Våra senaste
toppartiklar

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

I fokus just nu
DAB
Tor

Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic* tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

*Inlägg som inte direkt avhandlar artikelns ämne

 

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Samsung chockhöjer priset för Apple

den där iPhone 5...

2012-11-12 14:08

...är en påse smärta för Apple, som de säger i utriket.

hans.pedersen

den där iPhone 5...

2012-11-12 14:18

Och där hämtade Samsung tillbaks större delen av böterna de fått, gött :)

Ger sig Apple in och dummar sig bland de stora grabbarna får de också leken tåla. Och just nu skulle inte jag vilja vara Apple, snacka om nedförsbacke utan bromsar. Deras enda chans är om de kommer med något innovativt som den första Iphonen vilket troligen inte kommer hända.

whatevér.....

den där iPhone 5...

2012-11-12 14:20

Trist för Samsung som troligtvis kommer mista en kund för processorer framöver.

tbasco

den där iPhone 5...

2012-11-12 14:28

Säg inte det...

Samsung har säkert analyserat marknaden noga och räknat ut att ingen annan kan tillverka de volymerna och därför kan de höja priserna utan att Apple kan göra så mycket åt det.

Självklart är detta ett svar på domen Samsung har fått på sig och bötesbeloppet på en miljard USD. Det så här Samsung "betalar".

Tycker att det är helt rätt av Samsung att göra detta.

Troode Apple verkligen att Samsung skulle bara sitta med armarna i kors och acceptera den mest korrupta domen i USA i modern tid?

Silverblue

den där iPhone 5...

2012-11-12 15:19

Japp, troligtvis har du rätt på kort sikt, men TSMC är världens största kiselfabrik och jag tror Apple inte tvekar när det gäller investeringar som gör att de mer oberoende av Samsung.

tbasco

den där iPhone 5...

2012-11-12 17:00

Det handlar inte bara om hårda saker om vem som har störst fabrik eller vem som kan tillverka mest flest kiselbrickor per timme, utan det handlar om annat såsom kvalitet och processkunskaper. Applefanatiker talar ju emot sig själva när dom säger att Samsung bara gör skräp....

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

den där iPhone 5...

2012-11-13 01:28

Kvalitetskontrollerna är nog lika höga på tsmc ska du se. Samsung är duktiga på hårdvara men när hur man använder tekniken är de sämre. Ett affärskonglomerat utan hjärta som tänker i siffror.

kaffe-koko

den där iPhone 5...

2012-11-13 07:24

..och du kan ge oss ett exempel på ett företag med hjärta och som inte tänker i siffror??

Kvervulatix

den där iPhone 5...

2012-11-13 21:27

Ikea t.ex. Kamprad har byggt upp ett företag från grunden efter sin vision. Och karl kör fortfarande runt i en 240.

kaffe-koko

den där iPhone 5...

2012-11-12 19:13

Vänta nu här,
Intel är mig veterligen den största tillverkaren, och enligt wikipedia är Samsung näst störst, så varifrån du fått att TSMC är störst vet jag inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor_sales_leaders_by_year#Ranking_for_year_2011

gmo

den där iPhone 5...

2012-11-12 19:36

Största tillverkare sa jag ej, utan största kiselfabrik.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foundry_model
Nu spelar det inte så stor roll exakt vem som menar vad, då man lätt kan slå upp på wikipedia att TSMC redan håller på att dra igång produktion av Apples chip:
"On Friday, August 12, 2011, the partnership between TSMC and Apple was announced and TSMC has begun trial production of the A5 (dual core) and the A6 chip for Apple's next-generation iPads and iPhones."

Vilket var poängen jag ville få fram.. Apple försöker göra sig oberoende av Samsung helt enkelt.

tbasco

den där iPhone 5...

2012-11-12 22:43

Appel har bra vinst marginal, så jag tror faktis att de kan tänkasig att betala ca 10-20% mer hos en annan tillverkare, bara för att slippa samsung av ren princip, med sedan gäller det att de inte bryter mot några samsung patent osv,,,,

Samtidigt kan jag förstå att samung vill ta hem pengarna de ev förlorat i tvisterna,

svårt att säga vem som blir förlorare på längre sikt,, kan bli appel kan bli samsung om de inte ökar sina markands andelar eller hittar någn annan att sälja till.

dnox

den där iPhone 5...

2012-11-12 15:32

"Troode Apple verkligen att Samsung skulle bara sitta med armarna i kors och acceptera den mest korrupta domen i USA i modern tid?"

Känns som om du saknar sinne för proportioner om du har fått för dig att denna dommer kvalar in i den listan.

Hela patentsystemet är sjukt och dommarna är oftast ett resultat av det, inte korruption.

Ssargon

den där iPhone 5...

2012-11-12 15:39

Kortsiktigt kanske ok men ack så dumt långsiktigt om dom inte kan motivera detta med generella prisökningar för råvaror, mm. Känns bara dumt att stöta sig med sin största kund av den anledning som du hävdar, dvs som någon slags hämnd. Apple kommer bara byta leverantör över tiden, något som inte gynnar Samsung.

Att kalla domen "den mest korrupta domen" kanske tyder på viss brist på kunskap om ämnet, eller? Du behöver inte gilla Apple men du framstår inte som varken intelligent eller påläst med sådana påståenden.

Läs gärna Florian Mueller's blogg på www.fosspatents.com för mer info om alla aspekter kring detta och många andra rättsfall och stämningar mellan bolagen. Han är erkänt duktig inom detta område.

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-12 15:49

"Läs gärna Florian Mueller's blogg på www.fosspatents.com för mer info om alla aspekter kring detta och många andra rättsfall och stämningar mellan bolagen. Han är erkänt duktig inom detta område."

Där gjorde du dig själv till totalt åtlöje för samtliga här på IDG. Att hävda att Florian Mueller's blogg är någon bra läsning visar bara på vilken fet foliehatt du har på huvudet, kanske tom. är den sponsrad. Skrämmande minst sagt.

_quecee_

den där iPhone 5...

2012-11-12 16:01

Eftersom du tydligen läst den så kan du ju redogöra i korthet de faktafel och folietankar som han tydligen har...jag väntar.

"Kanske tom. är den sponsrad", ja det var en djup analys du gjort....

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-12 16:12

Du har ju troligtvis en foliehatt på huvudet om du missat alla svängar hit och dit angående Florian.

Jag hjälper dig lite på traven, förmodligen går inte budskapet fram men det är värt ett försök:
http://en.swpat.org/wiki/Florian_Mueller_on_software_patents

_quecee_

den där iPhone 5...

2012-11-12 16:21

Han är konsult och han har gjort något uppdrag för Microsoft och Oracle....och?

Kul slutsats att allt han gör numera inte har något värde pga av att han arbetat under en tid för två bolag som inte har med Samsung och Apple att göra, det vill säga det vi diskuterar.

Han har en stor kompetens inom det område han arbetar. Och nu vill du få det till att han inte har det eller att Apple betalar honom för att vinkla allt i deras riktning....har jag tolkat dig rätt?

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-12 19:09

Han påstod att Google skulle förlora totalt mot Oracle och få betala alla 6 miljarder dollar. Nu är det Oracle som förlorade och dessutom betalar rättegångskostnaderna. Han var dessutom väldigt säker på saken.

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-11-12 19:50

Och därför är hans kommentarer inget värda? Han har flera gånger utsetts till en av dom mest inflytelserika personer inom hans område....och han skriver vettiga grejer och har bra analyser. Klart att han inte har rätt alla gånger men han gör ett bra arbete och har en stor kompetens. Jag har inte sett någon som gör bättre analyser än honom vad gäller de stämningar som flyger fram och tillbaks. Tips tas tacksamt emot dock då jag gillar att hålla mig uppdaterad.

Känns inte seriöst att någon ska såga honom för att man själv gillar Android eller framför allt inte gillar Apple.

Steve Ballmer sa på ett lite hånfullt sätt att iPhone inte kommer sälja när den kommer ut. Betyder det att allt Ballmer/Microsoft gör är fel?

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-12 20:11

Der finns många som är inflytelserika utan att veta vad de snackar om.

Att Mueller har lite koll säger jag inte emot, men frågan är om han vet så mycket som han påstår. Och det tror jag inte. Jag litar helt enkelt inte på honom. Han har helt enkelt haft lite för mycket fel, där avvikelsen överlag antyder "bias" mot företag som Google och mot Linux och för Apple, MS och Oracle.

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-11-12 20:19

"Oracle has admitted to the court that it retains the frequently-cited Florian Mueller of the popular blog FOSS Patents as a consultant."

Mellin

den där iPhone 5...

2012-11-14 11:45

Kan du peka på ett enda fall där Florian gjort en analys som senare visat sig vara korrekt?

Tänkte det...

Det stora skämtet är ju att Florian stolt hävdar sig vara en "independent analyst and blogger", men som samtidigt arbetar för industrins tungviktare?

Haha, nice try!

Att massa dumma jänkare går på smörjan som sprutar ut ur honom är ju inte förvånande, sorgligt att även svenskar går på hans bullshit...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-15 15:36

Jaha, svårt att hitta några korrekta analyser från Mr Muller?

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-15 15:41

Nej....men hinner inte lägga tid på det...det är inte så svårt...han har gjort runt 1000 inlägg på sin blogg. Du kan väl börja att gå igenom dom och skicka en lista på alla som du tycker är fel...

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-12-12 12:05

Som jag trodde, du kan inte inte hitta en enda korrekt analys bland hans smörja.

Det är du som skrev att han skriver bra analyser, upp till bevis!

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-12-13 14:35

Har fortfarande inte tid. Du verkar ha mer tid....hur går det med att hitta alla felaktiga analyser som jag efterfrågade? Jag tycker att han gör bra analyser. Du tycker inte det och kallar det smörja....jag tror att han kan betydligt mer än dig. Eller du kanske kan peka på dina egna 1000+ analyser och ditt enorma kunnande inom detta område?

Det är lätt att klanka ner på andra men kanske inte lika lätt att backa upp sitt eget kunnande eller jobb....

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-14 11:50

"Jag har inte sett någon som gör bättre analyser än honom vad gäller de stämningar som flyger fram och tillbaks."

