Våra senaste
toppartiklar

- Internetworld:

Här hängs Coop ut som licensfuskare


- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

Var förstående mot de nya internettarna

Julia Skott  är journalist och Community Manager på Izettle.
Julia Skott är journalist och Community Manager på Izettle.
Det har kommit några olika internationella och svenska undersökningar och rapporter de senaste veckorna som har handlat om svenskarnas internettande. Generellt kan man väl säga att vi fortsätter att vara ganska bra på att tillgängliggöra och ta till oss internet och dess möjligheter. Vi har seniorsurf-kurser och tvååringar som är bättre på surfplattor än sina föräldrar och höga siffror på sociala medier-användande, vi har bra utbyggt nät och så vidare.

Alla har inte tillgång till internet, men ganska många. Nästan alla, skulle man kanske våga säga. Men det är intressant att notera att även om den fysiska utbyggnaden och tillgängligheten har ökat, så är det fortfarande en ganska stor grupp som inte verkar veta vad de ska göra med internet när de fått tillgång, och inte använder det alls.

När ny teknik blir mer tillgänglig får man också fler nybörjare – och med det kommer fler nybörjarmissar. Det är ganska enkelt att fnissa åt historier om någon som blir jätteupprörd för att han tycker att hans bild syns i Aftonbladets kommentarsfält, och när han kommenterar överallt så blir han faktiskt synlig för alla. Eller någon som skriver under alla sina Facebookinlägg med hela sitt namn, eller inte förstår hur socialt kopplad annonsering funkar. Eller vad det nu kan vara.

Det är klart att det är ganska roligt när det blir tokigt, och när folk blir upprörda för att de inte förstår saker som vi själva tycker är enkla eller självklara. Vi får känna oss tillfälligt överlägsna.

Det kanske är ungefär samma mekanism som får en att fnissa när man ser någon trycka på en dörr där det står Drag. Billig enkel humor, som gärna delas och sprids.

Frågan är om vi har något slags ansvar att inte skratta åt dem – eller åtminstone att skratta tyst och sedan hjälpa dem. För det går faktiskt att på ett trevligt sätt säga att vet du, det blev lite fel, gör så här. Kanske på ett sätt som låter nybörjaren skratta lite åt sig själv utan att känna sig nergjord.

Jag tror faktiskt att vi har ett sånt ansvar. Det är kanske en enkel poäng att hänvisa till en demokratitanke, men det är nog ändå lite så. Som land har vi ett sånt enormt försprång. Vi har en sån lyxig tillvaro med en enorm tillgång till så mycket fantastisk teknik. I den gruppen är vi många som har ett kunskapsförsprång, och då vore det synd om vi skulle se det som att vi är bättre människor bara för att vi redan kan någonting.

Man är definitivt inte en bättre människa när man skrattar hånfullt åt någon som inte riktigt kan koderna.

Ett sådant bemötande ökar risken att folk inte vågar sig tillbaka, bekräftar fördomarna om att internet är en farlig plats full med hat. Om vi ska fortsätta försvara idén om ett internet som är öppet, fantastiskt och fullt av möjligheter, måste vi själva också spela vår roll i det. ”Be the change you want to see in the world”, är ett citat som felaktigt brukar tillskrivas Gandhi. Be the internet you want to see, säger jag då. Om det ska vara till för alla måste man hålla upp dörren ibland.




Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Rekryterar just nu

Utvalda whitepaper

HR + Mobilitet = sant
Säljavslut med molnet
Från klick till snack till affär

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt dagliga nyhetsbrev!

Morgonens viktigaste it-nyheter och Dagens Dilbert

Please don't insert text in the box below! Please don't insert text in the box below! Villkor

Nyheter

- Internetworld:

Nu får tredje världen gratis internet


- Computer Sweden:

USA kräver att få svenska data


- Internetworld:

Här hängs Coop ut som licensfuskare


- Internetworld:

Så många länkar har Google plockat bort

- Computer Sweden:

Amerikanska staten misstänkt för attack mot Tor


Dolda kostnader utmaning i molnet

Nyheter Att lägga ut administration av applikationer på molnleverantörer utövar en stark lockelse för många företag. Men vissa arbetsuppgifter går inte att lägga ut för den som vill komma billigt undan.


- Internetworld:

Han är rikare än Googles grundare


- PC för Alla:

"Android står nu för 85
procent av marknaden"

- Internetworld:

Alibaba vill investera i Snapchat


- Internetworld:

Wikipedia börjar ta emot bitcoin


- Computer Sweden:

Datasjöar är nästa stora grej


- Internetworld:

Luft under vingarna för Twitter


- Computer Sweden:

Franskt ramaskri mot HP


- MacWorld:

Instagram släpper Snapchatkonkurrent

Nya modeller av Macbook Pro släppta

EXTRA Erbjuder något snabbare processorer och mer arbetsminne som standard.


- Computer Sweden:

Office 365 är en miljardaffär


- Computer Sweden:

Öppet format standard i Storbritannien


- Internetworld:

E-handlare blåste hundratals svenskar


- Computer Sweden:

Samarbete ska förenkla Hadoop


- Internetworld:

Uber får konkurrens i Stockholm

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: