Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Så säkrar de
chokladfabriken
mot magnetbomber


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

"Därför är gratis uppkoppling
bra för Sverige"


Foto: Sveriges riksdag / Montage - Computer Sweden:

Foto: Sveriges Riksdag / Montage

De har flest it-namn
på riksdagslistorna


- Internetworld:

Tele2 vill rädda Swipnet trots allt


- TechWorld:

12 frågor som it-avdelningen hatar



Att jobba med it-support kan kännas som en enda lång déjà vu. Det är bara att inse att datoranvändare är tämligen förutsägbara. Merparten av de problem de rapporterar in har stötts och blötts hundratals gånger tidigare.

Vissa saker har upprepats så många gånger att de har blivit riktiga klichéer på supporten, och bara att höra dem kan få vilket it-proffs som helts att vilja dunka huvudet i väggen.

Om du råkar vara en av dem som någon gång har ringt ditt företags support och ställt dessa frågor, kan du räkna med att det har himlats en del med ögonen i den andra änden av telefonlinan.

1. ”Jag tror att det har blivit något stopp i skrivaren”
Det är ett av de allra vanligaste problemen som folk hör av sig om, och de flesta som arbetar med it-support vill aldrig höra talas om det igen. Oavsett om felet beror på trasig hårdvara eller papper som har fastnat i maskineriet suckas det en del på supporten när ärenden av här slaget kommer in.

2. ”Kan du fixa så att jag får min e-post på min nya telefon?”
”Närmare bestämt min personliga telefon som inte täcks av företagssupporten. När du ändå är igång kan du väl också fixa Facebook och Twitter och gärna även lägga in alla bilder på mina barn? De ligger här på min personliga laptop. Kan du fixa det innan lunch så vore det toppen”.

Sådana enklare ärenden tar trots allt en del tid. I takt med att tekniken letar sig in på allt fler ställen i våra liv blir det också vanligare att it-supporten blir involverade i privata it-problem. Om det dessutom är en högre chef som ber om hjälp kan det vara svårt att säga nej.

3. ”Är det inte dags att uppgradera min dator?”
Användarna vet inte vad de vill ha uppgraderat eller vad de förväntar sig att en uppgradering ska ge, men de är i alla fall övertygade om att den kan eliminera alla problem. Varför ska de fråga en chef om saken, du vet den där personen som har rätt att ta sådana beslut, när de istället kan tjata på personen som gör skitgörat?

Kom igen liksom. Har du inte några extra ram-moduler för deras hårddiskar eller kanske några extra gigawatt för deras processorer?

4. ”Hur stoppar jag alla dessa systemuppdateringar?”
Lika mycket som de älskar tanken på uppgraderingar verkar det som att användarna hatar tanken på uppdateringar, närmare bestämt de systemuppdateringar som ploppar fram på deras datorer och tvingar dem att vänta 200 sekunder extra innan de kan starta datorn på morgonen eller stänga av den på kvällen. Det är inte direkt så att dessa uppdateringar gör något viktigt såsom att fixa kritiska buggar eller att förbättra systemsäkerheten, eller?

Om vi ska vara ärliga så kan en del av frustrationen tänkas bero på det faktum att Microsoft skickar ut ungefär 4 972 uppdateringar per vecka som i snitt tar 70 biljoner timmar att installera, men faktum är att processen knappast snabbas upp av man trakasserar it-supporten varenda gång.

Sida 1 / 2
Mer från IDG-nätverket
Vilket problem avskyr du mest att ta itu med?
Det är inte längre tillåtet att rösta.


Whitepaper



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda whitepaper

10 orsaker till varför SMB väljer SAP
Ge dem en DDoS av egen medicin
[ebook] Big Data och andra megatrender

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

Sql skola

Så lär du dig sql:
Skapa och visa data

GUIDE Techworld lär dig skapa tabeller, fylla dem med data och sedan visa dessa data.


- Internetworld:

Ada Fredelius

"På nätet har
kunden inte
alltid rätt"


4k

Här är 7 schyssta 4k-kameror

Special: Skaffa en 4k-kamera som motsvarar dina behov. M3 guidar till prisvärda lösningar.


- Computer Sweden:

Så säkrar de
chokladfabriken
mot magnetbomber

- M3:

Huawei Mediapad X1

Huawei Mediapad X1 - en bitterljuv upplevelse


- PC för Alla:

"Tack och lov för gnällinlägg på Facebook"


Swipnet

Även Punkt Se vill bevara Swipnet

Stiftelsen för Internetinfrastruktur, Punkt Se, sällar sig till de krafter som vill rädda tidiga svenska hemsidor på Swipnet.


- PC för Alla Extreme:

Världens minsta 3g-modem ska koppla upp dina prylar

Surface Pro 3

Buggig start för
Surface Pro 3

Teknik Microsofts säljstart av Surface Pro 3 i Sverige ser ut att bli en buggig historia.


- M3:

Volvo Carplay

Så känns första bilen med Apples Carplay


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

"Därför är gratis uppkoppling
bra för Sverige"


- IT24:

Evry

Nu kan Evry säljas


- PC för Alla:

64-bitars Chrome

Här är 64-bitars Chrome för Windows


De har flest it-namn på riksdagslistorna

Nyheter Vilket parti har lockat flest från it-världen att kandidera till riksdagen? Vi har svaret.

- Internetworld:

Foto: W. Robert Howell (CC)

Bilolyckan som tog över Google Images


- CIO Sweden:

Kungliga bibliotekets musikkatalog blir digital


- TechWorld:

Azure

Microsofts jätteflytt till Azure


- Computer Sweden:

Zync

Google köper Zync


- Internetworld:

Beth Higbee

Hon hyllar det bästa på nätet


- TechWorld:

Öppen källkod

12 öppna alternativ
till Windows-lösningar

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: