Våra senaste
toppartiklar

- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- Computer Sweden:

Molnet tvingar
fram smartare
utvecklare


- TechWorld:

Så gör du
OS X säkrare


- Computer Sweden:

Bankerna fortsätter lura sina kunder

I den elektroniska världen finns all information tillgänglig. Så det är lika bra att vara öppen och transparent. Företag som mörkar information blir ändå påkomna. Så brukar det låta när internetvisionärer eller framstående affärsutvecklare lägger ut texten om hur framgångsrika företag bör jobba gentemot sina kunder.

Den bistra sanningen är givetvis en annan. Vi på Computer Sweden har de senaste åren lyckats avslöja ett par stora misslyckanden i banker. Skrotade stora projekt och allvarliga intrång. Jag är övertygad om att det på sin höjd är några snöflingor högst upp på isberget. Finns det några personer som är bra på att hålla tand för tunga så är det it-säkerhetschefer på stora bolag. Dagligen nöter tusentals digitala murbräckor mot bankernas säkerhetsdörrar. Att de aldrig skulle lyckas är naivt att tro.

Inom banksektorn pratar alla affärsutvecklare i dag om kunddriven innovation, att man med hjälp av kunderna utvecklar nya tjänster. För det krävs transparens, då tvingas banken att vara öppen och ärlig med vilka brister banken har – och måste förbättra.

Frågan är om bankerna, bortsett från några optimistiska affärsutvecklare, verkligen har kulturen att vara öppna med sina fel och brister och därmed ge sig på de områden där de verkligen kan hitta förbättringar. Om de inte ens kan redovisa kostnader för exempelvis fonder på ett jämförbart sätt eller trixar med olika beräkningar av bolåneränta – hur ska de då kunna innovera med samma kunder som man på andra områden faktiskt lurar?

Bindningstiden på mina bolån har just gått ut. Min bankkontakt (hans titel är givetvis inte säljare utan rådgivare) vill sälja på mig sparanden som långsiktigt gynnar banken och kanske inte gör mig så mycket gott.

En riktig rådgivare skulle se över alla mina pengar och ge mig råd som långsiktigt skulle gynna mig – och därmed även banken. Från dolda bankintrång till säljande rådgivare, jag tror inte svenska banker är mogna för att utvecklas tillsammans med sina kunder.



Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Utvalda jobb

Utvalda whitepaper

Software-as-a-Boss
Ditt digitala skyltfönstret
DevOps krossar barriärerna

IDG.se-nyheter via mejl


Nyheter

- M3:

Petter bygger
egna robotar


Wordpress-skolan - del 3 - PC för Alla:

Så tjänar du pengar på din Wordpress-blogg


- Computer Sweden:

Lastbalanseraren går in i nästa fas


- Computer Sweden:

Microsofts
budord till
utvecklarna

- M3:

10 prylar för att uthärda påsken


- TechWorld:

Datormusikens
heliga graal


- Computer Sweden:

Video: Historien
om Windows


- Computer Sweden:

"Därför ser jag fram emot Java 9"

- Internetworld:

"Entreprenören har inte 10 000 timmar"


- TechWorld:

Så arbetar företaget
smartare i Evernote


- CS Jobb:

Hon investerar fem
miljarder om året


- MacWorld:

Så lagrar
du dina filer
i hundra år


- TechWorld:

Banktrojanen Zeus har bytt skepnad


- Computer Sweden:

"Molnet blottar de onödiga kostnaderna"

- IT24:

Rekord för svensk
spelförsäljning


- TechWorld:

Jättarnas plan för att förhindra stöld


- Computer Sweden:

Ljudkoden som
triggar mobilköpet


- PC för Alla:

Netflix: "Här är Sveriges snabbaste bredband"


- Internetworld:

Google Glass blir militärverktyg


- CAP&Design:

Påskägg genom tiderna

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: