Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

KTH

Här är KTH:s
nya superdator


Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- IT24:

Selfie Slam

Här är första spelet
från Rovio Stockholm


- TechWorld:

12 frågor som it-avdelningen hatar



Att jobba med it-support kan kännas som en enda lång déjà vu. Det är bara att inse att datoranvändare är tämligen förutsägbara. Merparten av de problem de rapporterar in har stötts och blötts hundratals gånger tidigare.

Vissa saker har upprepats så många gånger att de har blivit riktiga klichéer på supporten, och bara att höra dem kan få vilket it-proffs som helts att vilja dunka huvudet i väggen.

Om du råkar vara en av dem som någon gång har ringt ditt företags support och ställt dessa frågor, kan du räkna med att det har himlats en del med ögonen i den andra änden av telefonlinan.

1. ”Jag tror att det har blivit något stopp i skrivaren”
Det är ett av de allra vanligaste problemen som folk hör av sig om, och de flesta som arbetar med it-support vill aldrig höra talas om det igen. Oavsett om felet beror på trasig hårdvara eller papper som har fastnat i maskineriet suckas det en del på supporten när ärenden av här slaget kommer in.

2. ”Kan du fixa så att jag får min e-post på min nya telefon?”
”Närmare bestämt min personliga telefon som inte täcks av företagssupporten. När du ändå är igång kan du väl också fixa Facebook och Twitter och gärna även lägga in alla bilder på mina barn? De ligger här på min personliga laptop. Kan du fixa det innan lunch så vore det toppen”.

Sådana enklare ärenden tar trots allt en del tid. I takt med att tekniken letar sig in på allt fler ställen i våra liv blir det också vanligare att it-supporten blir involverade i privata it-problem. Om det dessutom är en högre chef som ber om hjälp kan det vara svårt att säga nej.

3. ”Är det inte dags att uppgradera min dator?”
Användarna vet inte vad de vill ha uppgraderat eller vad de förväntar sig att en uppgradering ska ge, men de är i alla fall övertygade om att den kan eliminera alla problem. Varför ska de fråga en chef om saken, du vet den där personen som har rätt att ta sådana beslut, när de istället kan tjata på personen som gör skitgörat?

Kom igen liksom. Har du inte några extra ram-moduler för deras hårddiskar eller kanske några extra gigawatt för deras processorer?

4. ”Hur stoppar jag alla dessa systemuppdateringar?”
Lika mycket som de älskar tanken på uppgraderingar verkar det som att användarna hatar tanken på uppdateringar, närmare bestämt de systemuppdateringar som ploppar fram på deras datorer och tvingar dem att vänta 200 sekunder extra innan de kan starta datorn på morgonen eller stänga av den på kvällen. Det är inte direkt så att dessa uppdateringar gör något viktigt såsom att fixa kritiska buggar eller att förbättra systemsäkerheten, eller?

Om vi ska vara ärliga så kan en del av frustrationen tänkas bero på det faktum att Microsoft skickar ut ungefär 4 972 uppdateringar per vecka som i snitt tar 70 biljoner timmar att installera, men faktum är att processen knappast snabbas upp av man trakasserar it-supporten varenda gång.

Sida 1 / 2
Mer från IDG-nätverket
Vilket problem avskyr du mest att ta itu med?
Det är inte längre tillåtet att rösta.


Whitepaper


Slumpgen 1

PASSA PÅ!

Här är det viktigaste inom e-handel just nu



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum


Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

Konvertera snack till pengar
Flash Storage for Dummies
CRM i molnet betalar sig

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Telenor röstbrevlåda

Telenors röstbrevlåda
öppnar för inkräktare


- TechWorld:

Windows XP

Windows XP -
död eller levande?



- Computer Sweden:

Hack

Försökte hacka valsystemet

- MacWorld:

IOS

Så förbereder du dig för IOS 8


- Internetworld:

Ada Fredelius

6 tips för startups - så når du ut i media


- Computer Sweden:

KTH

Här är KTH:s
nya superdator


- IT24:

Docker

Miljonregn över "utvecklarnas älskling"


- PC för Alla:

Xperia Z3 och Xperia Z3

Första intrycket: Så känns Sonys nya lurar


Foto: Johannes Marliem (CC) - Computer Sweden:

Här är Microsofts
svenska glädjebesked


- M3:

Flygande högtalare

Flygande högtalare - "en sån vill vi ha"


Computer Sweden

Computer Sweden

3 saker som kan gå fel (eller rätt) med Minecraft

Här är tre saker Microsoft kan göra fel med Minecraft, och tre saker som kan göras rätt.


- IT24:

Digital Inn vd

Digital Inns vd hoppar av

- M3:

Segway

Nervös tur på Segway-klon


- TechWorld:

Kodsnack

Kodsnack: Hur påverkar smarta klockor utvecklare?


- Computer Sweden:

barn padda

Här är länderna där
elever lär sig koda


- Computer Sweden:

Säkerhet

Säkerhetsproffs stekheta - men löneläget iskallt


- M3:

Intel Core M

Här är Asus nya datorer med Intel Core M


- TechWorld:

Linuxfest

Därför suger Linux

Vad är Linux största problem?
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group