Du har uppenbarligen inte läst Groklaw då...
www.groklaw.net

Där kan vi snacka oberoende analytiker, har konsekvent haft rätt där Florian haft fel...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-14 13:18

Nu jämför du Florian mot en hel stab av personer....

Groklaw gör också ett bra jobb. Han inte följt dom så mycket sedan mitt intresse för SCO-IBM svalnade....

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:15

"Nu jämför du Florian mot en hel stab av personer."

Och? Gör det Groklaws analyser sämre? Nu får du förklara dig...

En av storföretag inhyrd betald lobbyist vs en bataljon av frivilliga neckbeards, geeks & nerds?

Ja jag vet ju vem jag har mest förtroende för...

Och framför allt vem som har bäst track record.

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:41

Jag skrev att jag inte hittat 'någon' som jag tycker ger bättre analyser än honom. Jag kan självklart böja mig för att hela det kollektiva internet har bättre kunskaper än honom. Men inte många i min mening som redogör för det på ett lika bra sätt.

Groklaw har jag inte kritiserat alls så behöver inte förklara mig....

Men med dina konspirationsteorier så är det väl inte heller så att precis alla som bidrar till Groklaw bara jobbar på småfirmor utan att någon gång jobbat med/mot eller för något storföretag....du kanske ska kika på det? Det vore ju hemskt om du skulle hitta någon som gjort det som direkt skulle förstöra ditt förtroende för Groklaw...

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-15 15:24

Självklart arbetar en stor del av nördardna som hänger på Groklaw för olika storföretag.
Men skillanden mellan Groklaw och FOSS Patents är att Muller är betald av ett par enstaka storföretag för att representera dem.
Groklaw söker efter fakta.

Ser du inte skillanden?

Konspirationsteorier?
Säger killen som ser Florian Muller som en trovärdig källa?
Tillåt mig skratta hånfullt åt det hyckleriet:
hahaha!

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-12-17 13:05

"Groklaw gör också ett bra jobb"

Fattar du vilken förolämpning det är att skriva så när du redan har höjt Florian till skyarna...

För vad jag kan minnas har Groklaw of FOSSPATENTS aldrig gjort samma analyser av hur de tror att ett fall kommer att gå.

Snarare så är de alltid lika skadeglada när Florian och hans kunder har fel och förlorar en viktigt tvist i ett ärende...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-12 22:10

"Nu är det Oracle som förlorade och dessutom betalar rättegångskostnaderna. Han var dessutom väldigt säker på saken."

Och vill man köra med samma argument som du så skulle man då kunna hävda att domarna var korrupta... ;-)

Zulo

den där iPhone 5...

2012-11-12 22:47

Tja... I fallet Oracle så lärde sig domaren Java (hade tidigare erfarenhet av programmering). Han hade välgrundade resonemang och såg till att juryn följde instruktioner. De tekniska detaljerna blev noggrant undersökta.

Kan man säga samma sak om detta fall också?

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-11-13 19:26

Vad är det som säger att jag ska tro på dig..?

Zulo

den där iPhone 5...

2012-11-13 19:35

Dokumenten från rättegångarna?

Jag gillar t.ex. citet från Oracle vs Google där en av jurymedlemmarna sade att han ansåg att Oracle var övertygande och trodde att Google hade gjort något fel, men då han ansåg att Oracle faktiskt inte hade presenterat några hållbara bevis för lagbrott så konstaterade han att han inte kunde döma till deras fördel.

Domaren själv presenterade välgenomtänkta analyser av fallet som bland annat var baserat på vad han hade lärt sig om språket Java och på lagarna och på tidigare prejudicerande domar. Den slutgiltiga domen blev att allt Google ansågs ha kopierat var lagligt att kopiera.

Finns det något motsvarande i Apple vs Samsung? Var hittar man de välgrundade resonemangen och de noggranna analyserna?

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:31

"Domaren själv presenterade välgenomtänkta analyser av fallet..."

Hmm... ;-) ...nu vet jag att du är en rabiat motståndare till allt vad Apple heter, så jag bör nog ställa mig kritiskt till ditt påstående.
Kallas källkritik.

Ha en bra da'!

Zulo

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:57

Har du läst domstolsdokumenten? Det kom aningen mer resonemang kring lagarna i fallet Oracle, och jag har ännu inte sett någon som har kunnat peka ut några allvarliga fel i domen. Inte ens Mueller som från början gjorde en helt annan bedömning om vad resultet skulle bli.

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-11-14 17:05

Hej-Hej!

Se mitt svar ovan.

Zulo

den där iPhone 5...

2012-11-14 12:05

"Han har en stor kompetens inom det område han arbetar."

Har aldrig hört någon annan än just Florian påstå detta...
Förutom du då... :-)

"Apple betalar honom för att vinkla allt i deras riktning"

Nej, Oracle och Microsoft är de företag som han arbetar som lobbyist för.
Och de är ungeför lika förtjusta i Android som Apple är...

Go figure...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-14 13:13

"Har aldrig hört någon annan än just Florian påstå detta...
Förutom du då... :-)"

Nja, du får Googla lite helt enkelt....eller kika på Wikipedia....Och om nu inte någon annan i hela världen tycker han har kompetens så får du väl ändå lägga till både Oracle och Microsoft som ändå anlitar honom? :-) eller anlitar dom honom just för att han inte har kompetens? Han citeras ju dessutom flitigt runt om i tekniska/ekonomiska media....pga kompetens eller ej?

den där iPhone 5...

2012-11-15 11:25

Jag känner mycket väl till Florian.

Har precis läst hans Wikipedia sida. Igen. Inte ett postitiv ord om honom från någon med det minsta inflytande.

Du får ju gärna visa dessa sidor, där det enligt dig (personen utan ens ett nick) finns folk som påstår att Florian är kompetent.

Min åsikt är ju att han - som alla andra satans lobbyister - är en intellektuell hora, som säger vad hans kund vill att han ska säga, oavsett fakta.

Och man kan väl gå så långt som att säga att Florian är en kompetent lögnare.

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-12 20:17

Läsa idgs patent expert han som är betald av oracle mfl

Mellin

den där iPhone 5...

2012-11-13 07:01

"Kortsiktigt kanske ok men ack så dumt långsiktigt om dom inte kan motivera detta med generella prisökningar för råvaror, mm. Känns bara dumt att stöta sig med sin största kund av den anledning som du hävdar, dvs som någon slags hämnd. Apple kommer bara byta leverantör över tiden, något som inte gynnar Samsung."

Inte så himla smart av Apple att stöta sig så med en av sina leverantörer heller skulle jag vilja påstå. Som företagare så skulle jag nog hellre stöta mig med en kund än en leverantör som tillverkar något som är ett måste för att min produkt ska fungera och ingen annan verkar kunna leverera för tillfället.

Per Johansson

den där iPhone 5...

2012-11-13 10:47

Florian Mueller är avlönad av Steve Jobs kompis på Oracle. Florian skriver ur Apples/Oracles perspektiv.

chaseonline

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:09

"Han är erkänt duktig inom detta område."

Erkänd av vem då?

Oracle, Microsoft och hans mamma?

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-14 16:32

Nu är du bara dryg.....är det så svårt att förstå att har kompetens inom ett område som han jobbat inom i många år, där han anlitas som expert, där många analytiker och IT-media lyssnar på och citerar honom varje vecka...

Av just dessa är han erkänd. Finns väl ingen större anledning för dom att återkomma till just honom om han varken är kompetent eller respekterad inom sitt område.

Prova att följa lite finansiella nyheter på tex Yahoo Finance och följ tex: http://finance.yahoo.com/quotes/aapl+NOKI-SEK.ST+glw+nuan+fb+jnpr+rimm+msft+goog+nok+qcom+yhoo+dell+ibm+orcl+hpq+csco+acn+nvda

Han återkommer flitigt i dessa sammanhang. Men du kanske vet bäst....

IT Tiger

den där iPhone 5...

2012-11-14 17:51

Vad har han för utbildningar då? Hur mycket har han jobbat direkt med patent och patentlagar?

Natanael L

den där iPhone 5...

2012-12-17 13:01

Inga svar på det heller...

Nä, har man inga eller svara argument är det väl lika bra att ge upp...

Florian Muller är ett skämt, det stort köpt skämt, det är bara att inse...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-15 15:42

Bara för att man skriver för någon tidning behöver det inte betyda att man kan något om ämnet.

Se bara majoriteten av "journalisterna" som skriver här på IDG....

Jag vet inte bäst.
Men jag vet att ingen av de analyser Florian har släppt - de senaste 5 åren åtminstone - har varit särskillt korrekta.

Öh, finansiella nyheter?
Du menar de om det där slumpspelet som heter börsen där verkligen ingen kan förutse vad som kommer att hända ens de närmaste 5 minuterna?

Jomenvisst! Jämfört med "analytikerna" där så framstår väl även en klåpare som Florian som kompetent...

Ear Fix

den där iPhone 5...

2012-11-12 16:58

1) Om det är som rykterna säger så försöker ju Apple redan nu byta leverantör, så då har ju Samsung inget att förlora.
2) Det kan finnas en anledning till att Apple inte kan hitta en leverantör som kan leverera till bättre kvalitet än Samsungs plastskit (som jag har hört att Samsungs produkter är).

Du GoflorpOSX GordonFlash och 32768 andra gillar detta

den där iPhone 5...

2012-11-12 21:25

95% det som släpper är ju platsskit,, har precis returnerat min "Nya" TV för andra gången... Ångrar att jag köpte skiten.

YesSirICanBoogie

den där iPhone 5...

2012-11-13 09:06

"plastskit".

Ja, Samsungs CPU'er och skärmar är nu för tiden enbart i plast. Teknikens under...

crazyrobban

den där iPhone 5...

