Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- TechWorld:

Möte med minister

TechWorld fick tillfälle att ställa ett antal frågor om it och energi till Anna-Karin Hatt. Vi hittade dels på frågorna själv, dels fick läsarna bidra med frågor.

Frågorna ställdes av undertecknad när ministern var med och öppnade Coromatics centrum för Disaster and Recovery Training i Sätterstrand i våras, men regeringskansliet ville ta dem med sig för att fundera ordentligt på dem och har nu kommit med svar. Vi försökte ställa frågorna så konkret och rakt som möjligt för att få så konkreta svar som möjligt.



Oöverskådliga användaravtal
Hur ser ni på problematiken att användare och företag godkänner nyttjandeavtal för att använda tjänster och produkter, exempelvis Apple, Dropbox eller Facebook, där konsumenten har väldigt lite kontroll över var data lagras och vilka rättigheter användaren egentligen har? Den enskilda användaren har väldigt små möjligheter att påverka innehållet i dessa avtal.

Vilket ansvar har staten att kontrollera och påverka att personliga data hanteras på ett korrekt sätt hos exempelvis företagen ovan? Lagras personliga data i exempelvis USA finns det inget Sverige kan göra om det missbrukas. På vilket sätt arbetar IT-ministern och staten idag för att påverka dessa integritetsfrågor?


Svar: Svårigheten att påverka standardavtal är väl känd och tyvärr ganska utbredd. Vi har grundläggande integritetsskyddslagstiftning som gäller inom EU (PUL i Sverige). Men naturligtvis finns mängder av företag som lyder under annan nationell lagstiftning.

EU-kommissionen har nyligen tagit initiativ till ett reviderat europeiskt ramverk med ett förstärkt skydd för den personliga integriteten (bland annat en rätt för användaren att få sina personliga data raderade). Värnandet av den personliga integriteten är en viktig fråga för Centerpartiet.

Man kan också göra saker vid sidan av lagstiftning. Datainspektionen kan agera tuffare. Förra året träffade dataskyddsmyndigheterna i Sverige, Norge, Danmark och Island representanter från Facebook. Under mötet diskuterades bland annat Facebooks användning av cookies, hur företaget använder information som samlas in från Gilla-knappar och hur klagomål från användarna hanteras.

Betalning via mobilen

Betalning via mobiltelefon är ett hett område. Vilken är statens roll för att detta ska bli en lösning som är tillgänglig för alla till en rimlig kostnad? Det där sista, ”till en rimlig kostnad” är viktigt så inte någon operatör kan börja ta hutlöst betalt för att man ska få betala.

Det är redan illa nog att det kan kosta 80-150 kronor att bara få betala en räkning på banken. Man kan mycket väl få betala mer än själva fakturan bara för att få betala den. Då kan man ansluta sig till en internetbank, men det kostar också en avgift
.

Svar:
Mobila betalningar kommer mer och mer i alla delar av världen. Det välkomnar jag. I första hand bör sådana lösningar komma till stånd på marknadsmässig grund, eftersom den här typen av tjänster utvecklas bäst om inte staten pekar med hela handen.

Men naturligtvis finns det ibland hinder på vägen där staten kan ha en roll i att undanröja hindren. Inom EU arbetas det nu bland annat på ett stort främjandeinitiativ för den inre marknaden som bland annat kommer handla om hur länderna hanterar mobila betalningar.

Det är också viktigt att undvika inlåsningar, så att kunden kan använda betalningslösningar oberoende av exempelvis märke på sin mobiltelefon eller vilken operatör man har. Gemensamma standarder behövs för de lösningar som tas fram. Här kan staten själv agera som kunnig beställare.

Sida 1 / 3

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna


- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows

- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"


- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"


- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet

- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- PC för Alla:

Här är Googles nya Chrome Remote Desktop


- Computer Sweden:

De varnar Facebook: "Mixtra inte med Whatsapp"

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: