Våra senaste
toppartiklar

- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


- IT24:

Leo's Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé


- TechWorld:

NSA

Så kartläggs
du av NSA

Artikelkommentarer

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic* tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

*Inlägg som inte direkt avhandlar artikelns ämne

 

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg.
Vi har nolltolerans mot inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande. Även poänglösa datorkrigsinlägg och inlägg som är off topic tas bort. Brott mot reglerna kan leda till permanent avstängning.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla idg.se@idg.se

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

ZTE Blade III: Prisvärd men svag

Varför

2012-11-18 12:42

Står det att man testar blade III när det står blade II i testen. Har man kanske kopierat testen på blade II ?

noo-mam(rättat)

Varför

2012-11-18 13:07

Det är nog bara en felskrivning. Blade II har inte 4-tums-skärm och kör inte Android 4.

Transcending Thoughts

Varför

2012-11-18 13:47

Vi förväntar oss diverse olika direkta fel i artiklar från M3.

Vinkelberg

Håller inte med IDG

2012-11-18 19:11

Blade III känns inte som en jättestor uppgrading jämfört med den gamla modellen. Ska tillägga att jag är grymt nöjd med Blade II. Fungerar helt utan problem samt att kameran tar fina skarpa bilder om man bara engagerar sig lite vid fototillfället med att skapa bra ljusförhållanden.

plock

Håller inte med IDG

2012-11-18 19:56

Kanske därför M3 inte reder ut att hålla isär dem? Det kräver lite mer mental skärpa än att "tjonga in" saker för att förstå skillnaderna kan man tro.

(Ingen kritik mot "plock", män däremot mot M3)

Vinkelberg

Håller inte med IDG

2012-11-18 20:45

Tycker bara att IDG lite märkligt skriver ner ZTE's telefoner hela tiden. Om du jämför med andra lurar i samma prisklass har Blade'n riktigt bra kvalite och borde ha tydligare cred för det. Alla är inte inte intresserad av pröjsa flera tusenlappar för en telefon som de kanske tröttnar på efter en månad.

plock

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 20:28

"ZTE ligger inte så hett till i USA där en kommitté nyligen rekommenderade att operatörerna inte skulle sälja deras, och andra kinesiska företags, produkter då de kan innebära ett hot mot den nationella säkerheten."

Jag har läst detta flera gånger nu, från olika källor. Kan någon förklara för mig på vilket sätt en telefon som använder öppen källkod och kommunicerar via en lokal operatör skulle kunna vara ett hot mot den nationella säkerheten?

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 20:35

Jag har också läst detta flera gånger. Världen översvämmas av elektronik från Kina och vad är problemet.

plock

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 21:22

Det är bara jänkarna som insett att deras produkter får större och större problem med att konkurrera.

Jag menar, det är inte första gången amerikanska myndigheter ljuger för sina medborgare.

PeeWeeSweden

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 06:27

"Det är bara jänkarna som insett att deras produkter får större och större problem med att konkurrera. "
Knappast mot Zte.....

"Jag menar, det är inte första gången amerikanska myndigheter ljuger för sina medborgare."
Kineserna är ärligare menar du?????

Kookaburra

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-25 18:53

I det här fallet kan man säga att de är, eller är produkter från Motorola och Cisco förbjudna för tjänstemän i Kina p.g.a. säkerhetsrisken?

hans.pedersen

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 22:52

All kod i telefonen är inte öppen men det är väl främst deras basstationer och övrig utrustning som jänkarna förståeligt nog inte är så pigga på....

Kookaburra

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 23:02

Berätta mer, vilken kod av vikt är inte öppen i Android? Och samma fråga gäller basstationer, på vilket sätt kan basstationer som ägs och drivs av nationella operatörer vara ett hot mot den nationella säkerheten? Jag jobbar som du förstår inte med telekommunikation, men vad jag vet är det mesta av mjukvaran (efter GSM) baserade öppna system (som är baserade på unix/linux/bsd). För inte kan väl hårdvaran utgöra ett hot mot säkerheten, eller?

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 23:26

För att avlyssna röst och sms-trafiken krävs, teoretiskt, bara kod i de stängda drivrutinerna för just detta. Och hårdvaran kan absolut innehålla sådana hårdkodade funktioner också, även om det är att ta i. Tänk ett litet extrachip som har ett litet extraprogram för sånt, integrerat i ett större chip.

Men nä, du har rätt. Förmodligen handlar det bara om amerikansk protektionism.

Olpa

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 07:58

Förmodligen protektionism, men jag är ändå nyfiken... teoretiskt, var skulle all spiondata lagras utan att operatörerna skulle upptäcka detta?

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 08:52

Du ställer bra frågor :)

Man skulle kunna tänka sig, teoretiskt, att de t.ex. hade proxydatorer i ett bot-nät dit datat skickades krypterat i små mängder så att det såg ut som vanlig nätverkstrafik för att undgå USAs övervakning. Men nä, det är långsökt. Jag vet faktiskt inte, just denna fråga är vad som förbryllar mig mest. Hur kan landet med världens mest utvecklade avlyssningsapparat inte kunna presentera bevis för en sådan enorm konspiration från kinesiska bolag? Och hur kan folk köpa den officiella storyn med de förutsättningarna?

Olpa

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 09:40

Du gör bra försök att svara :)

Men det finns flera skäl till att jag ser din eller någon annan "lösning" som väldigt osannolik, främst för att det handlar om stora datamängder. Det torde vara svårt att dölja datamängder lika stora som rösttrafiken utan att någon (operatörer, användare, underättelsetjänster) skulle märka att något var lurt.

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 09:53

Vi kan fortsätta med foliehattandet en stund till :)

SMS och mail är ju väldigt små datamängder. Bra komprimerad röstdata borde inte heller ta så stor plats. Lägg till att hård/mjukvaran inte heller aktiveras på alla telefoner automatiskt utan endast när vissa nyckelord kommer upp (eller när den triggas igång av en extern signal). Snitt-amerikanen som köper denna lur är antagligen helt ointressant, men politikern som skaffar den som budget-extralur för sina mer "privata" samtal? Rent guld!

Olpa

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 21:45

När jag skrev att det är stora datamängder tänkte jag samma sak som du skrev, man behöver inte lyssna av allt. Det vore "smartare" att använda nyckelord, men man kommer inte ifrån att man måste använda nätet för att flytta och lagra spiondata någonstans. De flesta användare skulle inte upptäcka något, kanske skulle man även kunna lura operatörer och underrättelsetjänster. "Men nä, det är långsökt" :)

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-18 23:51

ZTE har inte släppt koden till de förändringar de har gjort av Android.

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 22:13

Lösning: cyanogenmod.

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 07:24

Genom att köpa produkter från huawei och zte stödjer man indirekt industrispionage. Kanske det dom menar?

kaffe-koko

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 07:59

"Indirekt" industrispionage, hur menar du då? Kan du utveckla den tanken med några rader?

Transcending Thoughts

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 11:18

De ägnar sig åt industrispionage. Huawei har bla. åkt dit för spionage av ericsson i stockholm. Genom att köpa deras produkter stödjer man deras verksamhet.

kaffe-koko

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 11:31

"Huawei har bla. åkt dit för spionage"

Har letat efter fakta kring detta, har du en länk?
De har blivit anklagade (främst då av Amerikanska staten), men har inte sett att det faktiskt blivit dömda för något.
Eller vi ska köra lite Amerikansk rättvisa där det räcker att anklaga någon och sedan låsa in dem på obestämd tid?

Frågan är väl också om det är enskilda kinesiska företag som spionerar eller om det är Kinesiska staten som sköter spionarbetet och sedan skickar infon vidare.

Är det det senare alternativet är det väl ingen större skillnad mellan Kinas spioneri och Amerikanska Echelon?
Förutom då att Jänkarna dunkar sig för brösten 24/7 och hävdar att de är demokratins, rättvisans och sanningens förkämpar.

Ear Fix

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-20 06:26

Orkar inte leta länkar åt dig. Att kineser blir utvisade för spioneri är inget staten eller ericsson heller för den delen vill göra stor grej av. Dels vill man inte stöta sig med kina diplomatiskt och ericsson vill inte gnälla som en liten unge. I det här fallet var det inte kinesiska staten utan huawei som spionerade på ericsson då de på den tiden låg bra till med 3g-forskningen.

kaffe-koko

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-12-07 15:29

Så...

Inga länkar? Inte ens til någon hyfast trovärdig källa som skriver om dessa rykten?

Så det är inte Kinsesika staten, hur "vet" du det? Själv spion, eller? :D

Och om det nu inte är det borde väl inte Ericsson vara oroliga för att stöta sig med Kinesiska staten som ju <sarcasm>ABSOULT</sarcasm> inte stödjer spioneri, hacking etc?

Ear Fix

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-12-07 15:30

"leta länkar till mig"???

Det är du som slänger fram argumenten, backa upp dem med något litet, eller erkänna att det är ungefär lika trovärdigt som "9/11 was an inside job"

Ear Fix

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-19 11:22

Han menar till skillnad från det direkta industrispionaget som USA och dess allierade håller på med inom ramen för Echelon:

http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON#Controversy

Ear Fix

Blade - ett hot mot den nationella säkerheten

2012-11-22 02:41

Visst. Du kanske kan ha koll på öppen källkod. Men har du, och kan du ha, lika stor kontroll över komponenterna i mobilen?

Det är det dom menar med att det kan vara ett hot mot nationella säkerheten. Delar av USA:s militär använder numera INTE längre komponenter som tillverkats utanför landets gränser. Och det är just på grund av att manipulerade komponenter har blivit funna.

Dr_Krall

Inkonsekvent som vanligt

2012-11-19 07:21

Kan författaren av artikeln förklara följande för mig?
Artikelns rubrik är:
ZTE Blade III: Prisvärd men svag

Hur kan du sedan komma till följande slutsats?
men det låga priset är inte lågt nog

Enligt din rubrik är ju priset lågt nog, annars kan den omöjligen vara "Prisvärd".

Så kan du bestämma dig: är den prisvärd eller inte?

Micnil

Inkonsekvent som vanligt

2012-11-19 08:03

Jag tror att artikeln skall heta "ZTE Blade III: Kraften är inte med dig", men IDG/M3 (redaktionen) är tyvärr ganska duktiga på att byta rubriker utan att läsa innehållet.

Transcending Thoughts

Inkonsekvent som vanligt

2012-11-19 10:30

Som vanligt är det inte författaren av artikeln som har skrivit rubriken.

Tuxie - http://tuxie.wordpress.com

Comments powered by Disqus

Nyheter

- Computer Sweden:

Svenska kraftnät

Storbråk efter
it-flopp hos
Svenska kraftnät


- PC för Alla:

Skype

Ring gratis - här är 5 alternativ till Skype


- MacWorld:

App Store

Därför nobbar Apple appar


- Computer Sweden:

surfplatta

Plattfrossan har kommit av sig

- Internetworld:

Andreas Koschnike

“Mobilsajten var klart värd investeringen”


- PC för Alla:

Nokia

Nu satsar Samsung på Nokias kartor i sina lurar


Foto: Mr Bullitt (CC) - IDG.se:

Foto: Xiziz (CC)

Korvetten Visby:
Att se utan att synas


- Computer Sweden:

Javascript

Här är elva coola
Javascriptverktyg

- TechWorld:

Teknikens grundstenar

Teknikens byggstenar del 3: N, O och F


- TechWorld:

hack

Hundratals
svenska sajter
hackade


- MacWorld:

Iland

Här är de åtta absolut värsta i-landsproblemen


- Computer Sweden:

Swedbank

Därför kraschade
Swedbank


- MacWorld:

Apple skärper reglerna för Healthkit


- M3:

Minidrönare

Spexig minidrönare bjuder på 8 roliga minuter

- Internetworld:

Linus Larsson

"Valfie-insamlingen blev ett monumentalt haveri"


Foto: Kristina Sahlén - Computer Sweden:

Elise Revell

Stor turbulens
på omstritt
säkerhetsbolag


Evry

Evry: Sälj är ett av alternativen

IT-KONSULTER Ett eller flera alternativ. Det säger Sverigechef Niclas Ekblad om Evrys utspel om att bolaget nu är till salu.


- M3:

Spotify

Spotify anpassar för familjen med fem konton i ett


- Internetworld:

Analytiker

Google-analytikern: Så vinner du på nätet


- IT24:

Leo&apos;s Fortune

Här är Sveriges
nästa spelsuccé

Nyhetsbrev
Kontakta oss
Postadressen är:
IDG.se, Karlbergsvägen 77, 106 78 Stockholm

Telefon (växel): 08-453 60 00

Ansvarig utgivare: Carl Grape



Om IDG.se
Copyright © International Data Group