2012-11-12 18:07

Jag tror nog att det ar lite aftonbladet over det har. Samsung har kontrakt med apple att leverera processorer fram till 2014 och priset for dessa torde vara bestamt for lange sen.
Jag antar att dessa priser ar for de procesoereer for efter 2014
Apple har sedan en langre tid sagt att de ska forsoka sprida ut sig sa det inte blir beroende av en tillverkare sa Samsun passar val pa att trissa up priset lite for att ta in missad inkomst

fredrik70

är väl lättare

2012-11-12 14:30

om apple bara köper upp samsung -> Problem solved :P

Brasse Bratwurst

är väl lättare

2012-11-12 14:34

Du kanske borde kolla värdet av tillgångar och omsättning hos de två bolagen. Det är mer troligt att Samsung skulle kunna göra något sådant.

hans.pedersen

är väl lättare

2012-11-12 14:36

Även ifall konkurensmyndigheter kommer stoppa en sånn handel i all deras stora marknader.

hans.pedersen

är väl lättare

2012-11-12 14:43

oavsett konkurrensmyndigheter så skulle det nog inte alls vara omöjligt, om man kollar på den delen av samsung som tillverkar dessa delar och inte samsung som hel koncern. Storleksmässigt/omsättning/tillgångar ligger inte speciellt långt ifrån heller för den delen.

Brasse Bratwurst

är väl lättare

2012-11-12 14:54

Samsung Electronics har ett marknadsvärde på knappa 200 miljarder dollar. Apple's kassa är på runt 100 miljarder usd. Med hälften i cash och hälften i shareswaps så skulle det vara möjligt dock inte troligt. En hostile takeover är närmast omöjlig och att övertyga Samsung ägare inte troligt så bara att glömma din dröm. :)

Neptune

är väl lättare

2012-11-12 20:34

Asiaterna brukar dessutom vara ganska bra på att se till att inte utlänningar kan ta över bolag. Dock vet jag inte om Korea tillhör den traditionen.

Ozymandias

talessättet

2012-11-12 14:42

What goes around comes around, verkar passa in ypperligt i den här (trista) historien. Apple är just nu på glid utför och passar de sig inte kan backlutet snabbt förändras från brant i nuläget till fritt fall.

grolim

Inget problem för Apple

2012-11-12 15:05

Det är bara att höja priset på iPhone med 20% och kalla den för iPhone6.

Folk kommer att slåss blodiga i kön utanför Apple store för att köpa den senaste iPhone...

Bruno Horvat

Inget problem för Apple

2012-11-12 15:14

iPhone 5s.... 6:an blir 40% dyrare.

hans.pedersen

Inget problem för Apple

2012-11-12 15:47

Men 20% längre!

Rotten_Apple

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:07

Även om Apple inte höjer priset på iPhone samt får 20% högre pris på processorn så ligger de väl sisådär 300% högre i vinst per telefon än sina konkurrenter.

Den smällen kan de nog ta under det år det tar att byta leverantör fullt ut.

Samsung kommer bli den enda förloraren i det här. Vem kommer vilja köpa stora volymer från dem i fortsättningen när de nu visat hur de är som affärspartners?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:20

Motorola, HTC, Microsoft, Acer, Sony, ZTE, LG, ASUS, Huawei........?

Det är nog många som gärna vill köpa processorer från dem som är erkänt bäst att leverera. Inget företag bojkottar Intel trots att de är mycket dyrare än AMD, eller hur? :)

hans.pedersen

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:28

Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan motivation.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:31

Fast dom företagen skulle aldrig stämma Samsung på samma sätt som Apple gjort.

Så det finns nog ingen risk för en "plötslig" höjning på 20%.

Apple har väl bäddat för detta genom sin stämning som jag ser det.

Bruno Horvat

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:38

Det spelar nog ingen roll om det rör sig om en stämning eller ej.

Samsung har ju härmed visat att om de inte gillar det deras kund/konkurrent gör, så reagerar man så här. Vem vet vad som kommer att hända om HTC eller någon annan tar fram en telefon som springer om Samsungs flaggskepp i försäljning.

Affärsetik är en svår sak, speciellt när det rör sig om så stora belopp. Det gäller att kunna skilja på A och B, och framför allt att inte blanda in känslor i affärer.

Freewill

Andra problem

2012-11-12 17:15

Samsung inser väl att Apple lämnar dem iaf så det spelar ingen roll om de pumpar ut lite extra som kompensation för böterna, och Apple har säkert råd att betala.

Tror Apple har större problem än så för tillfället.
Deras produkter känns gamla och tråkiga och Apples halleluja möten är numera mest löjliga.

Krävs nåt nytt helt enkelt för att väcka köpbegäret igen.

pyrx

Inget problem för Apple

2012-11-12 18:06

Känslor va? Vad tror du drev apple till att försöka stämma Samsung då? Måste ha vart ett stort hav av hatkänslor för "kopiering" osv. När det gäller att agera efter känslor så leder apple ganska stort helt enkelt. Varför skulle det då inte fungera för andra företag plötsligt?

True story

Inget problem för Apple

2012-11-12 19:11

Du missar poängen totalt.

Jag skrev att det är dålig affärsetik att låta en oenighet på ett område gå ut över ett samarbete på ett annat.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 20:49

Eh? Apple bäddade den här sängen själva. Genom att kräva $30 för en gummisnoddseffekt så ber de Samsung om att kräva ett mer marknadsenligt pris för deras produkter och tjänster.

hans.pedersen

Inget problem för Apple

2012-11-12 23:29

Tja, HTC lyckades ju få till ett alldeles normalt avtal.

Och om det är ett marknadsmässigt pris så ska de ju höja med 20% för alla sina kunder.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 22:49

Dålig affärsetik, som att Apple drar sig ur planerade affärer med Samsung?

Du kan ju vända på resonemanget, vilken underleverantör tar risken att bli alltför beroende av en kund som Apple, med tanke på hur de agerar med sina stämningar och uppsägningar av kontrakt.

vulture

Inget problem för Apple

2012-11-12 23:30

Vilka planerade affärer då?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 17:47

Ja, för det är precis det de alla gjort med Intel, eller hur?

hans.pedersen

Inget problem för Apple

2012-11-12 19:03

Har Intel höjt sina priser för en kund/konkurrent i den storleksordningen?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 23:53

Jämför priser på Intel och AMD. Samsung sätter bara ett marknadsenligt pris på sin produkt. Det är upp till Apple att köpa någon annanstans om de inte är nöjda.

hans.pedersen

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:10

"Jämför priser på Intel och AMD."

Varför ska jag göra det? Det var inte det jag frågade efter. Jag frågade om Intel plötsligt höjt sitt pris till en kund med ca 20% mitt under pågående produktion.

"Samsung sätter bara ett marknadsenligt pris på sin produkt."
Hur vet du att det är marknadsmässigt?

"Det är upp till Apple att köpa någon annanstans om de inte är nöjda."

Vilket de också kommer göra, det vet vi ju redan. Min undran kvarstår dock om andra vågar lita på Samsung som leverantör efter detta, speciellt om man som Apple använder dem till merparten av sina komponenter.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 08:33

Ja vem ska nan lita på ;-) De har väl inte ga några advokater på apple som kollar köpeavtalen när de beställer kompomenter, eller? Alla vet ju att Apple och dess advokater som övriga spelare i branschen kan lita på att de beter sig moraliskt och klanderfritt .. He he.

Leifi Jansson

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:28

"Ja vem ska nan lita på ;-)"

Precis vad jag menar. Samsung har nog sett till att de kommer längre ner på listan när företag ställer sig den frågan inför nästa stora order.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 20:50

"Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan motivation."

var har du fått det ifrån?
gisssar du bara att dom inte har någon motivation ist för att läsa varför?

Samsung skulle bygga en ny fabrik för chip tillverkning åt apple, men apple ska byta leverantör i framtiden så samsung stoppa bygget och blir ist tvungen att höja priset för att bekosta bygget som aldrig blev klart

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-12 23:39

Intressant. Har du en länk till den infon om fabriken?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 23:52

www.sammobile.com/2012/11/12/apple-have-to-pay-more-for-samsungs-chips/

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:05

Här har du källan din länk använder sig av.

http://www.theverge.com/2012/11/12/3634500/samsung-iphone-ipad-processor-price-rise

"Unfortunately, the Chosun report fails to identify the reasons for Samsung's raised pricing, though it may have something to do with a significant recent investment the company made in retooling its plant in Austin, Texas, the very same that builds Apple's processors."

Gräver du lite till så hittar du snart att den fabriken tillverkar processorer till fler än Apple. Intressant är också och att Intel investerade 5 miljarder i sin fabrik i Arizona vid samma tidpunkt, så det kan ju ha påverkat besluten också.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:07

Så varför tror du att ökningen va motivationslös då? :-p

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:14

Därför att Samsung inte har givit någon motivation till sin höjning kanske?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:43

Hur vet du det? Har aldrig läst i någon artikel att dom höjde omotiverat, har du länk till d?

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:47

Har du läst någonstans att Samsung själva motiverat sin prishöjning?

Så länge de inte själva redovisar motivet till sin höjning så är den omotiverad, allt annat är spekulationer.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 06:06

Omotiverat för oss ja, inte för apple, att påstå att det är omotiverat är lika mycket spekulationer som motivationerna som spekulerats, fast lite mer långsökt då du enbart baserar det på brist på information

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:23

Med omotiverat menar jag att Samsung inte har motiverat sin höjning.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:31

Fast d vet vi ju inte om dom har, dom har såvitt jag vet inte sagt nått alls än. Men dom har troligen motiverat det för apple eftersom apple gick med på höjning direkt

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:41

Precis, de har inte motiverat sin höjning ännu.

Och vad jag förstår så gick inte Apple med på höjningen direkt, utan motsatte sig den först men var tvingade att gå med på den för att de inte hade någon annan leverantör.

Nu är det väl inte ovanligt att en kund motsäger sig prishöjningar, men om motivet bakom höjningen hade varit t.ex. höjda råvarupriser, eller ökade tillverkningskostnader så brukar nog de flesta kunder gå med på en prishöjning.

Vi får väl se om Samsung kommer med en rimlig förklaring till sitt agerande.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:49

"Precis, de har inte motiverat sin höjning ännu."
Det är ett påstående från dig som jag vill ha belägg för, en stor skillnad att säga att vi inte vet motivet och att säga att dom inte motiverat sitt beslut. Om du ska envisas med att säga att det va en omotiverad höjning så får du backa upp det med nån källa

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:55

Var kan du läsa att Samsung motiverat sin höjning, och vad var den motivationen?

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:00

"Var kan du läsa att Samsung motiverat sin höjning, och vad var den motivationen?"
Jag har inte sagt att ja vet motivationen, det va du som gjorde ett påstående; att det va en omotiverad höjning, därför är det du som har bevisbördan.

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:07

Med omotiverad höjning menade jag att Samsung inte givit något motiv för sin höjning. Vad jag vet har Samsung inte ens bekräftat att man faktiskt höjt priset. Fram till att de gör det, så är den påstådda prishöjningen omotiverad från dem.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:13

Du förstår inte vad som menas med motiv alltså? En handling blir inte motiverad av att man säger det offentligt utan om man gör det av en speciell anledning. Därför kan du inte säga att den i nuläget är omotiverad utan du kan enbart säga att du inte vet motivet till höjningen. Förstår du nu? Jag antar att du menar rätt men anledningen till att jag skriver till dig är för att du envisas med att påstå något som inte är sant i dagsläget.

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:16

Det går alldeles utmärkt att säga att en prishöjning är omotiverad i avseende att någon inte angivit ett motiv.

"Samsung har inte motiverat sin prishöjning."

Det betyder inte att Samsung saknar motiv.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:22

"Det går alldeles utmärkt att säga att en prishöjning är omotiverad i avseende att någon inte angivit ett motiv. "
Nej för det är en jävla skillnad på att nån gör något omotiverat och att inte veta motivationen till något nån gjort. Lär dig svenska lr googla definitionen på omotiverat

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:25

Ur SAOL:

omotiverad = utan att anföra skäl, obefogad, opåkallad

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 16:34

jo okej du kan säga att det är omotiverat för dig, men ditt utalande -"Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan motivation."
är fortfarande inte sant, utan bygger på spekulationer från din sida, dom kan ju fortfarande ha motiverat det för apple

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 18:50

Vi diskuterar väl ändå utifrån nyheter vi läser, eller hur? Så inte bara omotiverat för mig och dig, utan för alla som diskuterar detta just nu.

Samsungs VD kanske motiverade beslutet för sin familj också, vem vet. :-)

Eftersom du tycks hänga upp dig på att saker och ting kan ha flera betydelser, och det är din tolkning som har företräde, så kan jag ju skriva om meningen bara för dig. :-)

"Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan officiell motivation."

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 18:56

"Så inte bara omotiverat för mig och dig, utan för alla som diskuterar detta just nu.

Samsungs VD kanske motiverade beslutet för sin familj också, vem vet. :-)"

och här är det du inte förstår, dom behöver inte motivera för oss, bara för apple och dom verkade ju köpa det trotts deras kontrakt till 2014.

"Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan officiell motivation."

varför skulle nått företag bojkotta dom för att dom inte gör en motivering officiell? tror nog alla företag nöjjer sig med att dom själv får höra den

Dean Larsson

Inget problem för Apple

2012-11-13 19:01

"och här är det du inte förstår, dom behöver inte motivera för oss, bara för apple och dom verkade ju köpa det trotts deras kontrakt till 2014."

Har aldrig sagt att de måste göra det heller. Bara att de inte gjort det.

"varför skulle nått företag bojkotta dom för att dom inte gör en motivering officiell? tror nog alla företag nöjjer sig med att dom själv får höra den"

För att en motivering alltid brukar vara på sin plats vid sådana här stora höjningar, och för att i just det här fallet kan andra kunder lätt dra slutsatsen att höjningen görs som en direkt följd av att Samsung inte längre kommer överens med sin kund i en helt annan fråga.

Edit: typos

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 10:06

Om du ser en låda som innehåller en katt, så betyder det inte att katten inte existerar bara för att du inte ser den.

Bara för att du inte har hört Samsungs motivering, betyder inte att den inte existerar.

LostBinary

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:31

"Bara för att du inte har hört Samsungs motivering, betyder inte att den inte existerar."

Har jag aldrig påstått heller.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 22:43

Hur vet du att Samsung saknar motivation?

vulture

Inget problem för Apple

2012-11-12 22:56

Vad är problemet med att det finns flera aktörer på marknaden, finns väl fan plats för både Apple, Samsung och många till, att dom sedan stämmer varandra är en del av spelet. Vad är bäst eller inte är bara en smaksak, som att säga att en F1 bil är snabbast, eller bäst, vad fan betyder det på en leråker?

När ska ni jolt-cole kids fatta att det är olika företag, olika USPar, olika målgrupper. Er argumentation är lika tröttsam som korkad!! Lika trångsynt som att hävda att det bara ska få ska produceras vänsterskor?

Friktionen mellan bolagen skapar den värme och glöd för att skapa nya produkter, utan den så skulle vi konsumeter ha en mycket tråkigare vardag!

YesSirICanBoogie

Inget problem för Apple

2012-11-13 07:29

Vad har du för motiv att gå till så våldsamt angrepp i ditt inlägg, tom att få med personliga påhopp, som svar på min fråga
"Hur vet du att Samsung saknar motivation?"?

vulture

Inget problem för Apple

2012-11-13 00:34

Jag skrev inte att de saknar motivation. Jag skrev att de inte givit någon motivation, vilket kanske ska förtydligas.

Fram till att de ger sin förklaring är allt bara rykten från mer eller mindre insatta personer.

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-13 07:36

Du skrev:

"Nej, men de kanske bojkottar företag som plötsligt höjer priserna med 20% utan motivation."

Det kan jag inte tolka annat än att du menar att de saknar motivation.

vulture

Inget problem för Apple

2012-11-13 09:59

motivation har de säkert. Det är kanske motivering de inte haft... I alla fall inte publikt.

EDIT:Ahh, såg just kommentaren med definitionerna nedanför av ola200...

VidfamneOriginalet

Inget problem för Apple

2012-11-13 10:53

Motiv har de säkert för sitt beslut, men möjligen saknar de motivation att berätta det publikt. Ett ställningstagande de knappast måste motivera.

vulture

Inget problem för Apple

2012-11-13 11:50

;-)

VidfamneOriginalet

Inget problem för Apple

2012-11-13 12:35

Jo, man kan tolka det så också. Men också som att Samsung höjt sina priser utan att motivera varför, vilket var vad jag menade. :-)

Freewill

Inget problem för Apple

2012-11-12 16:34

Nej, priset kommer väl som vanligt att vara samma som för föregående modell.

CPU:n kostar väl max ett par hundringar så 20% på den är försumbart på konsumentpriset på mobilen.

nissehult2

Inget problem för Apple

2012-11-12 21:48

Men nu handlar det ju inte om konsumentpriset utan om priset i komponentledet och där är 40 spänn ganska mycket...

Response.End

Inget problem för Apple

2012-11-13 13:53

Du har rätt. A6:an kostar ca 17,50 dollar att tillverka enligt en uppskattning (se länken nedan). En höjning på 20% är obetydlig, speciellt med tanke på att en komplett iPhone 5 verkar säljas till konsument för sisådär 4-5 gånger tillverkningspriset...

http://www.isuppli.com/Teardowns/News/pages/iPhone5-Carries-$199-BOM-Virtual-Teardown-Reveals.aspx

Jan Hedström

Inget problem för Apple

2012-11-12 15:59

En klassiker:

What's the Haps- w/Sam Roberts at the iPhone 5 Line in NYC

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GHwPzVR0a1w

BärsåSprit

Rätt åt dom

2012-11-12 17:35

Det kallas för KARMA

lang999

Trollens julafton

2012-11-13 01:32

Ganska intressant att läsa deras inlägg. Det intressantaste är att de själva verkar se sig som ljuset apostlar i kamp mot fanatikerna. Ironin i deras beteende verkar gå dem förbi.

kaffe-koko

Motivering pojkar, motivering

2012-11-13 09:19

Inte motivation....

motivation
1.drivkraft, lust, det som gör att någon orkar/vill fortsätta (arbeta) med något


motivering
1.skäl eller förklaring till att någon besitter en viss ståndpunkt eller åsikt, eller till att någon utför, har utfört, eller kommer att utföra en handling

ola200

Men snälla ...

2012-11-13 09:19

Varför höjer inte Samsung priset med 1000000% ? Då dödar de ju Iphone helt, eftersom Apple inte får köpa processorer av någon annan enligt avtalet? Tänk efter lite, puckon!!

Swenba

Rabatt?

2012-11-13 17:29

Det var inte så att Apple hade rabatt eftersom Samsung var ensam leverantör?

Nu överger Apple den "bagatellen" vilket ger dom ett orabatterat pris och inte en "chock"höjning.

Johan Funberg

Comments powered by Disqus

Nyheter

- IDG.se:

Tempus Fugit, screenshot

Rebecka skapar
appteater i mobilen


- PC för Alla:

Smartphones

Stort test: Här är
årets mest
maxade mobiler


- IDG.se:

PTS i hemlig rapport: "Datalagringen strider mot EU-reglerna"


- IDG.se:

FBI: Nordkorea bakom Sony-attacken

- IDG.se:

Henri Caddeo

Com Hem tog inte
säkerhetsproblemen
på allvar


- IDG.se:

Falskt alarm om falska basstationer


- TechWorld:

Jorden

Internetleverantörer – skärp er!


- IDG.se:

urgammal Iphone

10 prototyper av ikoniska prylar

- IDG.se:

vykort

Vykortstjänst
röjde 400 000
svenska lösenord


- TechWorld:

Så fungerar ett malware


- Computer Sweden:

Volvo-logga, foto: herrandersson, CC-BY

Åt vilket håll
rullar Volvo IT?


Markus Persson "Notch"

Se drönarfilmen från
Notchs nya lyxvilla

Markus "Notch" Persson har ropat in Beverly Hills dyraste hus. Prislappen på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor, sattes i budstrid med Jay Z och Beyoncé.


- IDG.se:

astronaut

Nasa mejlade skiftnyckel till rymden


- M3:

Apple Watch

Gott nytt prylår - 10 heta grejer som kommer 2015

- IDG.se:

Taxify

Ester utmanar Uber


- Internetworld:

Programmatic: Så köper de annonser automatiskt


- Internetworld:

IW-podden

"Jag spår att vi blir smartare 2015"


- IT24:

Evry-ingång

Evry kör vidare hos Skatteverket


- IDG.se:

Oklart vem som ligger bakom övervakningen


- TechWorld:

Malware-varning

Framtidens malware
kan sänka samhället

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape


 

Om IDG.se
Copyright © International Data Group