Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple


- Computer Sweden:

keyboard

Populärt program spårar dig på nätet – utan att du vet om det


- Computer Sweden:

Här är länderna som skickar mest spam

Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic* tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

*Inlägg som inte direkt avhandlar artikelns ämne

 

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Jahaja.

2012-11-12 12:03

Är det bara jag som saknar en Play-app till Popcorn Hour?
Om vi är flera kanske vi skulle ligga på SVT lite eftersom de tydligen kan utveckla appar åt andra?

Mr Chips

Jahaja.

2012-11-12 13:23

Popcorn Hour.. det va tider det! :)

*Alex*

Jahaja.

2012-11-12 14:29

Jag köpte c-200 ca 2010, kanonnöjd.
Har kört det mesta men gillar man set and forget plus har ungar är den en riktig höjdare.

Mr Chips

Apple

2012-11-12 12:30

SVT-Play är utvecklat och testat för följande plattformar och i samma prioriteringsordning. Gänget som utvecklar kan/vet/vill helst utveckla för Apple (troligen deras primära arbetsplattform).

MacOs X - Safari
iOS - iPad
iOS - iPhone
MacOS X - Chrome

--- > Betydligt lägre prioritet, intresse och kompetens trots i många fall betydligt större användarmassa.

Android ICS - Samsung
Chrome - Windows XP - W7
Firefox - Windows XP - W7
IE - Windows XP - W/

--- > Fullständigt otestade, ostödda, ofungerande plattformar

Windows 8 Modern / Desktop
Android < ICS
SmarTV
Maemo
WP 7
WP 8

rm -rf /

Apple

2012-11-12 12:35

Jag an bekräfta att SVT Play fungerar sjukt dåligt på en Galaxy Note 4.0.4 med Flash player installerat oavsett webbläsare.

Fullskärmsläge fungerar oftast i Firefox men det är knappt. Mycket avancerade användarmönster som att spola i videon resulterar vanligtvis i att videon startar om från början, om den överhuvud taget reagerar från början.

Så länge jag varit med så har SVT Play aldrig fungerat ordentligt på Android.

Desplow

Apple

2012-11-12 12:40

Att Android prioriteras ned under iOS är ingenting konstigt, det är ett helvete att få till det på alla modeller på den plattformen. Har du fått det att fungera på iOS så har du direkt nått den största massan. Sedan arbetar man sig nedåt, dvs i listan för antal användare per enhet.

itsthlm

Apple

2012-11-12 12:43

Ditt resonemang håller inte eftersom man samtidigt prioriterat upp användarmassan iOS X - Safari. Ett vackert bevis på att man inte har större intressen för övriga plattformar...

rm -rf /

Apple

2012-11-12 12:41

Jamendåså, då borde vi betala därefter också...

Alla som äger en Apple pryl får gemensamt betala för 75% av SVTs budget

Användare av:
Android ICS - Samsung
Chrome - Windows XP - W7
Firefox - Windows XP - W7
IE - Windows XP - W/

får dela på kostnaden för resterande 25% av SVT budget.

Resterande användare som inte stöds:
Windows 8 Modern / Desktop
Android < ICS
SmarTV
Maemo
WP 7
WP 8

Ska således inte betala någon TV-licens tills deras plattform stöds.

Tycker jag känns rättvist. :-)

Bruno Horvat

Apple

2012-11-12 12:59

<glimt i ögat>
0%.
Jag äger ingen tv, således betalar jag 0 kr till Radiotjänst (SVT/SR/UR).
Det innebär också att deras produkter på webben inte fungerar heller som de borde...
</glimt i ögat>

smastad

Apple

2012-11-12 13:27

Laggar ganska bra på min iPhone 5 också... synd att SVT bytte ut den gamla jättebra Appen mot en HTML-baserad.

*Alex*

Apple

2012-11-12 16:21

Jag tänkte kolla på Agenda på telefonen igår (WP 7.5), så jag gick in på hemsidan, vilken ser riktigt bra ut. Meeen.... När jag skulle öppna en video så fick jag ett felmeddelande som säger att jag behöver flash. Hur tänkte de där?

Att sidan ser bra ut i mobilen spelar absolut ingen roll när de sedan kräver att jag installerar något som t.o.m. är nedlagt för mobila enheter (och som aldrig har funnits för WP och IOS).

Får man samma felmeddelande i IOS?

Vimp

Apple

2012-11-12 21:04

Nej, funkar perfekt.

Aaaarghh

Hur svårt kan det vara?

2012-11-12 13:27

HTML5 med videotaggen. Färdigt.

Marcus Hansson

Hur svårt kan det vara?

2012-11-12 14:08

är det inte precis det som har skapat problemet? :-)

Marcus Macke Johansson

Hur svårt kan det vara?

2012-11-12 14:15

Det skall väl vara non progressiv streaming annars tillåter inte upphovsrättsinnehavarna exmponering kan jag tänka mig.

Största problemet är väl att IE inte stödjer detta och man låser därmed ute Windows Phone..

rm -rf /

Samma sak för XBMC

2012-11-12 13:47

En del av det diskuteras här:

http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/xmlsvtplayse-brutet-1/
http://kontakt.svtplay.se/org/svt-play/d/fil-trasig-httpsvtplaysemobildeviceconfigurationxm/

En omgjord website för säkert flera miljoner av licenspengar och inte en tanke på
mobila device, htpc o.s.v Gör om gör rätta SVT :-(

michaelk

utlovat stöd?

2012-11-12 13:55

Har Samsung lovat att SVTPlay ska fungera i deras tv-apparater?

SVT har väl aldrig haft någon app för smart-TV, eller har de haft nån speciell deal med Samsung?

Hade för mig att SVT vägrade att utveckla speciallösningar för olika enheter och bara skulle göra webtjänster. Ser inte riktigt vad SVT har gjort för att hamna i krismöte med Samsung..

sneez

utlovat stöd?

2012-11-12 14:29

Håller med.

Upprörda Samsung ägare kan väl köpa det "Smart Evolution" kit som Samsung och deras återförsäljare trummar på: "Smart Evolution-teknologin ger dig en uppgraderad TV under en begränsad tidsperiod, d.v.s. om du köper en ES8005 kommer du under åren 2013-2016 att kunna uppgradera TV:ns funktionalitet genom att köpa Smart Evolution Kit".

Nej visst - går tydligen inte att köpa ännu - "Smart Evolution Kit kommer inte att finnas i handeln under 2012 utan kommer att säljas separat mellan 2013 och 2016."
(http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/smart-tv/UE65ES8005UXXE-features)

Trist att inte kunna se SVT Play i en TV för +20kSEK (prisjakt.se 55" LCD från Samsung, UE55ES8005), men folk skall väl lära sig något nån gång - jag har hopp om mänsklighetens intelligens.

msa

Bra....

2012-11-12 13:57

...att detta tas upp. Jag är en av dem som har en Samsung SmartTV och innan SVT bytte leverantör (eller vad det nu var) på SVTPlay så funkade det klockrent. Det laggade inte och jag kunde köra 720p på SVTplay utan problem. Det var knappt någon buffring och allt bara funkade asbra.

Men sedan så tog SVT ett i min mening korkat beslut och ändrade leverantör och sedan dess suger SVTPlay...även att använda på datorn. Bildkvaliteten är mycket sämre än tidigare, det går inte att välja kvalitet lika exakt som förut och att försöka se det på TVn är helt meninglöst då det buffrar var 5e sekund vilket gör mig tokig.

Det bästa vore om SVTplay ändrade tillbaka till det gamla. Förstår inte varför de ändrade saker och ting när det funkade så jävla bra.

best_jeppe

SVT borde sparka sina "utvecklare"

2012-11-12 13:59

T.ex. är Android appen för svt play en länk till hemsidan. Och de har mage att kalla den SVT Play 2.0.... =)

Pajasar hela bunten.

hans.pedersen

SVT borde sparka sina "utvecklare"

2012-11-12 14:19

tycker iofs att det är bättre att de underhåller en websida än en proprietär app..

sneez

SVT borde sparka sina "utvecklare"

2012-11-12 14:43

Fast gör de det? Hemsidan är ju inte direkt pekoptimerad. Dessutom är den så enormt buggig att man undrar om de ens orkat testa den själva.

hans.pedersen

SVT borde sparka sina "utvecklare"

2012-11-12 21:29

Funkar hur bra som helst för mig och är pekoptimerad. Måste vara fel på din telefon...;D

Aaaarghh

SVT borde sparka sina "utvecklare"

2012-11-12 19:01

Det bordegöre ett rent och snyggt API och sedan kommer andra att skapa superbra appar för allt.

Anders Arnholm

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-12 14:17

En TV skall vara en DUM monitor - inget annat. Varför skall SVT behöva löpa gatlopp för att det är en undermålig web-läsare i dessa "Smart-TV" från vissa tillverkare?!?

Har alltid tyckt att det är ordenligt puckat att sprida intelligensen till alla enheter i kedjan. Det finns AppleTV, Boxee, HPC, Mac Mini och en massa andra enheter som är lättare att uppdatera och billigare att byta när prestanda/teknik springer i från dem.

Vi kommer väl få höra från dessa Smart-TV innehavare om två år igen när web-standarderna återigen har sprungit vidare och Samsung och andra tillverkare tröttnat på att uppdatera gamla modeller men kunderna tycker fortfarande att det är rimligt att det skall fungera med alla tänkbara tjänster... Då kommer vi väl se att folk root:ar sin Smart-TV för att få in senaste web-läsaren... suck!

msa

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-12 14:45

Är det inte lite öronbedövande att ha en superdator i vardagsrummet? :)

hans.pedersen

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-12 14:56

Ja, ja - ett litet "T" hit eller dit...
HTPC skall det ju vara. Tack för påpekandet, det är ju viktigt med fakta här på IDG:s kommentarsfält :-)

msa

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-12 23:03

Vadå bullrigt???

Är det inte så här, som man har hemma i tv-rummet för att streama *lite* film?

http://www.youtube.com/watch?v=FrsVQVGxq6M&feature=related

:)

Vasteras

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-13 02:58

Jo, eller ännu bättre är väl ett gäng bladenclosures.... =)

hans.pedersen

När skall vi kunder fatta? Mer DUM-TV åt folket!

2012-11-12 16:28

Håller med om det. Kör själv med en HTPC som jag har kopplat till TV:n. Om jag sen vill dra upp filmen på projektorn kan jag göra det utan problem, jag har trots allt allting samlat på en dator som inte är "bunden" till en viss skärm.

Att jag sen får en uppgraderad webbläsare så fort det släpps en ny, stöd för DLNA, möjlighet att streama ifrån i stort sett vilken källa som helst är inte heller någon nackdel.

Hade jag istället lagt ut några extra tusenlappar på en TV med inbyggd "smart" programvara så hade jag suttit fast där. Så fort det inte kommer några fler uppdateringar till min smarta TV så är den inte så särskilt smart längre.

Vimp

Inte bara svtplay

2012-11-12 17:34

Inget alls fungerar på LGs 60+" tv och LG blue ray spelarna. slött som bara den och snabbare ta en flygstol runt jorden med meddelandet i handen än att försöka få något att lira ALLS. Fungerar det så tar det typ 20 minuter att öppna fb och sf fungerar inte alls.
30 Mbit fram till tvn men den är - kass. Apple TVn fungerar dock utan problem! Länge leve Apple som alltid verkar lira.

Vetande

Köp inte en "smart-tv"!

2012-11-12 18:03

Kan bara konstatera att s.k. "smart-tv" är dumt. De pengar som en smart-tv kostar är bättre spenderade på en separat box som man kopplar in till en standard tv. Den separata boxen kan då kör valfritt os som man kan styra över själv. Vid "smart-tv" är man beroende av att tillverkaren uppdaterar dessa vilket de struntar i att göra.
Har själv en Samsung "smart-tv" från 2010 där Samsungs appar bestämmer vad som är lämpligt att se på. T.ex. Youtube är väldigt begränsat jämfört med en dator. Skandal på en tv som endast är två år gammal. Samsung har skjutit sig i foten med denna bristfälliga och instängda teknik.

Snutte

Köp inte en "smart-tv"!

2012-11-12 22:08

Problemet är att ska man köpa en TV med bra bild idag så får man alla dessa "smarta" funktioner på köpet. Samsung, LG, Sony, Philips, Panasonic, alla har fyllt sina 5-10 bästa (om man bara ser till bildkvaliteten) modeller med som bäst mediokra mediafunktioner. Samtidigt som man (typ alla) missar grundläggande saker som t.ex. audio-passthrough från HDMI-portarna till ARC vilket gör TV:ns extra HDMI-portar oanvändbara om man har ett hembiosystem.

Den största orsaken (tror jag) är egentligen att i princip inga TV-tester jag har läst recenserar dessa funktioner på ett kritiskt sätt. Alla tester brukar handla till 80% om svärta och clouding, 19% om färgkalibrering och sedan en liten notis om att "den kan typ spela mediafiler också". Därmed kommer de undan med att göra riktigt dåliga implementationer av de "smarta funktionerna". Utvecklingen är optimerad för att få så många kryssrutor i featurelistorna som möjligt, sedan är det skit samma om det är användbart eller inte.

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Köp inte en "smart-tv"!

2012-11-12 23:16

@Tuxie - http://tuxie.wordpress.com 2012-11-12 22:08

"Samtidigt som man (typ alla) missar grundläggande saker som t.ex. audio-passthrough från HDMI-portarna till ARC vilket gör TV:ns extra HDMI-portar oanvändbara om man har ett hembiosystem."

Är det inte medieindustrins kopieringsnoja som inverkar på HDMI och gör det så krångligt och begränsat.
Det där med krypterad digitalsignal hela vägen?

Har inga bildvisningsapparater med HDMI-kontakt, så har inte personlig erfarenhet av HDMI-krånglet.

Vasteras

Ny streamingteknik för SVT Play

2012-11-13 06:51

Jag antar att det är detta som ställer till problemet, men det nämns inte ens i artikeln, utan det står att de uppdaterade sin spelare. Ja, det är klart att de gjorde, det de nog tvunga att göra när de byter streamingteknik.
http://blogg.svt.se/testbild/2012/09/ny-streamingteknik-for-svt-play/

Per Johansson

Problemet är SVT:s ägare o intäkter från skatten

2012-11-13 09:22

Om SVT hade varit beroende av att leverera produkter och funktion för sin överlevnad så hade allt bara rullat på. Man är bara kung tills man har betalt och här är merparten redan betalt.

OwnerX

SmartTV inte särskilt smart

2012-12-31 07:57

Det dröjer ett tag än innan SmartTv gör skäl för namnet
http://fatherben.se/wordpress/smarttv-alldeles-for-primitivt-jan-2013/

Bengt39

Samsung Sverige ingen höjdare

2012-12-31 15:41

Samsung har bra produkter men urusel support i Sverige är min erfarenhet sedan många år. Den svenska marknaden verkar heller inte prioriterad i Samsungs utvecklingsarbete,
Har haft tre support case genom åren och alla lika dåligt skötta
För det andra SMARTTV är alldeles för primitiv än det visar just appen med SVTplay- väntaett år och köp.

http://fatherben.se/wordpress/smarttv-alldeles-for-primitivt-jan-2013/

Bengt39

Comments powered by Disqus

Nyheter

- Internetworld:

Uber får konkurrens i Stockholm


- PC för Alla:

Microsoft hånar
Siri i ny reklamfilm


Apple köper upp hyllad Podcast-app

iPHONE-APP Elektronikjätten betalar motsvarande 205 miljoner kronor för rättigheterna till appen Swell.


- Computer Sweden:

Så ser succéprognosen ut för mobilspelmarknaden

- Computer Sweden:

Spelstudion reste sig ur Grin-askan


- TechWorld:

Erbjuder 750 000 för att knäcka Tor


- PC för Alla:

Pirate Bay satsar mobilt


- Internetworld:

Soundcloud-veteran vill förändra musikskapandet

- PC för Alla:

Hitta hotellet med snabbast internet


- Computer Sweden:

Stort säkerhetshål upptäckt hos Wordpress


amazon

Amazons praktfiasko

Nyheter Företaget gör storförlust efter hektiskt kvartal med siffror klart under förväntan. Nu pekar man bland annat på Sverigelanseringen som möjlig anledning.



- Internetworld:

Så (o)jämställda är internetbolagen


- Computer Sweden:

Sociala medier livsviktigt för semestersvenskar


- Internetworld:

Expressen lanserar Upworthy-kopia


- Internetworld:

Så många använder Facebook


- MacWorld:

Apple stäms av anställda i Kalifornien


- PC för Alla:

Microsoft skrotar
Surface Mini


- Computer Sweden:

Svenska skattepengar för hundratals miljoner till Apple

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group
Sök efter artiklar och produkter: