska tjänster.
Om HBO är billigt, vilket jag betvivlar, så har de kanske en lite chans med sitt begränsade utbud.

i3o6

Innehållet blir det som avgör

2012-08-31 15:33

HBO kommer kosta under 80 kr och kommer ha mer än bara sina egna serier

diiz

Innehållet blir det som avgör

2012-08-31 15:30

HBO erbjuder dock svensk text.

diiz

Infrastruktur

2012-08-28 08:10

Nu fattas bara infrastrukturen i landet för att kunna leverera tjänster som dessa på ett acceptabelt sätt. Det talas om utbyggnaden av fiber men jag har inte sett någon. Finns inte ens en möjlighet att beställa eller visa intresse om man inte själv som privatperson lägger ned 100-tals timmar på att marknadsföra företag som tex Telia i närområdet. Vissa bolag kräver minst 100 hushåll för att ens fundera på att dra igång ett projekt. Man får snällt sitta och be till alla gudar att företagen kommer av eget infall dit man bor.

Bor jag i svenska urskogen? Nope. 5 mil norr om Stockholm (vilket iofs infödda 08or oftast ser som Norrland).

Juha Nikumaa

För dålig kvalitet på streams

2012-08-28 08:28

De måste komprimera det för hårt för att kunna sända till många samtidigt och kvalitén blir lidande, syns kanske inte om man tittar på en 19" monitor vid datorn men när du blåser upp bilden på en 55" TV så.

Kommer inte hoppa på nån sån här tjänst förrän det funkar ordentligt.

Winne124

För dålig kvalitet på streams

2012-08-28 09:07

Framtiden erbjuder att videoströmmen anpassas efter din uppkoppling, det fungerar så på många sidor redan idag. Sen att du som på youtube kan välja storlek.

Asymmetric

För dålig kvalitet på streams

2012-08-28 10:06

Kan inte mera än hålla med om att streaming har för dålig kvalité, dessutom finns alltid risker för att spelare behöver buffra samt att man inte kan spela upp filmen på den plattform man spela upp den på.

Enda sättet de får mig att köpa filmer är när kvalitén är lika bra som minst apple itunes filmer, fast därifrån köper jag inte film för att man inte får ladda hem dem igen samt att utbudet lämnar en del att hoppas på. Sedan är de lite dyra också, en ned laddning skall vara billigare än en blu-ray i affären. Det är betydligt lägre kostnad för att framställa varje kopia över till ex itunes än att pressa, göra kartong, fram och baksida insticket och skeppa till handlare. Kunderna är inte dumma även om det är företagens högsta dröm att vi skulle vara det.

Jorpen

För dålig kvalitet på streams

2012-08-31 13:23

Ja det bör ju finnas 12 Megabit streaming :)

Fuck the US n' A fock it !

Förlorana

2012-08-28 08:30

Tror förlorarna bli svensk film och svenska tv serier. Svenska media producenterna har länge vägrat accepterat buffebord. Och de just de konsumenterna har efterfrågat så jag tror personligen att krigets offer kommer vara svensk film. Och jag gråter inte över den saken om man så jävla dum att man tror man ska sälja bättre pga det. Så får man skylla sig själva.

Anders Berggren

Förlorana

2012-08-28 09:20

Precis. Svensk film är inte tillräckligt bra för att jag skall välja en tjänst bara för att den har svensk film. Vi hyr massor med film via iTunes på ATV2 men eftersom det inte finns något svenskt utbud att tala om så blir det inga svenska filmer för oss. Svensk film måste se till att vara tillgänglig på alla tjänster.

chk

Förlorana

2012-08-28 10:48

Svensk film och TV måste också se till att vara möjliga att få utanför Sverige. Det finns många utlandsboende Svenskar som vill ha tillgänglighet till Svenska program, eller filmer med Svensk textning, så många av dessa dessutom är äldre, med (ibland) väldigt dålig engelska.

VidfamneOriginalet

Utbudet...

2012-08-28 09:13

Det sorgliga är att en "filmens Spotify" kan vi glömma sålänge dessa drakar får styra. Nu kräver många bolag att man använder Silverlight för att få publicera/streama deras filmer (HD filmer bl.a.), och som vi alla vet funkar Silverlight bara på Windows, alla boxar som t.ex. Boxee Box kan vi glömma förutom möjligtvis XBOX360. Det är bra att det finns flera konkurrenter men de har alla samma dåliga utbud.

När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

Utbudet...

2012-08-28 10:59

Fast det där stämmer inte riktigt Netflix som antagligen kommer ta över marknaden i Sverige kräver Silverlight i windows, men det finns redan appar för boxee, Android, iOS, xbox, wii, ps3,roku dessutom så finns det inbyggt i ett stort antal blueray spelare samt tv-apparater. Så du kan om du vill, köpa en android tvbox från kina för 300:- och köra netflix på den.

Farbror Mollgam

Utbudet...

2012-08-28 11:11

Ja, det finns Netflix för Boxee Box (har en själv) men problemet är att alla filmer inte är tillgängliga på alla plattformar och detta för att vissa bolag envisas med att kräva att det är Silverlight som gäller ifall man ska få publicera deras film och således så saknas det en hel del filmer om man använder Boxee Box versionen vs Windows versionen. Detta gäller iofs. Headwebs app. Jag kan inte titta på HD filmer via Headwebs Boxee Box applikation, däremot går det utmärkt via Windows där Silverlight finns... och detta är enligt Headweb pga. att bolagen kräver att Silverlight används för att de ska på publicera deras filmer där bl.a. alla HD filmer ligger.

När får IDG filter så att jag kan sortera ut nyheter jag inte är intresserad av

Telia och andra

2012-08-28 10:04

Hur många har en klient för windows/linux/mac/ps3/xbox360/smartTV ?

Jag tycker klienten speler lika stor roll.

Skriver att telia har stort utbud. Då måste man ha Telia som bredbandsleverantör. Har man inte ett Telia nät utan man sitter på tex Stadsnäts så kan man inte få mer än 12Mbit ner och 1Mbit upp.

Netflix har windows/mac/ps3/xbox/smartTV/wii ( kanske flera som jag inte känner till)

Zedde

Banker betrodda?

2012-08-28 10:04

"Människor litar på operatörerna - efter bankerna är de de mest betrodda företagen. "

Ja, eller hur?

AndreasC81

Hmm

2012-08-28 10:49

Viaplay känns ju som ett bra alternativ då de har rättigheter till PL och CL. Plus att man kan kolla på både TV, iPhone, iPad och dator :) Annars är det ju XBMC på en ATV som får göra jobbet. Tusentals filmer och hundratals serier gratis via stream...

wiss-

"..efter bankerna.."?!

2012-08-28 10:55

Litar folk på banker? jisses..

flemens

trötta aktörer med snigelfart

2012-08-28 12:19

Tänker på Bredbandsbolaget. Maken till seeeghet. Redan när den stora bredbandsutrullningen startade tänkte jag på alla möjliga tjänster de kunde erbjuda för att få en fördjupad relation till sina kunder.
En skitdålig mejltjänst var vad de förmådde. De hade öppet mål och missade.
Jag tror att de och många andra sniglar är för långsamma. De blir omåkta.

LAP

Hur betal streaming skulle äga torrents.

2012-08-31 15:16

Gör avsnitten tillgängliga globalt på samma tid,
före TV.

Fuck the US n' A fock it !

Comments powered by Disqus

Nyheter

Foto: Karlis Dambrans (CC) - PC för Alla:

Galaxy Note 4

Därför ger Galaxy
Note 4 ger ett
förvirrat intryck


- Computer Sweden:

Linux H&M

De har kassan
full av Linux


- MacWorld:

Palm Pilot

8 saker som kunde blivit Iphone


- IDG.se:

Här är vinnaren i Drömluren-tävlingen

- PC för Alla:

Nokia

Så här kommer framtida Lumia att se ut


Foto: Lars Danielsson / Mario Klingemann (CC) - Computer Sweden:

Cobol

Kravet: "Inför Cobol
i undervisningen"


- M3:

Raspberry Pi

Raspberry Pi får pekskärm


- Internetworld:

Julia Skott

"Modeindustrin blöder på nätet - och det är mitt fel"

- M3:

Kjell Häglund

"Strular med livestreamingen – och skyller på kunden"


- Computer Sweden:

Stetoskop

Megaupphandling
när SLL byter avtal


- PC för Alla Extreme:

3dmark

Överklockare spränger drömgräns för grafikkort



- CIO Sweden:

lås

Varannan anställd lämnar ut sitt lösenord


- Computer Sweden:

Rooms

Här är Facebooks anonyma chattapp Rooms

- MacWorld:

Apple

Rekordnivå för Apples aktie


- Computer Sweden:

Fire

Amazon tyngs av svårsålda Fire-telefoner


- TechWorld:

Marcus Murray

"Vi är på väg in i en helt ny it-värld"


- Computer Sweden:

Shodan

Hackarnas älskling
kartlägger internet


- Internetworld:

Internetworldpodden

Podd: "Google Inbox är grymt, men ..."


Nokia Lumia

Nokias oväntade kursraket

BÖRSEN Nokia redovisar ett bättre resultat än väntat, där framför allt nätverksdelen sticker ut.

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group