Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Appen räcker inte för mobilsurfare

Darja Isaksson
Darja Isaksson, vd på Ziggy Creative Colony i Stockholm, tycker att spontanbesökare får problem om företaget satsat bara på app.
Efter några år av total dominans för appen som väg att nå kunden mobilt, efterfrågas den mobila webbsidan igen. Orsaken är givetvis explosionen av smarta mobiltelefoner med stora surfvänliga skärmar.

I dag har drygt hälften av svenskarna en smart mobil och 90 procent av alla som köper ny telefon väljer en smart variant med operativsystem från Google, Apple eller Microsoft.

– Utvecklingen mot mobilt går enormt snabbt. Alla har vi fler och fler prylar som kommer åt webben och alla använder vi dem allt mer, säger Darja Isaksson, vd på konsultbolaget Ziggy Creative Colony som bland annat hjälpt Hemnet och Systembolaget med deras digitala produkter.

Att utveckla för en så spridd skara apparater är en utmaning som driver trenden mot att bygga tjänster och webbsidor som fungerar på såväl surfplatta, mobil som en mer traditionell dator, så kallad följsam webbdesign.

– Vill man att ens webbsida ska synas eller användas så måste den anpassas för att fungera också i en mobil, säger Darja Isaksson.

Redan i dag görs 20 procent av alla Googlesökningar från mobilen. Det är 400 procent fler än för två år sedan. 2014 räknar bedömare med att lika mycker surfande sker från mobilen som från en traditionell dator.

Många företag har hoppat över den mobila webbsidan och satsat sina utvecklingspengar på en app i stället. Darja Isaksson pekar ut specifikt handeln som ett område med problem.

– Eftersom just surfande efter produktinfo är ett extremt vanligt mobilbeteende så har e-handel ett generellt problem. De flesta sajter är inte anpassade för mobiler och vi vet att tålamodet hos mobila användare är lägre än vid datorn De vänder helt enkelt lättare i dörren, säger Darja Isaksson.

– Att exempelvis Siba, Clas Ohlson och Webbhallen inte gjort något åt sina webbplatser kostar dem garanterat pengar i dag.
De är långt ifrån ensamma. Enligt siffror som Google i Sverige tagit fram har bara 20 procent av de största svenska företagen som vänder sig till konsumenter en mobilanpassad webbsida.

Sven Törnkvist, försäljningschef på Google i Sverige, tror att många företag haft fel utgångspunkt när de lagt upp sin mobilstrategi.

– Det handlar om kundbemötande. Vi kräver rätt mycket om vi begär att kunden ska ladda ner en app för att köpa en sällanköpsvara som till exempel en resa, säger han.

– En app kan vara bra för att vinna lojalitet. En mobilsajt är bättre för den som vill vinna en kund som har ett specifikt behov eller problem som ska lösas.

Både han och Darja Isaksson tror att många företag ligger i startgroparna för mobila webbsidor under nästa år.

Fakta

56 % av alla svenskar äger en smart mobil, enligt Google.

26 % av dem som använder smarttelefoner har köpt något via ­mobilen. Fyra av tio surfare går direkt till en konkurrent om de kommer till en icke mobilanpassad sida.

80 % av de största konsumentinriktade företagen har inte en mobilanpassad sajt, enligt Googles uppskattningar.

400 % Så mycket har antalet sökningar från mobilen ökat de senaste två åren. Var femte Googlesökning görs från en telefon.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Computer Sweden:

Så mycket växer molnet


- Internetworld:

Han är rikare än Googles grundare


- Computer Sweden:

Datasjöar är nästa stora grej


- Internetworld:

Luft under vingarna för Twitter

- Computer Sweden:

Franskt ramaskri mot HP


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent


Nya modeller av Macbook Pro släppta

EXTRA Erbjuder något snabbare processorer och mer arbetsminne som standard.


- Computer Sweden:

Office 365 är en miljardaffär

- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Internetworld:

E-handlare blåste hundratals svenskar


- Computer Sweden:

Samarbete ska förenkla Hadoop


- Internetworld:

Uber får konkurrens i Stockholm


Kodsnack avsnitt 61 - TechWorld:

Kodsnack: Sommar och spelterräng


- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm

Apple köper upp hyllad Podcast-app

iPHONE-APP Elektronikjätten betalar motsvarande 205 miljoner kronor för rättigheterna till appen Swell.


- Computer Sweden:

Sarkasmer krånglar till textanalys


- Computer Sweden:

Spelstudion reste sig ur Grin-askan


- TechWorld:

Erbjuder 750 000 för att knäcka Tor


- PC för Alla:

Pirate Bay satsar mobilt


- Computer Sweden:

Så ser succéprognosen ut för mobilspelmarknaden

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: